Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kannattaa se 13-15 mm jättää jokatapauksessa. Se on hiton helppo tehdä kun kipsilevysoiroa vaan väliin kun ruuvaa yläohjauspuut kiinni. Sitten vaan vähän ruuvia löysäten soiro välistä pois. Tuossa ei oikeasti mene aikaakaan juuri mitään. Eikä varmasti tule ongelmia painumisien suhteen.

Ruuvaten? Eikö tuo väliseinä yläjuoksu pidä kiinnittää naulalla katon koolauksen juuri sen takia että jos tulee painaumaa niin se pääsee painumaan?

kato huppe tuolta ylempää kysymykseni sulle...ettehän peseydy järvessä...?

Terv. ekovihreä mies
Miksi ei?
Mitä haittaa olisi jos peseytyisi järvessä?
No, totta puhuen, itse kävin järvessä viime kesänä tasan 1 kertaa. Saunassa....eeee... tosi monta.
Nykyisillä pesuaineilla, varsinkin vartaloille tarkoitetuilla on varmasti aivan yhdentekevää joutuuko niitä järveen vai ei.

EDIT: Jaahas:
Älä pese järvessä mitään äläkä kaada pesuvesiä järveen. Shampoo, saippua ja muutkin pesuaineet ovat vesistölle erityisen haitallisia. Älä koskaan huuhdo shampoota hiuksistasi järvessä, vaan tee se saunassa tai pesuhuoneessa.

Jos peset mökillä mattoja tai muuta pyykkiä, tee se riittävän kaukana rannasta ja siten, että pesu- ja huuhteluvedet imeytyvät maahan mahdollisimman etäällä. Mäntysuopa on jonkin verran vähemmän haitallinen kuin useimmat muut pesuaineet, mutta täysin haitattomia pesuaineita ei ole olemassa.
http://www.someronvesiensuojeluyhdistys.org/jokamies.html

Ruuvaten? Eikö tuo väliseinä yläjuoksu pidä kiinnittää naulalla katon koolauksen juuri sen takia että jos tulee painaumaa niin se pääsee painumaan?

No jos katolla on miljoona kiloa kuormaa niin se on aivan sama onko se ruuvilla vai naulalla.

Juurikin siksi pitää naulata että pääsee painumaan (liukumaan). Hupen edellinen kommentti tuosta miljoonan kilon kuormasta takaa vain sen että jos ruuvi pitää niin sitten korkkaa muualta ts. seinä pullahtaa johonkin ei-toivottuun suuntaan tai pahimmassa tapauksessa alaspäin (jos pohjat ei ole kunnossa).

Painumavarat on tapauskohtaisia eli jos on kantava väliseinä (about keskellä) niin kaikki kevyetkin laitetaan yleensä ilman rakoa (koska kattotuolien ei silloin pitäisi päästä painumaan). Meillä ei ole kantavia väliseiniä ja kattotuolit keskiosassa taloa liki 11m eli noissa ohjeen mukainen 10-20mm painumavara riippuen väliseinän sijainnista (ulkoseinillä tietysti 0mm). Matkaan mahtui pari runsaslumista rakennustalvea jolloin huomasi hyvin kun naulat tuli alas monta milliä yläohjauspuusta. Meillä tuo liike ei kyllä pidä mitään pauketta eli olettaisin kattotuolien pääsevän liikkumaan kuten tarkoitettu.

Meillä kyllä paukkaa katolla jossain joku. Huomaa varsinkin jos kylmä ilma vaihtuu nopeasti lämpimäksi tai toisinpäin. Mistähän johtunee? Siis ihan ilman lumikuormaakin.

Riippuu toki hieman ruuvista ja ruuvaustiheydestä tuo periksi antaminen. Toki jos ruuvaa tiheästi paljon pitkiä ja paksuja ruuveja niin eihän ne periksi anna. Mä vedin ite 90mm ruuveilla joissa yläosassa joku 4cm "tyhjää" kannan alla kertopuut kattoon kiinni painumavaralla. Meni varmaan vituiks. Itse päättelin että kyllä se puu siinä ruuvin ympärillä periksi sen verran antaa, kun ei tuo todellisuudessa (toivottavasti) ihan sitä maksimia painu.

Riippuu toki hieman ruuvista ja ruuvaustiheydestä tuo periksi antaminen. Toki jos ruuvaa tiheästi paljon pitkiä ja paksuja ruuveja niin eihän ne periksi anna. Mä vedin ite 90mm ruuveilla joissa yläosassa joku 4cm "tyhjää" kannan alla kertopuut kattoon kiinni painumavaralla. Meni varmaan vituiks. Itse päättelin että kyllä se puu siinä ruuvin ympärillä periksi sen verran antaa, kun ei tuo todellisuudessa (toivottavasti) ihan sitä maksimia painu.

No sen ei pitäis haitata jos jengatonta on vaan tarpeeksi pitkä pätkä. Mä porasin naulalle sellasen puoliväljän reiän, ei ainakaan kanna se.

Ulkoseinät/ovet/joku paukkaa silloin tällöin ja vähän väliä. Kai runkopuut vaan elää kosteuden vaihteluiden mukana.

Vai oisko tehty jotain vituiks?

Naulat ne siellä paukahtelee poikki ja se pitää ääntä.. Veikkaan että muutamassa vuodessa jää oven karmit kaulaan tai kaatuu seinät päälle.. :evil:

Mulla kanssa niitä osakierteisiä ruuveja, eikä niitä vedetty mitään 5 cm välein. Että aivan varmasti niiden puolesta painuu sen mitä on painuakseen. Edelleen tuolla katolla ei paljon lumet edes pysy...

Mä tein väliseinät niin että ylä ja alapäässä on U-mallinen peltiranka. Pystytolpat jätettiin yläpäästä 2-3cm lyhyeksi ja kipsilevyt kokonaan ruuvaamatta yläpeltirankaan.

Sittemmin unohdin koko painumavara-detaljin kun tehtiin tasoitetöitä ja seinä ja katto nyt nauhoitettu ja kitattu nätisti yhteen. Jos se sieltä talvella lähtee painumaan niin näkyy kyllä välittömästi noissa seinän ja katon saumoissa. Jos ratkeilee niin täytyy laittaa listat.

Mä tein väliseinät niin että ylä ja alapäässä on U-mallinen peltiranka. Pystytolpat jätettiin yläpäästä 2-3cm lyhyeksi ja kipsilevyt kokonaan ruuvaamatta yläpeltirankaan.
Tämä on se ns. gyprocin ohje, jota pyritään noudattamaan teollisessakin rakentamisessa. Silti joskus pääsee joku seinä lommahtamaan hiipumien takia. Seuraavien kuukausien aikana ruuvataan taas 90000 kg kipsilevyä, saa nähdä paljonko menee vituiksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Sittemmin unohdin koko painumavara-detaljin kun tehtiin tasoitetöitä ja seinä ja katto nyt nauhoitettu ja kitattu nätisti yhteen. Jos se sieltä talvella lähtee painumaan niin näkyy kyllä välittömästi noissa seinän ja katon saumoissa. Jos ratkeilee niin täytyy laittaa listat.

Eli vituiks män. Ei oo uutta.

Tämä on se ns. gyprocin ohje, jota pyritään noudattamaan teollisessakin rakentamisessa. Silti joskus pääsee joku seinä lommahtamaan hiipumien takia. Seuraavien kuukausien aikana ruuvataan taas 90000 kg kipsilevyä, saa nähdä paljonko menee vituiksi.

No huhhuh mitä määriä. Mä ruuvasin 2 nippua levyjä ja olin jo aivan kypsä siihen hommaan. :) Varsinkin levyjen nostelu kanniskelu pitkin kämppää yksikseen on aika syvältä.

Mites muuten te teette seinissä jatkokset kun levyä täytyy jatkaa pituussuuntaisesti. Mä vedin yksinkertaisiin seiniin laudan tueksi sauman taakse ja niihin seiniin mihin tuli tuplakipsit niin tein levyjatkokset 20cm limittäin ja ruuvasin vain levyt yhteen. Vielä ei ole nuokaan saumat tulleet näkyviin vaikka vähän epäilen että tulee.

Eli vituiks män. Ei oo uutta.

Joo, eikös se ole tällä palstalla vähän tapa tehdä snadisti vituiks.. Tein kyl väliseinät viimetalvena siihen aikaan kun katolla oli lumikuormat isoimmillaan ja keväällä kun lumet tuli alas katolta niin jännitin että onko seinät kaatuneet kun katto on "suoristunut". Tasoitukset tehtiin kanssa sillon kun oli vielä lunta katolla ja ainakaan vielä ei oo näkyny halkeemia. So far so good.

No huhhuh mitä määriä. Mä ruuvasin 2 nippua levyjä ja olin jo aivan kypsä siihen hommaan. :) Varsinkin levyjen nostelu kanniskelu pitkin kämppää yksikseen on aika syvältä.

Mites muuten te teette seinissä jatkokset kun levyä täytyy jatkaa pituussuuntaisesti. Mä vedin yksinkertaisiin seiniin laudan tueksi sauman taakse ja niihin seiniin mihin tuli tuplakipsit niin tein levyjatkokset 20cm limittäin ja ruuvasin vain levyt yhteen. Vielä ei ole nuokaan saumat tulleet näkyviin vaikka vähän epäilen että tulee.

Samalla tyylillä tein jatkot. Yhden talven ovat olleet ja vielä näyttää pysyneen.

Levyä meni kyllä mullakin ihan järkyttävät määrät. Tallissakin tuplalevyt seinissä ja katossa. Ilman nauharuuvainta olisin varmaan vieläkin ruuvaamassa.

Pituussuuntaiset jatkot tein niin että koolaukset meni ennalta suunnitellusti oikeassa kohdassa vaakatasossakin. Levyn päästä 5mm puukolla pois (viiste) ja puskusaumaan, nauhoitus ja perkeleesti kittausta.

Huh, ihan oksennus tulee kun katsoo tuotakin kuvaa missä just kahvia särpin kalsareissa.

P1020925.jpg

Pituussuuntaiset jatkot tein niin että koolaukset meni ennalta suunnitellusti oikeassa kohdassa vaakatasossakin. Levyn päästä 5mm puukolla pois (viiste) ja puskusaumaan, nauhoitus ja perkeleesti kittausta.

Huh, ihan oksennus tulee kun katsoo tuotakin kuvaa missä just kahvia särpin kalsareissa.

P1020925.jpg

Tossa vinon sisäkaton ja normikaton "liitoskohdassa" mulla meinasi tulla iso rakennusvirhe, mutta sain jotenkin korjattua tilanteen. Sain jotenki muovit tulemaan väärältä puolelta ja ihan helvetisti piti teippailla ja leikellä muoveja.

Onko sulla Huppe kertopuuta tossa? Ei osaa kuvien perusteella sanoa.

Onko sulla Huppe kertopuuta tossa? Ei osaa kuvien perusteella sanoa.

Kertopuuta, tuli paketin mukana.

Noi kattorimoitukset/koolaukset olikin ongelmallinen juttu. Jotenkin tuntui ettei ne kestäneet naulaimella ajettuna, varsinkin kun ylhäällä tallusteli ja eristeli kattoa. No ruuvasin niistä sitten jokaisen, jokaisesta kohdasta kiinni 90mm ruuveilla. Kestääpähän! Mutta ei anna periksi, meniköhän vituiks?

Kertopuuta, tuli paketin mukana.

Noi kattorimoitukset/koolaukset olikin ongelmallinen juttu. Jotenkin tuntui ettei ne kestäneet naulaimella ajettuna, varsinkin kun ylhäällä tallusteli ja eristeli kattoa. No ruuvasin niistä sitten jokaisen, jokaisesta kohdasta kiinni 90mm ruuveilla. Kestääpähän! Mutta ei anna periksi, meniköhän vituiks?

Mä vedin kans koolaukset ruuveilla. Se on taas yksi mukava työvaihe tehdä yksin. Altapäin kun sihtailet 5 metristä 50x50 rimaa kohdalleen ja toisella kädellä sit asetat ruuvit ja vääntimet paikalleen...

Mä olen pitänyt ohjenuorana kiinnikevalinnassa sitä että, jos kiinnikkeeseen kohdistuu vetoa kannattaa valita ruuvi (kierre pitää). Jos taas kiinnikkeeseen kohdistuu vääntöä niin valitsee naulan, koska naula myötää ja taipuu, kun taas ruuvi naksahtaa helpommin poikki. En edes tiedä onko toi välttämättä aina se oikea tapa, mutta jotenkin järkeenkäyvä..

Noudatitteko orjallisesti routaeristysmitoituksia?

Itsellä tuli joku lukihärö ja kun tein routasuojauksen kylmään tilaan, niin tuli laitettua vain 120cm leveydeltä EPSiä, vaikka perustussuunnitelmassa oli 150cm vaadittuna.
Voiko olla oikeasti mitään seksuaalista merkitystä? Savimaa on pohjalla, mutta sen päälle on kuitenkin kasattu n 1m tiiviiksi ajettua mursketta ja sen päällä 30cm 8-16 salaojasoraa. Tämän päällä sen verran 0-16 soraa, että sai reippaat kaadot sokkelista pois päin routaeristeiden alle. Rakennuspaikka muutenkin nostettu selkeästi muusta maan pinnasta ylemmäksi, niin en tajua, mikä siellä nyt niin kovasti routisi.

Samoin terassin anturoiden kohdalla alkoi vähän loppua EPSit kesken, niin tuli oikeastaan tietoisesti vähän pihisteltyä styroksia. Eli joissain kohdissa on jopa vain puolet siitä, mitä paperilla vaadittiin. Paksuudesta ei ole tingitty, mutta leveydestä kylläkin. No, ensi kesänä näkee, tuliko damagea.

Noudatitteko orjallisesti routaeristysmitoituksia?

Itsellä tuli joku lukihärö ja kun tein routasuojauksen kylmään tilaan, niin tuli laitettua vain 120cm leveydeltä EPSiä, vaikka perustussuunnitelmassa oli 150cm vaadittuna.
Voiko olla oikeasti mitään seksuaalista merkitystä? Samoin terassin anturoiden kohdalla alkoi vähän loppua EPSit kesken, niin tuli oikeastaan tietoisesti vähän pihisteltyä styroksia. Eli joissain kohdissa on jopa vain puolet siitä, mitä paperilla vaadittiin. Paksuudesta ei ole tingitty, mutta leveydestä kylläkin. No, ensi kesänä näkee, tuliko damagea.

Minä vedin jopa vähän överinä. Mutta mitä sitä katsoo näiden ammattilaisten tekemisiä niin oikeaisevat niin perkeleesti. Että tuskin tulee damagea, noihin lienee laskettu "turvakerrointa" aika pirusti kuitenkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom