Suuri pakkiksen kukkaketju

Viherkasvit ovat aivan ihania! Parhaimmillaan mulla oli solukämpässäni reilu 20 kasvia, jouduin sitten niistä karsimaan suurimman osan kun muutin kultani luo, nyt siellä on enää 5 kasvia.
Puutarhanhoidostakin olen kiinnostunut. Ei vaan oikein tahdo aika ja taidot riittää mihinkään erityisen kummoisiin viritelmiin. Mutta kyllä minä ensi keväällä/kesänä teen kahdehdittavan upean takapihan. Sitten kun on omakotitalo, niin hommaan jopa kasvihuoneen itselleni ja sisäpuutarhan "kirjastoon". Njäh. :P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
Bonsait jos niitä kukiksi voi sanoa. Ovat vain homovaikeita pitää elossa. Toinen delasi jo, toinen kitkuttaa menemään ja muistuttaa Minas tirithiä.

Eilen käytiin bonsainäyttelyssä. Ei hirveästi kiinnosta mua, mutta osa niistä oli aika mageita...

Hummerivirta sanoi:
Nyt tuli mieleen yks oikeesti siisti kukka, en vaan muista nimeä mut anyway kaikki varmaan tietää ku länkkäreis menee siel autiomaas semmosii pallon näkösii puskia pyörien eteenpäin? Mä oon aina luullu et ne on vaa risukasoja mut se on oikeesti joku elävä puska mikä levittää siitepölyy pyöriskelemäl edestakasin. Oiskohan suomes sellasia? :)
Tarkoitat varmaan tätä

Tumbleweed.jpg

http://www.desertusa.com/mag01/may/papr/tweed.html

kuituhamppu voisi olla toisenlainen koristekasvi. noitahan saa ihan laillisesti kasvatella, huumeita kun eivät sisällä, vaikkakin lajit käytännössä samoilta näyttävätkin. toisaalta ketäpä kiinnostaisi tarkkasilmäisen naapurinmummon soittamat poliisit penkomassa kämpällä, vaikka mitään laitonta ei olisikaan tehty.

erikseen en ala siemeniä tilaamaan, mutta jos noita sattuu jossain marketissa olemaan kaupan niin voisi tuommoset laittaa kasvamaan. chili ja valkosipuli myöskin vaihtoehtoina. tällä hetkellä on vaan yksi paha poika kasvamassa, muut kun kuolivat valon puutteeseen. lisävaloja en jaksa yksiöön alkaa rakentelemaan.

onko täällä enemmän chilin kasvattajia?

edittiä: noita palloja ilmestyy kun ei imuroi pariin vuoteen. opiskelijakämpissä noita tapaa useasti.

Hmm... Itte tykkään lähes kaikista kukista ja viherkasveista. Kotoa löytyy esim. Kiinanruusu, Anopinkieli, pari kaktusta, "cowboykaktus", Enkelinsiipi x2, joku palmu jonka nimeä en muista, Kotikoivu, chili ja yks "miekkakukka". Lisää tahtosin, mutta avokki ei oo nykysistäkään kovin ilahtunu :hyper:
Saniaisen kummiskin aattelin vielä hankkia ja myös pari sellasta bambun oksaa jotka vaan laitetaan veteen. Siinäpä niitä :)

Oma henkilökohtainen suosikkini on Kärsimyskukka. Liittyen siihen, että ko. kukka ja Heliconius-suvun perhonen käyvät keskenään suhteellisen mielenkiintoista jatkuvaa kilpailua eloonjäämisestä.

passiflora_incarnata.jpg

Tiilisukassa sanoi:
Meitsin kaktus mätäni. Taisi tulla pistettyä liikaa vettä.
TYHMÄ, ei katkuksia saa kastella.

Viherkasvit on mukavia. Itsellä on muutama sellainen koristamassa huonetta, mutta ovat kyllä aika vaikeita hoitaa. Etenkin Lohikäärmetraakkipuu, vai mikä nyt onkaan, joka eli vuoden ajan, mutta sitten se rupesi tiputtamaan lehtiään ja kuoli siihen. :(

Joskus olen meinannut aloittaa kasvienhoito-threadin, edellä mainitun takia, mutta eipä ole sellaista näkynyt.

Varsinaisia kukkia ei ole kämppääni ilmaantunut. Virallinen viherkasvi kodissani on ollut jo kohta viitisen vuotta Dracaena deremensis, tuttavien kesken Tintaglia tai lohikäärmepuu. Ostin ihan itse ja omasta aloitteestani Stokkalta mallia "mikä kasvi vois kestää tumpelolla?" -asenteella. Ryökäle kasvaa varsin hitaasti, vaikka se majailee lännenpuoleisella ikkunalaudalla ja saa dropitusta Biolan Ruukunvoima-ampullien muodossa. Multa pitäisi kai vaihtaa jossain vaiheessa ja suihkuun se joutuu, kun lehdillä on selvästi pölykerros.

Kehuvat helppohoitoiseksi ja vähään tyytyväksi. Jännää, että trooppinen rehu menestyy Suomessakin.

Ruusuja tulee ostettua silloin tälloin avokille kun tekee mieli yllättää. Tosin niissä on sellainen huono puoli, että kukkakaupat tuppaa pyytämään välillä hulluja rahoja sellasista pienistä kuppaisista käntyistä ja isot ja komeat maksaa toisessa liikkeessä melkein saman verran.

Toinen kova kasvi oli limoviikuna minkä sain joskus lahjaksi kun muutin ekaa kertaa omaan asuntoon. Kaveri oli kasvattanut sitä 7 vuotta siemenestä asti joten oli hiukan paineita pitää se elossa :D Kasteltua tuli aina silloin kun lehdet oli laskettavissa yhden käden sormilla, kissa kiipesi siihen ja taittoi keskeltä 90 asteen vinkkeliin ja taisi kuopia joskus mullatkin pihalle mutta silti se vain jaksoi pysyä elossa. Taitaa olla vieläkin elossa, pitääkin muuten ottaa yhteyttä hoitajaan missä se on ollut jo pari kk huolehdittavana. Suosittelen kyllä kyseistä kasvia kaikille vähemmän orientoituneille floristeille!

En oo oikein kukkaihmisiä. Tuppaavat mun hoidossani kuolemaan - johtuu osin työstäkin jossa saattaa tulla useamman päivän reissuja aika yllättäen, niin ettei kukaan jää niitä kastelemaan. Kaktus on vähän pidempään pärjäillyt. Tietäisikö kukaan, olisiko lihansyöjäkasveista mitään käytännön hyötyä kämpässä pörrääviä hyönteisiä vastaan ?

blashyrkh sanoi:
Tietäisikö kukaan, olisiko lihansyöjäkasveista mitään käytännön hyötyä kämpässä pörrääviä hyönteisiä vastaan ?

Eipä ainakaan kärpäset sinne itse millään mennyt, piti aina itse syöttää. :D Muutenkin hirveän vaikea hoitaa kyseinen kasvi, tai ainakin luulen niin, koska se kuoli ennätysajassa...

Tiilisukassa sanoi:
Ei OLLENKAAN?

Mulla on semmonen tutina, että pitäisi kastella kertaalleen/pari kk tjs.

Riippuu kaktuksesta. Kukkivat kaktukset ovat vaikeampihoitoisia, kun niitä pitää kastella juuri tiettyihin vuodenaikoihin tietyn verran, jotta ne kukkisivat. Itse olen saanut ne ihan vahingossa kukkimaan joskus, se oli palkitsevaa se.. :)

Meiltä löytyy 15 viherkasvia ja kolme kaktusta. Ylpein olen kattoon asti venyneestä kirjovehkasta, sekä itse appelsiinin siemenestä kasvattamistani kahdesta appelsiinipuusta, joista toinen kovasti kurottelee jo kattoa. Äiti oli kukkaihmisiä (siis ihan harrastepohjalta), joten samoilla linjoilla jatketaan. Parhaillaan yritän juurruttaa kasvia jonka nimeä en tiedä, irrotin siis "poikasen" isommasta kasvista ja laitoin vesilasiin. Komeet juuret jo onkin..

edit: Kirjovehka siis..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom