Suuri pakkiksen kukkaketju

Kerrohan mulle, miten juurista tarkkaillaan kastelutarvetta?

Kastelun jälkeen juuret on kauniin vihreät ja pulleat, kuivuessaan niistä tulee harmaat ja ryppyiset, tyhjän näköiset. Olen kastellut omaa phalaenopsista kun juuret vielä jonkin verran vihertävät, mutta värieron kyllä huomaa kastelun jälkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jätät kasvit jollekin vähän lepsummalle kaverille hoitoon, niin voit viikon-kahden päästä hyvillä mielin uusia kaikki hoidon suhteen ongelmalliset kasvit. Toimii erittäin hyvin esimerkiksi juuri bonsaiden kohdalla. Toteuta tarpeen vaatiessa kerran tai kaksi vuodessa, toimii lähes aina.

Kasvit ja kukat ovat kauniita ja tuovat sopivissa määrin viihtyisyyttä kämppään, mutta myönnän olevani tyypillinen mies ainakin siinä suhteessa että kun kasveja pitäisi hoitaa muutenkin kuin kastelemalla, ne lähtevät kiertoon joko armokuoleman tai luovutuksen kautta.

fed. Naene, löysitkö jotain ohjetta minipuille?

Hei! En jätä, kiinnyn yleensä jonkin verran kasveihini ja muutot on aina surullisia kun siihen ne kuitenkin kuolee :P

En ole saanut vielä ohjetta lehtien leikkelystä. Mä en ymmärrä mitä lehtiä kannattaa leikellä, ja mistä kohtaa oksaa/lehteä pitää napstasta. Ja millaisia lehtiä.
Ehkä kaikki pitää tätä niin itsestäänselvyytenä ettei ohjeissa sen kummemmin koskaan mitää kerrota. Ehkä menen kukkakauppaan kysymään tyhmiä kysymyksiä.

Onko vain huhupuheita vai pitääkö paikkaansa, että saviruukku kannattaisi laittaa veteen ennen kuin siihen istuttaa kasvin? Selityksenä se, että ruukku imee vettä melko paljon ja näin ollen kasville sitä ei jää tarpeeksi.. Tuttu ainakin tätä epäili kun kasvinsa tapatti :D Eilen ostin kaksi altakasteltavaa saviruukkua, joihin ajattelin tyrkätä peikonlehden ja viirivehkan.

Ihan varsinaisita kukista suosikkeja on perinteinen punainen ruusu ja orkideat. Toisaalta mustissakin ruusuissa on jotain jännän viehättävää. Omassa huoneessa koitan kasvattaa muutamaa kaktusta ja Aloe Veraa, hyvin ne tuntus tänne sopivan noin esteettisestikin.

Suurena jalapenojen ystävänä päätin itsekkin ruveta niitä kasvattamaan. Ikkunalaudalla 7kpl tam-jalapenon alkuja. Saapa nähdä saanko satoa ollenkaan :jahas:

Pakkiksen puutarhurit vois pistää kuvia pihoistan tänne!

Itse olen vasta aloittelija, ja piha näyttää ihan nololta, mutta jospa sitä sitten loppukesästä ois sellainen että viitsisi muillekin esitellä!

Kauhee into on nyt ollut kökkiä tuolla takapihalla pihaa kaivelemassa. Into + ei tietämystä on hyvä yhdistelmä joka taatusti tietää kuolleita kukkia ja turhaa rahan menoa :D Juuh...

Tuli ostettua kukkakaupasta jonkinnäköinen bonsaipuu. Ajattelin että se toimii ja ajattelee samalla tavalla kuin muutkin kukat, mutta eihän se tietenkään niin tee. Nyt on pari kuukautta kituuttanut sitä elämän ja kuoleman rajamailla ja kokoajan se tahtoo kuolla kahta kauheemmin. Oppipahan sen ettei bonsaita kannata kukaksi ostaa vaikka se ihan kivan näköinen onkin...

Elättelen toiveita siitä, että toi bonsai onkin kesäkasvi ja lämpö saa sen taas ei-niin-kuolleeksi, tai jos siihen saisi edes muutaman lehden...

Tuli ostettua kukkakaupasta jonkinnäköinen bonsaipuu. Ajattelin että se toimii ja ajattelee samalla tavalla kuin muutkin kukat, mutta eihän se tietenkään niin tee. Nyt on pari kuukautta kituuttanut sitä elämän ja kuoleman rajamailla ja kokoajan se tahtoo kuolla kahta kauheemmin. Oppipahan sen ettei bonsaita kannata kukaksi ostaa vaikka se ihan kivan näköinen onkin...

Elättelen toiveita siitä, että toi bonsai onkin kesäkasvi ja lämpö saa sen taas ei-niin-kuolleeksi, tai jos siihen saisi edes muutaman lehden...

Mun Hulluilta Päiviltä ostamani 12 euron bonsai voi ihmeen hienosti! Ehkä se oli juuri oikea kasvi tänne kämppään, jossa ikkunat osoittavat länteen ilta-auringon porottaessa just niin kovasti kun voi. Voisikohan auringolla olla jotain tekemistä sen kanssa? Tai lämmöllä?

Muuten olen aina ollut viherpeukalo, mutta tässä kämpässä tuppaa kuolemaan tosi moni kasvi. Etenkin sellaiset kasvit, jotka kaipaavat paljon ilmankosteutta tms.. Tossakin yksi ruohokasvin tapainen on kyllä jo niin tööt että lentää seuraavalla roskisreissulla menemään.

Aleksilla oli kiva suomalainen tyttö myymässä kielokimppuja! Ostin aimokimpun kieloja, ja tossa ruokapöydällä ne on ilahduttamassa jo toista päivää :)

Nostetaans. Luin juuri, että nyt on paras aika pistää chilit itämään. Tuli hommattua normaaleja punaisia chilejä, kun meinaa olla habanerot liian tiukkoja ruuanlaittoon. Ja sitten se kysymys: pitääkö siemeniä käyttää ensin jääkaapissa vai itävätkö ihan suoraan tuoreesta chilistä istutettuna?

Myöhässä, mutta pitäisi tuoreiden itää suoraan hetelmästä jos on kypsä.

Laitoin itse chilit jo lokakuussa itämään ja aika kitumalla ne talven selvisi.

Sellaista piti kysyä, että tarviikohan kasvihuone jotain rakennuslupaa tai vastaavaa? Olettaisin, ettei tontille saa tuosta vaan laittaa jotain 200m2 muovihökkeliä.

Ei itänyt suoraan, mutta noin viikon kuivuttuaan pöydällä itämisprosentti parantui huomattavasti.

Pakkiksen puutarhurit vois pistää kuvia pihoistan tänne!

Itse olen vasta aloittelija, ja piha näyttää ihan nololta, mutta jospa sitä sitten loppukesästä ois sellainen että viitsisi muillekin esitellä!

Kauhee into on nyt ollut kökkiä tuolla takapihalla pihaa kaivelemassa. Into + ei tietämystä on hyvä yhdistelmä joka taatusti tietää kuolleita kukkia ja turhaa rahan menoa :D Juuh...

Sama vika rahikaisella. Ei mua ennen oo koskaan puutarhahommat jaksanu napata, mut nyt oon innostunut japanilaisesta puutarhasta ja matalista havukasveista ja katajista. Taitaa mennä takapiha uusiksi. Kauheen määrän mummokukkia ja puskia kaivoin ylös (vuorenkilvet, juhannusruusut ja lumipallopensas lähti vauhdikkaasti, kun en tykännyt.)

Sisällä meil on tällä hetkellä 7 kpl kasveja. Pullojukka, koristeananas, agave, rahapuu ym. mehikasveja. Mä tykkään helppohoitoisista ja näyttävistä (paksulehtisistä ja yksinkertaisista) kukkasista.

Mua on alkanut yhä enenevässä määrin kiinnostaa kukat ja etenkin puutarhajutut kesätöiden myötä. Olen muutamana kesänä ollut kesätöissä puutarhalla, ja on kyllä todella kivaa myllertää kasvien kanssa ja oppia niistä uutta. Hyödyllistä myös tulevaisuutta ajatellen.

Leikkokuksta suosikkeja ovat tulppaanit, gerbera ja ruusu on myös aina kaunis.
Ajankohtaisista kesäkukista mua miellyttää eniten ruusu/kerrostetu ahkeraliisa, uuden guinean liisa, pelakan jalostetut muodot, miljoonakello ja lumihiutale. Muratti ja nepeta ovat myös kauniita.
Kuitenkin eniten olen innostunut hyötypuutarhasta, kuten mansikoista, tomtskuista, paprikasta, viiniköynnöksistä (pitäisi olla kasvihuone), salaatista, pyöreistä porkkanoista jne. Ajattelin myös oman pikku ruukkupuutarhan varustaa nimenomaan hyötykasveilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom