Suuri pakkiksen kukkaketju

nevahood sanoi:
ns. "paha poika" on tuo..

Onko joonalla ns drip feed, vai ihan hydro? Luulisi kaktusten vaativan melko tehokkaan ilmausjärjestelmän, etteivät tukehdu. Niin, ja tuo vesi kannattaisi vaikka laittaa soran tai jonkun muovin alle, ettei tule levää.

Ei sulla mitään valaisinjärjestelmää noille kuitenkaan ole?

Joskus meinasin itsekin tehdä tuollaisen, mutten löytänyt mistään sopivia lannotteita. Taitaa olla turhan äänekkäitä tollaset pumputkin.. Akvaariotarvikkeita sulla?
Toi on tollanen ite väkerretty saavista, pesovadista ja akvaarion suodattimesta. Löytyi myös parit bubblerit, mutta toi oli mukavampi ja hiljaisempi. Tuo on tavallaan sama systemi kuin Viherpeukun kaupittelemat Aqua ja Hydro, paitsi että vettä virtaa huomattavasti enemmän, kuin tuollaisissa yleensä. ja laite ei kuulosta oksentavalta koiralta. Veden pinta on siis tuolla soran alapinnan alapuolella ja vesi nostetaan normaalilla pumpulla, eikä ilmapumppuviritelmällä, joka mekkaloi. Lisäksi suuren vesisäiliön takia vettä ei oikeastaan tartte vaihtaa kuin kuukausittain ja kasvit kasvavat täysin normaalisti.

Eli otetaan tavallinen 30l saavi ja tavallinen pesovati. Pesovadin pohjaan porataan miljoona reikää vaikka 3mm terällä. Lisäksi yksi vähän isompi läpi, mistä mahtuu tuo vesiletku. Sähköjohdon pumpulle voi vetää suoraan reunan alta. Pesovatiin sitten lecasoraa. Sitä saa halvimmalla rautakaupoista, 40l maksaa jonkun 7e. Normaaleista kaupoista 1-2e/l. Vesipumppu (iso akvaariopumppu jos löytyy nurkista, tai joku muu veteen upotettava pumppu joss on runsaasti tehoa, 200l/h ei riittänyt, mutta nurkissa pyöri myös 1000l/h pumppu, joka riitti) laitetaan saavin pohjalle ja pintaan menevä letku yhdistetään siihen. Tein tuon veden syötön pintaan niin, että soran pinnalla oli letkurinkula, jonka kyljet oli porattu täyteen pieniä reikiä, joten se ruikki vettä aika tasaisesti koko pesovadin alueelle. Jos käyttää tummaa letkua, niin levää ei pääse syntymään letkun sisälle. Sitten vain ravinnelitkut saaviin ja kasvit kasvamaan. Ravinnelitkuja löytyy viherpeukusta, Floran tripack kestää yhden ikuisuuden.

Kaktushan ei sinänsä vaadi sen ihmeempiä olosuhteita kuin mikään muukaan kasvi. Ne juuret mätänevät normaalisti siksi, että vettä on liikaa ja kaktus ei pysty sitä kaikkea käyttämään ja se jää paikalleen möllöttämään ja juurilta loppuu happi. Tässä taas on kyseessä ilmarikas nopeasti virtaava vesi, joten juuret eivät tukehdu, vaan kasvi pärjää paremmin kuin hyvin. Jos kasvin siirtää mullasta hydroon, niin juuret on syytä pestä kunnolla, tai niiden ympärillä oleva multa mädännyttää juuret.

edit. Niin joo ja yleiseen tietoon. Normaalit kasviravinteet eivät kelpaa tähän hommaan, koska kasvit eivät pysty hyödyntämään niissä olevaa typpeä ilman multaa. Mullassa on bakteereita, jotka muuttavat typen kasveille sopivaan muotoon. Tarvitaan siis vesiviljelyyn tarkoitettuja ravinteita. Jos vain innostusta riittää niin suosittelen kokeilemaan vesiviljelyä, sillä sen avulla kasvit kasvavat hyvin nopeasti ja vahvoiksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaktuksen taimet olleet nyt viikon verran parvekkeella 24/7. Tahtovat punertua tuossa auringonpaisteessa. Pidän niitä nyt sisällä varjossa niin kauan, että ovat taas vihreitä. Hyvin noi on kuitenkin noussut.

Suosittelen tekemään kylvön vasta huhti/toukokuussa.

Onko jollain kokemusta orkideoista? Mun orkidea on nyt pudottanut kaikki kukkansa. Kukkakaupan myyjä sanoi että pitää sitten katkaista kolmannen renkaan yläpuolelta..?? Mutta joku toinen kehui, että antaa olla vaan niin tekee uudet kukat. Kumpi tapa parempi, että tulis uusia kukkia taas? Mä en ole sitten mikään viherpeukalo.

Hitsin kevät! Lähen tänään kavereiden kanssa puutarhalle shoppailemaan ja jää treenit väliin! Uskomatonta!

Kaikkea se kevät teettääkin:hyper:

Kasvimaalle vois istutella vaikka mitä ja parvekeistutuksia ja ...:D

Parvekkeelle tuli hommattua ~180X80cm 4 tasoinen puuhyllykkö. Siihen saa ensi keväänä reilusti yrttejä, yms kasvamaan. Tasoja sinne partsille tarvitaan reilusti jos sinne halutaan jotain kasvamaan.

Oletko koskaan halunnut olla kukkakauppias?:lol2:

On tossa noita palmuja kämpillä, yks pitää tosin lahjoittaa pois kun rupee oleen niin hemmetin iso. Vois viedä sen mökille, olis naapureilla ihmettelemistä kun metsässä onkin n.3m korkea palmu:)
Mimmeille ostan aina ruusuja(punaisia) OLenko mä nyt urautunut kukkien ostoonkin:D

Koin ahaa elämyksen. Jos et kasveja lannoita, niin ei ne juuri kasva. Ainakin omat kaktuksen alut saivat reilusti lisää potkua kun niille antoi hieman vettä vahvempaa. Toistaiseksi taitaa olla kaikki keväällä itäneet vielä hengissä. Syksyllä ja talvella ne hankaluudet tulevat kun täytyy tajuta olla kastelematta niitä liikaa.

Nykyään jos sattuu uusi kukkakauppa vastaan, niin täytyy käydä katsomassa löytyisikö siellä uusia piikikkäitä kohtuu hinnalla. Esim Kampin keskuksen jossain liikkeessä oli 3kpl/6€.

Ai perkl. muija on ulkomailla ja kukat olis pitänyt kastella jo eilen. Nyt kannu käteen ettei taas unohdu.

Noin muuten palmu tyyppiset isohkot kukkaset ovat makeita kotona. Tai siis ruukkukasvit, ei ne mitään kukkasia ole vaikka joskus saattavat vähän kukkiakkin.

Partsilla on päivänsiniä 4, yksi tomaatti, sitten jotain kukkia partsin kaiteenreunalla ja vielä kiinanruusu. Sisällä vielä 7 kasvia, mm. muratti, limoviikuna... En tiiä edes kaikkien nimeä

Ja ei, ei ole hamppua kasvamassa (tyttöystävä, PÖH).

modified sanoi:
Koin ahaa elämyksen. Jos et kasveja lannoita, niin ei ne juuri kasva.
Huvä havainto. :) Ainakin talven pimeinä kuukausina kannattaa ehdottomasti lannoittaa. Kannattaa ostaa sellaista kasteluveteen sekoitettavaa yleislannoitetta, jauhe- tai nestemäistä, ei haittaa vaikka antaa jokaisella kastelukerralla. Talviaikaan kun kasteluvälit on muutenkin pidempiä. Kesällä en lannoita, muuta kuin ulkona kasvavia hyötykasveja (amppelitomaatti ja -mansikka), kasvit saanevat riittävästi ravinteita auringonvalosta.

Kukat on ihania. Itselläni on tietty hurja määrä ulkokukkia näin kesäaikaan, samoin yrtit, salaatit ym. kasvamassa tottakai :)

Huvä havainto. :) Ainakin talven pimeinä kuukausina kannattaa ehdottomasti lannoittaa.
Jos en ole täysin väärässä, niin kasveja lannoitetaan silloin kun ne kasvavat eli keväällä ja kesällä.

Se on totta, että joitain pensaita, yms lannoitetaan myös syksyllä, mutta perustuukohan sekin vain siihen, että ravinteet ovat valmiiksi maassa keväällä kun lumet sulavat.

Jos en ole täysin väärässä, niin kasveja lannoitetaan silloin kun ne kasvavat eli keväällä ja kesällä.

Tuota minäkin aloin miettiä. Mä olen jotain ravinnepuikkoja laittanut kukille yleensä keväästä syksyyn. Teenköhän mä tuonkin sit oikein vai väärin?:rolleyes: Mä kun niin paljon tiedän noista kukkasista. :D
Ulkona mulla on muutamat amppelikukat ja niihin kun työnsin multaan muutamat ravinnepuikot, niin jopas alkoi kukat lisääntyä ja kasvaa isommiksi. :)

edit: Mulla kun on sisällä muutamia isompia kukkia/kaktuksia ja niihin ei enää pysty mitenkään vaihtamaan multia, niin mikä periaatteessa "korvais" sen uuden mullan? Riittää tuollaiset ravinnejutskat? Varmaan tästä ollut jo aiemmin juttua, mutta en viitsi selata koko ketjua läpi.

Musta tekokukat on kivoja.

Oikeat kukat kuolee mun käsittelyssä alta aikayksikön.

Huoneennurkassa on siis isohko tekokukka, joka on mauton ja kitsch, mutta hauska.

Kyllä kasveja lannoitetaan silloin kun ne alkavat kasvaa, eli keväällä kun auringonvalo alkaa lisääntyä. Mä olen saanut ohjeen alkaa lannoittaa ennen kasvukauden alkua. Kesällä ei tietääkseni tarvitse lannoittaa, ainakaan minä en.

Ohjeistuksia tähänkin on varmasti monia, mutta ainakaan jatkuva lannoittaminen ei liene tarpeen. Pimeimmän talven yli annan omien kasvieni olla rauhassa, lannoitan suunnilleen helmi-toukokuun välisen ajan. Maaliskuussa multien vaihto.

Edit: Mulla kasvit ovat lannoittamatta siis suurimman osan vuodesta ja hyvin voivat joka tapauksessa. Uskon että saavat riittävästi lepoakin ennen lannoituksen alkua. Enhän mäkään näistä asioista varmaan mitään tiedä, kunhan kasvatan omiani niin kuin olen parhaaksi havainnut. Kaipa nuo alkavat vihjailla jos hoito on huonoa, riittämätöntä tai sitä on liikaa.

Pionit, pionit ja pionit.

Tällä hetkellä pihalla on kiinanpioneja. 2 pusikkoa luultavimmin Dr. Alexander Flemingejä, jotka on ehkä 10-v sitten tuotu mökiltä juurakot jakamalla ja mökilläki ne oli ollu ainaki toiset 10-v. Parhaaseen kukinta-aikaan oli noin 30 kukkaa ja ne isoimmat oli ku jalkapalloja. Tänä vuonna istutin sitte Karl Rosenfieldin ja Festiva Maximan, mutta edellämainittu varmaan turhan varjossa, joten pitänee syksymmällä siirtää jos se vaikka ens kesänä sitte jaksais kukkiakin...

Yksinkertasiaki kiinanpioneja ois kiva olla ja sitte vuoripioneja myös, ne on tosi sulosia. Pihalla vaa ei oo hirveesti hyvässä auringossa tilaa, joten ei varmaan tuu hankittua lisää.

Daalioista tykkään myös tosi paljon. Laitoin vasta toukokuussa yhen ison juurakon tuonne, joten ei oo vielä kukkinu, mut nuppuja alkaa jo olemaan. Sitte on tuommosessa parvekeruukussa pieniä kesädaalioita, mut ne ei tunnu voivan kovinkaan hyvin. Ruukku+kukat ei jotenki oo mun juttu, niitä ku pitää jotenki hoitaakin tai jotain..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom