Suuri pakkiksen kukkaketju

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi puski vaan uusia sivuversoja?

Millä saa kilpikirvat tapettua? Taitaa kloriitti olla hieman liian heavyä? Perkeleet leviävät kohta kaikkiin kasveihin.

Itse en kukista välitä vähääkään, mutta vaimolle tulee aina silloin tällöin kimppu ostettua. Keltaiset ruusut ovat eukon suosikkeja, joten ne saa luvan kelvata myös mulle.

Avovaimo on ammattikorkea koulutukseltaan hortonomi,joten kaikenlaista kasvia täällä aina on, itse pidän chilipensaasta ja ruusuista.

Ihana threadi.:haart:

Tykkään kaikista kukista, eniten niistä jotka ovat luonnossa. Silloin ne ovat kauneimmillaan ja rakastan luonnon omia väri- ja lajiyhdistelmiä.:) Luononkukista lempparini on ruiskaunokki, valkovuokko sekä ruusu.

Itselläni löytyy kotoa 9 eri viherkasvia, onnenbambusta orkideaan, vehkaan, fiikukseen ja St. Pauliaan. Plus pöydällä pari pientä kimppua ruusuja (sääli, valitettavan väliaikaista ja harvinaista, että saan ruusuja! :D ). "Lempi"kukkani sisätiloissa on kuitenkin ehkä orkidea. Niin ihana kukinto ja helppohoitoinen. Yksi minkä tahtoisin, on bonsaipuu, mutta se on liian vaativa, eikö minulla välttis ole aikaa kastella sitä joka päivä ja hoitaa sen oksistoa.

Joskus pienenä mulla oli tajuton määrä erilaisia kaktuksia, mutta ne piikit kävi ketuttamaan, joten heitin ne pois. Mansikka- ja banaanikaktukset tosin olivat piikittömiä, mutta eivät kasvattaneet kukintoja ollenkaan...että se siitä kaktuksen helppohoitoisuudesta... :jahas: :)

products_seeds_sensi_jack_flash.jpg

Jack Flash :haart:

Auttaakahan mua nyt pitämään mun jukkapalmu hengissä! Lehdet on koko ajan vaan vaaleammat ja vaaleammat ja kuihtuvat tosi nopeasti. Kohta lehdet häviää kokonaan. Olenko kastellut liikaa vai liian vähän??

Meillä on yks limoviikuna (todellakin meikäläisen heiniä kun on ihan sama miten hoitaa ja lehtiä vaan pukkaa!), sitten sellainen joku ihme käpykukka, näyttää ihan siltä ananaksen varrelta, epämääräisestä lehtikadosta (kissan takia!) kärsivä palmu sekä onnenbambu... yksi kaunis palmu pit heittää poies muuton aikaan ku oli niinku mänty, runko paljas ja latvassa muutama kituva lehti. Olen ihan uskomattoman käsi kukkasten kanssa. Olen tappanut jopa niinkin helppohoitoisen yksilön kuin joulutähti. Pari kukkaa on kuollut ihan vaan kissan takia. Juorun varsi ei näet kestänyt sitä että kissa kähmi sitä ja tipautti hienot rempulat alas kun olin niitä kasvun mukana nostanut kirjahyllyä kiipeämään. Pari joulukukkaa tulossa nyt sitten vielä, saa nähdä miten sen joulutähden käy tänä vuonna...liekö viime vuodesta viisastunut :D

edit: eleanoora! Ostappas semmosia kasvien ravinnepuikkoja. Meillä ainaki noussut moni kukka jo haudasta sellaisilla. Muistaakseni ovat biolanin, eivät mitenkää kalliita ja luulisi löytyvän ihan jokaisesta marketista.

Auttaakahan mua nyt pitämään mun jukkapalmu hengissä! Lehdet on koko ajan vaan vaaleammat ja vaaleammat ja kuihtuvat tosi nopeasti. Kohta lehdet häviää kokonaan. Olenko kastellut liikaa vai liian vähän??

Jos tarkoitat kuihtumisella kuivumista niin sitten kastelet liian vähän.

Myös valaistuksella on merkitystä. Liian vähässä valossa ei menesty.

Tässä netistä löytynyt kasteluohje:

"Mullan annetaan kuivahtaa kastelujen välilllä. Vettä jukalle ei kannata antaa liikaa vaan maltilla, vahapintaiset lehdet haihduttavat vähän ja rungon arpeutunut leikkauspinta (siemenestä kasvatetulla jukalla sellaista ei tietenkään ole) mullassa saattaa mädäntyä, jolloin koko jukka mätänee sisältäpäin ontoksi. Tällöin kasville ei voi tehdä muuta kuin leikata terve latva irti ja juurruttaa siitä uusi jukka. Talvella jukkaa kastellaan todella vähän."

(http://www.student.oulu.fi/~laurimoi/kasvit.html#jukka)

edit: eleanoora! Ostappas semmosia kasvien ravinnepuikkoja. Meillä ainaki noussut moni kukka jo haudasta sellaisilla. Muistaakseni ovat biolanin, eivät mitenkää kalliita ja luulisi löytyvän ihan jokaisesta marketista.

Käytän kyllä noita, mut siitä huolimatta meinaa käydä köpelösti..

Hippa sanoi:
Jos tarkoitat kuihtumisella kuivumista niin sitten kastelet liian vähän.

Myös valaistuksella on merkitystä. Liian vähässä valossa ei menesty.

Kuihtumisella tarkoitin, että lehdet kuolee/nuukahtaa. Ja tuo valo on kyllä iso ongelma näin pimeänä vuoden aikana. Keinovaloa saa kyllä mielestäni aika paljonkin.. Ehkä se ei sitten riitä sekään..

Itsellä tässä pimeässäkin asunnossa pysyy muutama viherkasvikin elossa kun sijoitin ne terraarion lasia vasten. Terrassa on UVB-lamppu, UVB- säteiden väitetään olevan kykenemättömiä läpäisemään lasia, mutta jotain hyvää aaltoenrgiaa siitä lävitse työntyy kun lähes kuollut fiikuskin jaksaa kasvatella uusia lehtiä näin kaamosaikana. Eli kokeilepa hankkia sellainen kasvihehkulamppu lamppuusi ja suunnata se jukkapalmua kohden, josko auttaisi?;)

Itelläni on joskus pari vuotta sitten mandariinin (tai appelsiinin) siemenestä kasvatettu, n. 40cm korkuinen... puu. Taimi. Ei oikeen tämä Suomen pimeä sää sovi sille, kun se koko ajan on vähän kuolemaan päin :(

Jei, nosto! Ostin juuri kumipuun 2 eurolla, ei kuulemma viihdy auringossa ja pitää kastella 2 kertaa viikkoon, eli vähän haastetta.

kokemuksia kumipuista? Meillä on täällä kymmenittäin huonekasveja ja hyvin kukoistaa, ainoastaan orkideat onnistuin tappamaan, ja aionkin jossain vaiheessa ostaa niitä lisää, koska ne ovat haasteellisia ;)

Kiva nosto.

Tällä hetkellä mun ehdoton lemppari on phalaenopsis eli perhoskämmekkä. Kukkii vielä ensimmäisiä kukkiaan joten on ollut varsin helppo hoidettava. Innolla tarkkailen kastelutarvetta juurista. Pitää käydä ostamassa jotain orkideoille tarkoitettua lannoitetta.

Kotoa löytyy myös jukkapalmu ja pari pienempää viherkasvia, sekä leikkokukkia satunnaisesti. Tulppaanisesongin hyödynnän yleensä, myös gerberat ovat kestosuosikkeja. Luonnonkukkiakin poimin välillä maljakkoon, pari viikkoa sitten valkovuokot ilahduttivat muutaman päivän.

Aa mäkin olen pari viikkoa halunnut kysyä pakkikselta. Mulla on pari kasvia (bonsai & joku köynnösjuttu), molemmat voivat hyvin, mutta ohjeissa on lukenut että lehdistöä on hyvä leikellä pari kertaa vuodessa. Leikkelenkö mä niitä oksia, jotka eivät ole tuottanut vähään aikaan uusia lehtiä, vai mitä mä leikkelen? Ja jos leikkelen, onko riski ettei tilalle kasvakaan vielä enemmän lehtiä? Ja leikkaanko mä oksan, josta lehdet kasvaa, vai leikkaanko lehden tyvestä tms? Miksei näistä saa parempia ohjeita.

Mä en jaksaisi millään noita leikellä. Taidan suosia muita kasveja jotka ovat vaan tyytyväisiä vedestä.

Tällä hetkellä mun ehdoton lemppari on phalaenopsis eli perhoskämmekkä. Kukkii vielä ensimmäisiä kukkiaan joten on ollut varsin helppo hoidettava. Innolla tarkkailen kastelutarvetta juurista. Pitää käydä ostamassa jotain orkideoille tarkoitettua lannoitetta.

Kerrohan mulle, miten juurista tarkkaillaan kastelutarvetta? Mä en osannut ja tapoin KAKSI orkideaa. :itku:

Aa mäkin olen pari viikkoa halunnut kysyä pakkikselta. Mulla on pari kasvia (bonsai & joku köynnösjuttu), molemmat voivat hyvin, mutta ohjeissa on lukenut että lehdistöä on hyvä leikellä pari kertaa vuodessa. Leikkelenkö mä niitä oksia, jotka eivät ole tuottanut vähään aikaan uusia lehtiä, vai mitä mä leikkelen? Ja jos leikkelen, onko riski ettei tilalle kasvakaan vielä enemmän lehtiä? Ja leikkaanko mä oksan, josta lehdet kasvaa, vai leikkaanko lehden tyvestä tms? Miksei näistä saa parempia ohjeita.

Mä en jaksaisi millään noita leikellä. Taidan suosia muita kasveja jotka ovat vaan tyytyväisiä vedestä.

Jätät kasvit jollekin vähän lepsummalle kaverille hoitoon, niin voit viikon-kahden päästä hyvillä mielin uusia kaikki hoidon suhteen ongelmalliset kasvit. Toimii erittäin hyvin esimerkiksi juuri bonsaiden kohdalla. Toteuta tarpeen vaatiessa kerran tai kaksi vuodessa, toimii lähes aina.

Kasvit ja kukat ovat kauniita ja tuovat sopivissa määrin viihtyisyyttä kämppään, mutta myönnän olevani tyypillinen mies ainakin siinä suhteessa että kun kasveja pitäisi hoitaa muutenkin kuin kastelemalla, ne lähtevät kiertoon joko armokuoleman tai luovutuksen kautta.

fed. Naene, löysitkö jotain ohjetta minipuille?

Ostin kumipuun viimekesänä, pikkuhiljaa heitti henkensä talven aikana. Johtunee siitä, että se sai keskellä talvea omituisen kasvunpyrähdyksen ja tuuppasi uusia lehtiä suurinpiirtein kerran viikossa, joten ajattelin, että sillä on varmaan jano ja lopulta se pudotti lehdet poies. Pitäs yrittää taas kumipuuta joskus... Rahapuu ja kumipuu yllättivät minut täysin sillä, ettei niitä saisi kastella juuri ollenkaan.

Eka huonekasvi, jonka ostin oli onnenbambu joka virallisesti lienee ruokotraakki. Pidin sitä maljakossa ja lisäsin vettä aina kun siltä tuntui ja kappas, kuutisen vuotta on ostosta kulunut ja edelleen maljakossa oleilee, tosin maljakon olen vaihtanut juurikasvustoa ajatellen metrin mittaiseen, about 30 senttiä halkaisijaltaan olevaan lasisylinteriin, missä tuo traakki on elämänsä kunnossa. Monet ovat kertoneet, että mädäntyisi pelkässä vedessä, mutta ei ainakaan tuo.

Tokana taisin ostaa peikonlehden, joka myöskin on siitä pikkuisesta ja vaatimattomasta kasvanut aika isoksi.

Monia kasveja oon kasvattanut ja yrittänyt kasvattaa ja monet helppohoitoisiksi tituleeratut kasvit olen saanut kuolemaan, mm. kaikki mahdolliset kaktukset, joita mulle on annettu. Myöskään muratteja en ole saanut elämään yli vuotta, nyt on taas yks yrittämässä tekemään ennätystä. Siroliuska-aralia oli aikoinaan minun yks suosikkikasveistani, mutta sekään ei ole useasta yrittämisestä huolimatta mutta kestäny kuin muutamia kuukausia toisin kuin vähän cannabista muistuttava sukulaisensa huonearalia, jota hoivaan koko sydämelläni. Jättiliuska-aralian kanssa jännitän nyt, jaksaako se aloittaa alusta kasvun.

Tällä hetkellä mulla on jonkinlainen köynnöskasvivaihe menossa, kovasti tekisi mieli jostain ostaa herttaköynnös. Innostuin niin kovasti kun kaksi kultaköynnöstäni alkoivat kevään kunniaksi köynnöstää oikein urakalla ja itkeä, aaroninpartakin alkoi pukkaamaan riippuvia oksia ja pystyrönsylilja pukkaa kukkavarsia. Ykskään kasvi ei ole mulla tähän mennessä tehny kukintoa joten olen nyt tosi ylpeä.

Noita traakkeja mulla on aika paljon, monta eri lajia. Lisäksi ihmepensas, malakanvehka, palmuvehka (ERITTÄIN helppohoitoinen), rönsylilja, joku tyräkinsukuinen, viirivehka, limoviikunoita ja flamingokukka. Parhaimmillaan mulla oli about 40 kasvia, tosin kaverilla oli päälle 50 :D Hernevillakon olisin suonut elävän, mutta on kovin vaikeahoitoinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom