SUPERCARB 1kg -40%

Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Täähän siinä just on ongelma. Pitää olla joku laatikko jotta pääsee niin alas, että alkaa takareisissä tuntumaan.

Miten se nyt liikerataa rajoittaa jos takareiden venyvyys tulee vastaan? Romanialaisessa haetaan vaan eri kautta se liikerata. Eli kun työntää persettä taakse, niin takareisien ja alaselän välinen kulma pienenee.

Yritän nyt käyttää hiukan rautalankaa.
Tossa "perinteisessä" jalat on melkein pystysuorassa kun painot on alhaalla. Romanialaisessa jalat ovat aika reilusti kallellaan taaksepäin, koska persettä työnnetään taakse. Vaikka romanialaisessa ei pääse yhtä alas, on takareisien ja selän välinen kulma silti jotakuinkin sama kuin perinteisessäkin sjmv:ssä. Liikerata siis ei ole rajoitettu, vaan takareidet tekevät juuri niin pitkän liikkeen kuin pystyvät. Jos liikerata loppuu täyteen venytykseen, niin liike ei voi olla vajaa.

Ja ajan haaskaukseksi sitä voi sanoa ainoastaan henkilö joka ei ole sitä ikinä sen enempää vaivautunut kokeilemaan tai opettelemaan tekniikkaa. Jos sarja loppuu siihen kun kohdelihaksesta, eli takareisitä loppuu vääntö, niin silloin liike toimii. Oikein tehtynä järjetön takareisien pumppikin kertoo aika paljon siitä millä lihaksella siinä se työ tehdään. Jos tuntuu siellä kuin pitääkin, niin liikettä ei voi sanoa turhaksi.

Minkä takia sitä sit ei käytetä yleisesti takareisien voimaliikkeenä jos on niin tehokas?

Toi on vähän liian dogmaattinen ajatusmalli että jos "kohdelihaksesta loppuu vääntö"
Eikä pumppi ole todellakaan mikään funktionaalisuuden mittari.
Mulla menee ojentajat ekana pumppiin vinopenkissä, en silti tee sitä ojentajaliikkeenä.

Ja nyt, pitää muistuttaa että meillä voi olla, ja varmaan onkin eri tavoitteet joka liikkeessä!
Itse olen kyllä kokeillut molempia tekniikoita, ja mun mielestä perinteinen suorinjaloin veto on paljon parempi.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Minkä takia sitä sit ei käytetä yleisesti takareisien voimaliikkeenä jos on niin tehokas?

Toi on vähän liian dogmaattinen ajatusmalli että jos "kohdelihaksesta loppuu vääntö"
Eikä pumppi ole todellakaan mikään funktionaalisuuden mittari.
Mulla menee ojentajat ekana pumppiin vinopenkissä, en silti tee sitä ojentajaliikkeenä.

Ja nyt, pitää muistuttaa että meillä voi olla, ja varmaan onkin eri tavoitteet joka liikkeessä!
Itse olen kyllä kokeillut molempia tekniikoita, ja mun mielestä perinteinen suorinjaloin veto on paljon parempi.
Taidat olla voimanostaja? Voimanostoa on ihan turha sekoittaa kehonrakennustreeniin, josta tässä threadissa muuten on lähinnä kyse. Kehonrakennustreenissä kun on tärkeää saada rasitus sinne kohdelihakselle, ja kyseisellä tekniikalla se onnistuu erittäin hyvin. Joka muuta väittää, evottaa ja kovaa.

Kyllä mun mielestä liike toimii silloin jos liike tuntuu siellä missä pitää. Ja kyllä se takareisien pumppi sen kertoo, että jos liike olisi takareisille totaalisen paska, niin ei ne takareidet pumppiin menisikään. Sama kun koittaisin saada rannekäännöllä takareidet pumppiin. Se on paska liike takareisille. Forkuille se taas on hyvä liike, koska forkut ottaa itseensä. Sama kuin romanialainen takareisille. Takareisissä tuntuu, niin mitä muuta vielä tarvitaan?

Mulla muuten on vastakkaiset kokemukset kuin sulla. Silloin kun en vielä osannut tehdä sjmv:tä, tuskastelin tuolla salilla, kun ei liike tuntunut yhtään siellä kuin olisi pitänyt. Harkitsin jo jonkin korokkeen väsäämistä. Liikerata siis loppui kun painot osui lattiaan, eikä takareisissä tuntunut yhtään. Saan aika huoletta suorin jaloin vaikka nyrkit lattiaan ja tossa liikkeessä ne jää vielä 20 cm sitä ylemmäs. Sitten sain jostain se ahaa-elämyksen ja aloin lykkäämään persettä taakse ja jalkaa hiukan koukkuun. Sieltähän se tekniikka sitten löytyi ja hyvin kulkee.

En oo ikinä nähny pointtia tehä vajaata liikerataa, eikä kukaan oo koskaan sitä selittänykkään et miks pitäis tehä?

Yksi syy on jännerepeämä, joka voi tapahtua myös täysin terveellekin jänteelle. Kova lihaskontraktio yhdessä koordinoimattoman lihassupistuksen kanssa voi aiheuttaa repeämän. Tätä en haluais kokea.

KIITOKSET loistavasta threadista ja kommenteista, aloin tekemään SJMV:tä kun tahtoo TAHTOO takareisiin enemmän kassleria ja ekan kerran jälkeen alaselkä kipeenä ja ennen tokaa kertaa luin täältä että "niinkuin tarjoilisit persettä" en muista kenen kommentti oli mutta nyt SJMV sujuu ja osuu suoraan sinne minne pitää.. KIITOS kaikille :D

KIITOKSET loistavasta threadista ja kommenteista, aloin tekemään SJMV:tä kun tahtoo TAHTOO takareisiin enemmän kassleria ja ekan kerran jälkeen alaselkä kipeenä ja ennen tokaa kertaa luin täältä että "niinkuin tarjoilisit persettä" en muista kenen kommentti oli mutta nyt SJMV sujuu ja osuu suoraan sinne minne pitää.. KIITOS kaikille :D
Niinno se on sitten romanialainen mave jos keskittyy lantion liikkeeseen...

Niinno se on sitten romanialainen mave jos keskittyy lantion liikkeeseen...
Niinno ihan vitun sama. Pääasia että täältä sain apua ja liike toimii nyt. Tuntuu oikeessa paikassa, olkoot sitte SJMV tai romanialainen mave. Eli kiitokset vielä kommenteista.

Ja lisäksi vielä että bisleyn ekan sivun ohjeitten mukaan sitä teen ja otsikko on SJMV eikä romanialainen maastaveto.

Luulin, että toi pakaroiden jännittäminen ei tässä oo niin oleellista, mutta sitten kokeilin mitä tapahtuu, jos puristaa pakaroita kunnolla koko liikkeen ajan ja takareidet on nyt ollu aina viikon kipeet, ku on tehny tätä :D Kait se sit aktivoi myös takareisiä jotenkin paremmin.

Luulin, että toi pakaroiden jännittäminen ei tässä oo niin oleellista, mutta sitten kokeilin mitä tapahtuu, jos puristaa pakaroita kunnolla koko liikkeen ajan ja takareidet on nyt ollu aina viikon kipeet, ku on tehny tätä :D Kait se sit aktivoi myös takareisiä jotenkin paremmin.

Purista pakaroita lopussa kunnolla yhteen kuin siellä olisi kolikko pakaroiden välissä ja puristat täysillä ja teet kaikkesi, että se kolikko ei putoa. Tämä siis ei tarkoita sitä, että tarvitsee tunkea mitään kolikko perseeseen. Mutta on ihme jos ei pakaroissa ole tällä tekniikalla havittavissa pientä jumia seuraavana päivänä.

no se selkä menee HIEMAN HELPOMMIN paskaks jos se on kaarella, että miten nyt tykkää, ei se turvallista tai järkevää ainakaan ole.

yleensä siihen auttaa jos pienentää painoja tai sit lyhentää sitä vetomatkaa, tai ettei tarviis ihan maasta asti riuhtoo. tai sit voi vaihtaa esim romanialaiseen tyyliin, jossa se perustuu lähinnä siihen et työnnetään polvet pienessä koukussa lähinnä pyllyä taaksepäin ja siinä se tanko sit menee alaspäin samal, kyllä seki tuntuu takareisissä kovasti. sit jos tuntuu alaselässä niin pitäis alkaa kellojen soida että ei ei.

Mitenkäs tähän nyt tulisi suhtautua kun tuo exrx tyyppi suorastaan kehottaa tekemään liikken käyristetylllä selällä ?

http://www.exrx.net/Questions/DangerousExercises.html#anchor416052

"Fleck and Falkel (1986) site a study that demonstrates compression forces are not excessive when the lumbar spine is flexed and the weight is held close to the body. In addition, intra-abdominal pressures generated during heavy lifts reduce extensor movements, thus further reducing stresses on the lumbar spine."

"I perform the straight leg deadlifts working up to 495 lbs with complete spinal flexion with the bar touching the top of my feet. I can personally assure you I have little instability in the lumbar region after years and years of regularly performing this exercise."

On siellä muutama Ph.D tason ukkokin kirjoissaan suositellut tekemään liikettä käyrällä selällä.

Tekemällä käyrällä selällä ei saa pakaroita niin hyvin mukaan liikkeeseen. Samoin paine välilevyihin kasvaa 2-3 kertaiseksi verrattuna suoralla selällä tai lordoosissa asennossa tehtynä. Paine myös tulee epätasaisesti välilevyihin. Samoin takareisien vammariski kasvaa.

Luulisin että syy miksi suosittelevat tekemään käyrällä selällä on siinä että "suoralla" selällä tehtynä liike menee 99% päin vittua.
Niinkuin ysikymppinen sano niin lannerangan pitää olla lordoosissa koko ajan. Se on kaikkein tärkeintä. Silloin tukilihakset pääsevät tekemään työtään ja liikkeet menevät teknisesti paremmin.
Jos selkää pidetään ylisuorana ja jossain vaiheessa sarjaa tapahtuukin niin että rauta käy liian raskaaksi niin lannerangasta se taitto tapahtuu ja se ei todellakaan tee hyvää päästää lähes yliojennuksesta ryhtiä romahtamaan samalla kun roikotetaan kuormaa käsissä.
Hyvä keino päästä pitkälle sairaslomalle kylläkin.

Doh.
Olipa hyvä että tätäkin tuli luettua välillä. Tänään ensimmäistä kertaa tein ja alaselkähän siinä otti eniten osumaa. Nytpä tiedän, että se aloitetaan ylhäältä ja sitä ei siis viedä maahan. Ihan jees tietoa -.-

Doh.
Olipa hyvä että tätäkin tuli luettua välillä. Tänään ensimmäistä kertaa tein ja alaselkähän siinä otti eniten osumaa. Nytpä tiedän, että se aloitetaan ylhäältä ja sitä ei siis viedä maahan. Ihan jees tietoa -.-

Mä löysin hyvän videon youtubesta ja mun silmissä tässä (korjatkaa toki jos olen ihan väärässä) tekniikka on aikalailla täydellinen :)

http://www.youtube.com/watch?v=pA_jleweCbY

Ja tätä mua hirvitti katsella:

http://www.youtube.com/watch?v=mTaDqpQQ3oI

*klonks klonks* :D

Järjettömän vaikea liike mutta samalla järjettömän tehokas. Puhtaat takareisiliikkeet ovat aika vähissä ja SJMV pesee ainakin väsyneet reidenkoukistukset kuusnolla.

Selän suorana pysyminen on vain edellytys liikkeen suorittamiseen mutta se ei takaa oikeaa tekniikkaa. Mielestäni ehdottomasti tärkein asia liikkeessä on paineen pysyminen takareisillä ja liikkeen jatkuvuus ylä- ja ala-asennossa. Itse käytän isommilla painoilla vetoremmejä, koska lyhyetkin sarjat kestävät rauhallisen tekniikan takia melko kauan. Ja jos mielenkiinto siirtyisi otteen pitävyyteen, niin todennäköisesti tekniikka alkaisi hajoamaan. Vyötä taas en käytä ollenkaan. En osaa perustella miksi en käytä mutta liike tuntuu luontevammalta ilman.

Zig-zag postasi itseasiassa kaksi eri liikettä, joista molemmat on suoritettu videoissa hyvällä tekniikalla.

Ekan videon neito tekee liikettä, joka tunnetaan nimellä RDL (romanialainen mave).

Tokan videon poitsu taas tekee liikettä, jonka nimi on SLDL/SJMN (Stiff-legged/Suorin jaloin).

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Vyötä taas en käytä ollenkaan. En osaa perustella miksi en käytä mutta liike tuntuu luontevammalta ilman.
Eipä sitä vyötä mihkään tarvikkaa jos on syvät lihakset keskikropan seudulla kondiksessa suhteessa siihen paljon pystyy nostelemaan/vetämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom