Suuri pakkiksen kukkaketju

Hippinakki sanoi:
En nyt ole mikään asiantuntija, mutta eikö niitä ole jotain kasvilamppuja olemassa. Vai onkohan nuo ns. kasvilamput tarkoitettu lähinnä kasvihuone käyttöön.

Yksittäisille kasveille riittävät esimerkiksi 20+ watin energiansäästölamput, kun ne sijoitetaan tarpeeksi lähelle kasvia. Meinaa siis alle 10 senttiä. Lähempi parempi, kunhan eivät vaan saa polttimosta liikaa lämpöä. Loistepuketkin käyvät, mutta niihin pätee sama kuin ESL:iin.

Sitten järeämpi ratkaisu olisi suurpainenatriumvalaisin (spna), jolla saa isommankin kasan kasveja pidettyä hengissä. Näitä käytetään valaisiminia lasvihuoneissa ja kotikäytössä ne tuovat kesän talven keskelle - melkeinpä kirjaimellisesti.

Jos kaupassa törmäätte polttimoihin, jotka on tarkoitettu kasveille, ne yleensä ovat ylihintaisia eivätkä välttämättä edes kovin tarkoituksenmukaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistä saisi sellaisen suurehkon magean oikean näköisen muovikukan mitä esim. meillä duunissa on? Pitäisi saada tuonne pimeään kylppäriin sellainen.

Kämpästä löytyy pari kaktusta, pensastraakkipuu, ihmekukka ja limofiikuna. Aika helppohoitoisia ovat, mut ovat silti ottaneet damagee ku ei aina muista niistä huolehtia sitä vähääkään!

Meiltä löytyy tällä hetkellä orkidea(perhoskämmekkä):haart:. Yleensä onnistun tappamaan kaikki kasvit(siunausta edesmenneelle koristepaprikalle), mutta orkidean aion pitää hengissä ja varjella sitä maailman pahoilta, upottaa säännöllisesti ja antaa valoa -aamen- Rahapuu ja muutama joulukuinen joulutähti ovat vielä hengissä myöskin. Tulppaanit voisi olla mukava hetken ilo, mutta hinta/hengissä pysymisen suhde ei ole kovin hyvä. Anopin kielet ovat mielestäni kauniita ja simppeleitä viherkasveja, sellaisiin voisi panostaa tässä jossain vaiheessa ja jos orkidea jatkaa voittokulkuaan niin pitäähän sille kaveri hommata :) Kasvit, varsinkin kukat ovat turkaisen kallis harrastus mutta antavat hyvää väriä ja eloa kämppään.

Mulla on tapana tappaa kaikki kukat viimeistään 3 kk kuluessa. Olisi kiva että kotona olisi jotain vihreääkin, joten voisko joku suositella kasveja, jotka on helppohoitoisia? Hirveästi tuota auringonvaloa ei ole tarjolla ja mulla kastelut on mitä sattuu, joten joku tätä-et-onnistu-tappamaan -kukka ois kiva. Niin ja kaktusta en halua.

Ideoita, anyone?

Heh, meitsikin on sellainen viherpeukalo ettei mitään rajaa. Siitä asti kun muutin vuonna -92 pois kotoa en ole onnistunut pitämään yhtäkään viherkasvia hengissä paria kuukautta pitempään. En edes kaktusta, mutta se koki tapaturmaisen kuoleman :D . Kaikki muut olen joko kastellut tai kuivattanut hengiltä. Mun kämpän viherkasvit löytyy jääkaapista, ja ne onkin useimmiten punaisia.

Olisi tosiaankin kivaa jos joku osaisi ehdottaa jotain sellaista kasvia (mieluiten joku puu tms.) jota ei helpolla saa hengiltä.

dear_a sanoi:
Mulla on tapana tappaa kaikki kukat viimeistään 3 kk kuluessa. Olisi kiva että kotona olisi jotain vihreääkin, joten voisko joku suositella kasveja, jotka on helppohoitoisia? Hirveästi tuota auringonvaloa ei ole tarjolla ja mulla kastelut on mitä sattuu, joten joku tätä-et-onnistu-tappamaan -kukka ois kiva. Niin ja kaktusta en halua.

Ideoita, anyone?

Mulla on pysynyt kaks kukka hengissä jo usemman vuoden, säännöllisen epäsäännöllisellä kastelulla ja välillä täysin ilman auringonvalo - joo mä oon tosi viherpeukalo :D - eli siis suosittelen limoviikunaa ja traakkipuuta.

(limoviikuna on pari kertaa tiputtanut kaikki lehdet, mut rupee sitten tekemään uusia...)

Edit. Kaktusten helppohoitoisuus on mielestäni yliarvostettua, nimimerkillä 1 kk hengissä

Hauska threadi!

Anopinkielet on pysynyt hengissä jopa mulla, vaikka olen huono hoivaamaan.

Tykkään ainaskin gerberoista, auringonkukista ja metsätähdistä. Ja lumpeista:rolleyes: . Kukat ja kasvit on kivoja.

hamara sanoi:
Mulla on pysynyt kaks kukka hengissä jo usemman vuoden, säännöllisen epäsäännöllisellä kastelulla ja välillä täysin ilman auringonvalo - joo mä oon tosi viherpeukalo :D - eli siis suosittelen limoviikunaa ja traakkipuuta.

Mulla ei ole yksikään kukka pysynyt hengissä 3 kk kauempaa. :lol2: Toi viherpeukalo-homma ei muuten sitten kulje geeneissä, koska äiti on ja mummo oli loistavia kukkien kanssa. On se vaan kumma että itseni ja eläimet olen aina pitänyt hengissä hyvinvoivina, mutta kasvit kuolee asap, kun niille annetaan tilaisuus. ;)

Limoviikuna vois olla asiallinen vaihtoehto, mutta niitäkin olen tappanut muutamia. Olen lukenut jostain että ne saattaa aiheuttaa allergiaa ja pahentaa allergiaoireita niillä, joilla niitä jo on. Toi traakkipuu kuulostaa hyvältä idealta, siinä on käsittääkseni joku runko --> luulis että sellaista ei onnistu niin helposti tappamaan. :D

E: niin noi leikkokukat: tietyt ruusut, freesiat ja kielot.

Miten appelsiinipuun saisi kasvatettua? Minulla on ollut pari kertaa itse siemenestä kasvatettu kitukasvuinen puu. Se kasvaa sen 20-30cm, minkä jälkeen ei kasva, vaikka olisi 5v vanha. Siitä lisäksi tippuu lehdet aika helposti, joten kyseessä on todella "kaunis" viherkasvi.

dear_a sanoi:
Limoviikuna vois olla asiallinen vaihtoehto, mutta niitäkin olen tappanut muutamia. Olen lukenut jostain että ne saattaa aiheuttaa allergiaa ja pahentaa allergiaoireita niillä, joilla niitä jo on. Toi traakkipuu kuulostaa hyvältä idealta, siinä on käsittääkseni joku runko --> luulis että sellaista ei onnistu niin helposti tappamaan. :D

.

Joo, ei kulje geeneissä, ei :lol2: Niin siinä traakkipuussa on runko,ilmeisesti samasta kukasta käytetään nimeä lohikäärmepuu? korjatkaa jos olen väärässä.

Chili kasvi kasvaa, Kaktuksia ja palmuja ja rahapuita löytyy plus kukista aina sillon tällön tulppaaneita ja joskus jollekki Ruusuja.

Mulla oli joskus jotain mitälie kaktuksia kun äet tunki niitä mulle. Yksikään ei selvinnyt. Nykyään on vaan nuo kukkaverhot jotka yksi nainen jätti.

Kaminari sanoi:
Mulla oli joskus jotain mitälie kaktuksia kun äet tunki niitä mulle. Yksikään ei selvinnyt. Nykyään on vaan nuo kukkaverhot jotka yksi nainen jätti.
:D Toi on tosimiehen meininkiä.:thumbs:

Huppe sanoi:
Mistä saisi sellaisen suurehkon magean oikean näköisen muovikukan mitä esim. meillä duunissa on? Pitäisi saada tuonne pimeään kylppäriin sellainen.
Noita on ainakin toimistotukuissa yms, mistä ostetaan kalusteita julkisiin tiloihin. Mitä ite oon katellu duunipaikalle tulevia esitteitä, niin hienoja muovikukkia niissä on ja tosi aidon näköisiä.

Sitten joku mietti traakkipuun ja lohikäärmepuun eroa. Mulla on pieni lohikäärmepuun nimellä ostettu kasvi, sekä isompi, joka ostohetkellä kantoi nimeä traakkipuu, nyttemmin taitaa olla lähinnä RAAKKIpuu. :D Ensimmäisessä kuvassa siis lohikäärme- ja toisessa traakkipuu. Mun mielestä noi ei ihan samanlaisia keskenään ole, mutta likipitäen kyllä.

Edit: Mun kasveista saisi kilometrin mittaisen esittelyn. Ehkä sen teenkin sitten, kunhan alkavat vähän virkistyä, nyt tuppaavat olemaan ruskealehtisiä kaikki. Tuokin pieni lohikäärmepuu siihen malliin kenottaa ruukussaan, että oikein huutaa lisää multaa juurilleen. Nyt muuten alkaa olla jo niitä aikoja, että kukkien kasvukausi käynnistelee. Muistattehan siis kaikki jo aloitella lannoitusta miedolla liuoksella, ainakin joka toisella kastelukerralla voi jo lannoittaa. Maaliskuussa onkin sitten jo hyvä aika alkaa vaihtamaan, tai ainakin lisäilemään multaa.

Liitteet

• IM002202.JPG
    IM002202.JPG
    15,8 KB · Katsottu: 1 459
  • IM002203.JPG
    IM002203.JPG
    15,8 KB · Katsottu: 1 662
MerZi sanoi:
Ensimmäisessä kuvassa siis lohikäärme- ja toisessa traakkipuu. Mun mielestä noi ei ihan samanlaisia keskenään ole, mutta likipitäen kyllä.

Hei hei hei... mulla on himassa joku tollanen... Se on asunut mun luona marraskuun lopusta, joten it will be time to die soon. :D

Onko muita ideoita kasveiksi? Ei viitsis maksaa miljoonia, kun ne kumminkin kuolee 3 kk kuluttua.

Kukista en välitä mutta viherkasvit on ihan jees.

Miten niitä hoidetaan, en tiedä. Jukkapalmustani irtos lehdet talven tultua. Se tais olla masentunut. Nyt on vaa runko enää ruukussa. Jos se siitä vielä heräis.

MerZi sanoi:
Sitten joku mietti traakkipuun ja lohikäärmepuun eroa. Mulla on pieni lohikäärmepuun nimellä ostettu kasvi, sekä isompi, joka ostohetkellä kantoi nimeä traakkipuu, nyttemmin taitaa olla lähinnä RAAKKIpuu. :D Ensimmäisessä kuvassa siis lohikäärme- ja toisessa traakkipuu. Mun mielestä noi ei ihan samanlaisia keskenään ole, mutta likipitäen kyllä..

Ok, mä vaan sitten sekoilin itse :D

Mulla on semmonen ohut lehtinen ja kapeampi varsinen tuo mun kovia kokenut traakkipuu. Hyvä kasvi sen on, pirun sitkeä

dear_a sanoi:
Hei hei hei... mulla on himassa joku tollanen... Se on asunut mun luona marraskuun lopusta, joten it will be time to die soon. :D
Äläs nyt, ei noi taida kovin helpolla kuolla. :D

Yksi vinkki mulla olisi teille, jotka haluaisitte kasveja, mutta epäilette taitojanne niiden käsittelyssä. Suosikaa paksulehtisiä kasveja! Kuten esimerkiksi juuri nuo traakkipuut yms. Ohut- ja nahkealehtiset kasvit vaativat huomattavasti enemmän hoitoa, säännöllistä kastelua jne. Näin ollen esimerkiksi saniaiset eivät ole hyviä valintoja. Yleensäkin sääntönä voisi pitää sitä, että kun kasvissa on kunnollinen runko ja/tai paksut lehdet, se on kestävämpi ja vähemmällä hoidolla selviävä. Näin siis omien kokemuksieni mukaan. Poikkeuksena juorut sekä kirjo- ym. vehkat, näitä ei saa kuolemaan varmaan millään. Anopinkielet selviävät myös melko vähällä hoidolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom