Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
sepä siinä onki ku niitä kisasyviä voimanostokyykkyi ei nää ku youtubesta. painonnostokyykkyä olen nähny yhesti ja sekin ainoita kisasyvyisiä mitä joku salilla tehny ku oon ollu.

mut ei itestä tommosetkaan hehkutukset syvistä iske, on kisasyvä varmaa joo:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
sepä siinä onki ku niitä kisasyviä voimanostokyykkyi ei nää ku youtubesta. painonnostokyykkyä olen nähny yhesti ja sekin ainoita kisasyvyisiä mitä joku salilla tehny ku oon ollu.
Joo ei normi saleilla noita pohjaan asti tehtyjä kyykkyjä näe, mutta jos treenaa salilla jossa harrastetaan painonostoa kanssa niin siellähän niitä näkee..

Itse en tiedä näistä kisasyvyyksistä ym kun en oo paneutunu asiaan. mutta noissa kisakyykyissä mennään kai sen "parallel" rajan alapuolelle aina?

joo, varsinkin pro kyykyissä :D Virallinen määrityshän on reiden yläpinta lonkan kohdalta on alempana kuin polvilumpion ylin kohta.

Paska liike, jota kenenkään ei pitäisi tehdä.

Kovin epäluonnollinen liike on syväkyykky _tangon kanssa_. Ilman tankoa ei liene ongelma. Vajaa kyykky on ihan yhtä hyvä liike IMHO ja onnistuu huonommallakin liikkuvuudella.

@tomppaH
Reiden yläpinta lonkan kohdalta pitää käydä alempana kuin reiden yläpinta polven kohdalta. Noi parallel termit on enemmän bodareiden juttuja imo.

Edit. Tumppa oli nopeempi :)

Kovin epäluonnollinen liike on syväkyykky _tangon kanssa_. Ilman tankoa ei liene ongelma. Vajaa kyykky on ihan yhtä hyvä liike IMHO ja onnistuu huonommallakin liikkuvuudella.
Yleensä syynä ihmisillä jotka eivät pääsä kyykyssä pohjaan asti (takareisi kiinni pohkeessa) on että on venyteltä laiskasti, tai ottaa egolle kun joutuu ottaan tangosta esim. 30% pois.
Mulle on ihan sama mitä ne ihmiset siellä salilla tekee mutta itse haluan tehdä liikkeet niin suurella liikeradalla kuin sen voi tehdä.

Ei ole laiskojen liike syväkyykky. Pitää jaksaa nähdä vaivaa että saa tekniikan ja liikkuvuuden kuntoon. Suurin osa kokeilee kerran pari, ei onnistu ja päätelmä = paska liike, en tee, teen vajaita kyykkyjä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ole laiskojen liike syväkyykky. Pitää jaksaa nähdä vaivaa että saa tekniikan ja liikkuvuuden kuntoon. Suurin osa kokeilee kerran pari, ei onnistu ja päätelmä = paska liike, en tee, teen vajaita kyykkyjä.

Millä kompetenssilla sä olet tätä mieltä? Eräs nimeltämainitsematon fysiatrian kärkinimi osasi erittäin hyvin mulle aikoinaan perustella vajaan etukyykyn paremmuuden.

Miksi sellainen liike olisi automaattisesti hyvä, jonka tekemiseen tarvitaan paljon oheisharjoittelua ja "pitää nähdä vaivaa että saa liikkuvuuden kuntoon", jotta se itse liike saadaan ylipäänsä onnistumaan? Melko epäluonnolliselta kuulostaa minusta. En ole kertaakaan nähnyt oikeaoppista syväkyykkyä salilla. Aina on kissanselät ja perse alla. Tästä olen vetäny johtopäätöksen että huono liike yleisesti ottaen, kun sitä ei ylipäänsä juuri kukaan osaa tehdä oikein. Vajaan kyykyn tekeminen on helpompaa siedettävällä tekniikalla.

Airwalk: mulla ei ole egon kanssa mitään ongelmia. Treenailen salilla omaksi huvikseni, en näyttääkseni muille kuinka syvälle kyykkyyn pääsen.

shit rain incoming

no jos ihmisillä olis nyky-yhteiskunnan asettamien lähtökohtien takia yhtäpaska liikkuvuus olkapäissä tms kuin alakropassa. niin olisko 10 cm liikeradan penkki luonnollisempi ja parempi vaihtoehto kuin täyden liikeradan. juuei. koska vaikka ihmiset onki jäykkiä jne, niin potentiaalia on siihen suurempaan liikkuvuuteen vaikkakin lähtökohta on vähän huono, luonnollisia ne on nimenomaan liikkeet jotka menee isoilla liikeradoilla vaikka joku oiski jäykkäpaska

shit rain incoming

no jos ihmisillä olis nyky-yhteiskunnan asettamien lähtökohtien takia yhtäpaska liikkuvuus olkapäissä tms kuin alakropassa. niin olisko 10 cm liikeradan penkki luonnollisempi ja parempi vaihtoehto kuin täyden liikeradan. juuei.

Tällainen "no jos noin, niin sit myös näin" -analogia harvoin toimii. Ei toimi tälläkään kertaa. En näe miten oman liikkuvuuden rajoissa kyykkääminen on verrannollinen 10cm liikeradan penkkiin. Tai edes 10cm liikeradan penkkipunnertamiseen. Toimintakykyinen liikkuvuus on kaukana siitä, minkälaisen liikkuvuuden tarvitsee syväkyykkyyn. Jos tahtoo terveen tuki- ja liikuntaelimistön, tangon kanssa syväkyykkääminen on todella kaukana suositeltavasta. Mielummin jätän egon sikseen ja teen omalle liikkuvuudelleni sopivaa vajaata kyykkyä, kuin teen väkisin syvää jotta olen kova äijä tms.

koska vaikka ihmiset onki jäykkiä jne, niin potentiaalia on siihen suurempaan liikkuvuuteen vaikkakin lähtökohta on vähän huono, luonnollisia ne on nimenomaan liikkeet jotka menee isoilla liikeradoilla vaikka joku oiski jäykkäpaska

Osaatko hieman perustella, miksi juuri ketjun aiheena oleva tangon kanssa suoritettu syväkyykky on luonnollinen liike. On kaksi täysin eriasiaa kyykätä syvään tangon kanssa ja ilman. Ilman tankoakaan monet eivät pääse lähellekään oikeaoppista suoritusta, vaikka onhan se harjoiteltavissa. Mielestäni ei maksa vaivaa.

Jos tahtoo terveen tuki- ja liikuntaelimistön, tangon kanssa syväkyykkääminen on todella kaukana suositeltavasta.
miksi?

jos joku ei pääse syvään kyykkyyn ilman painoja niin liikkuvuudessa on parantamista kyl. joku taisikin mainita sen että jo lapset tekee oikeaoppista syväkyykkyä ilman ongelmia, eivät oo kangistunu töissä/koulussa jne liikunnan puutteen takia. onko se sitten sisään rakennettu vai oppiiko lapsi ton parhaaksi tavaksi mennä alas? ellei ole täysin näennäis argumentti tuo lapsi juttu...

Mielestäni ei maksa vaivaa.

totakin jo perusteltu lihastasapainon takia tässä/jossain muussa aihetta käsittelevässä tredissä, eli jos syväkyykky kehittää polven ympäryksen lihaksia terveellisesti ja vajaa ei, kumpi on luonnollinen :joulu7:

e. penkki juttu liittyi tietenkin siihen että : jos on jäykkä miksei hommaa liikkuvuutta. ei oo puolikyykyn tapaista käsitettä puoli penkki, koska ihmiset sattuu olemaan jäykkiä jostain muualta kuin hartioista

Melko epäluonnolliselta kuulostaa minusta.

Minusta kuulostaa epäluonnolliselta, että ihmiset eivät osaa niinkin luonnollista liikettä kuin kyykky. Riippumatta siitä, onko pohjaan asti tehty kyykky hyvä vai huono, on mun mielestäni tavoiteltavaa kyetä suorittamaan ihmiskeholle luonnollisia liikeratoja.

Sitten myös sellainen huomio, että yhden ihmisen sanaan on huono idea luottaa 100%, vaikka olisi mikä kärkinimi. Toki uskon, että sulle on asiantuntevasti kerrottu miksi vajaa etukyykky on parempi ja varmasti vakuuttavammin, kuin anonyymit nettikirjoittelijat. Ongelma vaan on siinä, että se on yksi näkökanta, johon luotat sokeasti. Yksi fysiatrian kärkinimi ei paljoa paina, jos vaikka maailman top50 menestyneimmistä voimavalmentajista 90% ovat eri mieltä tämän kanssa. Hatusta vedetty esimerkki, mutta ymmärrät pointin.

Minusta kuulostaa epäluonnolliselta, että ihmiset eivät osaa niinkin luonnollista liikettä kuin kyykky.

Niin se kuulostaa minustakin, mutta en itsekään osaa kyykkyä. Aiheeseen sen verran, että viime aikoina olen kärsinyt jonkinasteisista polvivaivoista, tiedä sitten onko syynä kyykky itse vai jalkojen jumisuus.

minun ymmärryksen mukaan syväkyykky on täysin turvallinen ja siinä lihakset tekevät niille tarkoitettuja tehtäviä tehokkaasti ja kehittyvät melko tasapuolisesti. mikä siinä ei ole luonnollista? :(

minun ymmärryksen mukaan syväkyykky on täysin turvallinen ja siinä lihakset tekevät niille tarkoitettuja tehtäviä tehokkaasti ja kehittyvät melko tasapuolisesti. mikä siinä ei ole luonnollista? :(

Niinhän se onkin jos sen osaa tehdä oikein ja liikkuvuus riittää. Aika harvalla oikeesti riittää. Mulla ainakin kippaa selkä ihan vitusti jos meen väkisin pohjaan. Teenkin lähinnä etukyykkyä kun siinä pääsen melkeen pohjaan ilman selän pyöristymistä. Ne kerrat kun teen takakyykkyä otan yleensä boksin alle ja hipaisen perseellä siihen, tuntuu paljon luonnollisemmalta kuin atg-kyykky.

Osaisiko joku sanoa, että kumpi lisää reiden leveyttä paremmin; syvä etu- vai takakyykky? Tuntuu, että reidet ovat melko suorakulmaiset jos näin nyt voi sanoa, eli leveyttä tuntuu olevan vaikea saada. Salilla on vain perus 45-asteinen prässi ja kyykkyteline sekä etu- ja takareisilaitteet. 3-jakoisella olen jakanut jalat 3:lle päivälle ja teen etukyykkyä, yhden jalan syväkyykkyjä, SJMV:tä sekä etu- ja takareisikonetta. Tietysti pohkeet tehdään myös normaalisti. Ei tuosta Gymlogin videostakaan ollut apua, sillä en pysty siinä näytettyjä erikoisia liikkeitä tekemään (koska mm. vaakatasossa kulkevaa prässiä ei salilta löydy). Millaisia kokemuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom