Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikäli selkäranka pysyy suorassa ja tukilihakset ovat kunnossa niin sen tangon ei pitäisi vääntää sitä selkää yhtään mihinkään asentoon. Jos tukilihakset eivät ole kunnossa niin silloin tämä todennäköisesti tapahtuu.

Näin on.

Vajaassa kyykyssähän ei mun tietääkseni käytetä koko polven liikerataa? Eikös tämän takia lihasaktivointi ole vääränlainen ja jos polvi joutuukin yhtäkkiä koukistumaan täyteen täysin niin eikös loukkaantumisriski ole todella suuri koska lihakset eivät tue tätä outoa liikerataa oikein? Ja jos nyt puhutaan siitä "vaakatasoon" menevästä kyykystä vajaana niin kun polvitaipeen kulma on 90 astetta niin polven nivelsiteet tukevat sitä vähemmän.

Ei käytetä ei. Miksi se tekee siitä lihasaktivaatiosta vääränlaisen? En tiedä lisääkö se loukkaantumisriskiä, tiedätkö sinä? Lihakset toimii ihmisellä ihan hyvin ilman kyykkäystäkin. Toki se lihasten vahvistaminen parantaa niiden toimintakykyä. Miksi polven nivelsiteet tukee vähemmän liikkeen aikana polvea, kuin liikkeen lopussa? Kyllä niiden pitäis toimia suht samanlaisesti koko liikeradalta fysiologisesti.

Jos kyykky ei ole hyvä kehittämään polven lihaksia silloin kun polvi on täysin koukistettu niin mikä sitten on?
Mistä johtuu että ihmiset yleensä rikkovat välilevynsä arkiaskereissa herkemmin kuin kuntosalin puolella? Koska sillä on merkitystä miten sinne kyykkyyn mennään.

Polven lihaksia voi kehittää vaikka polven ojennuslaitteella. Tai vajaalla kyykyllä, tai syväkyykyllä. Välilevyt kuluu ihmisen elinkaaren aikana. Yleensä välilevyn ongelmat kohtaa vanhempaa porukkaa, samoin nivelrikot. Toki näin voi käydä myös nuorille ihmisille. Helpommin nämä ongelmat ilmenee tosiaan yllättäen, kuin jonkun tietoisen ja hallitun liikkeen aikana.

Verrattuna mihin? Kehonpainolla tehtyyn kyykkyyn? Varmasti lihasmassaa saa enemmän ja voimaa keskikroppaan => ennaltaehkäisee mahdollisia selkävaivoja.

Korkeammaks jätettyyn kyykkyyn, vaikka siihen "paralleliin" tai päälle.

Pari Poliquinin juttua täyden liikeradan kyykyn eduista;

http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/1010/Tip-294-Include-Deep-Full-Range-Squats-To-Get-Faster-Quicker-and-Stronger.aspx

http://www.charlespoliquin.com/Blog...Partial-Squats-To-Increase-Vertical-Jump.aspx

Noissa puhutaan siitä että täyskyykky pitää paremman balanssin etu- ja takareiskojen välillä ja varsinkin vastus medialis obliquus (VMO) kehittyy paremmin. VMO on helvetin tärkeä polven terveyden kannalta. Itse esimerkiksi olen kärsinyt polvikivuista ja VMO:n vahvistaminen sekä venyttely+pehmytkudosten avaaminen (foam rollaus) on auttanut. Vaivaa joutuu näkemään paljon että polvet pysyy kunnossa.

Kiitos lisäluettavasta, tutustun näihin paremmalla ajalla. Tuohon jälkimmäiseen postaukseesi ohimennen huomio; hyppylajien urheilijat tekee valmennusoppiensa mukaisesti perin korkeaa kyykkyä. Näin tekee ainaki mäkihyppyjoukkue.

Lisäksi liikeradan laajuus on "use it or lose it" juttu. Jos tekee aina puolikyykkyä niin ei pysty täyskyykkyyn. Ite pidän lähtökohtana sitä että treenataan mahdollisimman suurella liikelaajuudella, jotta kroppa toimisi mahdollisimman hyvin. Hauiskäännössä täysi liikelaajuus onnistuu jokaiselta ensimmäisellä yrityksellä, mutta kyykyssä joutuu opettelemaan. Opettelu kannattaa.

Periaatteessa ymmärrän tämän. Kyykyn kanssa en vain ole samaa mieltä. Se on hemmetin vaikea liike ylipäänsä tehdä, en näe syytä sen opettelemiseen. Kroppa toimii ihan tarpeeksi hyvin ilman sitä tankokyykkyäkin. Syväkyykkyyn pääsen ilman tankoa, tangon kanssa en.

e: Mä puhun kyykystä yleisesti minä tahansa muuna, kuin syväkyykkynä. Mä itse kyykkään päälle vaakatason, kulmaa en osaa arvioida. Miksei kannata tehdä pelkkää puolikyykkyä?

Eli siis lähestulkoon kaikki voimanosto- ja varsinkin painonnostoliikkeet on sit varmaan luonnottomia, koska ne vaatii liikkuvuus- ja tekniikkaharjoittelua?

Niin, mikä pointtisi on? Osaan tehdä kaikista mainitsemistasi liikkeistä jonkinnäköiset versiot. Tempausvala on ainakin todella vaativa liike liikkuvuuden kannalta, joten teen tempauksen raakana. En näe mihin pyrit tällä onelinerilläsi.

Niin, mikä pointtisi on? Osaan tehdä kaikista mainitsemistasi liikkeistä jonkinnäköiset versiot. Tempausvala on ainakin todella vaativa liike liikkuvuuden kannalta, joten teen tempauksen raakana. En näe mihin pyrit tällä onelinerilläsi.

Sun mielestä kannatti tehdä vaan liikkeitä joita pystyy tekemään harjoittelematta.

Ei oman liikkuvuuden rajoissa tehty "korkeahko kyykky" ole automaattisesti paskasti suoritettu jullepyllistys. Vääntömomenttia ei ole, jos selkä on suorassa. Kyllä minä ainakin kyykkään enemmän selkä suorassa <90dg polvikulmaan, kuin alle sen. Jos sulla on toisinpäin, sun selkä siis ilmeisesti suoristuu vasta siellä pohjalla?
EI vaan vajaita kyykkyjä onnistuu tekemään paskalla tekniikalla julle tyyliin, syväkyykkyyn siinä asennossa ei vaan mennä. Eikä sitä todellakaan pysty tekemäänkään siten että ensiksi nojaisi eteen ja sitten pohjassa vasta suoristuisi....
Työssäni tulee lähes joka päivä opetettua syväkyykyn tekniikkaa ja suurin ongelma on siinä että ihmiset työntävät sen perseen pitkälle ja asento menee jullen puolelle, sen jälkeen sanotaan että on liian kankea syväkyykkyyn. Oikeasti se syy on siellä pääkopassa ja kropan hallinnassa...

Siis työntävät perseen pitkälle eli "istuvat taakse"? Jos haluaa pakarat aktivoida niin ainakin itellä tuo on välttämätöntä. Ja John Broz, jonka pitäisi jokainen personal raineri tietää, opastaa aina valmennettaviaan istumaan taakse. Ja he kyykkäävät painonnostotyylillä, jota kutsutaan myös uuvelotermillä syväkyykky.

Omien kokemusten mukaan tuo julle-efekti tulee ylös- eikä alasmennessä ja tämäkin johtu siitä kun en osannut suoristaa kroppaa persettä käyttäen.

melkosen kummalista ajatuskulkua nuo niklaksen jutut on, ei siinä että omat ei kun apinoin vain mutta,
Eli siis siis syväkyykkäämällä saa liikuteltua suurempaa massaa? Vai mitä meinaat tuolla jälkimmäisellä lauseella? Miksi se vm:n aktivaatio on polvikulmasta riippuvainen, onko sen aktivaatio siis riippuvainen siihen kohdistuvan venyttyksen määrästä, vai supistuksen määrästä?
ei vaan vajaalla kyykyllä saa suuremmat painot liikkeelle, ei mitään hajua mistä tuo polvikulmasta riippuvainen aktivaatio johtuu, kysy fyssärilta. ja koska vastus lateralis on vajaassa isompi vaikuttaja se kehittyy siis vielä enempi ohi vm:stä isojen painojen takia.
Luonnollista on liike, johon pystyy harjoittelematta. Kuka vain voi ottaa tangon selkään ja tehdä jonkinlaisen kyykyn, syväkyykky sitten ei onnistukaan ihan helpolla. Olen pyrkinyt tuomaan näkökantaani esiin, eli mielestäni syväkyykky on huono liike, sillä se on perin vaikea suorittaa oikeaoppisesti. Sen liikkeen ja liikkuvuuden harjoittamiseen joutuu käyttämään yleisesti todella paljon vaivaa. Mikä siinä oman täyden liikeradan hyödyntämisessä on tavoittelemisen arvoista?
miksi tuollainen liike jjohon pystyy ilman harjoittelua on luonnollinen? ja onko tuollainsten "luonnollisten liikkeiden" teko mitenkään tavoiteltavaa? miksei ihmisen keholle turvalliset ja lihaksille tehokkaat liikeradat ole luonnollisia vaikka hankittu jäykkyys estää ne? täyskyykyssä paino niskassa ei muuta asiaa, et ainakaan ole selvittänyt vielä miksi muuttaisi?
Toki pienempi massa harteilla on parempi selän kannalta. Silti edelleen, en ole nähnyt ikinä salilla oikeaoppista syväkyykkä. Aina on selkä köyryssä ja perse alla. Jos kyykkää sille tasolle, mille pystyy tukilihasten liikkuvuuden rajoissa, selkä pysyy suorana. JOS sattuu osaamaan syväkyykyn, mikäs siinä. En edelleenkään vain ymmärrä miksi pitää nähdä törkeän paljon vaivaa sen liikkeen suorittamisen harjoitteluun, kun voi vaan tehdä korkeamman version.
tuo ei tee syväkyykystä huonoa selälle, ei mavekaan ole huono selälle oikein tehtynä.
Miksi se alunperin kannattaa opetella?
miksi minkään liikkeen tekniikkaa kannattaa opetella, voihan sen sijaan tehä kaiken treenin polvenojennus laitteessa tms.

Periaatteessa ymmärrän tämän. Kyykyn kanssa en vain ole samaa mieltä. Se on hemmetin vaikea liike ylipäänsä tehdä, en näe syytä sen opettelemiseen. Kroppa toimii ihan tarpeeksi hyvin ilman sitä tankokyykkyäkin. Syväkyykkyyn pääsen ilman tankoa, tangon kanssa en.

Tuossa on mielestäni siinä mielessä pointtia että tavan treenaajalle en näe välttämättömäksi opetella juuri suoralla tangolla tehtävää syväkyykkyä. Voi opetella sen sijaan vaikka Safety Squat Bar syväkyykyn tai vaikka pistoolikyykyn. :) SSB tyylisellä tangolla on helpompi kyykkiä syvään kun kädet on edessä.

Eli tietyn liikkeen opettelun sijaan omasta mielestäni on tärkeämpää että treenaa jalkojen lihaksiakin täysillä/suurilla liikelaajuuksilla.

melkosen kummalista ajatuskulkua nuo niklaksen jutut on, ei siinä että omat ei kun apinoin vain mutta,

ei vaan vajaalla kyykyllä saa suuremmat painot liikkeelle, ei mitään hajua mistä tuo polvikulmasta riippuvainen aktivaatio johtuu, kysy fyssärilta. ja koska vastus lateralis on vajaassa isompi vaikuttaja se kehittyy siis vielä enempi ohi vm:stä isojen painojen takia.

My bad, en huomannu että puhut kahdesta eri lihaksesta.

miksi tuollainen liike jjohon pystyy ilman harjoittelua on luonnollinen? ja onko tuollainsten "luonnollisten liikkeiden" teko mitenkään tavoiteltavaa? miksei ihmisen keholle turvalliset ja lihaksille tehokkaat liikeradat ole luonnollisia vaikka hankittu jäykkyys estää ne? täyskyykyssä paino niskassa ei muuta asiaa, et ainakaan ole selvittänyt vielä miksi muuttaisi?

Kyllä se tanko niskassa muuttaa asian. Normaalisti ihminen pitää kädet kehon etupuolella tasapainosyistä kyykkyyn mennessään. Ihmisen asento muuttuu automaattisesti etupainotteiseksi, kun tanko ilmestyy niskaan ja käsillä joutuu pitämään sitä paikoillaan. Tällöin ei IMO voida puhua enää luonnollisesta kyykystä. Myönnän että tässä mennään jo selvästi asiasta sivuun, nythän väitän samalla että vajaakaan kyykky ei ole luonnollinen liike, helpompi se silti on ku syväkyykky.

tuo ei tee syväkyykystä huonoa selälle, ei mavekaan ole huono selälle oikein tehtynä.

Niin, olen tässä puhunut useassa viestissä siitä, että syväkyykky on huono liike, sillä se on erittäin vaikea tehdä oikein. Oikein tehtynä se ei välttämättä ole huono selälle, mutta suuri osa tämän liikkeen tekijöistä tekee sen yksinkertaisesti väärin.

miksi minkään liikkeen tekniikkaa kannattaa opetella, voihan sen sijaan tehä kaiken treenin polvenojennus laitteessa tms.

Tähän mulla ei ole mitään sanottavaa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa on mielestäni siinä mielessä pointtia että tavan treenaajalle en näe välttämättömäksi opetella juuri suoralla tangolla tehtävää syväkyykkyä. Voi opetella sen sijaan vaikka Safety Squat Bar syväkyykyn tai vaikka pistoolikyykyn. :) SSB tyylisellä tangolla on helpompi kyykkiä syvään kun kädet on edessä.

Eli tietyn liikkeen opettelun sijaan omasta mielestäni on tärkeämpää että treenaa jalkojen lihaksiakin täysillä/suurilla liikelaajuuksilla.

Pistoolikyykky on erinomainen liike ja sitä on tullu itsekin tehtyä. SSB en oo kokeillu mutta uskon sen olevan suoraa tankoa parempi. Suoran tangon kanssa tuskin aion enää mennä syvään kyykkyyn.

Luonnollista on liike, johon pystyy harjoittelematta. Kuka vain voi ottaa tangon selkään ja tehdä jonkinlaisen kyykyn, syväkyykky sitten ei onnistukaan ihan helpolla. Olen pyrkinyt tuomaan näkökantaani esiin, eli mielestäni syväkyykky on huono liike, sillä se on perin vaikea suorittaa oikeaoppisesti. Sen liikkeen ja liikkuvuuden harjoittamiseen joutuu käyttämään yleisesti todella paljon vaivaa.

Mitäs muita luonnollisia liikkeitä imemisen lisäksi on? Käytännössä kaikki mielekkäät liikkeet on jossain vaiheessa opeteltu. Jos puolikyykky tuntuu helpommalta sinulle, niin voisiko se mitenkään johtua siitä, että olet tehnyt sitä enemmän ja siinä tehdään pienempi työ? Mielekkäämpi luonnollisen liikkeen määritelmä olisi se, että kauanko keholta on kestänyt aikanaan sen hallitseminen.

Niklas kyllä tuo ""syväkyykky"" on luonnollinen liikerata. Katso vaikka miten pikkulapset poimivat maasta tavaroita. Liikkuvuus katoaa kun siirrytään koulun penkille yli 10 vuodeksi. Siinä oot oikeassa että kyllä sitä vaan joutuu harjottelemaan jos kylmiltään alakaa kyykkimään ilman minkäänlaista urheilutaustaa.

Mitäs muita luonnollisia liikkeitä imemisen lisäksi on? Käytännössä kaikki mielekkäät liikkeet on jossain vaiheessa opeteltu. Jos puolikyykky tuntuu helpommalta sinulle, niin voisiko se mitenkään johtua siitä, että olet tehnyt sitä enemmän ja siinä tehdään pienempi työ? Mielekkäämpi luonnollisen liikkeen määritelmä olisi se, että kauanko keholta on kestänyt aikanaan sen hallitseminen.

Tarttuminen, askellus, morotus ja suun sulkeminen ku pää osuu veteen. Ei ole tästä kyse. 9v tein syväkyykkyä, kunnes pysähdyin miettimään miksi sitä teen. En löytänyt enää syytä tehdä kyykkyä pohjalle. Noin muuten ihan hyvin määritelty tuo luonnollinen liike. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku osaa itselleen perustella syväkyykyn tarpeellisuuden, mä itse vain en osaa.

Niklas kyllä tuo ""syväkyykky"" on luonnollinen liikerata. Katso vaikka miten pikkulapset poimivat maasta tavaroita. Liikkuvuus katoaa kun siirrytään koulun penkille yli 10 vuodeksi. Siinä oot oikeassa että kyllä sitä vaan joutuu harjottelemaan jos kylmiltään alakaa kyykkimään ilman minkäänlaista urheilutaustaa.

Lapsi pitää kädet vartalon etupuolella, eikö? Kyykkyyn meneminen onnistuu tiettyyn pisteeseen saakka vaikka kädet selän takana, mutta jossain vaiheessa liikettä on joko otettava etukeno, tai laitettava kädet vartalon etupuolelle. Näin ehkäistään kaatuminen. Tanko niskassa tuollainen ei enää onnistu ihan samalla helppoudella. Validi pointti toi liikkuvuuden katoaminen.

Lapsi pitää kädet vartalon etupuolella, eikö? Kyykkyyn meneminen onnistuu tiettyyn pisteeseen saakka vaikka kädet selän takana, mutta jossain vaiheessa liikettä on joko otettava etukeno, tai laitettava kädet vartalon etupuolelle. Näin ehkäistään kaatuminen. Tanko niskassa tuollainen ei enää onnistu ihan samalla helppoudella. Validi pointti toi liikkuvuuden katoaminen.

No kaikki lapset joita itse olen nähnyt leikkivän menee ainakin kyykkyyn vähän missä asenossa sattuu, ei ne käsillä tasapainoa kun ne vaan menee hissin lailla alaspäin poimimaan maasta mitä ikinä nyt poimiikaan.

Kyykkyynmeno sujuu jo pienimmiltä kävelijöiltä ihan iästä riippumatta, koska se on luonnollinen liikerata. Se on tosi että jos lasta pyydettäisiin vaikka laittamaan kädet niskan taakse ja menemään kyykkyyn niin monelle tulisi hankaluuksia kun tuo vaatii jo paljon enempi motorisia taitoja.

Monesti kun olen lapsille toimintatuokioita vetänyt niin olen ottanut loppuun jonkun ihan älyttömän motorisia taitoja vaativan leikin, esimerkkinä olkoon vaikka pallon kuljetus keiloja kiertäen samalla kun pitää molemmilla käsillä jotain esinettä selän takana. Kyllähän minä tuon taidan paremmin mutta silti lapset taipuvat mua paremmin syväkyykkyyn. :(

Perusteltuakin tietoa löytyy...

JOS jotakuta enää tässä vaiheessa kiinnostaa kyykyn mekaniikka/tekniikka, niin suosittelen tutustumaan kirjaan
"starting strength, basic barbell training" by Mark Rippetoe

-over and out-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom