Suuri pakkiksen kukkaketju

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No niin. Eilen tuli sitten vaihdettua lopuillekin kasveille mullat, jotta jaksavat paremmin kasvattautua. Mm. pari vuotta vanha appelsiinin siemenstä kasvatettu, nyt jo parimetrinen puu sai isomman "ruukun" alleen. Saas nähdä, jos vaikka intoutuisi kesää kohti pukkaamaan hedelmää.. no joo, ei se kai Suomen olosuhteissa ole edes mahdollista.

Meillä muuten kuoli Jukkapalmu. Yksi "oksa" oli kuitenkin hyväkuntoinen, joten leikkasin sen irti ja nyt se juurtuu vesilasissa. Kohta saadaan uusi, nuori ja terhakka jukkis..;)

modified sanoi:
Perskules kaktuksentaimet mätänee käsiin. Pakko hillitä kastelua.
Todellakin :D Kaktukset tappaa ennemmin liikaa- kuin liian vähän hoitamalla.

MerZi sanoi:
Todellakin :D Kaktukset tappaa ennemmin liikaa- kuin liian vähän hoitamalla.
voin yhtyä tähän mielipiteeseen kun täällä ei naisia pyorinyt niin mun kaktukset voi hyvin mutta nyt ne näyttää kuolevan kun täällä on tullut uusi kastelija.

dale77 sanoi:
voin yhtyä tähän mielipiteeseen kun täällä ei naisia pyorinyt niin mun kaktukset voi hyvin mutta nyt ne näyttää kuolevan kun täällä on tullut uusi kastelija.
Niinpä niin... :D ;)

Tämän naisen varmaan pitäisi siirtyä kohta muovikukkiin, tai vastaavasti toivoa että kevään tulo herättelee sen sisälläni asuvan viherpeukalon taas eloon. :D

MerZi sanoi:
Niinpä niin... :D ;)

Tämän naisen varmaan pitäisi siirtyä kohta muovikukkiin, tai vastaavasti toivoa että kevään tulo herättelee sen sisälläni asuvan viherpeukalon taas eloon. :D
joo toivotaan parasta....

Jukkapalmu, limoviikuna ja kirjovehka löytyy. Kasvit ovat aika uusia, nelisen kuukautta vasta olleet mulla. Tuota jukkapalmua ei tosiaan saa kastella kovin usein, itse olen kastellut n. 8-10 päivän välein talviaikaan, ja on tuntunut kelpaavan. Myös kirjovehka pärjää vähällä vedellä. Helppoja ja kivoja kasveja.

Näinpä tossa kukkakaupassa ekaa kertaa sellaisia lihansyöjäkasveja. Semmosia ostan kun kesä koittaa, saapi syyä kärpäsiä(huom!!kasvit, en minä). Eikä maksanu kuin sen viitisen kolikkoa.

Modified, kaktusten idättäminen oli ainakin mulla epätoivoista puuhaa. Pussillisesta siemeniä nousi 5kpl pintaan, näistä kolme kuoli ensimmäisen kuukauden aikana, yksi sitten puolen vuoden päästä, mutta viimeinen on vieläkin hengissä ja on nyt n. 5 vuotta. Kyseinen kasvi kasvoi viime kesän jatkuvan vesisuihkun alla, tässä vielä kuva: *klick* En oo ikinä nähny kaktuksen kasvavan yhtä hyvin. Samassa purnukassa myös pari chiliä ja limoviikuna. Nykyiseen kämppään ei paista aurinko paskan vertaa, joten täällä ei pysy hengissä mikään.

Joona sanoi:
Modified, kaktusten idättäminen oli ainakin mulla epätoivoista puuhaa. Pussillisesta siemeniä nousi 5kpl pintaan, näistä kolme kuoli ensimmäisen kuukauden aikana, yksi sitten puolen vuoden päästä, mutta viimeinen on vieläkin hengissä ja on nyt n. 5 vuotta. Kyseinen kasvi kasvoi viime kesän jatkuvan vesisuihkun alla, tässä vielä kuva: *klick* En oo ikinä nähny kaktuksen kasvavan yhtä hyvin. Samassa purnukassa myös pari chiliä ja limoviikuna. Nykyiseen kämppään ei paista aurinko paskan vertaa, joten täällä ei pysy hengissä mikään.

Pussissahan oli kolmenlaisia siemeniä. Helvetinpieniä mustia, pieniä mustia ja isompia kellertäviä. Oletan, että noi pienimmät on niitä mitä on parhaiten itänyt. Näyttävät vain pelottavan punaruskeilta tällä hetkellä. Keskimmäisistä itää ihan terveen näköisiä vihreitä ja isoimmat eivät ole itäneet. Taimia on ~30, joten toivoa on. Tekisi mieli laittaa laatikko illaksi partsille ilta-aurinkoon.

Tuo sinun piikikkääsi näyttää erittäin hyvinvoivalta. Se on totta, ettei kannata hommata kämppää idän puolelta jos meinaa kasveja kasvattaa. Tämä läpitalon kämppä joten löytyy itä- ja länsipuoli. Eteläinen partsi olisi kuitenkin aikas hyvä. Ehkä sitten ensikerralla.

Weeboom sanoi:
Mikä tämä kasvi on? Pikkuserkku toi sen mulle ku ei ollu mitään vihreää. Välillä käy ihan kuolleena, välillä saa jonkun ihmekasvuvaiheen ja nytkin on tuplannut lehtensä viikon sisään.

Euforbia - maitiaiskasvi Australiasta. Meilläkin yksi, joka viskelee siemeniä ympäriinsä, siksi noita poikasia saa olla aina jakamassa (jollei viskaa kompostiin). Meidän yksilö tuli ihan pienenä äidiltä 2 v. sitten, ja nyt on sellainen puolimetrinen eli kasvavat reipasta vauhtia!

Muita kasveja:

Siemenestä:

- Chili (siemenet reissulta Zanzibarin saarelta) - nyt 2 ½ v. ja kasvattanut chilejä kahtena keväänä/kesänä (talvi lepoa) korkeutta 110 cm.
- Mandariinipuita (poika halusi kylvää kaverinsa kanssa, ja hyvin kasvavat äidin epäilyistä huolimatta!) :rolleyes:

Palmuja (usean vuoden takaisia perintökasveja - välillä leikelty, mutta kattoa kohti vain kurottelevat uudestaan):
-Jucca
-Lohikäärmepuu

- Kiinanruusu (ihastuin valkea-violettiin yksilöön - uusi tulokas mutta viihtyy hyvin)

Joukko muita viherkasveja, murattia jne., kukkia (Saintpaulia, solikki jne.).

Suosikki: Pelargonia citronella, lehdissä ihana tuoksu, raikastaa koko kodin!

Kesällä yritit (basilika, persilja, oregano, tinjami ainakin) partsilla, samoin tomaatteja ja kurkkua.

Loput kasvit kasvatetaan mökillä, täältä kerrostalosta loppuu muuten peuhutila kesken. :D

Vietetään täällä tytön 2v. kanssa tyttöjenpäivää ja laitettiin kasa trooppisia siemeniä likoamaan ja odottamaan huomista kylvöä. Katsotaan kasvaisiko joskus täällä myös kahvipapu, papaya ja kumppanit. ;)

ns. "paha poika" on tuo..

Onko joonalla ns drip feed, vai ihan hydro? Luulisi kaktusten vaativan melko tehokkaan ilmausjärjestelmän, etteivät tukehdu. Niin, ja tuo vesi kannattaisi vaikka laittaa soran tai jonkun muovin alle, ettei tule levää.

Ei sulla mitään valaisinjärjestelmää noille kuitenkaan ole?

Joskus meinasin itsekin tehdä tuollaisen, mutten löytänyt mistään sopivia lannotteita. Taitaa olla turhan äänekkäitä tollaset pumputkin.. Akvaariotarvikkeita sulla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom