Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Noita ilman painoja tehtyjä kyykky asentoja ei voi verrata takakyykkyyn, koska tuolla käsien edessä pitämisellä on huomattavan paljon helpomi säätää sitä asentoa.

No hei kamoon, tuo lapsi on vasta about 3-vuotias.

Syväkyykkykin sellainen aihe josta on vääntäneet kaikki lihasperunasta jto:hon aina aikojen alusta asti, ja siltikin joku kymmenen postin tomppa ilmoittaa että kokeiltuaan syväkyykkyä polvet ei menneetkään paskaks ja näin ollen syväkyykky on the way to go :D

Mun tämänhetkinen ratkaisu tohon ongelmaan on juurikin päästää polvet reilusti eteen. Se missä kohtaa jalkapohjaa paine on, ei ole riippuvainen polvien asemasta.

katso liitettä 78855

Vielä en voi sanoa miten hyvä tämä on, kun en ole edes kunnolla sisäänajanut tekniikkaa. Päälimmäisenä tavoitteena on kuitenkin päästä syvälle ilman alaselän pyöristymistä.

Ettei vaan ois kuva kasikakkoselta? Ite oon tossa samasessa telineessä kyykänny suurimmat rautani. :D

Jossain vaiheessa tein osan kyykkysarjoista syväkyykkyinä, mutta kun etureisiliikkeenä kyykkyä periaatteessa teen, ni laskeudun vaan niin alas, että reidet on lattian suuntaisesti. E: Vaikka sitä sanotaankin "if you can't squat deep, you ain't worth shit".

Syväkyykkykin sellainen aihe josta on vääntäneet kaikki lihasperunasta jto:hon aina aikojen alusta asti, ja siltikin joku kymmenen postin tomppa ilmoittaa että kokeiltuaan syväkyykkyä polvet ei menneetkään paskaks ja näin ollen syväkyykky on the way to go :D

Mitä vitun väliä monta kertaa tänne palstalle on kirjoittanut?

^^ Ei niin mitään, käytin sitä vain vertauskuvana sen suhteen että kaverilla ei ole asiasta paljoa kokemusta. Postien määrähän ei kyykkäämisen määrään ole mitenkään verrannollinen (ehkä käänteisesti?).

Pointti oli, että vaikka keskustelu aiheesta on aivan perusteltua koska pointteja löytyy puolesta ja vastaan, niin on silti pöljää todeta "syväkyykyt vahvistaa polvet" omien kolmen kuukauden kokemuksien perusteella. Tietoa syväkyykyn vaikutuksista polviin löytyy kuitenkin roppakaupalla kun vähän söötsäilee.

Syväkyykky vrt. vajaa kyykkyhän on vähän +-0, nimittäin siinä missä vajaa syvyys on polville iisimpää, täytyy vajaassa kyykyssä myös käyttää isompia painoja kuin syvässä mikä taas on huonoksi polville. Toki asiassa on muitakin puolia.

Noita ilman painoja tehtyjä kyykky asentoja ei voi verrata takakyykkyyn, koska tuolla käsien edessä pitämisellä on huomattavan paljon helpomi säätää sitä asentoa. Etukyykkykään ei vaada kummoista liikkuvuutta että tulee pohjaan asti selkä pystysuorassa, mutta käsien ja painopisteen siirto taakse tekee asennosta väkisin etukumaramman.

Jos sulla on takakyykyssä painoa selässä niin mihin suuntaan pohjassa sitä ihmiset yleensä ensimmäisenä kaatuisi? Eteenpäin. Se että kädet on edessä tuo painopisteen eteenpäin koska ei ole mitään toista voimaa (tanko niskassa) joka työntäisi painopistettä eteenpäin. Jos et tanko niskassa pääse yhtä syvälle kuin ilman tankoa niin kannattaa miettiä että onko liikkuvuudessa ongelmia esimerkiksi yläselän/olkapäiden seudulla.

Syväkyykyn etu on siinä, että se pakottaa tekemään liikkeen ilman tavanomaista rytinää, koska alas- ja ylöstulo pitää suunnitella paremmin. Eli aivan kuten kyykky pitäisi tehdä. Haitta on siinä, että polville tulee enemmän painetta ja homma voi mennä nopeasti pieleen jos sattuu hyvä tuuri.

miten muuten kuin pitempänä liikeratana ja mahdollisesti liikkeen kestona sitte tuo paine näkyy? peba lähempänä pohjetta paine suurenee vs 90 astetta tms vajaa kyykky? ja kuinka mittava tuo paineen kasvu on... onko se niin suuri että puolikyykyn paljon isommista painoista huolimatta syväkyykystä tulee suurempi paine?

taisivar fuhrer ja risumies joskus mainita myös että syvältä vahvistaa polvia tukevia lihaksia (mitkä lie reiden/pohkeen osat`?) enemmä kuin puolikkaat.

Faktahan on se, että kaikki jotka sanoo syväkyykyn hajottavan polvet olivat he sitten mitä tahansa teoreetikko fysioterapeutteja tai puuhelmiä, niin eivät omaa käytännön kokemusta kun eivät ole itse vaivautuneet treenaamaan kyseistä liikettä juurikin tuon tekosyyn takia, että polvet muka menee. Kummasti ne kuitenkin näyttää liikettä harjoittavilla polvet kestävän, luonnollinen liikerata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä mieltä muut pakkiksella ovat boxikyykyistä? Itse olen nyt parisen kuukautta sitä hinkannut, syvyys on pari tuumaa parallelin alapuolella, ja tuolille istuudutaan kokonaan - rennoksi reidet ym. Asento on leveä, ja polvet ovat pystysuorassa. Pakaroihin/takareisiin ottaa aika mukavasti, saa ojennettua voimallisesti lonkkaa lopussa.

Lähinnä olen boxilla kyykännyt koska tavoitteena on juoksu/hyppyvoiman lisääminen. Ja tekniikka tuntuu soveltuvan omalle vartalolle huomattavasti paremmin (todella pitkät jalat, lyhyt kroppa).

Mitä mieltä muut pakkiksella ovat boxikyykyistä? Itse olen nyt parisen kuukautta sitä hinkannut, syvyys on pari tuumaa parallelin alapuolella, ja tuolille istuudutaan kokonaan - rennoksi reidet ym. Asento on leveä, ja polvet ovat pystysuorassa. Pakaroihin/takareisiin ottaa aika mukavasti, saa ojennettua voimallisesti lonkkaa lopussa.

Lähinnä olen boxilla kyykännyt koska tavoitteena on juoksu/hyppyvoiman lisääminen. Ja tekniikka tuntuu soveltuvan omalle vartalolle huomattavasti paremmin (todella pitkät jalat, lyhyt kroppa).

Nyt on tullut muutama viikko tehtyä pelkkää boksia normikyykyn sijaan. Loistava liike, varsinkin jos kyykkää suht leveällä asennolla ja vetää sumolla.

miten muuten kuin pitempänä liikeratana ja mahdollisesti liikkeen kestona sitte tuo paine näkyy? peba lähempänä pohjetta paine suurenee vs 90 astetta tms vajaa kyykky? ja kuinka mittava tuo paineen kasvu on... onko se niin suuri että puolikyykyn paljon isommista painoista huolimatta syväkyykystä tulee suurempi paine?

taisivar fuhrer ja risumies joskus mainita myös että syvältä vahvistaa polvia tukevia lihaksia (mitkä lie reiden/pohkeen osat`?) enemmä kuin puolikkaat.

Vastus medialis ei pääse kehittymään yhtä hyvin vajailla toistoilla, ja alikehittynyt VMO voi tietää polviongelmia.

Sen mitä olen tosta syvyydestä käsittänyt on, että Vastus Medialis (eli "kyynel" lihas) ei tule mukaan kuin vasta ihan syvältä kyykätessä (ja ihan ylhäällä). Jos tehdään vain puolikyykkyä, niin Vastus Lateralis vahvistuu suhteessa enemmän. V.Lateralis ja V.Medialis molemmat vetää polvilumpiota, mutta vastakkaisiin suuntiin, jolloin suuri voimaero aiheuttaa ajan mittaan ongelmia.

Ihan syvällä aiheutuu polvilumpion taakse enemmän painetta kuin vajaalla, mutta vajaalla malmia voidaan latoa hemmetisti enemmän, joka myös aiheuttaa enemmän painetta. Lisäksi vajaalla suunnanmuutos tapahtuu polven ollessa kaikkein epävakaimmassa kohdassa.

Ihan oma alueensa on vielä takareidet ja perse, jotka eivät tule peliin ennenkuin mennään tarpeeksi alas. Takareidethän vetävät oikeassa kyykyssä tibiaa taaksepäin, kun etureidet vetävät sitä toiselta puolelta eteenpäin. Jos vajaakyykkäyksellä on sotkettu oikea lihas rekrytointi, eikä takareidet ole pelissä mukana oikealla tavalla, niin polven tukikudoksiin aiheutuu "shear force" (leikkaus rasitus?).

