Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oranki: -Juu, et kyllä suoranaisesti olekaan haukkunut. Jostain kumman syystä kuiten alla olevan lainauksen vuoksi mulle jäi sellainen kuva, että nimenomaan kyykyn syvyys olisi ollut se syy, joka mielestäsi polvesi hajoitti. Mutta ilmeisesti et itseäsi tuolla polven hajoittamisella tuossa yhteydessä meinannutkaan. Väärinymmärrys siis, pahoitteluni.

"Ja uskokaa nyt, että kaikille ne pohjaan asti vedetyt kyykyt ei sovi: jos ne aiheuttaa kipua tai niillä on jo kerran hajoittanut polvensa niin miksi vitussa pitäis riskeerata?"

Mutta tämäpä tästä, eiköhän nää samat jutut ole taas esilla n-ajan kuluttua ja sama laulu raikaa taasen puolin ja toisin niin puolesta puhujien kuin vastustajienkin osalta. Joskohan sitä sitten malttaisi mielensä ja olla vain osallistumasta koko keskusteluun.

Oranki: -Juu, et kyllä suoranaisesti olekaan haukkunut. Jostain kumman syystä kuiten alla olevan lainauksen vuoksi mulle jäi sellainen kuva, että nimenomaan kyykyn syvyys olisi ollut se syy, joka mielestäsi polvesi hajoitti. Mutta ilmeisesti et itseäsi tuolla polven hajoittamisella tuossa yhteydessä meinannutkaan. Väärinymmärrys siis, pahoitteluni.

"Ja uskokaa nyt, että kaikille ne pohjaan asti vedetyt kyykyt ei sovi: jos ne aiheuttaa kipua tai niillä on jo kerran hajoittanut polvensa niin miksi vitussa pitäis riskeerata?"

Mutta tämäpä tästä, eiköhän nää samat jutut ole taas esilla n-ajan kuluttua ja sama laulu raikaa taasen puolin ja toisin niin puolesta puhujien kuin vastustajienkin osalta. Joskohan sitä sitten malttaisi mielensä ja olla vain osallistumasta koko keskusteluun.

Joo, taidan vaan pysyä kateellisena kiinalaispainonnostajien kyykyille ja paukutella ite noita nv-kyykkyjä :)

Noita ilman painoja tehtyjä kyykky asentoja ei voi verrata takakyykkyyn, koska tuolla käsien edessä pitämisellä on huomattavan paljon helpomi säätää sitä asentoa. Etukyykkykään ei vaada kummoista liikkuvuutta että tulee pohjaan asti selkä pystysuorassa, mutta käsien ja painopisteen siirto taakse tekee asennosta väkisin etukumaramman.

Näin on. Painonnostokengäthän auttavat juuri tuossa.

Mua ärsyttää ihmiset(muunmuassa oma emäntä), jotka pystyy ilman kenkiä istumaan selkä suorassa, kantapäät lattiassa täydellisessä kyykkyasennossa vaikka miten kauan :(

Mulla on leikattu murtunut reisiluu ihan hippasen polven ylapuolelta, minka takia polvi on ihan helvetin jaykka vielakin. Paasen kyykkyyn, mutta en ihan niin syvalle kuin haluaisin. Miten tata kannattaa harjoitella? Ilman painoja tehtaessa myos tasapaino pettaa kun yrittaa menna syvalle.

Teen yleensa takakyykkya, koska en ole vielakaan tajunnut miten ihmiset pystyvat tekemaan mukavasti etukyykkya?! En vaan jostain syysta loyda mukavaa paikkaa tangolle, vaan aina se painaa tosi ikavasti kasivarsia/olkapaata tai kaulaa. Jalat jaksaisivat kyykata enemman, mutta tanko alkaa sattua liikaa.

Jos nyt vielä kerta huuto kun jäi matkalta huomaamatta tuo kinpinin postaus...

kinpin: -Ihan ensi alkuun pitäisi selvittää miksi se rasitus jakaantuu epätasaisesti. Onko esim. lantio vinossa ja jos on, niin miksi, onko liikkuvuudet symmetriset, onko vanhoja tuon mahdollisesti aiheuttavia vammoja jne. Jahka tuo on selvitetty, voidaan alkaa suunnittelemaan miten tuosta toispuoleisesta rasituksesta päästään eroon. Joilekkin auttaa jo ihan vain yhden jalan liikkeisiin panostaminen, toisille liikkuvuuksien puolierojen korjaaminen ja kolmannelle joku ihan muu. Eli se mikä kenelekkin on avuksi, riippuu ihan siitä mistä ongelma on peräisinkin.

Kaikkien pitäisi kyykätä, mutta se ei tarkoita että kaikki voi kyykätä.

Jos raajoissa on paljon voimaeroa, jokoa etureisi/takareisi tai vasen/oikea niin kyykky ei ole oikea liike.

Oranki, luulen että sun kyykyn tekniikka ei ole ollut kohdillaan. Siksi polvivaiva.

Mitenkä tätä kannattaisi lähteä korjailemaan? Itsellä reisissä 2cm kokoeroa ja lähes poikkeuksetta kyykkytreenin jälkeen isompi jalka on enemmän kipeä.

Itsellä täsmälleen sama tilanne, kiinnostaisi tietää millä tätä voisi lähteä korjaamaan. Bonuksena vielä se, että heikomman vasemman jalan polvessa on rustovaurio, joka estää syväkyykyn.

edit: risumies jo vastasikin

En tyrmää syväkyykkyä mutta yhden kerran olen sitä tehnyt erään isomman kaverin katsoessa että menee oikein ja sen jälkeen meni polvet todella kipeäksi. Tämän tapauksen jälkeen on ollut niin paljon ongelmia nuiden kanssa että nykyään kivut ei anna kyykätä yhtään, kokeilin prässiäkin vain 100kg 3 kertaa niin koski kovasti. Tuoreimpana kysta oikessa polvessa, saa nähdä milloin pääsen taas kyykkimään.
Toisekseen mihin sitä syvältä lähtevää voimaa edes tarvitsee muuhun kuin syväkyykkyyn...

Poliquin on linkannut tutkimuksen jossa täyskyykkyä treenaavat kehittyivät ponnistusvoimassa enemmän kuin puolikyykkyä tekevät 8 viikon jaksolla (tai jotain sinne päin ainakin). Koko liikeradan liikkeet ovat yleisesti parhaimpia lihaskasvun suhteen. Samaisessa linkissä Poliquinilla oli myöskin juttua toisesta tutkimuksesta, jossa olisiko ollut hauiskäännössä koko liikerataa treenaavat saivat suurempaa lihaskasvua kun osittaista liikerataa hinkkaavat.

Vettä juon aina kunnolla ennen treeniä. Harjoittelun aikana juon yhteensä litran vettä (sekoitetuna 20-30g glukoosia sekä 15-20g heraa ja 5g kreatiinia). Cooperissa menee päälle 3000m.

8 lämmittelysarjaa menee siis niin, että teen aluksi kolme sarjaa tyhjällä tangolla - kolme kolosta. Sen jälkeen kympit päihin ja uudestaan kolme kolosta. Sen jälkeen kuudellakympillä kaksi kolmosta, jonka jälkeen oikea treeni. Tavoitteena saada paikat vetreiksi ja tekniikka entistä paremmin mieleen. Paikat eivät siinä välissä hapotu yhtään, taukoakin tulee lämppärisarjojen välissä kunnolla.

Magnesiumia voin kyllä koettaa, koskaan en ole sitä ottanut lisäravinteena. Mutta muuten kyllä sun neuvot oli aika hauskastikin metsään musta :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyykyssä hajoaa polvet kun porukka *yllätysyllätys* käyttää liian suuria painoja. Kun reisistä loppuu mehut, niin painot punnerretaan ylös polvet puolelta toiselle täristen. Tämä tapahtuu ihan vaivihkaa.

@piqsirpoq
Toi nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Aika heikkoa voi olla se jalkojen kehitys jos et kyykyssä pyri aina vaan suurempiin painoihin. Ettet vaan ois näitä tikkujalkaisia penahaukkasankareita? Tai jopa maltillinen kiinteyttäjä?!

Tietenkin tarkoitin liian suuria painoja omaan kehitykseen nähden, en isoja painoja ylipäätään. Silloin se jalkojen kehitys vasta heikkoa on, kun on polvet tiltissä tai lopullisesti hajalla. Joo, olen rhp ja munakin on pieni.

Jos nyt vielä kerta huuto kun jäi matkalta huomaamatta tuo kinpinin postaus...

kinpin: -Ihan ensi alkuun pitäisi selvittää miksi se rasitus jakaantuu epätasaisesti. Onko esim. lantio vinossa ja jos on, niin miksi, onko liikkuvuudet symmetriset, onko vanhoja tuon mahdollisesti aiheuttavia vammoja jne. Jahka tuo on selvitetty, voidaan alkaa suunnittelemaan miten tuosta toispuoleisesta rasituksesta päästään eroon. Joilekkin auttaa jo ihan vain yhden jalan liikkeisiin panostaminen, toisille liikkuvuuksien puolierojen korjaaminen ja kolmannelle joku ihan muu. Eli se mikä kenelekkin on avuksi, riippuu ihan siitä mistä ongelma on peräisinkin.

Tuli nuorempana harrastettua 8 vuotta rullalautailua ja toisella jalalla tietenkin potkittua aina vauhtia niin luulen sen tulevan sieltä. Vaikka elopainoa on treenattu painoilla 30kg lisää niistä ajoista niin eriparisuus on vaan pysynyt. Veikkaan kyllä että kun tuo rasitus tapahtui vielä kasvuiässä niin en saa sitä enää korjattua.

Kovien sarjojen jälkeen en yleensä istuudukaan. Nä etukyykkysarjat olivat vaan sellasia treenin loppuun testauksia itselle erittäin kevyellä painolla täydellistä tekniikkaa hakien, ja istuin pelkästään siksi, että ottaisin kassista juotavaa. Eikä se pelkästään istuutuessa ole tullut, vaan esim. seuraavaa sarjaa aloittaessa ekassa kyykyssä yhtäkkiä tulee kesken toiston tuo outo tunne kertarysäyksellä.

Mulla on leikattu murtunut reisiluu ihan hippasen polven ylapuolelta, minka takia polvi on ihan helvetin jaykka vielakin. Paasen kyykkyyn, mutta en ihan niin syvalle kuin haluaisin. Miten tata kannattaa harjoitella? Ilman painoja tehtaessa myos tasapaino pettaa kun yrittaa menna syvalle.
Mä olen treenannut oman polvileikkaukseni jälkeen tuota liikkuvuutta tämmösillä venytyksillä, joilla olen saanut kyykkyyn syvyyttä, ja nyt menee jo syväkyykkykin taas:
- Ilman painoa kyykkyyn niin syvään kuin menee ja pysyn siellä jonkun aikaa, ei saa kuitenkaan tuskaiselta tuntua eli maltillinen venytys
- Istu lattialla ja laita polvi niin koukkuun/tuo kantapäätä niin lähelle pakaraa kuin saat siten että jalkapohja on lattiassa. Tästä varovasti kädellä nostat varpaita/jalkaterän päätä ylös -> venytys tuntuu polven/etureiden seudulla

Vinkki polviongelmaisille:
Kannattaa pitää huolta siitä, että takareiden ja pakaran lihakset on kunnossa. Kun takareisi & pakara ottaa painoa vastaan alastullessa ja työntää ylösmenossa, tulee polvelle paljon pienempi kuormitus kyykyssä. Toki ne lihakset kehittyy siinä kyykätessäkin (ellei kisko koko liikettä etureisipainotteisesti), mutta ei erilliset harjoituksetkaan pahaa tee. Itse olen tehnyt mm. Colinia.

No prkl, pitänee jonkun kertoa Koklallekkin että vaihtaa lajin pyöräilyyn lihaksia vahvistaakseen, kun ei onnistu lämmittelysarjoitta tuollaiset sarjat...

http://www.youtube.com/watch?v=R7pebAX-BeQ

Tai sitten Krice nyt voisi jättää nuo mielipiteensä jo kertomatta näissä asia ketjuissa joista jotkut yrittävät ihan oikeasti löytää jotain tietoakin miten kannattaa toimia.

Mulla on yksi tuttava tai sanoisinko kaverin kaveri jolla on taipumus viisastella aiheesta kuin aiheesta nimettäköön nyt vaikka "Eeroksi". Olipa aihe aivan mikä tahansa niin hänellä on siihen vahva näkemys ja mielipide. Hän tuo oman kantansa esille ja puolustaa sitä viimeiseen asti. Oltiin tuossa ihan vast ikään laivareissulla neljän ukon porukalla, joista yksi oli tämä Eero. Meistä kaksi oli sähköinssejä(minä olen toinen niistä) ja yksi it-inssi. Eero ei ole inssikouluja käynyt, mutta päättipä väittää fysiikan lait uusiksi ja meillä menikin puolet reissussa hytin puolella pääpunaisena huutaen kun toinen ei usko mitä sille sanotaan. Eka kolme tyyppiä takoo järkeä kalloon että asia on nyt tasan tarkkaan näin. No Eerolla ei ilmekään värähdä vaan hän sanoo - eikun asia menee näin plaaplaaplaa.. ja sieltä tulee jotakin niin käsittämätönsä skeidaa että itkettää ja naurattaa samaan aikaan. Itseäni ei edes kiinnosta vääntää kättä mistään inssijutuista mutta kun toinen väittää että `kuu on juustoa` niin ei vaan pysty aina olemaan hiljaa.

Tästä eräästä kaverista tulee erittäin vahva mielleyhtymä "Eeroon". Jos asia on yhtään noin kuin tuossa yllä kuvailin omaa tuttavaani niin ei sillä ole mitään merkitystä mitä joku hälle sanoo. Ei usko, ei ota opiksi, eikä ymmärrä. Pysyy omissa harhauskoissaan vaikka eteen tuotais minkälaisia raamattuja.

Minun mielestä syväkyykky on parhain näyttö jalkojen voimille. Joskus salilla näen kun jotkut tekee jotain 45 asteen kyykkyjä mutta jokainen saa tehdä miten tykkää. 90 asteen kyykyssä voi käyttää isompia painoja kuin syväkyykyssä. mutta mielestäni syväkyykyt vahvistaa ja kasvattaa eniten jalkoja. Ja onhan se 130 kilon syväkyykky hienompaa kateltavaa kuin jos vaikka joku tekis 150 kilolla vajaita kyykkyjä :)

@tomppaH

Oletan, että tarkoitat "syväkyykyllä" tuollaist painonnostotyylistä pohkeet takareisiin kyykkyä? Täällä heitellään jatkuvasti termejä kuten puolikyykky ja 90 asteen kyykky; kumpikaan noista ei ole voimanoston sääntöjen syvyinen.

Luulen, että noi jenkkien ammattilaisliittopelleilyt on vääristäneet ihmisten kuvan voimanostokyykystä. Katsokaa ihmiset vaikka noiden voimanoston raw sm-kisojen kyykkyjä, ne ei todellakaan ole millään muotoa vajaita. Hassua miten porukalla tuntuu olevan käsitys, että voimanostokyykky on jotenkin vajaasyvyinen vaikka se on itse asiassa syvempi kuin 90% kyykyistä mitä näkee saleilla.

Mä hyppään tässä keskustelussa automaattisesti semmosten postien yli, joissa mainitaan termit 90/45 -asteen kyykky tai syväkyykky. :D Ei millää pahal mutta ei hyvälkää mutta aika hyvä indikaattori henkilön tietotasosta..

Joo, toi on niin vitun totta.

Edit. Uskallan väittää, että suurimmalla osalla salilla kävijöistä ei ole hajuakaan mikä on kisasyvyys. Poislukien kaverit jotka kisaa tietty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom