Suuri rasvakeskustelu!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei puhuttu laihduttamisesta, mutta silti tuossa ei ole järkeä. Rasvan korvaaminen sokerilla ja lisäaineilla jotta saadaan vähemmän kaloreita on tyhmää. Järkevämpää on pienentää annoskokoa.

Mutta entäs jos tuotteesta on poistettu pelkkä rasva, mitään lisäämättä, varsinkaan sokeria? Esim. AIDOT kevytjogurtit, eivätkä nämä danoneactimel-shaisset. Jotkut kevyttuotteet on huijausta, jotkut taas ei, mielestäni tuo, etenkin karppaajien, harrastama kevyt-viha on typerää yleistämistä.

Täältä ( http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=461) löytyy tietoa ja linkkejä joistakin tutkimuksista omega 6/3 suhteeseen liittyen.

Kiitoksia! Nuo lopussa mainitut artikkelit täytyykin lisätä luettavien juttujen listalle. Tolosen tulkintaan täytyy suhtautua jälleen terveellä kriittisyydellä, sillä hänen mielestään suurinpiirtein jokainen maailman sairaus johtuu joko omega-3:n tai karnosiinin puutteesta :) Pitikin sattua, että hänellä on molempia myynnissä...

Mutta entäs jos tuotteesta on poistettu pelkkä rasva, mitään lisäämättä, varsinkaan sokeria? Esim. AIDOT kevytjogurtit, eivätkä nämä danoneactimel-shaisset. Jotkut kevyttuotteet on huijausta, jotkut taas ei, mielestäni tuo, etenkin karppaajien, harrastama kevyt-viha on typerää yleistämistä.

Musta ne on edelleenkin turhia vaikkei lisäaineita olisikaan. Tulee automaattisesti syötyä enemmän kun ei ole rasvaa tuomassa kylläisyyden tunnetta, jos ei heti niin hetken päästä ainakin. VHH:lle siirtyessäni tulee nälkä vain 3 kertaa päivässä eikä makeanhimoa tai napostelutarvetta ole niinkuin ennen... Meillä mies ei karppaa muttaa rasvaa lisäsi huimasti ruokaan ja kummasti on kiloja lähtenyt eikä takas oo tullu, hän pärjää nykyään 2 aterialla päivässä.

Kiitoksia! Nuo lopussa mainitut artikkelit täytyykin lisätä luettavien juttujen listalle. Tolosen tulkintaan täytyy suhtautua jälleen terveellä kriittisyydellä, sillä hänen mielestään suurinpiirtein jokainen maailman sairaus johtuu joko omega-3:n tai karnosiinin puutteesta :) Pitikin sattua, että hänellä on molempia myynnissä...
...niinpä, mutta toisaalta hän on myös perehtynyt tämän takia asiaan perusteellisesti. Se on ihme juttu kun keksitään jotakin hyvää esim. omega 3, niin homma pitää vetää överiksi ja kaiken pitää liittyä juuri näihin omega kolmosiin. Oli kyseessä sitten happo emästasapaino, nikamien manipulointi tai jooga, niin kaikki vaivat paranee näillä tai kaikkien vaivojen takana on näiden puute.

Musta ne on edelleenkin turhia vaikkei lisäaineita olisikaan. Tulee automaattisesti syötyä enemmän kun ei ole rasvaa tuomassa kylläisyyden tunnetta, jos ei heti niin hetken päästä ainakin. VHH:lle siirtyessäni tulee nälkä vain 3 kertaa päivässä eikä makeanhimoa tai napostelutarvetta ole niinkuin ennen... Meillä mies ei karppaa muttaa rasvaa lisäsi huimasti ruokaan ja kummasti on kiloja lähtenyt eikä takas oo tullu, hän pärjää nykyään 2 aterialla päivässä.

Puhut täyttä potaskaa. Aina olen valinnut esim. jogurtista sen rasvattoman/vähärasvaisen vaihtoehdon, eikä ole minkäänlaista ongelmaa hallita syömistä, makeanhimoa tai napostelutarvetta. Tyypillinen karppimamman vastaus, kaikella kunnioituksella. On se niin huvittavaa, karppaajat haukkuu toisia ruokatottumuksia noudattavat rasvakammoisiksi elitisteiksi, ja vaahtoavat miten väärässä he ovat, mutta silti lähes jok'ikinen heiltä tuleva vasta-argumentti tai väite on aivan yhtä typerä siinä mielessä, että se lyttää kaiken muun, ja hehkuttaa miten ihanaa elämästä tuleekaan kun syö pelkkää silavaa, kermaa ja turkkilaista jogurttia.

Jos joku elää paremmin karppiruokavaliolla, fine, sehän on vaan hienoa, mutta toi vaahtoaminen on aivan käsittämättömän rasittavaa, sillä kaikille kyseinen malli ei vaan sovi.

Ei puhuttu laihduttamisesta, mutta silti tuossa ei ole järkeä. Rasvan korvaaminen sokerilla ja lisäaineilla jotta saadaan vähemmän kaloreita on tyhmää. Järkevämpää on pienentää annoskokoa.

Voi ne tehdät molemmatkin, syödä vähemmän JA kevyempää. Ja jos laihdutus olisi noin helppoa, niin eipä meitä enemmistöä tarvitsisi neuvoa kuin tiputtamaan annoskoko vaikka 90% entisestä kunnes BMI on ihannepainossa, ja jatkamaan sitten 95% entisestä annoskoosta.

Toisessa viestissä puhuit kylläisyyden tunteesta. Erään VTT:n selvityksen mukaan rasva toisi kylläisyyttä vähiten ja proteiini eniten. Sama paperi kertoo myös, että henkinen puoli vaikuttaa merkittävästi ruokahaluun. Pikavilkaisulla ei selvinnyt onko asiasta todella tehty sokkotutkimuksia s.e. olisi annettu kaurapuuron lisänä gelatiinissa pillerein jotain makroravinnetta ja kysytty sitten tuntuuko kylläiseltä. Luja usko vaikuttanee merkittävästi, ja epäilen että mikä tahansa syy uskoa painonpudotuksen onnistumiseen lisää onnistumisen todennäköisyyttä.

Lisäaineet ovat luku erikseen. Ennemmin minä -- jos maku on sama -- otan kolani aspartaamilla kuin sokerilla. Lisäaineista aina joskus joku tutkimus osoittaa jotain mahdollista haittaa. Sokerin haitat sen sijaan tunnetaan selvästi. "Luonnonmukaisuus" ei ole minulle arvo.

Puhut täyttä potaskaa. Aina olen valinnut esim. jogurtista sen rasvattoman/vähärasvaisen vaihtoehdon, eikä ole minkäänlaista ongelmaa hallita syömistä, makeanhimoa tai napostelutarvetta. Tyypillinen karppimamman vastaus, kaikella kunnioituksella. On se niin huvittavaa, karppaajat haukkuu toisia ruokatottumuksia noudattavat rasvakammoisiksi elitisteiksi, ja vaahtoavat miten väärässä he ovat, mutta silti lähes jok'ikinen heiltä tuleva vasta-argumentti tai väite on aivan yhtä typerä siinä mielessä, että se lyttää kaiken muun, ja hehkuttaa miten ihanaa elämästä tuleekaan kun syö pelkkää silavaa, kermaa ja turkkilaista jogurttia.

Jos joku elää paremmin karppiruokavaliolla, fine, sehän on vaan hienoa, mutta toi vaahtoaminen on aivan käsittämättömän rasittavaa, sillä kaikille kyseinen malli ei vaan sovi.

Tuo on kyllä totta että ihmiset ovat erilaisia ja jos ongelmia ei ole niin ei mitään tarttekaan muuttaa. Itsellä taas oli suuria ongelmia makeanhimon ja napostelutarpeen kanssa + paljon muita ongelmia jotka paranivat VHH:n myötä ja siksi VHH sopii mulle hyvin. Mutta en tosiaan ymmärrä kun kaikki luulevat että karppaajat syövät vain silavaa, kermaa ja turkkilaista jogurttia! Mun ruokavalio koostuu vihanneksista, pähkinöistä, lihasta, kalasta, kananmunista ja täysrasvasista maitotuotteista. Vihanneksia yritän syödä vähintään puoli kiloa päivässä. Ja syön myös vähän perunaa!

Tuo on kyllä totta että ihmiset ovat erilaisia ja jos ongelmia ei ole niin ei mitään tarttekaan muuttaa. Itsellä taas oli suuria ongelmia makeanhimon ja napostelutarpeen kanssa + paljon muita ongelmia jotka paranivat VHH:n myötä ja siksi VHH sopii mulle hyvin. Mutta en tosiaan ymmärrä kun kaikki luulevat että karppaajat syövät vain silavaa, kermaa ja turkkilaista jogurttia! Mun ruokavalio koostuu vihanneksista, pähkinöistä, lihasta, kalasta, kananmunista ja täysrasvasista maitotuotteista. Vihanneksia yritän syödä vähintään puoli kiloa päivässä. Ja syön myös vähän perunaa!

Jooh, tuohan on totta, ja tiedostan sen toki, mutta silava ja rasvaiset maitotuotteet on pääosin ne, mitä karppaajat hehkuttavat, että saavat nykyisin syödä täysin vapaasti, joten täten käytän aina kyseisiä tuotteita esimerkkeinä.

Itsellä taas oli suuria ongelmia makeanhimon ja napostelutarpeen kanssa + paljon muita ongelmia jotka paranivat VHH:n myötä ja siksi VHH sopii mulle hyvin.

Voisiko "karppimamma"-sanassa olla totuuden siementä? Itselläni makeanhimo meni ohi jossain yläasteen ja lukion välimaastossa. Ei karkki pahaa minusta ole, mutta vararenkaani on kyllä varsin puhtaasti rasvalla ja suolalla rakennettu. EHKÄ sokeri-rasva -suhde (yli)syömisessä todella vaihtelee ihmisillä, ja vähäisen otokseni perusteella naisilla painotus on useammin sokerissa. Kai tätä voisi testatakin, ja ehkä selvittää korreloiko se joidenkin hormonien suhteen tms.

Sitähän on tutkittu ja todettu, että naisilla on paljon huonompi toleranssi sokeriin ja siksi sortuvat paljon helpommin karamelliin kuin miehet. Valitettavasti en muista enää lähdettä enkä tarkempia detaljeja mutta tämä jäi mieleen koska itsekin olen joskus asiaa miettinyt.

Tuosta karppauksesta - itsekin kuulun siihen ryhmään, jolle VHH sopisi ruokavalioksi mutta en myöskään ymmärrä sitä karppien partaäijän, kermojen ja silavan syönnin hehkutusta. Itsekään en välttele näitä tuotteita mutta minusta kohtuus kaikessa auttaisi monessakin asiassa. Lisäksi itse riskiryhmään kuuluvana mietityttää kolesteroliarvot ja sisäelinten ympärillä olevat rasvat. Että mikä se olisi sitten järkevin ratkaisu omalla kohdalla.

Joo noita danomeactimel-shaisseja tarkoitinkin. En syö mitään kevyttuotteita, niin minulla ei ole käsitystä noiden rasvattomien jogurttien mausta. Käytän maitoa vain kahvissa ja joskus kaakaossa ja ainakin niissä rasvainen maito on ylivertaista mitä joskus rasvatonta olen käyttänyt pakon edessä.

Voi ne tehdät molemmatkin, syödä vähemmän JA kevyempää. Ja jos laihdutus olisi noin helppoa, niin eipä meitä enemmistöä tarvitsisi neuvoa kuin tiputtamaan annoskoko vaikka 90% entisestä kunnes BMI on ihannepainossa, ja jatkamaan sitten 95% entisestä annoskoosta.

Toisessa viestissä puhuit kylläisyyden tunteesta. Erään VTT:n selvityksen mukaan rasva toisi kylläisyyttä vähiten ja proteiini eniten. Sama paperi kertoo myös, että henkinen puoli vaikuttaa merkittävästi ruokahaluun. Pikavilkaisulla ei selvinnyt onko asiasta todella tehty sokkotutkimuksia s.e. olisi annettu kaurapuuron lisänä gelatiinissa pillerein jotain makroravinnetta ja kysytty sitten tuntuuko kylläiseltä. Luja usko vaikuttanee merkittävästi, ja epäilen että mikä tahansa syy uskoa painonpudotuksen onnistumiseen lisää onnistumisen todennäköisyyttä.

Lisäaineet ovat luku erikseen. Ennemmin minä -- jos maku on sama -- otan kolani aspartaamilla kuin sokerilla. Lisäaineista aina joskus joku tutkimus osoittaa jotain mahdollista haittaa. Sokerin haitat sen sijaan tunnetaan selvästi. "Luonnonmukaisuus" ei ole minulle arvo.

Valtaosa väestöstä "laihduttaa" lopettamalla rasvan syönnin ja näännyttämällä itseään syömällä pelkästään jotain puuroa ja kevyttuotteita. Sitten illalla nälkä vie voiton ja on sorrutaan syömään herkkuja. Liikuntaa ei tietenkään jaksa harrastaa kun koko ajan väsyttää. Minusta järkevintä on pienentää annoskokoa, heittää kaikki kevytruuat ja käsitellyt valmisruuat roskiin ja alkaa syömään oikeaa ruokaa. Voita, oliiviöljyä, kasviksia, rasvaista lihaa, kalaa jne. Ei täysjyväviljassakaan mitään ongelmaa ole kunhan se on lisuke eikä pääruoka. Sen lisäksi pitää harrastaa joka päivä jotain liikuntaa.

No kyllähän rasva+proteiini on ylivertainen vrt. hiilarit+proteiini. Voit kokeilla samaa syömällä vaikka ison pihvin vs. lautasellisen kaurapuuroa. Vaikka kalorimäärät olisivat samat, niin pihvillä jaksaa pidempään ennen näläntunnetta.

Olen samaa mieltä lisäaineista, valitsen aina laittikolan. Luonnonmukaisuus ei ole minullekaan arvo, en vaan näe mitään lisäarvoa noissa rasvattomissa laittituotteissa. Välimeren maissa käytetään rasvaa huoletta ja niin pitäisi täälläkin. Itse koetan nykyisin lisätä oliiviöljyn lotraamista joka ruokaan :)

...niinpä, mutta toisaalta hän on myös perehtynyt tämän takia asiaan perusteellisesti. Se on ihme juttu kun keksitään jotakin hyvää esim. omega 3, niin homma pitää vetää överiksi ja kaiken pitää liittyä juuri näihin omega kolmosiin. Oli kyseessä sitten happo emästasapaino, nikamien manipulointi tai jooga, niin kaikki vaivat paranee näillä tai kaikkien vaivojen takana on näiden puute.

Taitaakos tuota enää paremmin sanoa :) Juuri tuota överiksi vetämistä tulisi välttää, vaikka se näin intterwebissä onkin monesti hankalaa. Itse pyrin ottamaan kaiken uuden ravitsemuksellisen tutkimustiedon vastaan kriittisyydellä ja uteliaisuudella. Tämä lähestymistapa on murtanut minunkin kohdallani monta myyttiä mutta olen myös oppinut sen, ettei mihinkään äärimmäisyyteen kannata koskaan hurahtaa.

Aikaisemmin tässä ketjussa mainitsin Juhana Harjun blogin. Nyt hän on kirjoittanut varsin hyvän yleiskatsauksen liittyen erilaisiin rasvoihin. Kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti tsekata. Muutamia hyviä poimintoja:

Sopivana rasvan osuutena pidetään nykyisin 35–40 prosenttia energiansaannista. Käytännössä rasvan saanti on luonnostaan suurin piirtein tämän suuruista, kun rasvaa käytetään normaaliin tapaan pyrkimättä sen rajoittamiseen tai lisäämiseen.

Toisaalta korkeasta eliniästään tunnetut japanilaiset selviävät hyvin ruokavaliolla, jossa rasvasta saadaan vain noin 25 prosenttia päivittäisestä energiasta. Vähähiilihydraattisissa ruokavalioissa rasvan määrä on yleensä mainittua 35–40 prosenttia suurempaakin. Niin runsaan rasvan saannin pitkäaikaisvaikutuksista ei ole kuitenkaan varmuutta. Kohtuus rasvankäytössä on siis turvallisinta.

Myös kannanotto omega-3/6-suhteeseen:
Usein puhutaan siitä, että länsimaisissa ruokavalioissa omega-6- ja omega-3-rasvojen saanti on vääristynyt. Näin onkin. Suhteen korjaamisessa käytetään joskus kuitenkin keinoja, joiden vaikutuksia ei ole harkittu loppuun saakka. Jos suhdetta pyritään korjaamaan välttämällä täysin omega-6-rasvoihin kuuluvaa linolihappoa, kuten monesti näkee ehdotettavan, se johtaa hyvin todennäköisesti sydäntaudin ja dementian riskin lisääntymiseen.

Omega-6-rasvojen tiukan rajoittamisen sijaan olen sillä kannalla, että länsimaissa yleistä omega-6/omega-3-suhdetta on yleensä turvallisinta korjata pääasiallisesti siten, että lisätään omega-3-rasvojen saantia. On siis suositeltavaa käyttää hieman pellavansiemenöljyä ja syödä saksanpähkinöitä ja rasvaista kalaa, jotta omega-3-rasvoja saadaan runsaammin.

Aiemmin näytti selvältä, että eläinrasvat ja niiden runsaasti sisältämät tyydyttyneet rasvat ovat haitallisia sydämelle ja verenkiertoelimistölle. Nykyään tämä käsitys on kuitenkin hieman murentunut, sillä asia ei ole ollenkaan niin selvä kuin aiemmin ajateltiin.

"Luonnollisuus kunniaan!"-intoilijoille:
Kaikkein haitallisimpia rasvoja ovat transrasvat, joita on osittain kovetetuissa kasvirasvoissa. Niitä syntyy kun elintarviketeollisuudessa keinotekoisesti kovetetaan rasvoja. Aiemmin transrasvoja oli myös suomalaisissa margariineissa, mutta Suomessa margariiniteollisuus muutti valmistusprosessejaan 1990-luvun alussa siten, että niitä ei enää jääkaappimargariineissa ole. Usein keskusteluissa hyökätäänkin margariinin käyttöä vastaan tukeutumalla yhdysvaltalaisiin artikkeleihin. Tällainen ei ole asianmukaista, koska yhdysvaltalaisissa margariineissa on yhä yleisesti transrasvoja. Silti suomalaistenkaan margariinien käyttö ei ole ihanteellinen tapa pitää huolta rasvahappojen saannista. Rasvojen laatu kärsii aina vähän, kun niitä prosessoidaan elintarviketeollisuudessa.

Voita voidaan haluttaessa käyttää ruoanlaitossa satunnaisesti. Säännöllisesti sitä käytettäessä tyydyttyneen rasvan saanti kasvaa helposti liian suureksi – saadaanhan tyydyttyneitä rasvoja jo esimerkiksi maitotuotteista ja lihasta. Esimerkiksi uusimmat tutkimustiedot huomioon ottavissa ranskalaisissa rasvasuosituksissa katsotaan, että tyydyttyneiden rasvahappojen saanti tulisi rajoittaa 12 prosenttiin energiansaannista. Kysymys ei ole tyydyttyneiden rasvojen absoluuttisesta pahuudesta vaan rasvahappojen saannin oikeasta suhteesta!

Kriittisempi lukija jää kaipaamaan tarkempia perusteluja ja lähdeviitteitä mutta kokonaisuutena varsin kattava ja yleistajuinen sepostus.

--------

Ja jottei pakka näyttäisi liian selvältä, sekoitetaan sitä vielä hieman lisää :D Suuret kohorttitutkimukset näyttävät olevan suosiossa niin tässäpä karppimammoille luettavaa:

Dietary Fatty Acids and the Risk of Hypertension in Middle-Aged and Older Women

Aineistona 28 100 yli 39-vuotiasta jenkkinaista, joilla ei syöpää taikka sydän- ja verisuonisairauksia. Tulos: korkea tyydyttyneiden, kertatyydyttymättömien ja transrasvojen saanti korreloi korkean verenpaineen kanssa. Kun tilastolliseen malliin otettiin mukaan ylipaino, enää transrasvojen vaikutus jäi merkittäväksi. Ei mikään mullistava yksittäistutkimus, eikä menetelmiltään täydellinen mutta yksi muiden joukossa.

Voisiko "karppimamma"-sanassa olla totuuden siementä? Itselläni makeanhimo meni ohi jossain yläasteen ja lukion välimaastossa. Ei karkki pahaa minusta ole, mutta vararenkaani on kyllä varsin puhtaasti rasvalla ja suolalla rakennettu. EHKÄ sokeri-rasva -suhde (yli)syömisessä todella vaihtelee ihmisillä, ja vähäisen otokseni perusteella naisilla painotus on useammin sokerissa. Kai tätä voisi testatakin, ja ehkä selvittää korreloiko se joidenkin hormonien suhteen tms.

Vararengasta mulla ei koskaan oo ollu, mutta pömppömaha kylläkin ja se ei todellakaan tullut suolasta ja rasvasta sillä niitä en ennen syönyt. Ostin ennen kaikki maitotuotteet rasvattomana ja viljatuotteet aina täysjyvänä. Herkkujakaan en syönyt mitään hirveitä määriä, vaikka mieli olisi tehnyt. Ainut syy miksi en lihonnut hirveesti oli se että treenasin paljon. Nykyään on helppoa kun voi luottaa näläntunteeseen enkä liho enää sitten millään. Eli mulle ei vaan sovi iso hiilarimäärä, paastoverensokerikin oli todella korkea ennen karppausta ja nyt normaali.

Tuosta karppauksesta - itsekin kuulun siihen ryhmään, jolle VHH sopisi ruokavalioksi mutta en myöskään ymmärrä sitä karppien partaäijän, kermojen ja silavan syönnin hehkutusta. Itsekään en välttele näitä tuotteita mutta minusta kohtuus kaikessa auttaisi monessakin asiassa. Lisäksi itse riskiryhmään kuuluvana mietityttää kolesteroliarvot ja sisäelinten ympärillä olevat rasvat. Että mikä se olisi sitten järkevin ratkaisu omalla kohdalla.

Olisikohan 'järkikarppi' oikea nimitys tälle suuntaukselle? Suhtaudun kaikkein kielteisimmin (sen hervottoman kuohukerman kittaamisen ohella) vhh -ideologian mukaiseen aterioiden väliinjättämiseen -siis syödään kahdesti tai kolmesti päivässä. Jossain sitä on perusteltu milloin "massu väsyy kun aina syä" -periaatteella, milloin "luolamiähetki söi vaan kerran kuussa"- periaatteella. Tottahan siinä läski lähtee kun ei niillä parilla aterialla rajattomasti ruokaa voi kiskoa, etenkään kun rasva rajoittaa ruokahalua jo entisestään. Jos joku sellaisesta onnensa löytää niin ei siinä mitään pahaa ole, mutta itse pidän käytäntöä treenaavan ihmisen (tai ainakin treenaavan itseni) kannalta bullshittinä. Proteiinin saanti ei ole tasaista ja aterioiden sijoittelu ennen ja jälkeen treenin käy vähän hankalaksi.

Itse olen tuon vähähiilarisen ruokavalion suhteen hävyttömästi noppinut rusinat pullasta. Syön viidesti päivässä. Syön rasvaa kohtuuden rajoissa. En ole nähnyt onnen Eldoradon avautuvan silmieni edessä, mutta nyt pyörii mielessä muutkin kuin pullat ja karkit.

Olisikohan 'järkikarppi' oikea nimitys tälle suuntaukselle? Suhtaudun kaikkein kielteisimmin (sen hervottoman kuohukerman kittaamisen ohella) vhh -ideologian mukaiseen aterioiden väliinjättämiseen -siis syödään kahdesti tai kolmesti päivässä. Jossain sitä on perusteltu milloin "massu väsyy kun aina syä" -periaatteella, milloin "luolamiähetki söi vaan kerran kuussa"- periaatteella. Tottahan siinä läski lähtee kun ei niillä parilla aterialla rajattomasti ruokaa voi kiskoa, etenkään kun rasva rajoittaa ruokahalua jo entisestään. Jos joku sellaisesta onnensa löytää niin ei siinä mitään pahaa ole, mutta itse pidän käytäntöä treenaavan ihmisen (tai ainakin treenaavan itseni) kannalta bullshittinä. Proteiinin saanti ei ole tasaista ja aterioiden sijoittelu ennen ja jälkeen treenin käy vähän hankalaksi.

Itse olen tuon vähähiilarisen ruokavalion suhteen hävyttömästi noppinut rusinat pullasta. Syön viidesti päivässä. Syön rasvaa kohtuuden rajoissa. En ole nähnyt onnen Eldoradon avautuvan silmieni edessä, mutta nyt pyörii mielessä muutkin kuin pullat ja karkit.

1. Aminohappopoolin täydentää helposti 3 kerralla päivässä.
2. Kun olen itsekin tällainen akateeminen 97kg punkero, en edes voisi kuvitella tässä täysin aktiviteetittomassa ajattelutyössäni, jossa suurinpiirtein nakkisormeni liikkuvat ja hauikseni koukistuu nostaakseen kahvikuppia, syömään 5 kertaa päivässä :D

Silti ymmärrän kyllä jos on tottunut syömään useampia kertoja, etenkin jos liikkuu muutenkin kuin salilla. Mun mielestä ei taas tulisi syödä "väkisin", koska usealla kevytaktiivisella karppaajalla ateriarytmi menee siihen kolmeen ku ei vaa nälätä. Kutsutaan tätä sitten vaikka "fiiliskarppaukseksi". Joillakin atkinsuskovaisilla ym. liikaan rasvan kanssa lotraamiseen innostuneilla liian tiheä ateriarytmi jopa haittaa painonpudotusta (edellyttäen että se on päämäärä), koska rasvan energiatiheyttä ei hahmoteta ja sitä kiskotaan pimeitä määriä useita kertoja vuorokaudessa - ehkä väkisinkin, kun oppaissa sanotaan, että pitää syödä monta kertaa päivässä vähän kerrallaan.

Treenaavan ihmisen kannalta se (se= ateriatiheyden vähentäminen) ei todellakaan ole mitään bullshittiä, jos kyse on yleisesti bodauksesta/voimailusta ja painoa pitää saada samaan aikaan alas. Se on ihan normaalia kun aivot pyörivät ketoneilla. Vähäisen ateriarytmin sopeuttaminen treeniin vaatii taas lähinnä alkeellista ymmärrystä lihasten voimantuotosta ja energiataloudesta.

No kyllähän rasva+proteiini on ylivertainen vrt. hiilarit+proteiini. Voit kokeilla samaa syömällä vaikka ison pihvin vs. lautasellisen kaurapuuroa. Vaikka kalorimäärät olisivat samat, niin pihvillä jaksaa pidempään ennen näläntunnetta.

Mitä nyt Finellin sivuilta katoin, niin mun kaurapuuroannoksella (ohjeen mukaan veteen tehty 150 kcal) ei kovin isoa pihviä söisi. Naudanlihapihvi paistettu taisi sisältää 199 kcal/100 grammaa.
Ei ole puuron voittanutta aamupalaa
http://www.raisio.com/www/page/elovena_elovena

Mullahan ei ole mitään karppausta vastaan vain vääristelty argumentointi ahdistaa.

Valtaosa väestöstä "laihduttaa" lopettamalla rasvan syönnin ja näännyttämällä itseään syömällä pelkästään jotain puuroa ja kevyttuotteita. Sitten illalla nälkä vie voiton ja on sorrutaan syömään herkkuja. Liikuntaa ei tietenkään jaksa harrastaa kun koko ajan väsyttää. Minusta järkevintä on pienentää annoskokoa, heittää kaikki kevytruuat ja käsitellyt valmisruuat roskiin ja alkaa syömään oikeaa ruokaa. - -

Tuo itsensä nälkiinnyttäminen ja sitä seuraava mässytys on kai laihdutuksen perusvirhe numero yksi. Ainakin minulle noin ensimmäisenä neuvottiin lisäämään välipaloja päivään. On se nyt ehkä vähän auttanutkin.

Valmisruokien suhteen arvioin Saarioisilla olevan ammattilaisia ja itse olen amatööri... Karrikoitua mutta totuutta enemmän kuin vähän. Olen joskus rasvamääriä katsonut, ja todennut että itse tehdessäni käytän enemmän rasvaa. Sitäpaitsi ruuanlaitto keljuttaa. Ja valmisruuissa sama juttu kuin lisäaineissa: odotan selostusta siitä mikä on vikana, en näe "itse tehdyssä" sen enempää arvoa sinänsä kuin "luonnonmukaisuudessa". (Olen muuten pienenä syönyt oikeasti itse tehtyä ruokaa, possu teurastettiin ja palasteltiin keittiön pöydällä.)

Pihvi vs. puuro olisi kiinnostava kokeilu. Myllynparas.fi kertoo 40 gr kaurahiutaleita sisältävän 140 kcal, eli 125 kcal olisi oma aamuannokseni veteen tehtynä, rukiilla vähemmänkin. Naudanlihalle fineli antaa keskiarvoksi n. 150 kcal per 100 grammaa. Vähemmän kuin voisi luulla, mutta toisaalta 100 gramman pihvi kuulostaa huonolta vitsiltä. Sitäpaitsi pelkkää lihaa en sentään minäkään syö, en ole niin luolamies. Ja lisukkeet tuovat lisää energiaa.

Tuskin valmisruuissa on ravintoarvoissa mitään vikaa, mutta vilkaiseppa kuinka paljon säilöntäaineita ne sisältää.
Tai no sisältäähän noi aika paljon energiiaa 100 grammaa kohden myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom