Suuttuminen ja tavaroiden paiskominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Meikäläinen sai kanssa väistellä ex-naikkosen "tulitusta".
Kaikkea sitä lentelikin...
Pahin osuma tais olla kun joku 30x40cm valokuva kehys lens kulma edellä
meikäläiseen...

En kyllä mäkään ymmärrä tavaroiden paiskomista tai muutenkaan väkivaltaa.

Uusinaikkonen on tähänasti vaikuttanut kiltiltä enkeliltä ;p
Toivottavasti myös jatkossa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua suututtaa tällä hetkellä aivan suunnattomasti mun kännykkäni. Suunnittelen sen viskaamista järveen ja teenkin sen kunhan olen uuden löytänyt :D Pitää kyllä ottaa se kortti ensin pois, ettei tartte uutta hommata...
Joo, en siis kyllä ymmärrä tuota tavaroitten viskomista. Joskus heitin isosiskoa taikinakulholla päähän kun meinasi tulla osingoille :jahas:

Monta vuotta sitten elin suhteessa, jossa asiat oli aikalailla päin helvettiä. Suhteessa kaksi osapuolta, jotka kumpikin ovat kykenemättömiä verbaaliseen kommunikaatioon (keskenään) sekä kummallakin kai alitajuinen halu satuttaa itseään. Tähän kauniiseen keitokseen kun lisätään naiselle e-pillerit (jotka tässä tapauksessa vaikuttivat radikaalisti psyykkeeseen aiheuttamalla raivo- ja itkukohtauksia, joissa maailma ei riitä), saadaan tausta tilanteille. :evil:

Niinpä riidellessä kun sanat loppuivat (ihminen ajettu henkisesti niin nurkkaan kuin mahdollista), otetaan avuksi fysiikka. Ensimmäisenä tarkoitukseen sopivat tavarat. Jo teininä heitin pikkuveljeä leipäveitsellä, sittemmin olen käsitellyt mm. saksia samaan tapaan. Pääasiassa heitetyt esineet olivat astioita (yleensä keramiikkaa vai mit helvettiä se kivi/posliinitavara on??), ei tosin laseja koska niitä on vittumaista siivota. Useimmiten siis lautasia lattiaan täydellä voimalla. Jotain kummaa hyvää siinä on, olo = ahdistus helpotti - mutta vain hetkeksi.

Myönnän, ei täysipäisen ihmisen toimintaa. Tuosta kaikesta siis vuosia aikaa, monta väärää palasta osui yhtä aikaa kohdalleen. Ilman e-pillereitä en koskaan ole tehnyt / tekisi mitään tuollaista, mutta eihän hormonit mieleen vaikuta, eihän... :rolleyes:

En kyllä oo sitten teinivuosien mitään heitelly, muuta ku huonoa läppää. Mieluummin huudan kitarisat poskilla kun paiskon tavaroita... Huutamisesta vasta tulee hyvä olo, etenkin jos näkee että kuunteleva osapuoli siitä kärsii.:D

En kyllä oo sitten teinivuosien mitään heitelly, muuta ku huonoa läppää. Mieluummin huudan kitarisat poskilla kun paiskon tavaroita... Huutamisesta vasta tulee hyvä olo, etenkin jos näkee että kuunteleva osapuoli siitä kärsii.:D

IMO kuunteleva osapuoli kärsii eniten erittäin kuvailevasta ja monisanaisesta, hyytävän kylmästä, "asiallisesta" palautteesta. En mie kyllä enää tuommoistakaan harrasta.

Tavaroita ei tule heiteltyä mutta ainakin vielä nuorempana tuli hakattua tavaroita ym. kun vintti pimeni. Pari tuulilasia tuli rikottua nyrkillä ja huippuna mätin kevarin tankin rusinaksi putkipiheillä ja vielä reijitin sen puukolla kun ei suostunut käynnistymään. :curs:

Tavaroiden heittäminen seinään voi olla ihan hyvä tehokeino kun sanat ei meinaa riittää. Exän kanssa joskus kun olin aikani riidelly eikä meinannu sanoma mennä millään perille, otin olohuoneen pöydältä lasisen kynttilänjalan (muistaakseni.. joku lasiesine kuitenkin) ja paiskasin sen tuhanneksi kappaleeksi vastakkaiseen seinään. Oli muuten exä harvinaisen hiljaa sen jälkeen jonkun aikaa. Joskus tuli vastaavassa tilanteessa paiskattua seinään myös oma kännykkä. Kyllä se exä siihenkin hiljeni, mutta niin hiljeni myös oma kännykkä.. lopullisesti... Ja itseä potutti entistä enemmän sen jälkeen.. Ainoa kerta kun oon tehny mitään fyysisesti väkivaltaista ketään naista kohtaan oli kun riidan päätteeksi heitin exää pyykkitelineellä. Se kadutti kyllä jälkeen päin vaikka ei siinä pahemmin käynykään..

Joskus humalapäissään nuorempana tuli enemmän paiskottua kiukuspäissään tavaroita, lähinnä urheilukisojen yhteydessä :D. Suomen hävittyä Ruotsille 5-6 MM-kisoissa (2001?), lensi kuntopyörä ikkunan läpi kolmannesta kerroksesta ja perään arabian kuuden hengen astiasto. Samalla kertaa kokeilin miten käy vessan ovelle ja kenkätelineelle kun ne kohtaa maksimaalisella nopeudella. "Lunastuskuntoon" meni molemmat - kuten myös eteisen palapeili.. Toi harmitti jo sen verran jälkeen päin, että sen jälkeen ei oo tainnu tulla paiskottua tavaroita riitojen eikä futis- ja lätkäpelejen jälkeen.

Jääkiekko ja jalkapallo on kyllä muutenkin aiheuttanu mulle eniten "urheiluvammoja" (kuten myös taloudellisia tappioita esineiden särkyessä) vaikka en oo kumpaakaan edes koskaan pelannu. Jalkapallon EM-välieräpeliä katsoessa mursin joskus luun kämmenpöydästä sohvan päätyyn ja Tapparan pelatessa puolivälierissä Bluesia vastaan (2002?) murtui rystynen (osuessaan betoniseinään) kun Blues teki 2-0 -johtomaalin. :curs: ...... :nolo:

Nykyään oon onneks vanha ja väsyny... sanoisinko suorastaan säyseä :D En hajota itteeni enkä tavaroita vaikka kiukuttais tai vaikka Suomi tai Tappara häviäiskin joskus pelin... Suomen olympiatappiosta Ruotsille viime keväänäkin pääsin yli jo parin päivän pillittämisen ja kiukuttelun jälkeen :rolleyes:

Severe Violence
Slapped, punched, kicked.............15.8.........7.3
Used weapon.............................3.1...........0.9
Violence as self defense...............9.9..........14.8
Alcohol factor ............................8.0..........16.0
My partner needed medical help....14.3..........21.4
:offtopic:
Luenko nyt noita oikein?

23% (7,3+0,9+14,8) miehistä ovat harrastaneet Severe violencea.
65% siitä (14,8/23) on ollut itsepuolustusta
70% miehistä (16/23) ovat olleet kännissä tapahtumahetkellä
90% tapauksista (21,4/23) nainen tarvitsi lääkärinhoitoa

Hyvin menee. Mies tulee kännissä kotiin, nainen raivostuu ja hyökkää kimppuun, mies joutuu puolustamaan itsensä ja hakkaa naisen sairaalakuntoon. Tätä tapahtuu noin 10% kodeista.

Oma yhteenvetoni:

Kasvatuksella/henkisellä kypsyydellä ei ole paskankaan merkitystä. Hyvästä perheestä, rakkaudella kasvatettu lapsena kiltti/normaali, nykyään älykäs aikuinen voi olla ihan hyvin paiskoja, siinä missä hermoheikko lastenkodin kasvatti.

Se ei liity väkivaltaan oikeastaan mitenkään, ellei paisko esineitä toista kohti, tarkoituksena satuttaa. Suurin osa paiskoo seiniin/oviin, tai suoraan lattiaa kohti oman vartalonsa vieressä.

Yleisimmin naisten ongelma, mutta samantyyppiset miehet, jos eivät heittele tavaroita, ovat sitten niitä ketkä potkivat ovia, lyövät nyrkin väliovesta läpi jne.

Kyseessä todellakin hetkellinen raivonPURKAUS. Viha, ärtymys, kenties myöskin ahdistus 'voimattomuudesta' purkautuu äkillisesti ulos, tarve ja PAKKO tehdä jotain joka helpottaa. Tavaroiden paiskojat ymmärtävät tämän, sillä 99% tunne helpottaa ja sen jälkeen saattaa jopa rauhottua välittömästi.

'Kehittyneimmät' heittelijät ovat oppineet kenties ajan saatossa, tai ovat jopa luonnostaan sellaisia että valitsevat rikottavan esineen, raivonpurkauksen hetkelläkin kohtalaisen tarkasti. Eivät siis viillä veitsellä uusia nahkasohviaan, tai heitä Arabian teema-astiaston lautasia, eivätkä yleensä heittele kännyköitäkään, sillä he eivät halua kärsiä tuhosta rahallisesti ja osaavat jotenkin alitajuisesti olla 'etukäteen viisaita'. He osaavat raivonkin vallassa valita kenkiä, huonolaatuisempia lautasia, parittomia mukeja, kirjoja jne, joiden mahdollinen rikki meneminen ei vaikuta arkeen eikä tilipussiin. Jos rikkoo jotain itselleen tärkeää/kallista, tuloksena ei oikeasti ole puhdas helpotus, vaan ennemminkin jälkivitutus omasta tyhmäilystä.

Tässäkin kai on se ero että jotkut raivoaa hallitsematta itseään [rikkovat myös tärkeitä ja rakkaita esineitä], ja jotkut osaavat helpottaa omaa vitutustaan hallitusti tällä paiskomisella, ainoastaan hyötyen siitä jotain, eikä häviten :)

Ite on tullu kans noita perinteisiä kännykkä,näppistä, kaukosäädintä ja peliohjainta heiteltyy ja hakattuu... Nyt tosin tuntuu että raivot hukkuu salille.. onneks..
Paras suuttuminen oli kyllä pentuna kun riehuin ruokapyödässä ni äitillä kiehahti ja hän puristi ketsuppia mun päähän.. :lol2: sillee että hiukset peitty kokonaan..
isä sitten puhdisti ne :lol2:

Itsellä on se ongelma että en suutu kovin helposti ja jos suutun niin lepyn nopeasti. En visko tavaroita tai paisko ovia. Olen kerran kyllä heittänyt t-paidan sohvaa vasten täysillä mutta siitäkin on aikaa ja se on aika laimeaa. Pari kertaa on avauduttu oikein kunnolla kiroillen kun pokerissa (online) on all-in tilanne, hyvät rahat pelissä ja 'varma' voitto mutta toinen vetää ihan käsittämättömän runner-runner jonkun...

Siinä mielessä se on kyllä ärsyttävää muille jos hermostuvat mun kanssa, koska olen liian passiivinen ja se on kyllä ärsyttävää monesti. Vastaan vaan joo tai ei, mutta en ole ekana lähtemässä pois ellei tilanne riistäydy käsistä, sitten kyllä kävelen pois. Mulla vaan tulee nopeasti morkkis joten esim jos kaverin kanssa tulee vähän riitaa niin on pakko soittaa vähän ajan päästä takaisin, en muuten saa unta. Itseä ainakin jää asiat kaivelemaan, en ole niitä tyyppejä jotka vaan 'no se voi haistaa v:n' ja sitten unohtaa sen viikoksi. Kyllä pyrin sopimaan mahdollisimman nopeasti ettei tarttis miettiä semmosia ikäviä.

Ja ihan OK jos joku paiskoo tavaroita, mutta itse en ainakaan ala parisuhteeseen jossa toinen on niin aggressiivinen että alkaa minua kohti heittämään. Jos käy nopeasti ilmi että semmonen on tapa, niin saa mun puolesta jäädä siihen. Olen rauhallinen ja toinen saa olla aggresiivinenkin mutta räjähtämisestä ja semmosesta en pidä, varsinkin jos toinen käy fyysiseksi niin se ei sovi enää mulle. En hyväksy väkivaltaa, en miehissä enkä naisissa. Asioista pitää pystyä puhumaan, tai sitten mökötetään, tai sitten riidellään mutta toiseen ei saa käydä väkivaltaisesti käsiksi. Siinä menee selvä raja, ja se raja rikkoutuu jo siinä kun alkaa tavarat lennellä kohti.

Itse olen sen verran old school että käytöstapoja pitää olla ja naisten harrastama väkivalta on jotenkin rumaa. Samoin sylkeminen ja yletön kiroilu ala pissikset. Avaan mielelläni oven ja kuljen tien puolella, ojennan tuolin ja muutenkin yritän olla herrasmies. Ei siinä mitään väärin ole vaikka jotkut selvästi sitä mieltä nykyään onkin. Se vaan tulee luonnosta, joten jos jollain on sitä jotain vastaan niin ei sille mitään sitten voi. Siksi tommoset räikeät käyttäytymisongelmat jotenkin tuntuu typeriltä omin silmin, ja eritysesti jos nainen aggressiivisesti käy päälle luottaen siihen ettei mies saa puolustautua. Siksi jos esim mies haastaa riitaa, on tilanne reilumpi, koska itseä saa ja pitää puolustaa, mutta jos nainen tekee saman, pitäisi olla sitten nyrkkeilysäkki ja silti kusipää? Ei ei ei.. en vaan suvaitse moista käytöstä. Se kielii väkivaltaseista käyttäytymisestä johon ryhtyy kun ei ole muita keinoja jäljellä, ja kun ei ole kysymys itsepuolustuksesta, on se mun mielestä jokin häiriö vaan. Viallinen kappale. Ei kiitos.

En myöskään meinaa että jos joskus tulee muksuja, niin että äiti (tai isä) on semmonen että opetetaan omalla käytöksellä väkivallan hyväksyminen. Sitä kun ei hyväksytä niin sitä ei saa itsekään käyttää. Tapoja olla pitää ....

Viimeistään tätä threadia lukiessa tulee siihen tulokseen että sinkkuilu kannattaa. Oiskohan noin 99% pahimmista pettymyksistä/vitutuksista/raivonpurkauksista johtunut ihmisillä tavalla tai toisella sen hetkisestä kumppanista - yleensä vasta pitemmän yhdessäolon jälkeen (3kk+). :D

Tai sitten ne vaan muistaa niin kauan kun viiltävät niin syvältä?

Mä oon hyvin pitkämielinen. Mutta jos tavarat rupee lentelemään niin lähden meneen. Ellei nainen juokse perään/soita niin se siitä, itte en oo soittanu, eikä mulle siitä jää mitään hampaankoloon. Ei se kuitenkaan lopulta olis toiminu...

:lol2: Viimeks kun mul meni hermot 10v. pikkubroidiin niin otin kourallisen sellasii kovii karkkeja sen karkkipussist ja viskasin täysii ne sen naamaan. Lopuks sanoin et nyt vittu keräät noi, mitäs ite ärsytit sen itkiessä vieressä.:rolleyes:
e: itseasiassa kun tarkemmin mietti iraivkohtauksia niin kaikki liittyy broidiin. Olen mm. katkassut sen nokkahuilun kaksinkäsin kun alko vituttaa sen toiminta ja heittänyt sitä sellasella muoviputkella päähän. Kai näitä on muitakin. :nolo:

Tuon perusteella lienet tuskin itsekään kovin kauan sitten ylittänyt tuon 10 vuoden iän.
Sopii vain miettiä, millaisen ongelmatilanteiden ratkaisumallin pikkubroidi saa moisesta.
Ärsytyskynnys ja itsehillintä nousevat kohisten! ;)

En ole koskaan viitsinyt edes pahimmissa vitutuksissa heitellä tavaroita seinään/lattiaan/mereen,tms.
Olohuoneen ja makuuhuoneen väliseinään kopautin kerran nyrkin mentävän reiän, sitäpä oli sitten seuraavana päivä oikein kiva korjailla.:(
Sen sai aikaan loppumaton nalkutus/jäkätys :curs: , ainiin, loppuihan se sitten.

Oma yhteenvetoni:

Kasvatuksella/henkisellä kypsyydellä ei ole paskankaan merkitystä. Hyvästä perheestä, rakkaudella kasvatettu lapsena kiltti/normaali, nykyään älykäs aikuinen voi olla ihan hyvin paiskoja, siinä missä hermoheikko lastenkodin kasvatti.

Olen samaa mieltä. Yhden puhelimen heitin seinään joskus, ja pari ovea rikkonut.

:jahas:
pari kertaa on mennyt hermot, enkö voi sille mitään.
ja onhan se tosiaan niin että kun tietää että isältä tulee joku rangaistus, osaa hillitä itteensä paremmin
enkä mä nyt enää oo sitä heittelyä harrastanut( paitsi ne kässärit vahingossa:rock: )
enkä raivoamista muutenkaan:)

Hyvä, että et heittele. Eikö isukki tosiaankin anna penaltia jälikäteen??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom