Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Huoh, alkaa pikkuhiljaa sjmv jotenkin onnistua - alussa tuntui ihan puurtamiselle. Ennen mulla otti nimittäin eniten selkään, nyt jopa takareisiin. Eli takapuolta taaksepäin ja tanko lasketaan vain suurin piirtein vähän alle polvien? Onko oteleveydellä merkitystä tähän? Jalat hartianlevyisessä asennossa? Tein tänään lyhyemmät sarjat vähän suuremmilla painoilla, mutta taidanpa sittenkin palata kevyempiin painoihin ja vedellä noin 12 toistoa, jotta se tekniikka tulisi kuntoon. Nyt tuntuu vielä vähän "nykimiseltä". :rolleyes:

EDIT: Siksi takareisiin erityishuomiota, kun mulla on etureidet huomattavasti vahvemmat ja pitäisi saada reiden takaosat nyt kehittymään, jotta tasoittuisi pikkasen tuo ero.

Erittäin vaikee liike.... täytyykö pakarat puristaa yhteen alhaallakin?mul ei millään se tahdo onnistua...
Kuuluuko liikkeen tuntua alareisien kohdalla vai ylhäällä?saan kyllä tuntumaa liikkeeseen mut et pitääkö pakarat puristaa yhteen alhaallakin?

Katoin tänää max-kanavalta vähän matkaa kehonrakennuksen taito-ohjelmaa jossa sanottiin että suorinjaloin maastaveto on vaarallinen väärin tehtynä. Mutta siinä ei kerrottu että miten se on vaarallinen. Siksi kysynki että miten se on vaarallinen? joutuuko siinä selkä koville vai jotain muuta?

En jaksanut laavata koko trediä läpi.. :rolleyes:

Katoin tänää max-kanavalta vähän matkaa kehonrakennuksen taito-ohjelmaa jossa sanottiin että suorinjaloin maastaveto on vaarallinen väärin tehtynä. Mutta siinä ei kerrottu että miten se on vaarallinen. Siksi kysynki että miten se on vaarallinen? joutuuko siinä selkä koville vai jotain muuta?

En jaksanut laavata koko trediä läpi.. :rolleyes:

Kaikki on suhteellista, mutta mave ja sjmv on aina selälle ja sen nikamille vaarallinen ellei saa pidettyä pakettia kasassa tai riuhtoo tai nostaa väärin. Tekniikkalaji ja selkää ei saa päästä pyöristymään.

Kaikki liikkeet on vaarallisia väärin tehtynä, sjmv:ssa ja mavessa rasitus kohdistuu selkään, joten voi tulla nikamien kanssa ongelmia niinkun Juzu jo mainitsikin. Selkärangan vammat on taas ikäviä hoitaa ja kuntouttaa, joten siks aina noi liikkeet varmaan nousee tapetille.

Näin siis mun käsityksen mukaan.

kerran itse tein tätä suorin jaloin mavea, niin yksi tyttö salilla tuli pulisemaan siitä kuinka vaarallinen liike se on nimenomaan alaselälle, että se itse oli melkein saanut välilevyn pullistuman sitä tehdessä. ja höpötti myös että oli ohjaajakin apuna joten vika ei ole hänessä vaan liikkeessä (mistä toki voi olla montaa mieltä)

kyllähän tosiaan noi liikkeet, jotka voidaan tehdä suhteellisen suurilla painoilla ja joissa olennaista on se ettei selkä notkistu kumpaankaan suuntaan liikaa, ovat vähän riskialttiita sitten jos sitä korsettia ei saa pidettyä kasassa. että jos muistaa sen saman pidon mikä esim kyykyssä ja tavallisessa mavessa on olennaista, niin eiköhän se hyvin mene.

En kerkeä selata koko ketjua läpi niin kysyn suoraan että mikähän mun suorituksessa kusee kun tuntuu menevän treenin aikana enemmän liike alaselälle kuin reisille ja perseelle? Seuraavana päivänä on kyllä paikat yleensä hellinä, mutta hieman mietityttää että saisiko vielä vähän enemmän irti ku yleensä alaselkä väsähtää ennenkuin reidet :(

Kuinka vaarallista on, jos selkä on kaarella?

no se selkä menee HIEMAN HELPOMMIN paskaks jos se on kaarella, että miten nyt tykkää, ei se turvallista tai järkevää ainakaan ole.

yleensä siihen auttaa jos pienentää painoja tai sit lyhentää sitä vetomatkaa, tai ettei tarviis ihan maasta asti riuhtoo. tai sit voi vaihtaa esim romanialaiseen tyyliin, jossa se perustuu lähinnä siihen et työnnetään polvet pienessä koukussa lähinnä pyllyä taaksepäin ja siinä se tanko sit menee alaspäin samal, kyllä seki tuntuu takareisissä kovasti. sit jos tuntuu alaselässä niin pitäis alkaa kellojen soida että ei ei.

En kerkeä selata koko ketjua läpi niin kysyn suoraan että mikähän mun suorituksessa kusee kun tuntuu menevän treenin aikana enemmän liike alaselälle kuin reisille ja perseelle? Seuraavana päivänä on kyllä paikat yleensä hellinä, mutta hieman mietityttää että saisiko vielä vähän enemmän irti ku yleensä alaselkä väsähtää ennenkuin reidet :(

Itellä juuri sama homma, takareiskoissa ei tunnu yhtään mitään

Mä sain tällä liikkeellä aivan törkeän kipeiksi takareiskat. Ei sarjassa tunnu niin kauhealta, mutta pari minuuttia sen jälkeen alkaa vapina.. meinas itku tulla :eek:

Tein maanantaina 3x15 SJMV:a ja jokaisen sarjan vikalla toistolla takareidet tärisivät hervottomasti. Painot ei olleet suuret, mutta kai olen sitten oppinut liikkeen kun jotain tuntumaakin kerran sain. :dance:

Kyllähän sitä osaa kun saa hyvät ohjeet.

Mä sain tällä liikkeellä aivan törkeän kipeiksi takareiskat.

Joo sama juttu :D Tein tiistaina kolme tiukkaa sarjaa ja vieläkin on takareiskat ihan arkana :rolleyes: Ei siinä muuten mitään, mutta tänään ois tiedossa kyykkäilyä *auts*

Tein maanantaina 3x15 SJMV:a ja jokaisen sarjan vikalla toistolla takareidet tärisivät hervottomasti. Painot ei olleet suuret, mutta kai olen sitten oppinut liikkeen kun jotain tuntumaakin kerran sain. :dance:

Kyllähän sitä osaa kun saa hyvät ohjeet.

Joo! sama homma, ei mullakaan ollut kun ekalla kokeilulla 50kg tangossa ja jonku 3x15 taisin tehdä, ja jumaliste että otti :rock:

Ai jumaliste kun tämä pistää nuo takareidet kipiäksi. Tein ihan pienillä painoilla kokeilumielessä, ja nyt kun pistää kädet maahan jalat suorina niin tunne on aika ikävä! Miten tästä liikkeestä saa mahdollisimman paljon työtä pakaroille? Perse taakse vai?

SJMVssa kun koukistaa polvia vähän alkaa koskemaan polven sisäosaan ja tekniikka hajoaa -> ottaa myös lonkkiin. Liike ei siis taida sopia minulle. Mitkä olisivat hyviä korvaavia liikkeitä? Normaalia maastavetoa teen kerran viikkoon.

Voiko tämän liikkeen suorittaa smith-tangolla? Se tuntuu jotenkin turvallisemmalta kun vapaan tangon kanssa heiluminen ;).
No kyllähän sen periaatteessa voi tehdä smithissä, mutta mielummin kuitenkin vapaalla tangolla. Kyllä se on vapaalla tangolla ihan turvallista tehdä, jopa turvallisempaa kun saat itse tehtyä sinulle luonnollisen liikeradan toisin kuin smith, joka pakottaa liikeradan täysin pystysuoraksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom