Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
oonko ihan noopi jos toteutan tän liikkeen smithissä? :david: kokeilin vaan tänään ja tuntu paljon paremmin kuin vapaalla tangolla. Toinen vaihtoehto on kylläkin, että en osaa vapaalla tangolla :nolo:

Osaako joku opastaa näin virtuaalisesti, että missä vika kun kyseistä liikettä tehdessä paikat eivät tule kipeäksi ellei:

a) Lataa malmia kyytiin niin, että heikompia hirvittää (hiukan tekniikka kärsii mutta ei kai sillä niin väliä kunhan alaselkä pysyy suorana...)
b) Laske tankoa alemmaksi kuin esimerkkikuvissa

Pulla sanoi:
Osaako joku opastaa näin virtuaalisesti, että missä vika kun kyseistä liikettä tehdessä paikat eivät tule kipeäksi ellei:

a) Lataa malmia kyytiin niin, että heikompia hirvittää (hiukan tekniikka kärsii mutta ei kai sillä niin väliä kunhan alaselkä pysyy suorana...)
b) Laske tankoa alemmaksi kuin esimerkkikuvissa

a) Mullakaan ei takareidet kipeydy hirveesti treenin aikana suorinjaloin maastavedossa. Tuleeko domssit? Oletko koittanut "tarjota kunnolla sitä pyllyä", ainoa tapa millä itse saan edes jotain tuntumaa on työntää lantiota reilusti taaksepäin alaslaskussa. Tulee infernaalinen venytyskipu.
b) Eipä siitä kai haittaa ole, ellet hirveesti revi ja selkä tosiaan pysyy suorana. Ja toi kuinka alas sen tangon laskee on about omasta venyvyydestä kiinni. Jos oot koittanu tota mäkihyppyasentoa ja ei tunnu missään, mä en ainakaan osaa auttaa. :)

pientä edittiä

Pulla sanoi:
Osaako joku opastaa näin virtuaalisesti, että missä vika kun kyseistä liikettä tehdessä paikat eivät tule kipeäksi...

Olen melko aloitelija, mutta mulla meni opetella tuo liike melko kauan. En ruukaa lastata malmia kovin paljoa, koska mulla ainakin tekniikka kärsii, vaikka selkä pysyy suorana. Kivan tunteen seuraavaksi päiväksi tolla saa, kun laskee tangon tarpeeksi alas ja monesti niin, että polviin tulee sellaset kummat mustat jäljetkin.

Sen kuinka alas tangon laskee on yksillöillistä. Kannattaa ettiä se kohta pelkällä tangolla ja kattoa missä kohtaa se venytys tuntuu takareiskoissa ja perseessä ja pyrkiä menemään sinne asti sitten painoilla. Ja helpottaa, jos katsoo vähän ylemmäs kurkku pitkällä.

Jos tuosta oli jotain apua niin :thumbs:

Edit: Hidas, tossa ylempänä tuli jo hyviä neuvoja

niklas86 sanoi:
Oletko koittanut "tarjota kunnolla sitä pyllyä", ainoa tapa millä itse saan edes jotain tuntumaa on työntää lantiota reilusti taaksepäin alaslaskussa. Tulee infernaalinen venytyskipu.
Itsellä sama juttu, pitää olla polvet samassa kulmassa (vain hieman koukussa ja liikkumatta) ja takapuolta työntää jumalattomasti taaksepäin että tuntuu parhaiten. Ja ylösnousussa en ojenna lantiota loppuun asti vaan liikkeen on pysyttävä jatkuvana ilman pysähdyksiä.
Tää on yksi niistä liikkeistä joka on vaan löydettävä -ei mikään helppo liike ohjata toiselle..

wers sanoi:
Tehdäänko tuo liike jaloilla? tai siis koukistetaan jalkoja? Toivottavasti joku ymmärsi.
Ei, yläkroppa liikkuu pääasiassa. Kyllä ne jalkatkin vähän siinä koukistuu ja suoristuu eli ei tartte ihan jäykkänä olla.

Kokeiltu eilen ja aika paljon aikaa tarvittiin oikean formin ja tuntuman löytämiseksi. Kiitos vinkistä: tuo "perseen tarjoaminen" on ratkaisevaa, jotta tanko kulkee mahdollisimman lähellä jalkoja eikä heilu puoli metriä edessä. Aivan suorin jaloin tehtynä tämä on varma tappoliike alaselälle. Selän asennon kontrolloimiseksi liike kannattaa tehdä ilman vyötä.

Juu no nyt tuntuu takareisissä kiristelyä eli oikeaan suuntaan ollaan menossa. Tosin tälläkin kertaa vaadittiin 12x100kg, 10x110kg ja 6x130kg sarjat ja vähän istuenkoukistelua kyytipojaksi. Voisihan sitä seuraavassa reenissä kokeillan vaikka ihan piruuttaan veivata 15-20 toistoa vähän kevyemmin ja katsoa miltä tuntuu.

Jotenkin hassua, vaikka sarjan aikana tuntuu että takareidet räjähtää, sarjan jälkeen ei tunne treenanneensa niitä ollenkaan. Kuitenkin tulee hirveet domssit. Tämäkin varmaan on yksilökohtaista mutta veikkaanpa että jos tulee domsseja, sarjat on menny perille. En tiedä liittyikö tämä nyt mihinkään, kunhan heitin tähän väliin.

Apua olenko siis tehnyt SJMV aina täysin väärin, kun olen tehnyt sen samanlailla kuin maven eli painot lattiaan saakka ja sitten ylös :(

Siis eli pidän jalat pikkasen koukussa ja painot koskettaa kevyesti jokaisessa toistossa lattiaa, mutta noiden kuvien perusteella taas pitäisi jättää reilusti ilmaan?

Viikinki 86 sanoi:
Apua olenko siis tehnyt SJMV aina täysin väärin, kun olen tehnyt sen samanlailla kuin maven eli painot lattiaan saakka ja sitten ylös :(

Siis eli pidän jalat pikkasen koukussa ja painot koskettaa kevyesti jokaisessa toistossa lattiaa, mutta noiden kuvien perusteella taas pitäisi jättää reilusti ilmaan?

Ihan oikein teet IMHO. Niin mäkin teen.

Viikinki 86 sanoi:

Todennäköisesti sulla selkä työskentelee liikaa tai sitten jopa pyöristyy. Kannattaa pitää pää ylhäällä ja katse myös, jolloin selkä ei lähde pyöristymään eikä tule muutenkaan tehtyä liikettä liian syvälle.

Siis ei se ole automaattisesti väärin jos laskee lattiaan asti. Jotkut pystyvät sen alas asti laskemaan ihan oikealla tekniikalla, ylivoimaisesti suurin osa kuitenkaan ei pysty. Siis jos et ole muutenkin erityisen notkea, ja takareidet ei veny viimeistään siinä kohtaa kun tanko on säärien puolivälissä, niin teet jotain väärin. Itselläni takareidet venyy ihan hillittömästi jo siinä kohtaa kun tanko on polvien kohdalla. Se ratkaisee liikkeen syvyyden miten pitkälle tangon voi laskea.

Ja tankoahan ei yleensä voi laskea kovin alas jos liikkeen tekee oikein. Kerrataan nyt vielä miten se tehdään oikein:

-Polvet hieman koukussa koko liikkeen ajan, niitä ei suoristeta missään vaiheessa.

-Tanko lähdetään laskemaan työntämällä persettä taaksepäin. Siis EI niin, että pelkästään taivutetaan lantiosta, vaan perettä työnnetään taakse, jolloin tanko lähtee melkein automaattisesti alaspäin. Asento on siis "ankkamainen"

-Selkä pysyy suorana. (Ainakin suurinpiirtein)

-Tanko lasketaan siihen asti kun takareidet sallivat, ja siitä ylös.

Kannattaa harjoitella ensin peilin edessä ilman painoa. Sen oppii helpoiten niin. Ja sanotaan nyt vielä, että jos olet venyvyydeltään lähempänä ihmistä kuin kumilankaa, pitäisi takareisien venyä jo hyvin aikaisessa vaiheessa, jos tekniikka on kunnossa. Jos venytys alkaa tuntua ensimmäisenä polvitaipeen kohdilla jänteessä, teet jotain väärin. Venytyksen kuuluu siis tuntua siinä lihaksessa, ei jänteessä. Eli persettä vaan kunnolla taakse, ja vielä vähän enemmän, niin oikein menee.

mitähän teen väärin. sjmv:tä tehtyäni mulla on takareidet aina ihan käsittämättömän jumissa. mitään isompaa pumppia ei tule, enkä omasta mielestäni tee liikettä edes ihan failureen, vaan kevyemmästäkin reenistä on takareidet ainakin viikon ihan jumissa. tämä huolestuttaa minua eniten koska olen ajatellut kohtapuoliin kokeilla hst:tä enkä usko takareisien palautuvan kunnolla seuraavaan reeniin. jätänkö siis sjmv:n pois vai mitä korjaan?

armoton sanoi:
mitähän teen väärin. sjmv:tä tehtyäni mulla on takareidet aina ihan käsittämättömän jumissa. mitään isompaa pumppia ei tule, enkä omasta mielestäni tee liikettä edes ihan failureen, vaan kevyemmästäkin reenistä on takareidet ainakin viikon ihan jumissa. tämä huolestuttaa minua eniten koska olen ajatellut kohtapuoliin kokeilla hst:tä enkä usko takareisien palautuvan kunnolla seuraavaan reeniin. jätänkö siis sjmv:n pois vai mitä korjaan?
Venytteletkö? Jos et niin kannattais varmaan kokeilla.

armoton sanoi:

Saa ne jumissa vähän ollakin ja silti voi treenata.
Eksentrinen rasitus on helvetin kova sjmv:ssa (siksi jumi/kova kipu), kun taas nostovaihe ei juurikaan "pumpin" tunnetta tuokaan.

HST:hen voisi harkita valitsevansa toisen liikkeen - 3 x viikossa voi käydä rankaksi sjmv:lla, vaikkei mahdotonta ole sekään, hst:ssahan niitä "kovia" treenejähän on loppujen lopuksi vain muutamalla viikolla.

Yhdysvallat sanoi:
Kuuluuko SeLÄN on pyöreänä sjmv:ssä kuten normi mavessa? Entä olkapäiden paikka takana vai annaetaan roikkua edessä?

Onko tuossa linkissä hyvä Pyöreys maveen? http://images.google.fi/imgres?imgu...16&prev=/images?q=deadlift&svnum=10&hl=fi&lr=

Edit: siis yläselkä pyöreä ja alaselkä suora? Eikös se selkö ole joko suora tai ei?

Edit2: Kumpia on vaarallisempaa> selkä on pyöreänä vai notkolla?

Eiks se niin oo et alaselkä pitää olla suora (tietenkin) ja yläselkä saa hieman olla kaarella.

Pitäkää vaan koko selkä suorana, Anolla taitaa toi yläselkä olla pikkusen vahvempi ku kellään tältä palstalta :) Helppo loukkaantua eikä tuo hyötykään nyt kauhean suuri ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom