Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Toi kyykkääminen on kyl helppoo syvälle. Itel mittasuhteet sellaset että on hyväksynyt jo sen tosiasian, että lantio kulma on iso ja polvien yli mennään muuten kaatuu taakse.

Kukin mittojensa mukaan ja ainakin kannattaa kokeilla edes jollain painolla tai edes tangolla minkälaisessa asennossa sinne alas pääsee.

hiukka edittii: nähny vitusti ukkeleita ketkä yrittää selkäsuorana kyykkii ja ihmettelee et ei voi oikein paljoo painoo laittaa. menee vaikka sinne kyykkyyn harjanvarsi niskan takana ja luonto hoitaa loput.

kehittääkö etukyykky tota vastus medialista enemmän kuin takakyykky jos senkin jättää vajaaksi

Jos tää oli mulle niin teen kyllä etukyykyt pohjaan, mutta ne vaikuttaisi olevan polviystävällisempiä mulle. Takakyykkyä en tule enää tekemään pohjaan, koska tuo nilkuttaminen monta saatanan kuukautta ei ollut kiva kokemus.

Faktahan on se, että kaikki jotka sanoo syväkyykyn hajottavan polvet olivat he sitten mitä tahansa teoreetikko fysioterapeutteja tai puuhelmiä, niin eivät omaa käytännön kokemusta kun eivät ole itse vaivautuneet treenaamaan kyseistä liikettä juurikin tuon tekosyyn takia, että polvet muka menee. Kummasti ne kuitenkin näyttää liikettä harjoittavilla polvet kestävän, luonnollinen liikerata.

Faktahan on... :arvi:

On olemassa polvivaivoja jotka eivät ollenkaan tykkää syvistä kyykyistä. Ja nämä ovat juurikin niiden teoreetikkofysioterapeuttien yms. oivaltamia asioita (puuhelmillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä). Jos et heidän tietojansa kunnioita niin eihän tästä mitään tule, saatana.

Selittäisikö joku nyt vielä, että mikä on sellainen polvivaiva, joka estää alas asti kyykkyyn menemisen? Minulle tulee mieleen lähinnä joku tekonivel, mutta se nyt on asia erikseen.

Selittäisikö joku nyt vielä, että mikä on sellainen polvivaiva, joka estää alas asti kyykkyyn menemisen? Minulle tulee mieleen lähinnä joku tekonivel, mutta se nyt on asia erikseen.

Ja mielellään vielä jolloin muka voi kyykätä vajaita kyykkyjä...

No jos kyykky on kisasyvyinen niin on ihan vitun turha kitistä mistään vajaista kyykyistä. Taisi olla slarto joka toisessa ketjussa sanoi mielestäni helvetin hyvin, että kaikki kehuskelee tekevänsä atg-kyykkyjä mutta todellisuus on se että hädin tuskin ollaan voimanoston kisasyvyydessä. Ja uskokaa nyt, että kaikille ne pohjaan asti vedetyt kyykyt ei sovi: jos ne aiheuttaa kipua tai niillä on jo kerran hajoittanut polvensa niin miksi vitussa pitäis riskeerata?

No jos kyykky on kisasyvyinen niin on ihan vitun turha kitistä mistään vajaista kyykyistä. Taisi olla slarto joka toisessa ketjussa sanoi mielestäni helvetin hyvin, että kaikki kehuskelee tekevänsä atg-kyykkyjä mutta todellisuus on se että hädin tuskin ollaan voimanoston kisasyvyydessä. Ja uskokaa nyt, että kaikille ne pohjaan asti vedetyt kyykyt ei sovi: jos ne aiheuttaa kipua tai niillä on jo kerran hajoittanut polvensa niin miksi vitussa pitäis riskeerata?

Muista kuitenkin, että täyskyykky on eri tavalla syvä kuin voimanostokyykky, koska sääriluuta ei ole tarkoitus pitää pystyssä. Eli lonkan ja polven suhdetta vaakatasossa ei kytätä täyskyykyssä samalla tavalla kuin voimanostokyykyssä. Minua kiinnostaa myös syyt, joiden takia jokin ei onnistu. Jos yhdellä hajoaa oireilematon polvi täyskyykyssä ja toisella ei, niin pakko siihen on jokin muukin syy löytyä kuin "ihmiset on erilaisia"

Muista kuitenkin, että täyskyykky on eri tavalla syvä kuin voimanostokyykky, koska sääriluuta ei ole tarkoitus pitää pystyssä. Eli lonkan ja polven suhdetta vaakatasossa ei kytätä täyskyykyssä samalla tavalla kuin voimanostokyykyssä. Minua kiinnostaa myös syyt, joiden takia jokin ei onnistu. Jos yhdellä hajoaa oireilematon polvi täyskyykyssä ja toisella ei, niin pakko siihen on jokin muukin syy löytyä kuin "ihmiset on erilaisia"

Juu totta puhut. Sanoisin, että jos atg kyykyssä polvi menee todella paljon yli varvaslinjan(niinkuin itselläni) niin siitä ei polvet tykkää. Toisilla taas pohjaan kyykätessä polvi pysyy aika hyvin varvaslinjan kohdalla(pitkä selkä+lyhyemmät jalat+hyvä liikkuvuus) ja heille tollanen atg kyykky on todella hyvä vaihtoehto. Eli todella paljon mittasuhteista/liikkuvuudesta kiinni imo.

Edit. Sen verran vielä, että itse kyykkäsin nuorena vuosia perus voimanostokyykkyä eikä ikinä ollut mitään ongelmia polvissa, mutta pari vuotta sitten kahden kuukauden atg kyykkäily hajotti polvesta jotain. En tiedä mitä, ei näkynyt mitään röntgenissä/mangeettikuvissa. Nykyisin venytellessä tuntuu kuin oilisi arpikudosta vastus medialiksen alaosassa lumpion vieressä.

Kaikkien pitäisi kyykätä, mutta se ei tarkoita että kaikki voi kyykätä.

Jos raajoissa on paljon voimaeroa, jokoa etureisi/takareisi tai vasen/oikea niin kyykky ei ole oikea liike.

Oranki, luulen että sun kyykyn tekniikka ei ole ollut kohdillaan. Siksi polvivaiva.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aivan mutta lantiokulmalla ei ole mitään merkitystä jos sulla on polvien kanssa ongelmia.

Itseasiassa on. Esimerkiksi suoran reisilihaksen (rectus femoris) kaksi funktiota vaikuttavat samaan aikaan lantioon ja polveen. Eli voi aiheuttaa lantionkulman muutoksen kautta polveen myös ongelmia.

Kuinka paljon, riippuu täysin tapauksesta.

Niin, syitähän toki löytyy lukemattomia, jotka tuon syväkyykyn tekemisen estää. Ainakin jos uskoo ihmisiä kenelle sitä lähtee alkuun suosittelemaan ja ohjeistamaan. Kummasti tosin nuo syyt kerta toisensa jälkeen katoavat, kun sitä kyykkyä aletaan oikeasti harjoittelemaan ja katsotaan harjoittelijalle itselleen se sopivin asento ja tyyli sitä kyykkyä harjoittaa.

Jonkun verran on nuita kaikenkarvaisia polviongelmia tullut kuntoutettua ja vielä ei ole vastaan tullut polvia, jotka ei oikeasti kestäisi tuota syvälle kyykkäämistä tehdä. Siis niidenkin kohdalla, jotka sanovat etteivät sellaiseen ole "koskaan" pystyneet. Suurimmalla osalla se syvälle kyykkääminen onnistuu aikalailla hetimiten, lopuillakin jo viikosssa parissa muutamien harjoituskertojen jälkeen. Ja loppupeleissä harvalla kyse on edes liikkuvuuksista taikka hallinnan puutteesta, vaan yksinkertaisesti koko liikkeen tekemättömyydestä ja sen liikeratojen täydestä ymmärtämättömyydestä. Jahka saadaan palaset loksahtamaan kohdalle ja katsotaan jalkojen asennot, liikeradat jne. kyseisen harjoittelija osalta kohdalleen, niin yleensä se kyykkyyn istuminen tapahtuu kuin itsestään.

Mutta jos nyt kuiten se syvälle kyykkääminen aiheuttaa kipuja tai " ei vaan onnistu", niin kannattanee uhrata ajatus tai jopa pari sille, että miksei se onnistu, eikä suorilta unhoittaa koko harjoitusta. Ja ei, ei sen tekeminen ketään paremmaksi ihmiseksi tee, mutta ehkä asteen verta paremmin voivaksi kuiten. Jos paketti jostain pettää niin ettei tuo onnistu, niin miksei sen ongelman kiertämisen sijasta korjaisi sitä ongelmaa pois? Harvemmin kun kyseessä on oikeasti rakenteelliset ongelmat, jotka nuo kivut ja toiminnan rajoitukset saa aikaiseksi, vaan toiminnalliset.

Ja kyllä, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

edit. Ja vielä sen verta ennenkuin joku kerkeää mitään saivartelemaan, niin itse puhun nyt kyykkystä ihan kyykkynä ihan liikkeenä/perustoimintona, en erikseen vastusten kanssa tehtävänä harjoituksena. Jos ja kun se kyykkyyn meneminen onnistuu ilman vastuksia, saadaan se onnistumaan niidenkin kanssa tarvittaessa.

@Fuhrer

Tekniikka oli ihan säällinen, aika kapea jalkojen asento+selkä pystyssä, joskus saattoi nyökätä hivenen eteen. Tykkäsin kyllä vetää tollasta painonnostokyykkyä, se on mun mielestä aika simppeli verrattuna voimanostokyykkyyn. Mutta huono liikkuvuus+juuri sillä kertaa liian vähäinen lämmittely+aika vauhdikas alasmeno=vammautuminen.

En joka tapauksessa viitsi riskeerata enää, oli sen verran perseestä sen puolivuotinen tuon vamman jälkeen. Sitä ei osaa arvostaa terveitä polvia ennenkuin ne hajoaa. Tuli nimittäin muutamia kertoja portaissa mietittyä, että jos tästä vielä toivun kuntoon niin ihan voimanostokyykyllä mennään kiltisti :)

Oranki: -Niin, olikos tuossa sun tapauksessa syynä polvien vammautumiseen se kyykyn syvyys vaiko mahdollisesti nuo mainitsemasi "huono liikkuvuus+riittämätön alkulämpö+vauhdikas alasmeno"?

Noin niinkuin puhtaana arvauksena lähtisin kuiten ehkä epäilemään jälkimmäistä komboa, ennen kuin haukkumaan itse harjoitusta huonoksi... Miten muuten jatkossa jos vaikka sattuu niin, että voimanosto kyykyssä pääseekin joku kerta epähuomiossa lantio kippaamaan ja selkä nitkahtaa. Liitytkö silloin niiden tuhansien laulukuoroon, jotka voivat omien kokemustensa perusteella haukkua kyykyn paskaksi liikkeeksi, joka joko rikkoo polvet tai selän?

En muuten näyttänyt tuossa aiemmassa vietissä ilmaista sitä hätäpäissäni ruokatauolla tuon kirjaillessani, että tuo turinointi siis koskee tilannetta, jossa ei ole akuutteja vammoja taikka selviä rakenteellisia vikoja tuota kyykkyä estämässä. Tuohan nyt lienee jo itsestään selväkin, mutta laitetaan nyt vielä ettei jää kenelekkään epäselväksi mitä tuolla yritettiin hakea takaa.

Kyykyssä hajoaa polvet kun porukka *yllätysyllätys* käyttää liian suuria painoja. Kun reisistä loppuu mehut, niin painot punnerretaan ylös polvet puolelta toiselle täristen. Tämä tapahtuu ihan vaivihkaa.

Kaikkien pitäisi kyykätä, mutta se ei tarkoita että kaikki voi kyykätä.

Jos raajoissa on paljon voimaeroa, jokoa etureisi/takareisi tai vasen/oikea niin kyykky ei ole oikea liike.

Oranki, luulen että sun kyykyn tekniikka ei ole ollut kohdillaan. Siksi polvivaiva.

Mitenkä tätä kannattaisi lähteä korjailemaan? Itsellä reisissä 2cm kokoeroa ja lähes poikkeuksetta kyykkytreenin jälkeen isompi jalka on enemmän kipeä.

Tänään tuli pitkästä aikaa tehtyä etukyykkyä aivan pohjaan saakka. Painonnostokengät kun olen löytänyt viimein niin kyykky pohjaan asti ei tuottanut vaikeuksia liikkuvuuden suhteen, ja alaselän asento pysyi hyvänä, mihin olen tyytyväinen.

Kyykkysarjani oli kevyitä, 3x6x45kg etukyykystä. Lähinnä liikkuvuus oli se, mitä kokeilin, ja tuntuma. Kaikki tuntui ihan normaalilta kesken treenin. Heti toisen sarjan jälkeen (en siis ollut yhtään vielä hapoilla jaloissa, aivan virkeä) kun istuuduin tuolille, iski etureisiin hirveät maitohapot, aivan kertarysäyksellä. Tuntui jaloissa yhtäkkiä pahemmalta kuin Cooperin jälkeen konsanaan. Tietääkö kukaan, mistä tällainen voisi johtua? Ilmiö on tullut ennenkin vastaan, lopetin sen takia kyykkäämisen pari kuukautta sitten koska tuo ei motivoinut tippaakaan.

Lämmittelyissä ei myöskään ollut ollut mitään ongelmia - ennen etukyykkyä olin tehnyt 8 lämmittelysarjaa + 3 työsarjaa boksikyykkyä, jaloille liikkuvuusjumppaa sekä hyppelyä. Ja ilmiö on tullut myös, kun syväkyykky on ollut ensimmäinen liike, eli ei noista boksikyykyistä johdu.

Kysymys: Aika usein näkee tehtävän syväkyykkyä varsin vauhdikkaalla alasmenolla, kuten toisessa noista videoistakin. Joskus se näyttää jo melkein pudottautumiselta. Mikä idea siinä on taustalla? Eikö sellainen ole aika vaarallista, ihan jo takareisien revähtämisvaaran suhteen? Maalaisjärki ainakin sanoo, että vähän hitaammin tehtynä myös alasmenovaihe kuormittaisi lihaksia.

Oranki: -Niin, olikos tuossa sun tapauksessa syynä polvien vammautumiseen se kyykyn syvyys vaiko mahdollisesti nuo mainitsemasi "huono liikkuvuus+riittämätön alkulämpö+vauhdikas alasmeno"?

Noin niinkuin puhtaana arvauksena lähtisin kuiten ehkä epäilemään jälkimmäistä komboa, ennen kuin haukkumaan itse harjoitusta huonoksi... Miten muuten jatkossa jos vaikka sattuu niin, että voimanosto kyykyssä pääseekin joku kerta epähuomiossa lantio kippaamaan ja selkä nitkahtaa. Liitytkö silloin niiden tuhansien laulukuoroon, jotka voivat omien kokemustensa perusteella haukkua kyykyn paskaksi liikkeeksi, joka joko rikkoo polvet tai selän?

En muuten näyttänyt tuossa aiemmassa vietissä ilmaista sitä hätäpäissäni ruokatauolla tuon kirjaillessani, että tuo turinointi siis koskee tilannetta, jossa ei ole akuutteja vammoja taikka selviä rakenteellisia vikoja tuota kyykkyä estämässä. Tuohan nyt lienee jo itsestään selväkin, mutta laitetaan nyt vielä ettei jää kenelekkään epäselväksi mitä tuolla yritettiin hakea takaa.

En ole tietääkseni haukkunut syväkyykkyjä mitenkään, vaan päinvastoin sanonut aika monta kertaa että jos riittää liikkuvuus ja ei nimenomaan voimanostoa treenaa niin syväkyykky varmaan on se parempi vaihtoehto. Voimanostokyykkyä on tullut aika helvetin monta vuotta jauhettua eikä ole ikinä mikään paikka hajonnut. Olen kyykyn ja maven suhteen aika tekniikkanatsi, koska en halua riskeerata välilevyjä.

@piqsirpoq
Toi nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Aika heikkoa voi olla se jalkojen kehitys jos et kyykyssä pyri aina vaan suurempiin painoihin. Ettet vaan ois näitä tikkujalkaisia penahaukkasankareita? Tai jopa maltillinen kiinteyttäjä?!

@ati
Tarkoitus on hyödyntää elastisuutta. Kyllähän sitä hyppää paljon korkeammalle dippaamalla ensin nopeasti alas kuin staattisesta polvet koukussa-asennosta. Sama idea. Käsittääkseni useimmat painonnostajat syväkyykkää nimenomaan noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom