Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
tiedä sitten onko syynä kyykky itse vai jalkojen jumisuus.

Judo. Siinä naisten lajissa kun ei oo jalkalukkoja. Vaiha bjj, niin saa polvetki reeniä.

Minä oon varmaan outo, mutta mulle atg-kyykky on kaikkein luontevin tapa. Tuntuu jotenkin oudolta pysäyttää liike "kesken" ja sit tehä joku luonnoton suunnanmuutos.
Boksille tai penkille osaan kyllä tehä "vajaana" liikeen, mutta ilman tuollasta fyysistä merkkiä en osaa kyykätä kun perse pohkeisiin.

Mun mielestä riippuu paljon siitä, mihin tarkoituksiin sitä kyykkyä tekee. Vajaalla liikeradalla voi olla että saa jopa paremman pumpin aikaseks ja joku vois todeta, että lihaskin kasvaisi paremmin tällöin. Eli miksei bodaustarkoituksiin tai sitten 1/4 kyykkyjä räjähtävästi yleisurheilua tai muuta tukemaan.

Itse koen kuitenkin, että kun hinkkaa syväkyykkyä, niin saa lihaksiin sellaista elastisuutta ja räjähtävyyttä, mitä ei "normaalilla" kyykyllä saa. Lisäksi kun olen tässä nyt 8 vuotta kyykkäillyt ja enemmän tai vähemmän koko sen ajan syvään - niin täytyy sanoa ettei polvet, akillesjänteet tai mitkään muutkaan ole paukkuneet vaikka joskus on saattanut joutua tukaliinkin paikkoihin - esim kaatunut ulkona tai salilla jäänyt painojen alle syväkyykkyyn. Toisena positiivisena asiana näen motoriikan ja liikkuvuuden pysyvän parantumisen. Nykyään ei välttämättä edes tarvi venytellä ahkerasti, kunhan vain kyykkäilee syvään kerran viikossa.

Eli makuasioita, mutta mielestäni syväkyykky on monipuolisempi liike. Ja jos ei taivu heti pohjaan, niin voi käyttää painonnostokenkiä. Hommasin taannoin tuollaiset ja nostaminen tuntuu paljon tukevammalta, ja onhan alasmeno paljon helpompaa kun on korkoa kantapään alla. Pyrin silti tekemään aina välillä kyykkyä tasapohjaisillakin kengillä ja aina ilman vyötä. Jos keskikroppa rupee vääntymään nostaessa niin se on liian heikko tai tekniikka ei ole kunnossa - tällöin vastaus ongelmaan on: lisää kyykkäilyä täydellä liikeradalla. IMHO

PS-NOSQ_f.jpg

Osaisiko joku sanoa, että kumpi lisää reiden leveyttä paremmin; syvä etu- vai takakyykky? Tuntuu, että reidet ovat melko suorakulmaiset jos näin nyt voi sanoa, eli leveyttä tuntuu olevan vaikea saada. Salilla on vain perus 45-asteinen prässi ja kyykkyteline sekä etu- ja takareisilaitteet. 3-jakoisella olen jakanut jalat 3:lle päivälle ja teen etukyykkyä, yhden jalan syväkyykkyjä, SJMV:tä sekä etu- ja takareisikonetta. Tietysti pohkeet tehdään myös normaalisti. Ei tuosta Gymlogin videostakaan ollut apua, sillä en pysty siinä näytettyjä erikoisia liikkeitä tekemään (koska mm. vaakatasossa kulkevaa prässiä ei salilta löydy). Millaisia kokemuksia?
Takakyykky + reidenojennukset (miksei prässikin) on mun mielestä hyviä. Siinä pystyy kuitenkin viemään itsensä täysin äärirajoille. Etukyykyssä voi olla, että tekniikan hajotessa viimeisillä toistoilla osa keskittymisestä menee tangon pitämiseen paikoillaan.

Tsekkasin äsken peilistä että miltä mun selkä näyttää kun vien pohjaan asti kyykyn. Vähän kisasyvyydestä alaspäin mennessä huomasin että pakarat kääntyy sentin-pari "alle". Torso ei siis pyöristy, mutta lantio kääntyy ihan pohjassa vähän eteenpäin -> aivan alaselkä ei pysy täysin samassa kulmassa koko liikeradan ajan.

Noin syviä kyykkyjä en ole hetkeen alkamassa tekemään, mutta kyllähän tuommoisesta rajoituksesta haluaisi päästä pois. Venyttelen koko kropan läpi joka salireenin päätteeksi ja kerran viikossa välipäivänä kokonaan mutta silti tämmöistä löytyy... mistä suunnasta tuota kankeutta pitäisi lähteä purkamaan pois? Normikyykyn lämmöiksi syväkyykkyä pelkällä tangolla ja toivoa että lantio siitä notkistuu ajan myötä?

yksittäisenä taitaa olla yleinen ylätakareisien venymättömyys. näin muistelen jto:n tms valmentajan sanoneen. lonkankoukistajat myös.

ilman painoja julletellen noita voi venyttää,. eli seisoo suorassa, pebaa taakse sen verta et polvet ei oo lukossa ja napa lattiaa kohti, eli selkä suorana kuten kyykyssä mavessa jne. mitä suoremmassa jalat sitä ylempää venyttää eli kuinka koukussa jalat kandee vaihella varmasti, leveyttä myös.

etureidet voi rajoittaa lonkankoukistajien venytyksiä sillee et homma menee vaa reisille

polvi koukussa, niin venyy se ylätakareisi. esim. penkin päälle hajareisin, levee asento ja napaa kohti penkkiä. liikkuvuutta pitäs tosin tehdä myös aktiivisesti lisäpainoilla.

Tsekkasin äsken peilistä että miltä mun selkä näyttää kun vien pohjaan asti kyykyn. Vähän kisasyvyydestä alaspäin mennessä huomasin että pakarat kääntyy sentin-pari "alle". Torso ei siis pyöristy, mutta lantio kääntyy ihan pohjassa vähän eteenpäin -> aivan alaselkä ei pysy täysin samassa kulmassa koko liikeradan ajan.

Noin syviä kyykkyjä en ole hetkeen alkamassa tekemään, mutta kyllähän tuommoisesta rajoituksesta haluaisi päästä pois. Venyttelen koko kropan läpi joka salireenin päätteeksi ja kerran viikossa välipäivänä kokonaan mutta silti tämmöistä löytyy... mistä suunnasta tuota kankeutta pitäisi lähteä purkamaan pois? Normikyykyn lämmöiksi syväkyykkyä pelkällä tangolla ja toivoa että lantio siitä notkistuu ajan myötä?

Mulla käy ihan samoin. Ite oon päätynyt siihen lopputulemaan, että ne on nilkat ja takareidet mitkä tossa haraa vastaan. Eli niitä ainakin pitäis venytellä. Hommasin painonnostokengätkin ja olin varma niiden tuovan sen tarvittavan puuttuvan lisän, mutta ei.

Niin se kuulostaa minustakin, mutta en itsekään osaa kyykkyä. Aiheeseen sen verran, että viime aikoina olen kärsinyt jonkinasteisista polvivaivoista, tiedä sitten onko syynä kyykky itse vai jalkojen jumisuus.

Kyykky aiheuttaa myös mulle kipuja vähän sinne sun tänne. Keksin siihen näin äkkiseltään kolme vaihtoehtoa:
1) Kyykky tangolla ei sovellu ihmiselle
2) Teemme jotain väärin
3) Kyykky tangolla ei sovellu juuri meille

Itse päädyn vaihtoehtoon 2. Miksi? Koska hyvin moni kykenee ammattitaitoisen valmentajan neuvojen avulla kyykkäämään täydellä liikeradalla ongelmitta ja kehittää natunakin sellaiset voimatasot, joista mä voin tällä hetkellä vain uneksia.
Ratkaisu: Etsitään ongelmakohdat ja poistetaan ne. Kivut lähtee ja voima alkaa kehittyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Trollaatko?

Vittu näitä trolleja..niklas taitaa olla uus krice. Yhtä teräviä juttuja.

Kiitos kontribuutiostasi keskusteluun, Oranki.

miksi?

jos joku ei pääse syvään kyykkyyn ilman painoja niin liikkuvuudessa on parantamista kyl. joku taisikin mainita sen että jo lapset tekee oikeaoppista syväkyykkyä ilman ongelmia, eivät oo kangistunu töissä/koulussa jne liikunnan puutteen takia. onko se sitten sisään rakennettu vai oppiiko lapsi ton parhaaksi tavaksi mennä alas? ellei ole täysin näennäis argumentti tuo lapsi juttu...

Lapsivertaus ei ole argumentti. Lapsi oppii yrityksen ja erehdyksen kautta (ja matkimalla muilta) liikkumisensa. Lapsi tekee kyykyn juuri parhaaksi näkemällään tavalla nk. luonnollisella tavalla, tällä tosin ei ole mitään tekemistä liikkeen nimeltä syväkyykky kanssa. Täällä puhutaan liikkeestä, jossa on massalla ladattu tanko niskassa/selässä. Liike muuttuu täysin erilaiseksi, kun se tanko tulee mukaan kuvioon. Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti ei ole se, mihin lapsi on liikkumisessaan totutellut.

totakin jo perusteltu lihastasapainon takia tässä/jossain muussa aihetta käsittelevässä tredissä, eli jos syväkyykky kehittää polven ympäryksen lihaksia terveellisesti ja vajaa ei, kumpi on luonnollinen :joulu7:

Miten tämä on todettu? Miksi syväkyykky kehittäisi enemmän ja turvallisemmin polven ympäryksen lihaksia, kuin vajaa kyykky? Mikä on se mekanismi? Molemmissa polven tehtävä on koukistua ja ojentua ja polvea ympäröivät lihakset stabiloivat ja hallitsevat liikkeen hienomekaniikkaa.

Minusta kuulostaa epäluonnolliselta, että ihmiset eivät osaa niinkin luonnollista liikettä kuin kyykky. Riippumatta siitä, onko pohjaan asti tehty kyykky hyvä vai huono, on mun mielestäni tavoiteltavaa kyetä suorittamaan ihmiskeholle luonnollisia liikeratoja.

Näin sanoin itsekin. Todella harva kyykkääjä osaa kyykätä syvään. Liikerata olisi hyvä osata, mutta kehon mekaniikan kannalta se on ihan sama pääseekö sinne syväkyykkyyn selkä suorassa vai ei. Sen sijaan tangon kanssa on todellakin merkitystä selän ja lantion hyvinvoinnin kannalta. Miksi pitäisi opetella tekemään se kyykky tangon kanssa oikeaoppisesti syvään, kun voi kyykätä helpommin vajaaksi? Mikä on se suuri hyöty tässä syväkyykyssä tangon kanssa?

Sitten myös sellainen huomio, että yhden ihmisen sanaan on huono idea luottaa 100%, vaikka olisi mikä kärkinimi. Toki uskon, että sulle on asiantuntevasti kerrottu miksi vajaa etukyykky on parempi ja varmasti vakuuttavammin, kuin anonyymit nettikirjoittelijat. Ongelma vaan on siinä, että se on yksi näkökanta, johon luotat sokeasti. Yksi fysiatrian kärkinimi ei paljoa paina, jos vaikka maailman top50 menestyneimmistä voimavalmentajista 90% ovat eri mieltä tämän kanssa. Hatusta vedetty esimerkki, mutta ymmärrät pointin.

Pointin ymmärrän, mutta olet käsittänyt hieman väärin minun näkökantani. Minä en luota sokeasti kehenkään, vaan teen saatavilla olevasta informaatiosta omat johtopäätökseni. En luota sokeasti kyseiseen liikuntalääketieteen tohtoriin. Pohdin asiaa ja kyllä se järkevämmältä tuntuu IMO tehdä vajaata etukyykkyä, kuin syvää takakyykkyä. Olethan varmasti itse pohtinut syitä tekemällesi liikkeelle?

Lisäksi tämä on lopulta aspektikysymys, lopullista totuuttahan tässä(kään) asiassa ei luonnollisesti ole. On vain erilaisia näkökantoja. Pointtisi toimii molempiin suuntiin. Vaikka se konsensus jostain asiasta muodostuisi 90/100 voimailuvalmentajan näkemyksistä, on edelleen kyse vain yksittäisten henkilöiden näkemyksistä, eikö totta? Näin on silti, vaikka samaa näkemystä jakaisi suurempikin joukko. Sitäpaitsi vertaispaine on oikeastaan lopulta melkoinen biasin tuottaja tieteessä.

Jos tahdot mennä peremmälle semantiikkaan tässä asiassa, mielelläni jatkan myöhemmin.

Mikä on se mekanismi?

olen ymmärtänyt että: vastus medialiksen aktivoituminen jää liian vähälle kun polvi ei käy mahd. koukussa. lisäksi vielä isommat painot vajauden takia niin lateralis kehittyy paljon kovempaa.

e. en ymmärrä mikä tekee syväkyykystä epäluonnollisen, mikä hyppäys vajaasta syvään tekee sen.

e. lisää
Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti ei ole se, mihin lapsi on liikkumisessaan totutellut.
miten tämä muuttuu kun mennään syvälle? kun liikkuvuus riittää tavalliseen lordoosiin eikä alaselkä pyöristy... eikö silloin syväkyykyn pienemmät painot ole selkäystävällisemmät?

Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti
Syväkyykyssä pidetään selkä suorana, suurempi "vääntömomentti" tulee näissä vajaissa kyykyissä jossa isoilla painoilla julletellaan se paino ylös kun reisissä ei ole potkua. Syvällä kun ei pääse muuten jos selkä ei ole suorassa.

Lapsivertaus ei ole argumentti. Lapsi oppii yrityksen ja erehdyksen kautta (ja matkimalla muilta) liikkumisensa. Lapsi tekee kyykyn juuri parhaaksi näkemällään tavalla nk. luonnollisella tavalla, tällä tosin ei ole mitään tekemistä liikkeen nimeltä syväkyykky kanssa. Täällä puhutaan liikkeestä, jossa on massalla ladattu tanko niskassa/selässä. Liike muuttuu täysin erilaiseksi, kun se tanko tulee mukaan kuvioon. Selkärankaan kohdistuva tangon aiheuttama vääntömomentti ei ole se, mihin lapsi on liikkumisessaan totutellut.
Mikäli selkäranka pysyy suorassa ja tukilihakset ovat kunnossa niin sen tangon ei pitäisi vääntää sitä selkää yhtään mihinkään asentoon. Jos tukilihakset eivät ole kunnossa niin silloin tämä todennäköisesti tapahtuu.

Miten tämä on todettu? Miksi syväkyykky kehittäisi enemmän ja turvallisemmin polven ympäryksen lihaksia, kuin vajaa kyykky? Mikä on se mekanismi? Molemmissa polven tehtävä on koukistua ja ojentua ja polvea ympäröivät lihakset stabiloivat ja hallitsevat liikkeen hienomekaniikkaa.
Vajaassa kyykyssähän ei mun tietääkseni käytetä koko polven liikerataa? Eikös tämän takia lihasaktivointi ole vääränlainen ja jos polvi joutuukin yhtäkkiä koukistumaan täyteen täysin niin eikös loukkaantumisriski ole todella suuri koska lihakset eivät tue tätä outoa liikerataa oikein? Ja jos nyt puhutaan siitä "vaakatasoon" menevästä kyykystä vajaana niin kun polvitaipeen kulma on 90 astetta niin polven nivelsiteet tukevat sitä vähemmän.

Jos kyykky ei ole hyvä kehittämään polven lihaksia silloin kun polvi on täysin koukistettu niin mikä sitten on?

Näin sanoin itsekin. Todella harva kyykkääjä osaa kyykätä syvään. Liikerata olisi hyvä osata, mutta kehon mekaniikan kannalta se on ihan sama pääseekö sinne syväkyykkyyn selkä suorassa vai ei. Sen sijaan tangon kanssa on todellakin merkitystä selän ja lantion hyvinvoinnin kannalta. Miksi pitäisi opetella tekemään se kyykky tangon kanssa oikeaoppisesti syvään, kun voi kyykätä helpommin vajaaksi?
Mistä johtuu että ihmiset yleensä rikkovat välilevynsä arkiaskereissa herkemmin kuin kuntosalin puolella? Koska sillä on merkitystä miten sinne kyykkyyn mennään.
Mikä on se suuri hyöty tässä syväkyykyssä tangon kanssa?
Verrattuna mihin? Kehonpainolla tehtyyn kyykkyyn? Varmasti lihasmassaa saa enemmän ja voimaa keskikroppaan => ennaltaehkäisee mahdollisia selkävaivoja.

Pari Poliquinin juttua täyden liikeradan kyykyn eduista;

http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/1010/Tip-294-Include-Deep-Full-Range-Squats-To-Get-Faster-Quicker-and-Stronger.aspx

http://www.charlespoliquin.com/Blog...Partial-Squats-To-Increase-Vertical-Jump.aspx

Noissa puhutaan siitä että täyskyykky pitää paremman balanssin etu- ja takareiskojen välillä ja varsinkin vastus medialis obliquus (VMO) kehittyy paremmin. VMO on helvetin tärkeä polven terveyden kannalta. Itse esimerkiksi olen kärsinyt polvikivuista ja VMO:n vahvistaminen sekä venyttely+pehmytkudosten avaaminen (foam rollaus) on auttanut. Vaivaa joutuu näkemään paljon että polvet pysyy kunnossa.

Lisäksi liikeradan laajuus on "use it or lose it" juttu. Jos tekee aina puolikyykkyä niin ei pysty täyskyykkyyn. Ite pidän lähtökohtana sitä että treenataan mahdollisimman suurella liikelaajuudella, jotta kroppa toimisi mahdollisimman hyvin. Hauiskäännössä täysi liikelaajuus onnistuu jokaiselta ensimmäisellä yrityksellä, mutta kyykyssä joutuu opettelemaan. Opettelu kannattaa.

Ainiin ja unohtui mainita että syväkyykyllä on suurempi siirtovaikutus muihin jalkavoimia vaativiin urheilusuorituksiin, kuten hyppyyn ja juoksuun. "Deep squatting has greater transfer to athletic performance, and it will also strengthen the back and legs more effectively than partial-range squats."

Yksi oleellinen pointti on että minkä syvyisestä kyykystä puhutaan kun puhutaan vajaista kyykyistä. Tarkoitetaanko oikeasti reilusti korkeita puolikyykkyjä joissa reidet jää selvästi parallelin yläpuolelle vai esimerkiksi juuri vaakatasoon menevää kyykkyä (täyskyykyllähän tarkoitetaan yleensä alle vaakatason meneviä kyykkyjä). Se on ainakin selvä että pelkkää puolikyykkyä ei kannata tehdä.

olen ymmärtänyt että: vastus medialiksen aktivoituminen jää liian vähälle kun polvi ei käy mahd. koukussa. lisäksi vielä isommat painot vajauden takia niin lateralis kehittyy paljon kovempaa.

Eli siis siis syväkyykkäämällä saa liikuteltua suurempaa massaa? Vai mitä meinaat tuolla jälkimmäisellä lauseella? Miksi se vm:n aktivaatio on polvikulmasta riippuvainen, onko sen aktivaatio siis riippuvainen siihen kohdistuvan venyttyksen määrästä, vai supistuksen määrästä?

e. en ymmärrä mikä tekee syväkyykystä epäluonnollisen, mikä hyppäys vajaasta syvään tekee sen.

e. lisää miten tämä muuttuu kun mennään syvälle? kun liikkuvuus riittää tavalliseen lordoosiin eikä alaselkä pyöristy... eikö silloin syväkyykyn pienemmät painot ole selkäystävällisemmät?

Luonnollista on liike, johon pystyy harjoittelematta. Kuka vain voi ottaa tangon selkään ja tehdä jonkinlaisen kyykyn, syväkyykky sitten ei onnistukaan ihan helpolla. Olen pyrkinyt tuomaan näkökantaani esiin, eli mielestäni syväkyykky on huono liike, sillä se on perin vaikea suorittaa oikeaoppisesti. Sen liikkeen ja liikkuvuuden harjoittamiseen joutuu käyttämään yleisesti todella paljon vaivaa. Mikä siinä oman täyden liikeradan hyödyntämisessä on tavoittelemisen arvoista?

Toki pienempi massa harteilla on parempi selän kannalta. Silti edelleen, en ole nähnyt ikinä salilla oikeaoppista syväkyykkä. Aina on selkä köyryssä ja perse alla. Jos kyykkää sille tasolle, mille pystyy tukilihasten liikkuvuuden rajoissa, selkä pysyy suorana. JOS sattuu osaamaan syväkyykyn, mikäs siinä. En edelleenkään vain ymmärrä miksi pitää nähdä törkeän paljon vaivaa sen liikkeen suorittamisen harjoitteluun, kun voi vaan tehdä korkeamman version. Miksi se alunperin kannattaa opetella?

Eli siis lähestulkoon kaikki voimanosto- ja varsinkin painonnostoliikkeet on sit varmaan luonnottomia, koska ne vaatii liikkuvuus- ja tekniikkaharjoittelua?

Syväkyykyssä pidetään selkä suorana, suurempi "vääntömomentti" tulee näissä vajaissa kyykyissä jossa isoilla painoilla julletellaan se paino ylös kun reisissä ei ole potkua. Syvällä kun ei pääse muuten jos selkä ei ole suorassa.

Ei oman liikkuvuuden rajoissa tehty "korkeahko kyykky" ole automaattisesti paskasti suoritettu jullepyllistys. Vääntömomenttia ei ole, jos selkä on suorassa. Kyllä minä ainakin kyykkään enemmän selkä suorassa <90dg polvikulmaan, kuin alle sen. Jos sulla on toisinpäin, sun selkä siis ilmeisesti suoristuu vasta siellä pohjalla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom