Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tiedä sitten onko syynä kyykky itse vai jalkojen jumisuus.
Takakyykky + reidenojennukset (miksei prässikin) on mun mielestä hyviä. Siinä pystyy kuitenkin viemään itsensä täysin äärirajoille. Etukyykyssä voi olla, että tekniikan hajotessa viimeisillä toistoilla osa keskittymisestä menee tangon pitämiseen paikoillaan.Osaisiko joku sanoa, että kumpi lisää reiden leveyttä paremmin; syvä etu- vai takakyykky? Tuntuu, että reidet ovat melko suorakulmaiset jos näin nyt voi sanoa, eli leveyttä tuntuu olevan vaikea saada. Salilla on vain perus 45-asteinen prässi ja kyykkyteline sekä etu- ja takareisilaitteet. 3-jakoisella olen jakanut jalat 3:lle päivälle ja teen etukyykkyä, yhden jalan syväkyykkyjä, SJMV:tä sekä etu- ja takareisikonetta. Tietysti pohkeet tehdään myös normaalisti. Ei tuosta Gymlogin videostakaan ollut apua, sillä en pysty siinä näytettyjä erikoisia liikkeitä tekemään (koska mm. vaakatasossa kulkevaa prässiä ei salilta löydy). Millaisia kokemuksia?
Tsekkasin äsken peilistä että miltä mun selkä näyttää kun vien pohjaan asti kyykyn. Vähän kisasyvyydestä alaspäin mennessä huomasin että pakarat kääntyy sentin-pari "alle". Torso ei siis pyöristy, mutta lantio kääntyy ihan pohjassa vähän eteenpäin -> aivan alaselkä ei pysy täysin samassa kulmassa koko liikeradan ajan.
Noin syviä kyykkyjä en ole hetkeen alkamassa tekemään, mutta kyllähän tuommoisesta rajoituksesta haluaisi päästä pois. Venyttelen koko kropan läpi joka salireenin päätteeksi ja kerran viikossa välipäivänä kokonaan mutta silti tämmöistä löytyy... mistä suunnasta tuota kankeutta pitäisi lähteä purkamaan pois? Normikyykyn lämmöiksi syväkyykkyä pelkällä tangolla ja toivoa että lantio siitä notkistuu ajan myötä?
Niin se kuulostaa minustakin, mutta en itsekään osaa kyykkyä. Aiheeseen sen verran, että viime aikoina olen kärsinyt jonkinasteisista polvivaivoista, tiedä sitten onko syynä kyykky itse vai jalkojen jumisuus.
Trollaatko?
Vittu näitä trolleja..niklas taitaa olla uus krice. Yhtä teräviä juttuja.
miksi?
jos joku ei pääse syvään kyykkyyn ilman painoja niin liikkuvuudessa on parantamista kyl. joku taisikin mainita sen että jo lapset tekee oikeaoppista syväkyykkyä ilman ongelmia, eivät oo kangistunu töissä/koulussa jne liikunnan puutteen takia. onko se sitten sisään rakennettu vai oppiiko lapsi ton parhaaksi tavaksi mennä alas? ellei ole täysin näennäis argumentti tuo lapsi juttu...
totakin jo perusteltu lihastasapainon takia tässä/jossain muussa aihetta käsittelevässä tredissä, eli jos syväkyykky kehittää polven ympäryksen lihaksia terveellisesti ja vajaa ei, kumpi on luonnollinen :joulu7:
Minusta kuulostaa epäluonnolliselta, että ihmiset eivät osaa niinkin luonnollista liikettä kuin kyykky. Riippumatta siitä, onko pohjaan asti tehty kyykky hyvä vai huono, on mun mielestäni tavoiteltavaa kyetä suorittamaan ihmiskeholle luonnollisia liikeratoja.
Sitten myös sellainen huomio, että yhden ihmisen sanaan on huono idea luottaa 100%, vaikka olisi mikä kärkinimi. Toki uskon, että sulle on asiantuntevasti kerrottu miksi vajaa etukyykky on parempi ja varmasti vakuuttavammin, kuin anonyymit nettikirjoittelijat. Ongelma vaan on siinä, että se on yksi näkökanta, johon luotat sokeasti. Yksi fysiatrian kärkinimi ei paljoa paina, jos vaikka maailman top50 menestyneimmistä voimavalmentajista 90% ovat eri mieltä tämän kanssa. Hatusta vedetty esimerkki, mutta ymmärrät pointin.
Mikä on se mekanismi?
miten tämä muuttuu kun mennään syvälle? kun liikkuvuus riittää tavalliseen lordoosiin eikä alaselkä pyöristy... eikö silloin syväkyykyn pienemmät painot ole selkäystävällisemmät?Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti ei ole se, mihin lapsi on liikkumisessaan totutellut.
Syväkyykyssä pidetään selkä suorana, suurempi "vääntömomentti" tulee näissä vajaissa kyykyissä jossa isoilla painoilla julletellaan se paino ylös kun reisissä ei ole potkua. Syvällä kun ei pääse muuten jos selkä ei ole suorassa.Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti
Kannattaa ekana varmistaa ettei se ole maha, joka on tiellä. Saattaa nopeasti karistaa huolenaiheet huonosta liikkuvuudesta ;)
Mikäli selkäranka pysyy suorassa ja tukilihakset ovat kunnossa niin sen tangon ei pitäisi vääntää sitä selkää yhtään mihinkään asentoon. Jos tukilihakset eivät ole kunnossa niin silloin tämä todennäköisesti tapahtuu.Lapsivertaus ei ole argumentti. Lapsi oppii yrityksen ja erehdyksen kautta (ja matkimalla muilta) liikkumisensa. Lapsi tekee kyykyn juuri parhaaksi näkemällään tavalla nk. luonnollisella tavalla, tällä tosin ei ole mitään tekemistä liikkeen nimeltä syväkyykky kanssa. Täällä puhutaan liikkeestä, jossa on massalla ladattu tanko niskassa/selässä. Liike muuttuu täysin erilaiseksi, kun se tanko tulee mukaan kuvioon. Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti ei ole se, mihin lapsi on liikkumisessaan totutellut.
Vajaassa kyykyssähän ei mun tietääkseni käytetä koko polven liikerataa? Eikös tämän takia lihasaktivointi ole vääränlainen ja jos polvi joutuukin yhtäkkiä koukistumaan täyteen täysin niin eikös loukkaantumisriski ole todella suuri koska lihakset eivät tue tätä outoa liikerataa oikein? Ja jos nyt puhutaan siitä "vaakatasoon" menevästä kyykystä vajaana niin kun polvitaipeen kulma on 90 astetta niin polven nivelsiteet tukevat sitä vähemmän.Miten tämä on todettu? Miksi syväkyykky kehittäisi enemmän ja turvallisemmin polven ympäryksen lihaksia, kuin vajaa kyykky? Mikä on se mekanismi? Molemmissa polven tehtävä on koukistua ja ojentua ja polvea ympäröivät lihakset stabiloivat ja hallitsevat liikkeen hienomekaniikkaa.
Mistä johtuu että ihmiset yleensä rikkovat välilevynsä arkiaskereissa herkemmin kuin kuntosalin puolella? Koska sillä on merkitystä miten sinne kyykkyyn mennään.Näin sanoin itsekin. Todella harva kyykkääjä osaa kyykätä syvään. Liikerata olisi hyvä osata, mutta kehon mekaniikan kannalta se on ihan sama pääseekö sinne syväkyykkyyn selkä suorassa vai ei. Sen sijaan tangon kanssa on todellakin merkitystä selän ja lantion hyvinvoinnin kannalta. Miksi pitäisi opetella tekemään se kyykky tangon kanssa oikeaoppisesti syvään, kun voi kyykätä helpommin vajaaksi?
Verrattuna mihin? Kehonpainolla tehtyyn kyykkyyn? Varmasti lihasmassaa saa enemmän ja voimaa keskikroppaan => ennaltaehkäisee mahdollisia selkävaivoja.Mikä on se suuri hyöty tässä syväkyykyssä tangon kanssa?
olen ymmärtänyt että: vastus medialiksen aktivoituminen jää liian vähälle kun polvi ei käy mahd. koukussa. lisäksi vielä isommat painot vajauden takia niin lateralis kehittyy paljon kovempaa.
e. en ymmärrä mikä tekee syväkyykystä epäluonnollisen, mikä hyppäys vajaasta syvään tekee sen.
e. lisää miten tämä muuttuu kun mennään syvälle? kun liikkuvuus riittää tavalliseen lordoosiin eikä alaselkä pyöristy... eikö silloin syväkyykyn pienemmät painot ole selkäystävällisemmät?
Syväkyykyssä pidetään selkä suorana, suurempi "vääntömomentti" tulee näissä vajaissa kyykyissä jossa isoilla painoilla julletellaan se paino ylös kun reisissä ei ole potkua. Syvällä kun ei pääse muuten jos selkä ei ole suorassa.