Suuri pakkiksen kukkaketju

MerZi sanoi:
Äläs nyt, ei noi taida kovin helpolla kuolla. :D

Miks mun jukkapalmun piti kuolla?

Mä epäilen että kastelin sitä liikaa. Mut miten voi tietää että koska se kaipaa vettä? Yhtenä aamuna se vaan oli viskannut lehtensä lattialle. :itku:

Typerä palmu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
HC76 sanoi:

Mä epäilen että kastelin sitä liikaa. Mut miten voi tietää että koska se kaipaa vettä? Yhtenä aamuna se vaan oli viskannut lehtensä lattialle. :itku:

Typerä palmu.

Olihan siinä ruukussa salaojitus?

Itse näytän tappaneen nyt yhden kasvin joka jaksoi kyllä monta vuotta mun seuraa...taisi paleltua muutossa :jahas: No keväällä uusia rehuja edes vähän pitää hommata. Lohikäärmepuu toi taisi olla ja jonkun 3 vuotta jaksoi.

HC76 sanoi:

Typerä palmu.
Voi sinua. :( Yritä nyt vain toipua menetyksestä, ehkäpä kevään tullen otat uuden palmun? Tosiaan liika kastelukaan ei ole hyväksi. Itse kukkaharrastukseni alussa sorruin juuri tuohon, ja moni kasvi kuoli siihen että juuret mätänivät liiasta vedestä. Sanoisin, että ennemminkin kasvi kuolee liikaan, kuin liian vähään veteen. Melko pian siihen kuitenkin harjaantuu, oppii sormella tunnustellen tuntemaan sopivan kosteuden. (<- lause jota ei saa ajatella kaksimielisesti ;))

Että kyllä se harjoitus tekee mestarin tässäkin lajissa :D Ja se, että oppii valitsemaan semmoset kasvit joita uskoo pystyvänsä hoitamaan.

Nyt alkaa taas olla kaupoissa ihania uusia viherkasveja, tekis mieli taas ostaa jotain uutta.. :rolleyes:

Edit: Tosiaan SALAOJITUS ruukkujen pohjalle!!! Sopivia kiviä ja oksia ruukun pohjalle. Kaupoissa myydään myös juuri tähän tarkoitettuja "ritilöitä" ruukkujen pohjalle.

HC76 sanoi:
Mikä!?!? :eek: Siin ruukus oli multaa, muusta en tiedä.

Noi palmut tykkää siitä, että ruukussa on pohjalla esim lekasoraa tms. jotta se ylimääräinen vesi ei homehdu multaan vaan menee pohjalle tai jotain semmosta.

MerZi sanoi:
Edit: Tosiaan SALAOJITUS ruukkujen pohjalle!!! Sopivia kiviä ja oksia ruukun pohjalle. Kaupoissa myydään myös juuri tähän tarkoitettuja "ritilöitä" ruukkujen pohjalle.

No niin! Eihän siellä pohjalla mitään tollasta ollut! Ei sit ihme, se palmu parkahan on kokenut hirvittävän kuoleman hukkumalla.

HC76 sanoi:
No niin! Eihän siellä pohjalla mitään tollasta ollut! Ei sit ihme, se palmu parkahan on kokenut hirvittävän kuoleman hukkumalla.
No nyt vahingosta viisastuneena salaojitat ruukun huolella, jos päätät uuden palmun poikasen hankkia. :) Itse laitan kaikille kasveille salaojat ruukkuihin, eivät oo tulleet valittamaankaan.

MerZi sanoi:
No nyt vahingosta viisastuneena salaojitat ruukun huolella, jos päätät uuden palmun poikasen hankkia. :) Itse laitan kaikille kasveille salaojat ruukkuihin, eivät oo tulleet valittamaankaan.

Juu kiitos ;) Riittää varmaan joku 10cm korkee kasa kiviä pohjalle? Minkäskokosii murikoita suosittelet? :hyper:

Öööööh.. haihtuuko se ylim vesi sieltä pohjalta sitten tarpeeks nopeeta? :david:

toi kevytsora käy passelisti pohjalle. vielä pohjalla olevaan reikään vois laittaa päälle jonkun verkon (hyttysverkon pala, kangasta ym.) niin ruukkua voi nostella.

pari puskaa siemenistä kasvatettua chiliä itellä. 15w energiansäästön alla (n. 10cm lehdistä) pitänyt kun meinasivat valkoisiksi muuttua valon puutteesta. ravinteita ei oo vielä tarttenut laittaa. mullan päällekin kun laittaa vähän soraa niin ei tartte kastellakaan kun kerran viikossa.

Liitteet

• chili.jpg
    chili.jpg
    97,3 KB · Katsottu: 612
Mä tykkään kaikista kukista:love:

HC76 sanoi:
Juu kiitos ;) Riittää varmaan joku 10cm korkee kasa kiviä pohjalle? Minkäskokosii murikoita suosittelet? :hyper:
Ei sinne niin paljoa tartte laittaa, höpsö.. :) Mun mielestä riittää semmonen pari senttiä. Vähän erikokoisia kiviä, eikä tietenkään ihan tosi tiiviisti. Ite oon vaan keräillyt ulkoa erikokoisia kiviä ja mursketta, huuhdellut ne (ettei nyt mitään matoja tule mukana) ja laittanut ruukun pohjalle.

Muutama kasvi on kämpässä, tarkkaa lukumäärää vaikea sanoa kun en osaa muutamasta sanoa onko ne hengissä vai ei, mutta jossain neljänkymmennen ja viidenkymmenen välillä pyöritään.

Suurin osa hankittu seuraavilla kriteereillä:

- pitää kestää suoraa auringonvaloa
- kestää hyvinkin pitkää kuivuutta
- ei saa kukkia useammin kuin kerran vuosituhannessa

Ilmeisesti kämpän ravinteikas ilma on sitten suotuisa koska muutama rehu kestänyt jo vuosia.

Vinkkejä

K: Kuinka hankkia useita rahapuita?

V: Hanki yksi, tiputa se korkealta lattialle ja töki irronneet kappaleet multaa. Kohta sinulla on useita.

K: Anopinkielen jakaminen

V: Leikkaa yksi lehti palasiksi ja töki ne multaa. Muutenkin suositeltava kasvi poikamiehille, kestää kuivuutta hyvin.

Laardi sanoi:
Muutenkin suositeltava kasvi poikamiehille, kestää kuivuutta hyvin.
Totta. Ja helppo muutenkin.

Vielä noista palmuista, traakkipuista ja vastaavista. Nehän tykkää myös siitä, että välillä suihkepullolla vähän sumuttelee pölyjä lehtien pinnalta pois. Tätä taas ei missään nimessä saa tehdä nahkealehtisille kasveille.

HC76 sanoi:

Typerä palmu.

Sama ongelma. :itku: Kovasti se palmu vielä sinnittelee, mutta ei kovin hyvältä sen tulevaisuus näytä. :( Samassa ruukussa on kaksi jukkapalmua (pieni ja iso, myytiin sillä tavalla) ja se pienempi on jo mädäntynyt. Ja haisee ihan saatanan pahalle. :urjo: Ja salaojitus on multakin jäänyt kyllä tekemättä..

Mä en ole mikään viherpeukalo. On kotoisemman näköistä, kun on niitä kukkia, mutta se hoitaminen ei mua sit kovin paljoa kiinnostakaan. Meillä mies sit kastelee kukat säännöllisesti ja mulle jää se multien vaihtaminen. Mä olen niin hyvä noiden viherkasvien kanssa, että jokunen vuosi sitten multa kuoli kaktus kuivuuteen. :nolo: Olin vähän niinku vahingossa unohtanut sen olemassaolon.

Pitäis varmaan ottaa siitä jukkapalmusta se märäntynyt osa pois ja tehdä se salaojitus. Jos sit alkais homma sujua paremmin. :rolleyes:

Eleonoora sanoi:
Pitäis varmaan ottaa siitä jukkapalmusta se märäntynyt osa pois ja tehdä se salaojitus. Jos sit alkais homma sujua paremmin. :rolleyes:
Todellakin, kuulostaa kieltämättä aika pahalle toi "pikkupalmu märäntyy isomman juurella ja haisee ihan saatanan pahalle"... :D

Mut uskokaa pois, kyllä se muutaman karmean kitukuoleman kokeneen kasvin jälkeen alkaa sujua.. I know! :nolo:

Jos huomaa, ettei ole muistanut kastella kasvejaan, ne näyttävät rutikuivilta ja ruskettuneilta, juuripaakku on kuivanut kasaan jne. kannattaa kokeilla sitä, että upottaa kasvin (siis ruukun lähinnä, ei koko kasvia) veteen, esim. sankoon tai altaaseen, pitää siinä hetken - niin että multapaakku kastuu läpikotaisin, antaa valuttaa ylimääräiset pois (siis jos ruukun pohjassa edes on reiät) ja sitten katsoo pari päivää, elpyykö vaiko eikö. Ei se kuivanut kasvi voi enää ainakaan pahemmaksi mennä, päin vastoin.

Ja myöskin siitä liikakastelusta kun oli puhetta, jos on epävarma kasvien hoitaja, kannattaa suosiolla valita ruukku jossa on pohjassa reikiä ja laittaa aluslautanen tms. alle. Näin ei ainakaan voi kastella liikaa, joten se mätäneminen on poissuljettu vaihtoehto kun ruukku pystyy itse säätelemään veden määrää. Se tulee pois, mitä juuret ja multa ei pysty itseensä imemään. Niinhän tossa Eleonooran tapauksessakin on tainnut käydä, että isäntä on liian innokkaana hortonomina ollut sitä palmua kastelemassa... :rolleyes:

minium sanoi:
Miksi voikukkia pidetään rikkaruohoina? Kyllä mun mielestä sellanen nurmikko on komee missä kasvaa paljon voikukkia.
Onhan se komea silloin kun kukkii, mutta voi luoja sitä näkyä ja pölyn märää sitten kun ne kuivaa ja pölyttää. Allergisen kauhu. Voikukka on kai semmonen kasvi, joka levittää ne juurensa syvälle sinne peltoon minne päättää asettua. Sitten se leviäminen, vaikea hävittää.

Kaktuksia yritän siemenestä kasvattaa. Viimeksi tuli pistettä liian syvälle ja ei sieltä noussut kuin pari. No nyt en peittänyt ollenkaan. Toivottavasti kävisi paremmin. No vaikka itäisivätkin, niin kai ne kerkee mädännyttämään moneen kertaan. Olisi hyvä jos näitä tavallisia oppisi kasvattamaan, niin voisi kokeilla esim eläviä kiviä, yms.

Ei ole suotu viherpeukaloa ja kaikki kasvit tahtoo kuolla muutamassa kuukaudessa. Lähinnä kastelen liikaa. Mutta leikkokukat on mun juttu. Nyt keväällä erityisesti tulppaanit ja kevätesikot ja koriin istutetut mininarsissit. Harmi että kestävät niin vähän aikaa. On kyllä kiva kun kotona on kukkasia!

Mikä tämä kasvi on? Pikkuserkku toi sen mulle ku ei ollu mitään vihreää. Välillä käy ihan kuolleena, välillä saa jonkun ihmekasvuvaiheen ja nytkin on tuplannut lehtensä viikon sisään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom