Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vammanen pitää olla jos noita alkaa leikkelemään. Eikös se styroksilevy ole itsessään sen 120cm x 100cm. 120 riittää varmasti. Meillä riittää ainakin, niin tais lukea jopa piirustuksissakin. Sitäpaitsi eiköhän sen styroksilevyn kokokin ole tuon vuoksi sen mitä on.
On siinä täyttövaiheessa pikkasen muutakin tekemistä kuin leikellä palapelejä kun kaivurit ja kuorma-autot pyörii tontilla.

Nyt tekisin tuon Finnfoamilla, 2x7cm levyillä.
 
Nojoo, mä tein itselle kanssa 1,2 metrin leveydeltä ja vain talon etuosalle ja sivujen puoliväliin. Meillä maa on routimatonta (tai näin oletan) , mutta tein ihan varmuuden vakuudeksi noin. Talo kun on rinteessä niin takaosan ja takanurkkien päällä on maata jo niin paksulti ettei sinne saakka routa edes koskaan mene.

Toi routaeristeen leveys on kyllä sellanen juttu ettei siinä kyl kannattais oikoa. Se että jos routa pääseekin anturan alle ja nostaa yhtä talon nurkkaa 5cm, niin se voi tehdä aika helvetillisiä tuhoja. Kuka korvaa routavaurion kun huomataan että routaersitys on tehty puutteellisesti vastoin suunnitelmia? Ennen aikaan talot tehtiin erilailla ja ne vuoti lämpöä maahan seinän ja lattian rajasta mikä piti perustukset aina sulana. Nykymääräysten mukaiset eristepaksuudet on jo sellasia ettei vuotolämmön varaan voi laskea paljonkaan ja siten myös routaeristämisen tärkeys on kasvanut.

Kun hankitte styroksejanne/foamejanne niin olkaa suoraan yhteydessä tehtaalle ja otatte koko kuorman sieltä. Vähemmän välikäsiä ja saatte paljon asiantuntevampaa palvelua. Tehtaalta tilatessa voi eristeet ottaa siihen mittaan leikattuna kuin itse haluaa ja tästä ei edes tule mitään kuluja. Eristeet saa just siinä koossa, paksuudessa ja lujuudessa kuin suunnitelmat osoittaa niin ei tarvi työmaalla askarrella ja pelata sen mukaan mitä sattui löytymään rautakaupan pihalta. Tulee myös vähemmän hukkapalaa.
 
Näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt jättää koko helvetin routaeristys pois. Mulla on talon alla ryömintätila, joka talvisin on pakkasella. Pirtti on rakennettu mäen päälle ja se seistä nököttää pihapiirin selvästi korkeimmalla kohdalla, joten kaadot pirtin ympärillä on kunnossa. Lisäksi pirtti on tehty kalliolle, tosin pienen sorapajan päälle, koska kallio oli liuskeinen.

Styroksia kyllä on sokkelin ympärillä, mutta vain pirtin ulkopuolella. Eli talon sisäpuolella anturoiden päällä ei ole styroksia. Oli tarkoitus kylvää sokkelin sisäpuolelle lecapapua pirusti, mutta ei oo tähän päivään mennessä tullut kylvettyä. Kuiva ja routimaton rakennuspaikka, ei se vaan yksinkertaisesti roudi.
 
Nojoo, mä tein itselle kanssa 1,2 metrin leveydeltä ja vain talon etuosalle ja sivujen puoliväliin. Meillä maa on routimatonta (tai näin oletan) , mutta tein ihan varmuuden vakuudeksi noin. Talo kun on rinteessä niin takaosan ja takanurkkien päällä on maata jo niin paksulti ettei sinne saakka routa edes koskaan mene.

Toi routaeristeen leveys on kyllä sellanen juttu ettei siinä kyl kannattais oikoa. Se että jos routa pääseekin anturan alle ja nostaa yhtä talon nurkkaa 5cm, niin se voi tehdä aika helvetillisiä tuhoja. Kuka korvaa routavaurion kun huomataan että routaersitys on tehty puutteellisesti vastoin suunnitelmia? Ennen aikaan talot tehtiin erilailla ja ne vuoti lämpöä maahan seinän ja lattian rajasta mikä piti perustukset aina sulana. Nykymääräysten mukaiset eristepaksuudet on jo sellasia ettei vuotolämmön varaan voi laskea paljonkaan ja siten myös routaeristämisen tärkeys on kasvanut.

Kun hankitte styroksejanne/foamejanne niin olkaa suoraan yhteydessä tehtaalle ja otatte koko kuorman sieltä. Vähemmän välikäsiä ja saatte paljon asiantuntevampaa palvelua. Tehtaalta tilatessa voi eristeet ottaa siihen mittaan leikattuna kuin itse haluaa ja tästä ei edes tule mitään kuluja. Eristeet saa just siinä koossa, paksuudessa ja lujuudessa kuin suunnitelmat osoittaa niin ei tarvi työmaalla askarrella ja pelata sen mukaan mitä sattui löytymään rautakaupan pihalta. Tulee myös vähemmän hukkapalaa.
Ai noinkin voi tehdä. Saisko esim. 10 tai 15cm paksua 150cm leveetä kaistaletta? Pitänee muistaa toi sit siinä seuraavassa talossa :D
Meidän maa ei roudi, tää on pelkkää soraa, itse paikalle tuotua.

Hyvä pointti muuten tuo hukkalämmön siirtyminen alaspäin, nykytaloissahan sitä ei tapahdu.

Miten paksulti muuten laitoitte routastyroksia? Laitoitteko muovia sen päälle (tästähän jossain jo juteltiin)? Meidän ammattimiehet ovat vanhankansan miehiä ja muovi laitettiin. :lol2: Nykyäänhän tuota ei kait laiteta. Mutta kuten sanoin, nyt pistäisin routaeristeeksikin sitä finnfoamia.
 
Ite laitoin 100mm routastyroxia 1200 leveästi enimmäkseen. Kulmiin 2000 leveästi ja kylmien terassien kohdalle finnfoam 50mm + 50mm styrox. Muovit kaikkialle päälle rakennesuunnitelmien mukaisesti.
 
Ai noinkin voi tehdä. Saisko esim. 10 tai 15cm paksua 150cm leveetä kaistaletta? Pitänee muistaa toi sit siinä seuraavassa talossa :D
Meidän maa ei roudi, tää on pelkkää soraa, itse paikalle tuotua.

Hyvä pointti muuten tuo hukkalämmön siirtyminen alaspäin, nykytaloissahan sitä ei tapahdu.
Miten paksulti muuten laitoitte routastyroksia? Laitoitteko muovia sen päälle (tästähän jossain jo juteltiin)? Meidän ammattimiehet ovat vanhankansan miehiä ja muovi laitettiin. :lol2: Nykyäänhän tuota ei kait laiteta. Mutta kuten sanoin, nyt pistäisin routaeristeeksikin sitä finnfoamia.

Ihan varmasti saa noita 10,15 senttisiä 150 leveenä. En mä laittanut muovia ja laskeskelmien mukaa meille riitti se 10cm. XPS olis kyllä jokapaikassa parempaa kuin EPS, mutta aika suolasen hintasta se kyl on edelleen vaikka "periaatteessa" samaa kamaa..
 
Miten paksulti muuten laitoitte routastyroksia?.

Laitoin perustussuunnitelman mukaan, tietysti. ;)
Muistaakseni se meni silleen näppärästi että kun laitto ensin levyn yhteen suuntaan ja päälle toisen levyn toisinpäin niin homma oli bueno. Eikö noin tehdä aina ja kaikkialla?
 
Meillä tuli 180-240cm leveältä 2x50mm EPS, paitsi etupihalla (ajo+kulkuväylä) 2x50mm XPS. Syystä kun lattiassa on 250mm EPS niin hukkalämpöjä ei maahan paljoa valu ja toisaalta tontin pohja vaihtelee niin että kun yksi nurkka ja toinen sivu on kallion reunalla ja siitä sitten savensekaiseen hiekkaan. Seuraava vaihtoehto olisikin tarkoittanut eristeet myös anturan alle...
 
Nojoo, mä tein itselle kanssa 1,2 metrin leveydeltä ja vain talon etuosalle ja sivujen puoliväliin. Meillä maa on routimatonta (tai näin oletan) , mutta tein ihan varmuuden vakuudeksi noin. Talo kun on rinteessä niin takaosan ja takanurkkien päällä on maata jo niin paksulti ettei sinne saakka routa edes koskaan mene.

Toi routaeristeen leveys on kyllä sellanen juttu ettei siinä kyl kannattais oikoa. Se että jos routa pääseekin anturan alle ja nostaa yhtä talon nurkkaa 5cm, niin se voi tehdä aika helvetillisiä tuhoja. Kuka korvaa routavaurion kun huomataan että routaersitys on tehty puutteellisesti vastoin suunnitelmia? Ennen aikaan talot tehtiin erilailla ja ne vuoti lämpöä maahan seinän ja lattian rajasta mikä piti perustukset aina sulana. Nykymääräysten mukaiset eristepaksuudet on jo sellasia ettei vuotolämmön varaan voi laskea paljonkaan ja siten myös routaeristämisen tärkeys on kasvanut.

Kun hankitte styroksejanne/foamejanne niin olkaa suoraan yhteydessä tehtaalle ja otatte koko kuorman sieltä. Vähemmän välikäsiä ja saatte paljon asiantuntevampaa palvelua. Tehtaalta tilatessa voi eristeet ottaa siihen mittaan leikattuna kuin itse haluaa ja tästä ei edes tule mitään kuluja. Eristeet saa just siinä koossa, paksuudessa ja lujuudessa kuin suunnitelmat osoittaa niin ei tarvi työmaalla askarrella ja pelata sen mukaan mitä sattui löytymään rautakaupan pihalta. Tulee myös vähemmän hukkapalaa.

Finfoamia tehtaalta suoraan hakien niin paljon kun vähänkin uskalsi rekan kyytiin laittaa (että mahtui sillan ali vielä). Kun ottaa sitä kakkoslaatua, mikä käy aivan loistavasti sekin, niin saa melko sopuhintaan vs rautakaupan tarjoukset. Toki jos rahaa on ylimääräistä niin pontattuna a luokkaa vaan.

2m sokkelista 5+5cm foamia itsellä. Eikä mitään muoveja.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perjantaina pitäs laitella routaeristeet paikalleen. Routa 120 50+50mm 1200mm leveydeltä sokkelin ympärille. Terassin aluksista ei ole mitään hajua paljonko pitäisi eristää, pitäis vissiin ottaa selvää...
 
Laitoin perustussuunnitelman mukaan, tietysti. ;)
Ei meillä päin liiemmin kysellä moisten suunnitelmien perään... :D

Ja ei tullut muovia styroksin päälle.
 
Perjantaina pitäs laitella routaeristeet paikalleen. Routa 120 50+50mm 1200mm leveydeltä sokkelin ympärille. Terassin aluksista ei ole mitään hajua paljonko pitäisi eristää, pitäis vissiin ottaa selvää...

Mikäli terassi on suoraa jatkumoa talosta tai varsinkin jos talon kattorakenteita tulee terassin päälle niin samalla kaavalla läpi terassin ja 1200mm leveydeltä yli.

Periaatteessa jossain perustussuunnitelmakuvassa pitäisi olla eristykset määriteltynä (myös terassin osalta). Käytännössä nuo jää usein "vähän auki". Meillä niitä myös kyseltiin kun ei ollut merkittynä ja homma meni sitten niin että kaivuri kertoi mikä on hyvä ja vastaava=perustussuunnittelija=pääsuunnittelija nyökytteli että :hyvä: :hyvä: Ja hyvä lie tullut eli 2x50mm EPS (XPS siinä poterossa jossa menee LV-putket talosta tallirakennukseen) eikä meilläkään ole mitään muoveja...
 
No mulla on tontille kuskattu mursketta ja soraa pirusti ja vielä niidenkin läpi paalutettu. Sokkeli lepää paalujen päällä. Ja niiden alla siis soraa. Vasta aika helvetisti syvemmällä on savi.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin en kyllä tajua, mitä routa voisi mun talon sokkelille tehdä. Siinä ei ole anturaa samanlailla kuin maanvaraisessa perustuksessa. Paalut on lyöty 11metriä syvään niin siellä ei roudi.

Terassit ja katos ei ole paalutettu. Niissä tuon routasuojauksen ymmärrän paremmin. Mutta silti niidenkin kohdalla siis vedin pari mutkaa suoraksi.
 
No mulla on tontille kuskattu mursketta ja soraa pirusti ja vielä niidenkin läpi paalutettu. Sokkeli lepää paalujen päällä. Ja niiden alla siis soraa. Vasta aika helvetisti syvemmällä on savi.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin en kyllä tajua, mitä routa voisi mun talon sokkelille tehdä. Siinä ei ole anturaa samanlailla kuin maanvaraisessa perustuksessa. Paalut on lyöty 11metriä syvään niin siellä ei roudi.

Terassit ja katos ei ole paalutettu. Niissä tuon routasuojauksen ymmärrän paremmin. Mutta silti niidenkin kohdalla siis vedin pari mutkaa suoraksi.

Mulle ainakin vastaavanlaisessa tapauksessa kaivinkonemies sanoi että vuosi perustusten tekmisen jälkeen anturan ja soran välistä pääsee jo jänis talon alle :)

Minkälaiset perustukset muuten Andylla tuli paalujen päälle? Olisi kiinnostava kuulla jouduttiinko sielläkin tekemään yhtä massiiviset valut ja raudoitukset kuin täällä.
 
Jouduttiin tekemään. Saatanan perustussuunnittelija pääsi todella toteuttamaan itseään kirjoituspöytänsä ääressä ja minä maksan. Olen joskus vilho lukenut sun kokemuksista tässä thredissä, vuosia sitten.

Betonia ja rautaa tuli mulla niin paljon, että kestää ehkä ydinpommin, ainakin tankilla voi ajaa päältä. Näin sanoi ammattilaiset.
Eli reunavahvistettu laatta. Kantava laatta 15cm. 2 T10 teräsverkkoa laatassa, nostettu toisistaan erilleen. Tuiplaraudoitus joka paalun kohdalla. Laatta valettu ja raudoituksilla kiinni eli lepää sokkelin sisäreunan päällä. Styroksia laatan alla vitusti. Pian lisää styroksia alapohjaan kantavan laatan päälle ja sitten vielä 9cm lattiavalu! Senkin sisään menee 18 kpl teräsverkkoja.

Maallikkonakin tajuan, että varmuuskertoimia oli nyt kyllä aivan liikaa.
 
Muistakaa sitten se että nuot routaeristeiden määrät muuttuu sitä mukaan mitä pohjoisemmaski mennään. Jyväskylän korkeudella pitää papereiden mukaan olla puoltoistametriä. Näin tehtiin vaikka joutui leikkeleen levyjä halki. Ois kylllä ollut kätevää jos ois tiennyt että noita saa johonkin tiettyyn mittaan tehtaalta. No enskerralla viisaampi.
 
Muistakaa sitten se että nuot routaeristeiden määrät muuttuu sitä mukaan mitä pohjoisemmaski mennään. Jyväskylän korkeudella pitää papereiden mukaan olla puoltoistametriä. Näin tehtiin vaikka joutui leikkeleen levyjä halki. Ois kylllä ollut kätevää jos ois tiennyt että noita saa johonkin tiettyyn mittaan tehtaalta. No enskerralla viisaampi.

Nyt päästään taas siihen tosiasiaan, että ei oo vitunkaan väliä onko sitä 30cm leveämmällä vai eikö. Pistä vaikka 2 lämpömittaria anturan viereen ja testaile. :D Mistä sitä tietää minkä verran pakkasta missäkin on. Lumimääräkin vaikuttaa. Viime talvena eniten oli lunta Stadissa :lol2:

Tosiasiahan on että paras olisi kun olisi 50cm finnfoamia 5m matkalla.
 
Nyt päästään taas siihen tosiasiaan, että ei oo vitunkaan väliä onko sitä 30cm leveämmällä vai eikö. Pistä vaikka 2 lämpömittaria anturan viereen ja testaile. :D Mistä sitä tietää minkä verran pakkasta missäkin on. Lumimääräkin vaikuttaa. Viime talvena eniten oli lunta Stadissa :lol2:

Tosiasiahan on että paras olisi kun olisi 50cm finnfoamia 5m matkalla.

Juu, en väitä vastaan. Vaan jossakin ne rajat liikkuu ja joku taas voi sanoa että ihan sama onko siellä etelässä se mitä vaaditaan vai 30 cm vähemmän niin saman asian ajaa jne jne jne.

Mutta tää menee nyt samaan katergoriaan kun se taannoinen vääntö siitä että meneekö talo vituiksi jos ei anturan ja sokkeli liitoskohtaan ole tehty valuviistettä...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom