Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiertovesipumppu 200e ja paisunta-astia 62e. Eikös noi muuten ole samat värkit.

Pääpirteittään varmaan juuri näin. Lähinnä tarkoitin, että oliko Eco El:in asennuksessa jotakin erikoista mikä nostatti sen hintaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pääpirteittään varmaan juuri näin. Lähinnä tarkoitin, että oliko Eco El:in asennuksessa jotakin erikoista mikä nostatti sen hintaa?

Eikai siinä? Mulla on tosiaan 4kpl A4:sia kaikenlaista sälää asennettuna josta toi hinta koostuu... Töitä 29h.

Kuulostaa ihan siltä että putkari on ottanut oikeuden laskuttaa jokaisen osan hankinnasta ja käynyt hakemassa jokaisen nipan ja nippelin erikseen rautakaupasta tuntityönä. Eli kaavalla: 1. osan hankinta - 1. osan asennus - 2. osan hankinta - 2. osan asennus.... jne. Nämä ovat juuri niitä asioita jonka takia pyrin tekemään niin paljon itse kuin on mahdollista, meni siihen torpan pystyttämiseen sitten vaikka 100 vuotta, mutta lopussa kiitos seisoo(mikään muu ei sitten enää seisokkaan).

No siis kuvan mukaiset releet on asennettu:

P1030386.jpg

P1030394.jpg

P1030393.jpg

En mä halunnu noita ite asentaa, kun en ensinnäkään osaa ja halusin noille takuun.

Kyllähän tossa kun kuvia katsoo niin itseäni, maallikkona, ainakin ihmetyttää että mihin se 29 tuntia on tarvittu... Mutta kyllä se ukko siellä koko ajan puuhasteli ja kaikki rojut oli autossa joka täytettiin aamulla tuossa alle kilsan päässä putiikilla.

Ainiin, yksi putkista on tuolla pöntön takana oleva vesiposti ulos, sekin pitäisi jotenkin eritellä pois tuosta.

1360e + alv.

Joku ei nyt oikein "stemmaa". Jotain muutakin tossa täytyy olla kuin kylmävesi -> kattila, kattila -> menovesi ja kattila -> lämminvesi + kattilan härpäkkeiden asennus. Osaava putkari saa ne tarvikkeet kyllä kerta käynnillä.

No tostahan sä näät kaiken paitsi sen pöntön takana olevan vesipostin. Käyttövesiputkien toiset päät on tulpattu + yhdessä hanakulmarasiassa on semmoinen rakennusaikainen kylmävesihana.

No tostahan sä näät kaiken paitsi sen pöntön takana olevan vesipostin. Käyttövesiputkien toiset päät on tulpattu + yhdessä hanakulmarasiassa on semmoinen rakennusaikainen kylmävesihana.

OK. Amatöörinähän näitä katsellaan. Ainakin siistin näköistä työtä on putkari tehnyt ja varmaan keraamiset putketkin teettää lisätyötä. Taitaapa olla turha täältä huudella kun en ole ollut tekovaiheessa paikalla kyttäämässä. Hintoihinhan nämä tämmöiset aina tulee. No katsotaan sitten parin kuukauden päästä miten Hupen lämmityssysteemi pelittää.

OK. Amatöörinähän näitä katsellaan. Ainakin siistin näköistä työtä on putkari tehnyt ja varmaan keraamiset putketkin teettää lisätyötä. Taitaapa olla turha täältä huudella kun en ole ollut tekovaiheessa paikalla kyttäämässä. Hintoihinhan nämä tämmöiset aina tulee. No katsotaan sitten parin kuukauden päästä miten Hupen lämmityssysteemi pelittää.

Noihan on komposiittiputkea, sitä voi taivutella käsin sopivaan muotoon. Vai olikohan noilla joku värkki? En muista, itse taivuttelin tuota kuvan pätkää ihan käsin:

P1030414.jpg

Noi maksoivat reilun satasen, liittimet niihin jotain 300e.

Työssä oli kahdenmiehen tehtävää itse kattilan asennus/kantaminen sekä viimeisen päivän ilmaushommat joissa meni jokunen tovi. Jakotukkeja ja piirejä kun on aikalailla.

Tässähän on sama homma kuin kaikessa muussakin rakentamisessa, joku tietää jo kuvien perusteella sanoa että "aivan paskaa, maksoit liikaa jne"... en nyt tarkoita just tätä tarinaa vaan sama pätee kaikessa rakentamisessa. Itse kyllä mielenkiinnosta jo kuulisin muiden vastaavien asennuksien kestoja ja hintoja. Voin minä nuo laskutkin näppäillä vaikka taulukoksi jos kiinnostusta jollakulla on...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse voisin sanoa että sain tuon sähkökattilan omasta mielestäni halvalla 2350e (nettihinnat 2550-3800e) ja myös hintaesimerkit ko. putkifirmasta tuotteista joista olen tarjouksia saanut, ovat olleet erittäin edullisia, tai no, se on mun näkemys.

Tätäkin olen puljannut nyt eri foorumeilla lähes 2 vuotta ja arponut että mikä on paras, nyt on kilkkeet on asennettu niin heti alkaa valitus sitten sekä laitteiden paskuudesta, hinnoista sekä asennuksesta.

Vituikshan se meni kuitenkin tämäkin. No hyvin toi ainakin nyt pelaa ja talossa on lämmintä.

Itse voisin sanoa että sain tuon sähkökattilan omasta mielestäni halvalla 2350e (nettihinnat 2550-3800e) ja myös hintaesimerkit ko. putkifirmasta tuotteista joista olen tarjouksia saanut, ovat olleet erittäin edullisia, tai no, se on mun näkemys.
Tätäkin olen puljannut nyt eri foorumeilla lähes 2 vuotta ja arponut että mikä on paras, nyt on kilkkeet on asennettu niin heti alkaa valitus sitten sekä laitteiden paskuudesta, hinnoista sekä asennuksesta.
Vituikshan se meni kuitenkin tämäkin. No hyvin toi ainakin nyt pelaa ja talossa on lämmintä.

Eihän noissa laitteissa mitään vikaa ole. Asennustyökin varsin siistiä työtä kuvista päätellen. Ei rakentaminen tosiaan halpaa ole, varsinkaan jos työt teettää ammattilaisella ja (maksaa palkat+sivukulut yms. lakien mukaan.
Tuollaiset "erikoishommat" mihin sisältyy asentamista ja säätämistä on vähän sen tyyppisiä että niissä usein vierähtää useampi tunti mitä alkuun on ajateltu. Jotkin tämän tyyppiset hommat vois kysyä jo alkuun urakkana, jolloin riski siitä että homma ei heti onnistukaan ja joudutaan lukemaan ohjekirjaa ja hakemaan pikkutavaraa kaupasta kuuluu jo sovittuun hintaan. Ei urakan hinta välttämättä ole halvempi, mutta ainakin kokonaishinta on jo alkuun selvillä.

Zone-sarja -42%
Kuten lupasin. Tässä tulee. Lasertulostimen lämpö ei ole ehtinyt haihtua laskusta joka tuli juuri:

Eli vesikiertoinen lattialämmitys asennettuna, Itula: 4500 euroa
Sähkökattila, CTC EcoEl: 2350e
+asennus tarvikkeineen: 3954e

Yhteensä: 10804euroa.

Asennus ja tilpehöörit "hieman" yllättivät, varauduin johonkin tuhanteen euroon. Asennushintaa voi kyllä mielestäni soveltaa mihin tahansa vesikiertoiseen järjestelmään, maalämpöpumpulla toki hieman enempi kun se pumppukin pitää asennella.

Nyt tuntuu rakentajasta taas siltä että jos ei vitutukseen kuole niin laskuihin kuolee.

Tässä pitkän aikaa aluetta lukeneena pakko rekisteröityä viimeinkin.
Ihan vertailun vuoksi hintaa omasta juuri ennen pakkasia asennetusta syksyllä:
Pannuhuoneen vehkeet+asennus ~13000 Eur (1800l varaaja, arimax 25+, 60 lisäboileri ym kaikki tilpehööri asennettuna)
Lattiaan lämmitysputket&jakotukit ym ~2500 Eur.
Tietysti jos laskee ilmastoinnit ym mukaan niin hyvä kun 20keur selviää

Pannuhuoneen vehkeet+asennus ~13000 Eur (1800l varaaja, arimax 25+, 60 lisäboileri ym kaikki tilpehööri asennettuna)

Voisitko hieman kertoa lisää? Talon koko, pohjoinen/etelä, millaiset eristykset, kuinka usein varaajaa pitää lämmittää, minkä firman lattialämmitys, asennettuna vai itse asentaen?

Voisitko hieman kertoa lisää? Talon koko, pohjoinen/etelä, millaiset eristykset, kuinka usein varaajaa pitää lämmittää, minkä firman lattialämmitys, asennettuna vai itse asentaen?

Mammuttihirsi 1,5krs ~150m2 (100 + 50). Metsän reunassa, suojaisassa paikassa, pitkä sivu etelä-pohjois suunnassa. Seinä 270mm hirsi, katossa se 500mm puhallusvillaa, vinokatto ~400+mm.
Kaikki muu itse tehty paitsi rungon pystytys ja kaikki veteen liittyvä asennettuna ostettu (siis pahasti vaiheessa projekti yhä vaan sisätöissä kovaa vauhtia).
Lattialämmitys on warmian, ostettu asennettuna. IV ym itse tehty.
Varaajan lämmityksestä paha sanoa mitään varmaa, kun näin rakennusaikana on se lämmitys vähän niin ja näin. Kyllä se kunnon pakkasella pariksi päiväksi riittää kun täyteen lämmittää. Ensi talvena vasta saa todellisen kuvan miten sitä puuta menee. Sähkövastukset kovalla käytöllä tänä talvena kun ei pysty rahatöiden häiritessä olemaan raksalla niin kuin pitäisi.

Budjetista kun katsoin niin semmonen 25000€ kaikki LVI:hin liittyvä (siis myös maalämpö, mutta ei liittymämaksuja). No hommia tehtiin paljon kökällä ja ilmanvaihto kokonaan itse. Tavarat saatiin kohtuullisilla alennuksilla (tili lvi-firmassa). Kyllä jos olisi kaiken teettänyt ammattilaisilla niin 5000 - 7000 olisi saanut laskea lisää.

Budjetista kun katsoin niin semmonen 25000€ kaikki LVI:hin liittyvä (siis myös maalämpö, mutta ei liittymämaksuja). No hommia tehtiin paljon kökällä ja ilmanvaihto kokonaan itse. Tavarat saatiin kohtuullisilla alennuksilla (tili lvi-firmassa). Kyllä jos olisi kaiken teettänyt ammattilaisilla niin 5000 - 7000 olisi saanut laskea lisää.

Olisko sulla suositella mistä kannattais kysellä putkitöitä? Ilmastointi on jo tehty...

Olisko sulla suositella mistä kannattais kysellä putkitöitä? Ilmastointi on jo tehty...

Mulla loppu keltasten sivujen pläräily perustusvaiheessa, eli ei ole kovin laajaa kokemusta alueen putkareista. Pelikaveri oli vuotta aikaisemmin alottanut putkihommissa ja hän kävi auttelemassa kertomassa mitä pitää tehdä. Saman firman kokeneempi putkari oli sitten vastaavana. Ko. firman nimi oli ainakin jokunen kuukausi sitten protestilistalla, eli en sinnekään rahojani laittaisi. Pelikaverikin on ilmeisesti toisessa firmassa jo.

Onko jotain nyrkkisääntöä paljon neliötä kohti sähkölasku tulisi olemaan vuoden ajalta jos hirsitalossa on sähkölämmitys (lattialämmitys ja yksikerroksinen). Talossa siis olisi pelkkä sähkölämmitys ja 50 neliötä. Talo olisi mallia joka on melko korkea harjakatolla ja siellä pieni parvi.

Back
Ylös Bottom