Tossa nyt jotain omia käsityksiä kyykynsyvyydestä. Jos jollain oikealla expertillä on tarkennuksia, niin otetaan mielellään vastaan :)

En usko, että venyttely välttämättä olisi mikään ratkaisu vaan keskivartalon vahvistaminen. Maastaveto ja voimapyörä on aika buenot siihen touhuun. Ja tohon tekniikkaan sen verran, että tangon asettelu vaikuttaa paljonkin siihen miten ne polvet menee. Eiköhän pääasia ole se, että ne polvet ei lähde harhailemaan sisään tai ulos siinä kyykyn aikana. Ja tuota kuvaa kun katsoo niin se painopiste on sama, jos tekee oikein.
Enkä minä usko että keskivartalo olisi liian heikko, voimapyörää on hinkattu paljonkin ja treeni on voimistelu pohjasta jossa keskivartalo vahvistuu hyvin, mutta en tiedä sitten vahvistuuko tarpeeksi.
Kokeilin puukepin kanssa etukyykkyä peilin edessä, kun reisi on horisontaalisesti niin selkä lähtee pyöristymään ja lonkankoukistajissa tuntuu kireyttä, takakyykyllä selkä näyttää pyöristyvän jo huomattavasti aikasemmin ja lonkankoukistajia kiristää. Vaikuttaneeko sitten nuo lonkankoukistajat selän pyöristymiseen.

edit:
Sen mitä olen tosta syvyydestä käsittänyt on, että Vastus Medialis (eli "kyynel" lihas) ei tule mukaan kuin vasta ihan syvältä kyykätessä (ja ihan ylhäällä). Jos tehdään vain puolikyykkyä, niin Vastus Lateralis vahvistuu suhteessa enemmän. V.Lateralis ja V.Medialis molemmat vetää polvilumpiota, mutta vastakkaisiin suuntiin, jolloin suuri voimaero aiheuttaa ajan mittaan ongelmia.

Ihan syvällä aiheutuu polvilumpion taakse enemmän painetta kuin vajaalla, mutta vajaalla malmia voidaan latoa hemmetisti enemmän, joka myös aiheuttaa enemmän painetta. Lisäksi vajaalla suunnanmuutos tapahtuu polven ollessa kaikkein epävakaimmassa kohdassa.

Ihan oma alueensa on vielä takareidet ja perse, jotka eivät tule peliin ennenkuin mennään tarpeeksi alas. Takareidethän vetävät oikeassa kyykyssä tibiaa taaksepäin, kun etureidet vetävät sitä toiselta puolelta eteenpäin. Jos vajaakyykkäyksellä on sotkettu oikea lihas rekrytointi, eikä takareidet ole pelissä mukana oikealla tavalla, niin polven tukikudoksiin aiheutuu "shear force" (leikkaus rasitus?).

Tossa nyt jotain omia käsityksiä kyykynsyvyydestä. Jos jollain oikealla expertillä on tarkennuksia, niin otetaan mielellään vastaan :)

Olen tehnyt puolikyykkyjä koska selkä lähtee pyöristymään syvemmälle mentäessä. Vastus Lateralis erottuu jaloista huomattavasti paremmin kuin Vastus Medialis. Polvissa on alkanut olemaan viime aikoina kipuja ja luulen että ne johtuu juurikin noista puolikyykyistä jonka johdosta on tullut epätasapainoa.

Joillekkinhan tuo atg takakyykky toimii loistavasti, mutta ei sopinut ollenkaan. About vuosi meni ennenkuin oli polvi täysin kunnossa, hivenen huonompi liikkuvuus jäi. Teen ihan suosiolla kisasyvyistä kyykkyä. Jos tuo vastus medialis niin huolettaa niin tehkää etukyykkyä välillä. Sanon tähän perään vielä, että jos on tarpeeksi liikkuvuutta+hyvät mittasuhteet ja ei nimenomaan voimanostoa treenaa niin juurikin tuollainen olympic squat on luultavasti parempi vaihtoehto.

Joo mä en kanssa ymmärrä miten joku voi tehdä mukamas etukyykkyä täydellä liikeradalla mutta ei takakyykkyä? Eihän siinä ole mitään muuta eroa kuin erilainen lantiokulma, mutta polvet ovat aikalailla samassa kulmassa.

Selkä on oletusarvoisesti paljon pystymmässä asennossa etarissa kuin takakyykyssä, joten lantio menee alemmaksi. Itse tämän konkreettisesti huomannut. Ei taida koskea kuin meitä joilla on huono liikkuvuus.

Joo mä en kanssa ymmärrä miten joku voi tehdä mukamas etukyykkyä täydellä liikeradalla mutta ei takakyykkyä? Eihän siinä ole mitään muuta eroa kuin erilainen lantiokulma, mutta polvet ovat aikalailla samassa kulmassa.

Pienempi lantiokulma vaatii vähemmän liikkuvuutta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom