Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paskat.

Vitut.

Joka ikisessä ketjussa samaa kuraa. Oliko muuta?

Todella rakentavaa keskustelua ja hyvät perustelut :hyvä:

Kiitos. Täsmälleen yhtä rakentavaa kuin erään ehdottomien totuuksien huutelut lukemattomassa määrässä ketjuja. Ja perusteluista valitaan ne jotka sitä omaa näkemystä tukevat. Sille on myös termi: ukkoutuminen. :)

"Selvästi reilusti kasvaneen volyymin vaikutusta." No ei todellakaan ole selvää sinulle mistä se tulos on peräisin. Eli paskaa.

"70 asteen kyykky, jonka tuossa kaaviossa jo aikaisemmin mainitsin toimivan oikein hyvin ja kasvattavat myös lihasta optimaalisesti." Jos 70 asteen kyykky on optimaalisin lihaksenkasvatuskeino sillä hetkellä voidaan heittää ulos hackit, etukyykyt, reidenojennukset ja askelkyykyt. Koska kuitenkin yksikään bodari ei ole reisiään kasvattanut VAIN 70-asteen kyykyllä, on selvää ettei se ole optimaalisin lihaksenkasvatuskeino. Se optimaalinen keino on jokin jalkaliikkeiden yhdistelmä jonka veikkaan olevan jokaisella ihmisellä erilainen. Eli paskaa tuokin väitteesi.

Sulle tuntuu olevan helvetin vaikeaa yksilöllistää ihmisiä vaikka ei varmaan ole kahta joilla olisi täsmälleen samat välitykset ja lihasten kiinnityskohdat. Siksi yleistäminen ja etenkin 'optimaalisten' ja 'selviöiden' huutelu on yksinkertaisesti puhdasta roskaa.

Samako tuo aktivoituuko etureidet huonommin syväkyykyssä jos kuitenkin treenissä on hack tai kapea prässi lisänä? Ite olen sillä kannalla että vetää kyykyn voimapainotteisesti ja harrastaa sitten tuota tuntumaa muissa liikkeissä.

Samako tuo aktivoituuko etureidet huonommin syväkyykyssä jos kuitenkin treenissä on hack tai kapea prässi lisänä? Ite olen sillä kannalla että vetää kyykyn voimapainotteisesti ja harrastaa sitten tuota tuntumaa muissa liikkeissä.

Käy se noinkin ja tekemällä etukäteisväsytyksen etureisille hackissa tai reidenojennuksessa ennen kyykkyjä saa myös kyykyn etureisipainotteiseksi, tekipä sen millä syvyydellä tahansa.

Itse vedän ennen kyykkyä hackin enemmän voimapainotteisesti, niin ei tarvitse sitten itse kyykyssä käyttää vaarallisen korkeita painoja ja voi vetää siinä enemmän volyymipainotteisesti.

"70 asteen kyykky, jonka tuossa kaaviossa jo aikaisemmin mainitsin toimivan oikein hyvin ja kasvattavat myös lihasta optimaalisesti." Jos 70 asteen kyykky on optimaalisin lihaksenkasvatuskeino sillä hetkellä voidaan heittää ulos hackit, etukyykyt, reidenojennukset ja askelkyykyt. Koska kuitenkin yksikään bodari ei ole reisiään kasvattanut VAIN 70-asteen kyykyllä, on selvää ettei se ole optimaalisin lihaksenkasvatuskeino. Se optimaalinen keino on jokin jalkaliikkeiden yhdistelmä jonka veikkaan olevan jokaisella ihmisellä erilainen. Eli paskaa tuokin väitteesi.

Sulle tuntuu olevan helvetin vaikeaa yksilöllistää ihmisiä vaikka ei varmaan ole kahta joilla olisi täsmälleen samat välitykset ja lihasten kiinnityskohdat. Siksi yleistäminen ja etenkin 'optimaalisten' ja 'selviöiden' huutelu on yksinkertaisesti puhdasta roskaa.

Totta kai se on selvää, moni rakentaa helkutinmoisia reisiä ilman levytankokyykkyjä, varioiden muita liikkeitä.

Alle 90 asteen kyykylle ei ole mitään perusteita, että miksi se olisi parempi. Ei ne voimannostajatkaan laskeudu alle 90 asteen ja älyttömän vahvoja ukkoja.

Alle 90 asteen kyykylle ei ole mitään perusteita, että miksi se olisi parempi. Ei ne voimannostajatkaan laskeudu alle 90 asteen ja älyttömän vahvoja ukkoja.

U+WOT+M8+description+.+http+www.facebook.com+martin.w.keating_079b02_4051759.jpg

Lue vaikka kirja The new hardcore bodybuilding Robert Kennedy. Ja vastaavat. Neuvotaan ettei kyykkyä tulisi tehdä alle 90 asteen. Archey on ihan oikeassa tässä asiassa vaikka monille se lienee kova pala purtavaksi.

Kun reisi on vaakatasossa on polvikulma yli 100 astetta. Kyykky 90 asteen polvikulmalla on puolikyykky. Mistä vitusta tuo "90 astetta" revitään aina tarkoittamaan että reisi olisi vaakatasossa?

Kun puhutaan nimenomaan polvikulmasta, ei tuo 120 astetta vielä mikään järjettömän syvä ole. Esim. painonnostajat kyykkää vielä alemmas.

Archey, jos tossa sun tutkimuksessa 75 on parallel niin kulma on mitattu "väärinpäin" eli se tarkoittaa syvemmälle kuin 90 asteeseen kyykkäämistä? En nyt puhelimella jaksa lukea koko juttua, tarkistan myöhemmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jengi ei osaa astemittaria.:D

Tässä on tietysti 2 tapaa ajatella asiaa. Mun mielestä loogisinta on katsoa niinkuin hatesmilesin kuvassakin, eli liikkeen astemäärä. Tietysti toinen ajatustapa on katsoa takapuolelta polven ja reiden välinen kulma, jolloin pienempi luku tarkoittaisi syvempää kyykkyä. Archeyn linkissä mainittiin 75 asteen olevan parallel (reisi vaakatasossa), jolloin se tarkottaisi että siinä on käytetty jälkimmäistä menetelmää, jolla siis pienempi luku tarkottaa syvempää kyykkyä.

edit:
Nyt pääsin Archeyn linkin tsekkaamaan tietokoneella ja niinhän tuossa tosiaan on tehty. Pienempi luku tarkoittaa syvempää kyykkyä, mikä ilmenee esim. näistä pätkästä:
going beyond parallel (knee angle <70°)
going deep (50° knee angle)[/I]

Siis ensi kerralla kun viitataan johonkin tutkimukseen, olisi suotavaa ainakin lukea se ensin läpi. Tuossa testissä 70 asteen kyykky (110 asteen liikerata) on yhtä kuin reisi vaakatasoon, tuo vajaaksi jäävä 90 asteinen siis olisi se mitä Archey jumalkyykkynä mainostaa.

Tapa jossa mitataan että 0 astetta on jalka täydessä ojennuksessa on se oikea tapa mitata polven liikkeitä, normaali koukistus pitäs sitten olla siellä 135 astetta. Enneko näitä polvikulmia postailee ni perusasiat haltuu!

Kun reisi on vaakatasossa on polvikulma yli 100 astetta. Kyykky 90 asteen polvikulmalla on puolikyykky. Mistä vitusta tuo "90 astetta" revitään aina tarkoittamaan että reisi olisi vaakatasossa?

Kun puhutaan nimenomaan polvikulmasta, ei tuo 120 astetta vielä mikään järjettömän syvä ole. Esim. painonnostajat kyykkää vielä alemmas.

Archey, jos tossa sun tutkimuksessa 75 on parallel niin kulma on mitattu "väärinpäin" eli se tarkoittaa syvemmälle kuin 90 asteeseen kyykkäämistä? En nyt puhelimella jaksa lukea koko juttua, tarkistan myöhemmin.
Siis mites päin sä niitä kulmia mittaat? Eikö se nyt mene niin että mitä pienempi eli terävämpi kulma polvessa, niin sitä syvempi kyykky? Eli tuo joku 70 astetta olisi varmaan jotakuinkin reisi vaakatasossa?

Edit: ei mitään täähän olikin jo käsitelty

Tapa jossa mitataan että 0 astetta on jalka täydessä ojennuksessa on se oikea tapa mitata polven liikkeitä, normaali koukistus pitäs sitten olla siellä 135 astetta. Enneko näitä polvikulmia postailee ni perusasiat haltuu!

Noh kuten sanottua niin tuossa Archeyn tutkimuksessa jalka suorana = 180 asteen kulma. Ei ihmekään jos kalabaliikkia syntyy jos toisessa tutkimuksessa 0-kulma on sama kuin toisessa 180. Toisessa (tutkimuksessa) 40 astetta on pohjasyvään ja toisessa (á la hatesmiles) 40 astetta tarkoittaa ~5cm laskeutumista.

Näyttää esim. t-nation käyttävän päinvastaista tapaa. Syytä pitää mielessä jos sieltä lueskelee kyykkyjuttuja. :)
image021.webp

Pikaisella selauksella näyttää toi tapa olevan muutenkin reilusti yleisempi kuin polvi suorana = 180 astetta -tapa. Eiköhän kohta oo joku fysioterapeutti kertomassa meille että jompi kumpi on täysin selvä koska sääri kiinnittyy reiteen ja näinollen insertio on reidessä joten kulma mitataan erona reiden linjaan blah blah... tjsp.

No tää on kyl mun järkeen ihan ihmeellinen tapa, koska täysi ojennus eli suora jalka on tietysti 180 asteen kulma polvessa.

Siis mites päin sä niitä kulmia mittaat? Eikö se nyt mene niin että mitä pienempi eli terävämpi kulma polvessa, niin sitä syvempi kyykky? Eli tuo joku 70 astetta olisi varmaan jotakuinkin reisi vaakatasossa?

Lue mun uudempi postaus ja hatesmilesin postaukset. Loogisempi tapa mun mielestä on miettiä koukistuksen astemäärää, mutta ei sunkaan ajatustapa väärä ole. Archeyn linkissä käytettiin sun tapaa, mutta hän tulkitsi sen juuri toisin päin.

Ihan sama miten päin ne miettii kunhan ilmaisee sen selkeästi, turha siitä tapella sen enempää. 90 astetta on kuitenkin sama puolikyykky molemmin tavoin ajateltuna.

Okei, eli mielestäni jos sanotaan, että henkilö kyykkää 120 astetta, niin silloin tulkinta olisi että polvi liikkuu 120 astetta, eli on lopussa 60:n asteen kulmassa.

Sitten jos sanotaan että henkilö kyykkää 70:een asteeseen, niin silloin polvi siis päätyy 70:n asteen kulmaan, eli liikerata on 110 astetta.

Sitten jos sanotaan vaan että 70:n asteen kyykky, niin jää kuulijan tehtäväksi tulkita kummasta on kyse. Itse olen aina tulkinnut sen tarkoittavan polven kulmaa ala-asennossa, eikä aiemmin ollut tullut edes mieleen että se voisi tarkoittaa myös liikeradan laajuutta.

Toki tämä pitäisi varmaan olla yleensä selvää kumpaa tarkoitetaan, koska alle 90 asteen liikerata olisi jo niin naurettavan pieni ettei kukaan varmaan sellaista tee kuitenkaan.

Okei, eli mielestäni jos sanotaan, että henkilö kyykkää 120 astetta, niin silloin tulkinta olisi että polvi liikkuu 120 astetta, eli on lopussa 60:n asteen kulmassa.

Sitten jos sanotaan että henkilö kyykkää 70:een asteeseen, niin silloin polvi siis päätyy 70:n asteen kulmaan, eli liikerata on 110 astetta.

Sitten jos sanotaan vaan että 70:n asteen kyykky, niin jää kuulijan tehtäväksi tulkita kummasta on kyse. Itse olen aina tulkinnut sen tarkoittavan polven kulmaa ala-asennossa, eikä aiemmin ollut tullut edes mieleen että se voisi tarkoittaa myös liikeradan laajuutta.

Toki tämä pitäisi varmaan olla yleensä selvää kumpaa tarkoitetaan, koska alle 90 asteen liikerata olisi jo niin naurettavan pieni ettei kukaan varmaan sellaista tee kuitenkaan.

En edes ajatellut että tuon voisi käsittää väärin.

Itse olen tarkoittanut kyykkyä jossa mennään 20 astetta alemmas verrattuna voimanoston puolikyykkyyn ja pidän sitä riittävänä, alemmas ei tarvitse kehonrakennusmielessä mennä.

Ass to grass kyykky on kyykky jossa istutaan reisi kiinni pohkeeseen, eli niin alas kuin on mahdollista mennä ja pidän sitä jo enemmän pakaran rakennus liikkeenä.

Suositut

Back
Ylös Bottom