Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Edellisiä kompaten, toimilaitteet irti niin homman pitäisi skulata kun kattilasta ruuvailee käyrät ja offsetit kohdilleen. Termarinhan ei pitäisi tehdä muuta kuin katkaista kierto jos lämpöä on liikaa. Tietty toimivat termaritkin kannattaa vaihtaa jossain vaiheessa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kai Huppe seuraat sähkökulutusta? Kesällä saa melko hyvin haarukoitua käyttöveden ja käyttösähkön osuutta, kun taas talvella suurin osa menee lämmitykseen.

22 astetta tänä aamuna ympäri talon. Silti tuntuu viileältä. Voisiko viileän tunne johtua nyt kuitenkin ilmanvaihdosta? Entisessä asunnossa ei vaihtunut ilmaa, koska asunto oli pullo. Ilma vaihtui kun avasi oven tai ikkunan.

Kai Huppe seuraat sähkökulutusta? Kesällä saa melko hyvin haarukoitua käyttöveden ja käyttösähkön osuutta, kun taas talvella suurin osa menee lämmitykseen.

Joo, sähkökattilasta näkee kulutuksen, tarkoitus käydä nyt kulutusmittareita eri koneille erillisinä.

22 astetta tänä aamuna ympäri talon. Silti tuntuu viileältä. Voisiko viileän tunne johtua nyt kuitenkin ilmanvaihdosta? Entisessä asunnossa ei vaihtunut ilmaa, koska asunto oli pullo. Ilma vaihtui kun avasi oven tai ikkunan.

Joo, sähkökattilasta näkee kulutuksen, tarkoitus käydä nyt kulutusmittareita eri koneille erillisinä.

Eli sähkökattilasta näkee käyttöajan vai jopa sähkönkulutuksen?

Kyllä se voi kylmän tunnetta tehdä jos vähänkään vilpoista ilmaa tulee sisään, varsinkin jos ilmaa vaihtuu normien edellyttämällä vauhdilla. Koneen voi huoletta pistää puolelle teholle. Onko sulla ilmanvaihdossa jälkilämmitys päällä?

Huomasin tänä aamuna että LTO pätkii, pitää ehkä vartin välein huilaustaukoja. Oon jo laittanut jälkilämmityksen pois ja oli ilmeisesti niin kylmä aamulla että patterin jäätymisenesto napsahti päälle. Täytynee ruuvailla termostaattia ettei ole ihan noin herkässä.

Eli sähkökattilasta näkee käyttöajan vai jopa sähkönkulutuksen?
Kummankin.
Kyllä se voi kylmän tunnetta tehdä jos vähänkään vilpoista ilmaa tulee sisään, varsinkin jos ilmaa vaihtuu normien edellyttämällä vauhdilla. Koneen voi huoletta pistää puolelle teholle. Onko sulla ilmanvaihdossa jälkilämmitys päällä?

17 astetta taitaa olla jälkilämmitys säädetty. 18 näyttäisi puhaltavan ulos, tai siis sisään.

Mulla hurisee toi Vallox 150 Effect SE nyt 5:lla, asteikko on 1-8.

Kummankin.

17 astetta taitaa olla jälkilämmitys säädetty. 18 näyttäisi puhaltavan ulos, tai siis sisään.

Sellanen lasesädelämpömittari helpottaa paljon lämmityksen ja ilmanvaihdonkin säätämisessä. Muistaakseni 40 - 50€ pitäisi irrota tollanen. Suosittelen.

Taitaa tulla tämä linkki jo toista kertaa, mutta kuukauden keskilämpötilaa parempi vertailuluku on lämmitystarveluku:

http://www.degreedays.net/#generate

Eli kannattaa hakea lähimmän mittauspaikan tieto kuukausittain ja lisätä se seurantataulukkoon. Ota 17,0 asteen mukaan niin luku on vertailukelpoinen muiden kanssa.

Mä ihmettelin viime loppusyksystä, että mikä on kun talo tuntuu niin viileeltä kunnes hoksasin, että LTO:ssa ei ollut jälkilämmitys kesän jäljiltä päällä. Vieläkään en oo arvannut laittaa lämmitystä pois, kun illat ja yöt on vielä melko viileitä. Nyt taitaa olla säädetty johonkin 15 ja Valloxin Digit SE hurisee meillä yleensä 3-4:lla (130m2), suihkutellessa/saunoessa pistetään pari pykälää isommalle (5-6).

Se vielä tarvitsee aiheesta sanoa, että jos on tottunut kerrostaloasumiseen, niin okt:oon vaihtaessa joutuu väkisinkin totutteleen vähän viileämpään. Ainakaan jos sähköllä torppaa lämmittää, niin ei yksinkertaisesti tohdi sellaisia lämpöjä pitää talvisin päällä, että tuvassa pystyis olla kalsareisillaan muulloin kun kesällä (tai sit oon vaan ite vilukissa, miestä tää ei tunnu häiritsevän).

Se vielä tarvitsee aiheesta sanoa, että jos on tottunut kerrostaloasumiseen, niin okt:oon vaihtaessa joutuu väkisinkin totutteleen vähän viileämpään. Ainakaan jos sähköllä torppaa lämmittää, niin ei yksinkertaisesti tohdi sellaisia lämpöjä pitää talvisin päällä, että tuvassa pystyis olla kalsareisillaan muulloin kun kesällä (tai sit oon vaan ite vilukissa, miestä tää ei tunnu häiritsevän).

Tartun tuohon. Eli itse asun kerrostalossa ja meillä on yleensä aika lämmin ja jopa kärsittiin liika lämmöstä muutama vuosi. Nyt talvella meillä tehtiin säätöjä ja sen jälkeen kun oli pari astetta viileämpi ja palelsi pirusti mutta siihen tottui.
Mutta olen tuon omakoti ja rivari lämmitys nuukuuden huomannut tutuillani. Ei ole kauan kun mietittiin että mistä se johtuu että kaikilla tutuilla rivarissa sekä omakotitaloissa on niin kylmä että yleensä siellä yöpyessä sairastuu flunssaa ja mutta nyt sitten tulikin selitys eli nuukuus. Ja sitten kun tuohon joittenkin kohdalla viellä lisätään pieni avuttomuus kun yrittävät jollakin takalla jne säästää lämmityksessä ja polttavat sylillisen puita niin eipä siellä juhlita lämmöllä. Kerran eräässä paikassa oli 17 astetta kun sinne mentiin. Illalla oli nukkumaan käydessä 26 kun oli kynttilöitä ja takkaa käytössä ja seuraavana aamuna taas 17. Eli oli aika kovat vaihtelut tuossa lämmössä.

Tartun tuohon. Eli itse asun kerrostalossa ja meillä on yleensä aika lämmin ja jopa kärsittiin liika lämmöstä muutama vuosi. Nyt talvella meillä tehtiin säätöjä ja sen jälkeen kun oli pari astetta viileämpi ja palelsi pirusti mutta siihen tottui.
Mutta olen tuon omakoti ja rivari lämmitys nuukuuden huomannut tutuillani. Ei ole kauan kun mietittiin että mistä se johtuu että kaikilla tutuilla rivarissa sekä omakotitaloissa on niin kylmä että yleensä siellä yöpyessä sairastuu flunssaa ja mutta nyt sitten tulikin selitys eli nuukuus. Ja sitten kun tuohon joittenkin kohdalla viellä lisätään pieni avuttomuus kun yrittävät jollakin takalla jne säästää lämmityksessä ja polttavat sylillisen puita niin eipä siellä juhlita lämmöllä. Kerran eräässä paikassa oli 17 astetta kun sinne mentiin. Illalla oli nukkumaan käydessä 26 kun oli kynttilöitä ja takkaa käytössä ja seuraavana aamuna taas 17. Eli oli aika kovat vaihtelut tuossa lämmössä.

Tämä on kyllä maalämmön etu. Jopa näin saitana tulee pidettyä lämpö 22-23 tienoilla, kun asteella parilla laskeminen ei vaikuta yhtä paljoa kuin suorassa. Toisaalta takan poltollakaan ei lisää paljoakaan säästöä, ainoastaan mukavuutta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yhteiskunta painostaa asumaan kylmässä kaiken maailman energiaveroilla ja ilmastonmuutos höpinöillä;)
Tuossa ois HELIn sivulta määritelmä(hengitysliiton), että mikä on oikea huoneen lämpö;)
"1. Huonelämpötila
Oikea huonelämpötila (20 - 22 astetta)
on kaiken lähtökohta. Säädä ja
vaadi itsellesi sopiva lämpötila.
Useimmissa asunnoissa huonelämpötila
on liian korkea (yli 23 as -
tetta). Tämä lisää energiankulutusta sekä
aiheuttaa tunkkaisuuden tunnet ta ja
myös terveyshaittoja. Pitkäaikainen asuminen
vetoisassa ja viileässä asunnossa
(lämpötila jatkuvasti alle 18 astetta) voi
myös aiheuttaa terveyshaittaa."

Yhteiskunta painostaa asumaan kylmässä kaiken maailman energiaveroilla ja ilmastonmuutos höpinöillä;)
Tuossa ois HELIn sivulta määritelmä(hengitysliiton), että mikä on oikea huoneen lämpö;)
"1. Huonelämpötila
Oikea huonelämpötila (20 - 22 astetta)
on kaiken lähtökohta. Säädä ja
vaadi itsellesi sopiva lämpötila.
Useimmissa asunnoissa huonelämpötila
on liian korkea (yli 23 as -
tetta). Tämä lisää energiankulutusta sekä
aiheuttaa tunkkaisuuden tunnet ta ja
myös terveyshaittoja. Pitkäaikainen asuminen
vetoisassa ja viileässä asunnossa
(lämpötila jatkuvasti alle 18 astetta) voi
myös aiheuttaa terveyshaittaa."

Ei kai se haittaa vaikka olisi 25 jos ilmanvaihto vaan pelaa?

Kyllä tuollainen 22 astetta on vain aika mukava. Ehkä alussa tuntuu kylmältä, mutta sitä kun on kerrostalossa viimeiset 12 vuotta asunut ja kesällä ei juuri kertaakaan laske lämmöt alle 25 ja ilma ei vaihdu kuin ropelia pyörittämällä (tai siis ei se silloinkaan vaihdu, vain siirtyy) niin saattaa vielä tuntua luxukselta omakotitalo jossa on ilmanvaihto ja kunnon eristeet niin ei se kaikista kuumin pääse sisään. Nämä betonielementtihelvetit on ainakin just sitä itteään kesäkuumalla.

paljon on tottumuskysymyksiä nuo lämpötila-asiat. Itekkin asunut aiemmin kerrostalossa jossa oli ihan vitun kuuma! Nyt paritalossa asuessa lämmöt on aina jotain 20-22, ennen muksuja jotain 19-21. Kuumassa (25 jne) tulee itelle ainakin kurja ja väsynyt olo.

Zone-sarja -42%
Mutta olen tuon omakoti ja rivari lämmitys nuukuuden huomannut tutuillani. Ei ole kauan kun mietittiin että mistä se johtuu että kaikilla tutuilla rivarissa sekä omakotitaloissa on niin kylmä että yleensä siellä yöpyessä sairastuu flunssaa ja mutta nyt sitten tulikin selitys eli nuukuus.
Juu, myönnän tuon nuukuuden. Kun kovimpien pakkaskuukausien aikana on sähkölasku suorassa sähkössä luokkaa 400e/kk (siirtomaksuineen), niin ei sitä ihan mielellään käännä säätöjä isommalle, vaikka vähän varpaita paleliskin kovimpien pakkasten aikaan.

Niinhän sitä sanotaan, että joku 18C ois jo passeli lämpötila makuuhuoneeseen, mutta kyllä tuossa asteessa tarvii itellä ainakin olla jo kerrasto nukkuessa päällä ja sittenkin olla peiton alla. Sellanen 21-22C on aika sopiva. Vilho_kanuunalle kommentoisin, että mun ymmärrykseni mukaan noi reippaammat lämpötilat tarkoittaa myös kuivempaa sisäilmaa, mikä saattaa sitten edesvaikuttaa ihon ja hengitysteiden kuivumiseen.

Juu, myönnän tuon nuukuuden. Kun kovimpien pakkaskuukausien aikana on sähkölasku suorassa sähkössä luokkaa 400e/kk (siirtomaksuineen), niin ei sitä ihan mielellään käännä säätöjä isommalle, vaikka vähän varpaita paleliskin kovimpien pakkasten aikaan.

Niinhän sitä sanotaan, että joku 18C ois jo passeli lämpötila makuuhuoneeseen, mutta kyllä tuossa asteessa tarvii itellä ainakin olla jo kerrasto nukkuessa päällä ja sittenkin olla peiton alla. Sellanen 21-22C on aika sopiva. Vilho_kanuunalle kommentoisin, että mun ymmärrykseni mukaan noi reippaammat lämpötilat tarkoittaa myös kuivempaa sisäilmaa, mikä saattaa sitten edesvaikuttaa ihon ja hengitysteiden kuivumiseen.

Aika kova sähkölasku Emmahilla. Iso / vanha talo tai molempia? Miksi muuten korkea sisälämpötila kuivattaisi ilmaa? Luulisi ettei se paljon ilman kuivuutta lisää jos lattian lämpötila muuttuu esim. 24c - 26c:hen tai vastaavaa. Voin (ja varmaan olenkin) olla väärässäkin, mutta maalaisjärkee tuo ei oikeen mahdu.

Pakkasilla kaukolämpöön menee helposti 200e kuussa ja kun sähkö maksaa about tuplasti niin ton verranhan siitä tulee.

Suhteellinen kosteus toki pienenee kun lämpötila nousee, mutta pari astetta nyt ei mahdottomia vaikuta.

Pakkasilla kaukolämpöön menee helposti 200e kuussa ja kun sähkö maksaa about tuplasti niin ton verranhan siitä tulee.

Suhteellinen kosteus toki pienenee kun lämpötila nousee, mutta pari astetta nyt ei mahdottomia vaikuta.

No saattaa tuo määlämpö sitten kannattaakkin jos tuollaisia laskuja tulee talvella.

Voisiko esim. suoran sähkön patterit (ns. leivänpaahtimet) vaikuttaa enemmän ilmankosteuteen? Kuin esim. vesilattiakierto.

Itse pidän normaalia viileämmästä huonelämpötilasta, erityisesti makuuhuoneessa. Nykyisessä penthousessa asunnon sisälämpötila on sekä talvella että kesällä auttamatta liian korkea. Kesäyöt ovat yhtä helvettiä kun sisälämpötilä ei laskea alle +25:n. Huoltomiehet kävivät säätämässä termareita talvella, mutta ei siitä juuri apua ollut. Lopulta soitin putkimieskaverin paikalle ja termareiden säädöt saatiin kohdilleen. Keittiössä oli lähtötilanteessa talvipakkasilla 26-28 astetta. Asunnon ilmanvaihto on täysin riittämätön ja erityisesti kesällä huomaa miten ilma ei vaihdu riittävästi. Kyseessä ei kuitenkaan ole kuin reilut 10 vuotta vanha talo. Korvausilmaventtiileitä on riittävästi ja ne ovat oikeissa paikoissa ja oikein mitoitettu. Koneellinen poisto on vain päin persettä tehty.

Mielestäni juuri ilmanvaihdon ja sisälämpötilan oikea "suhde" on se avain miellyttävään asumiseen. Vuodenaikojen vaihtelut ja siitä seuraavat lämpötilavaihtelut tuovat ongelmia, myös uusissa taloissa vaikka on hienoa talotekniikkaa. Vanhoissa taloissa ilmanvaihto on lisäksi valmiiksi jo riittämätöntä ja erityisesti vanhoissa omakotitaloissa ilmasulku puutteellinen ja vetoisuus aiheuttaa ongelmia, eikä niinkään se sisälämpötila. Talvella ilmankosteus on muutenkin matalampi ja pakkasilla painovoimaisesti ilmaa vaihtuu enemmän kuin pitäisi ja korvausilma otetetaan vääristä paikoista.

En itse ole tullut kipeäksi, vaikka aika alkukantaisissa olosuhteissa olenkin talossani useana talvena yöpynyt. Ehkä sitten siedän paremmin kylmää, mutta eihän tuo tietenkään se mukavin vaihtoehto ole. Varmasti korjatun ja parannetun ilmasulun, autom. ohjautuvien korvausilmaventtiilien ja poistoilman ohjauksen myötä homma paranee. Radiaattoreiksi valitsin mallin, joiden ohjaamisen on sen verran logiikkaa että takan polton myötä pysyisivät paremmin ja nopeammin perässä. Nuuka aion olla myös itse ja vedän mieluummin villasukat kovimpian pakkasten aikoihin jalkaan jos kylmä tulisi. Oikeasti n. 18 asteen sisälämpötila on itselle mieluisin. Sähkölämmitys on vain saatanan kallista. Ylläpitolämmöstä sai tänä talvena maksaa n. 150€/kk.

Jos pitää maksaa 400€ kuussa sähköstä ja joutuu kuitenkin nukkua kerrasto päällä niin kyllä vähän pistää mieityttämään. Meillä on sisällä se 22 - 23 kesät talvet ja viimeisen vuoden aikana mennyt sähköön n. 1300€ (reilu 12 000kwh, määlämpö). Luulisi jo kannattavan lämmitysmuodon vaihto. Jos jo pelkästään niiden 3 - 4 kylmän kuukauden aikana säästää sen 600 - 800 € niin sillä jo lyhentää jo vähän isompaakin esim. maaläpölainaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom