Syväkyykky pitäisi kieltää lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bear
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toi Donan linkkaama kaveri esimerkiksi ei yksinkertaisesti osaa kyykätä ollenkaan, näkee jo liikeradoista.

Perusteluja?

esim. jto neuvoo bodareita tekemään kyykyt juuri tuohon tyyliin, polvia eteen ja ei mennä ihan pohjaan.

Oikeista urheilijoista ainakin Heikkisen Tuukka ainakin kyykkäilee syvälle mitä olen katsonut.

Ei kyykkää Tuukkakaan pohjista, muuten kyllä nättejä bodykykkyjä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Archeylla on ihan selkeä pointti, mutta perustelut on vanhaa, taattua laatua ja porukka vähän tarttuu niihin. Ymmärtäkää nyt, että bodari tekee liikkeen lihakselle ja kyykky sattuu olemaan kaikissa muunnelmissaan aika monipuolisesti varioitava. Voi jättää vajaaksi, ottaa eri jalka-asennoilla, tanko epäkkäillä/takaolkapäillä ym. En kyllä näe bodarille juurikaan hyötyä ottaa aivan pohjasta ainakaan säännöllisesti. Toki täyskyykky on liikkeenä se urheilullisin, jonka takia porukka sitä tässä kai haluaakin "puolustaa" (vaikka sitä kohtaan ei oikeastaan kukaan hyökännytkään). Archey nyt vaan oletusarvoisesti menee perusteluihin lihas edellä, tässä tapauksessa etureisi.

Katoppa esim. Milko Tokolan kyykkyjä youtubesta, ne on ihan pohjasta.

Joojoo, itekin ryskäytän kyykätessä "iskarit pohjaan"...
...mutta mun mielestä noissa Tuukan kyykyissä on kuitenkin vähän erilainen tekniikka, kuin esim Milkolla ja mun nähdäkseni Tuukan kyykkytyylillä tuon alemmas ei voi päästä, kun sillä kerran takareidet osuu pohkeisiin, eri asia sit, jos avais jalkoteriä ja tykittäis pohjaan, silloin pääsis pohjaan...

Mutta anyweis Tuukkakin vetää reilusti alle 90asteen, mistä on ollu puhetta...

Syväkyykky kapealla

http://glennpendlay.files.wordpress.com/2012/09/squat-ass-to-grass.jpg?w=490

ja SYVÄ kyykky leveämmällä:

core_march_1b.webp

Vaikuttaahan se aivan ratkaisevalla tavalla. Ja niin vaikuttaa myös liikkuvuus, joka on harjoitettavissa. Jos toinen puuttuu, ei toki voi päästäkään syvään kyykkyyn jos sinne ylipäätään halajaa. Toiselle voi tehdä jotain, toiselle ei.

Kyllä minä ainakin (vaikka olenkin syväkyykyn ns.puolestapuhuja) ymmärrän ihan hyvin, jos joku ei sitä halua tehdä. Itse kyykkäsin ensimmäiset 10 vuotta "bodykyykkyja" kapealla reidet lattiansuuntaisiksi. Jossain vaiheessa tuntui epäterveeltä, pudotin painot melkein puoleen ja aloin kivuta siitä takaisin ylös.
Itse linkkasin mielenkiintoista tutkimusdataa tänne heti kun siihen törmäsin. Oma osanottoni tänne jatkui tuon jälkeen pääosin Archeyn (jälleen kerran) ontuvien ja ennen kaikkea aina-kaikkitietävien kommenttien johdosta. Viimeisen kerran lähden siihen junaan mukaan.

No joo, mulla oli tässä nyt yks pointti ja se oli se, että mun mielestä noi Tuukan kyykyt käy kyllä melko pohjilla tekniikkaan nähden.
Mä en näe, että se vois tosta enää alemmas päästä, kun sen takareidet kerran jarruttaa pohkeisiin :D

...miks mä kirjotan tähän threadiin...

eri kyykkyjä eri tilanteisiin ja tarpeisiin. niin se menee. mä teetän eri lajien urheilijoille suht laajalla skaalalla kaikkea kapeista pohjakyykyistä leveisiin puolikyykkyihin. ei oo olemassa mitään parasta ja kaikkivoipaa.

tuukan kyykyistä: jos se syvälle pääsy on kriteeri, noi on vielä hyvin kaukana ko. henkilön pohjakyykyistä. tolla tekniikalla tai ei. se pohkeen koskettaminen takareisiin tossa ei merkitse mitään vielä. enempi noi rätit voi rajottaa ku pohkeen ja takareiskojen ihana yhteensulautuminen. ne on pehmeetä kamaa, ei mitään valurautaa. hipasusta ei pidetä! :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
...miks mä kirjotan tähän threadiin...

eri kyykkyjä eri tilanteisiin ja tarpeisiin. niin se menee. mä teetän eri lajien urheilijoille suht laajalla skaalalla kaikkea kapeista pohjakyykyistä leveisiin puolikyykkyihin. ei oo olemassa mitään parasta ja kaikkivoipaa.

tuukan kyykyistä: jos se syvälle pääsy on kriteeri, noi on vielä hyvin kaukana ko. henkilön pohjakyykyistä. tolla tekniikalla tai ei. se pohkeen koskettaminen takareisiin tossa ei merkitse mitään vielä. enempi noi rätit voi rajottaa ku pohkeen ja takareiskojen ihana yhteensulautuminen. ne on pehmeetä kamaa, ei mitään valurautaa. hipasusta ei pidetä! :)

Jep, mutta pointtini oli, että toisin kuin Archey kuvittelee niin kaikki kehonrakentajat eivät tee puolikyykkyjä.

Ihan mielenkiinnosta; kerro jokin esimerkki poikkeavasta genetiikasta, mikä estää täyteen kyykkyyn pääsemisen?

Jokainen pääsee omaan täyteen kyykkyyn, jollain se nyt vaan on syvempi, kuin toisilla...

edit. tajusin sun pointin heti kun olin postannu vastauksen :D

Korjataan nyt sitten sen verran, että jokaisen henk.koht fysiikka määrää sen (ei genetiikka), pääseekö minkälaiseen kyykkyyn...

Jep, mutta pointtini oli, että toisin kuin Archey kuvittelee niin kaikki kehonrakentajat eivät tee puolikyykkyjä.

Mä löysin kaksi. Kai Greene ja Lionel Beyeke. Jos nyt katsot oikein tarkkaan niin molemmilla on polvikulma reilusti alle 90 astetta. Edelleen astemäärä mitataan polvikulmasta, ei mistään kuvitellusta vaakatasosta. 90 astetta on ihan eri asia kuin vaakataso.

Kyllä ne noissa pätkissä oli puolikyykkyjä myös Greenen ja Beyeken, puolikyykky/voimanostokyykky on käsittääkseni kun lonkkanivel käy polvinivelen korkeudella tai aavistuksen alle.

Eivät kaikki ammattilaiset tee puolikyykkyja tai vajaita, mutta aika vaikea löytää oikeaa syvääkyykkyjä tekevää, eikä niiden tekemisessä kehoilumielessä ole mitään pointtia.
Aivan sama kayttääkö lääkitystä vai ei lihas kasvaa vain nopeammin lääkkeillä ja isommaksikin ja palautuminen nopeutuu, kuitenkin samat liikeradat toimivat naturaaleilla kuin horkkaajilla ja on aivan naurettavaa väittää muuta.

Jokainen pääsee omaan täyteen kyykkyyn, jollain se nyt vaan on syvempi, kuin toisilla...

edit. tajusin sun pointin heti kun olin postannu vastauksen :D

Korjataan nyt sitten sen verran, että jokaisen henk.koht fysiikka määrää sen (ei genetiikka), pääseekö minkälaiseen kyykkyyn...

Tossa tulikin jo (synnynnäiset) rakenneviat esille. Odotin vain vastaukseksi sitä perus "no jos ei vain taivu alemmas" -tyylistä selitystä.

voimanostosyvyys: reisi käy lonkkanivelen kohdalla alempana kuin reisi polven kohdalla.

Hämmästyttävintä oli että useimpien mielestä on vain yksi optimisyvyys joka palvelee kaikkia painonnostosta voimanoston kautta kehonrakennukseen, itse olen luullut että eri lajeissa toimivat eri tekniikat ja liikeradat ja että nelipäistä reisilihasta treenataan kohdistetusti eri tavalla kuin pakaralihasta tai takareisiä, mutta olin väärässä.

Vain puhdas syväkyykky on ainoa oikea tapa kyykätä ja kehittää optimaalisesti nelipäistä reisilihasta, kaikki muu on mutuilua ja broscience myyttejä, kehonrakennuksen ammattilaiset treenaavat väärin, ja heidän kokemuksellaan ei ole merkitystä.
Kyykkääminen hieman voimanostosyvyyden alapuolelle ei missään nimessä riitä, koska perse ei ota lattiaan. Myönnetään olen ollut koko ajan harhaopissa, mutta onneksi valaistuin kun tarpeeksi moni painosti. Luovutan ja myönnän erehtyneeni, jatkakaa samalla tavalla mikään ei voi mennä pieleen.

Suositut

Back
Ylös Bottom