Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Siis pitäskö tanko laskea maahan asti ja siitä ylös vai jättää tohon vähän polven alapuolelle - ja siitä ylös niinku kuvassa?

Siis pitäskö tanko laskea maahan asti ja siitä ylös vai jättää tohon vähän polven alapuolelle - ja siitä ylös niinku kuvassa?

Itse ainakin jätän hieman polven alapuolelle, niin että tuntuu venytys. Itellä ainakin rupeaa tuntumaan alaselkään jos vie kauhean alas. Tanko kannattaa pitää myös kiinni vartalos ettei alaselkä rasitu.

Hiljaa hyvä tulee

Se tangon korkeus ei ole mikään itseisarvo. Lykkäät laskussa persettä taaksepäin ja takareisissä tuntuva venytys pitää huolen oikeasta korkeudesta.

Kannattaa harjoitella itselle sopiva liikerata ihan pelkällä tangolla. Takareisien venytyksen tunteeseen ei tarvita satojen kilojen kuormitusta.

Hah :D
Taittaa sisi olla sama liike.
Hämäs vain tuo "Takareisien taikatemppu", kun eikös tosta nyt alaselkään piistä tulla..Vaimitenseoli :rolleyes:
Pääasiallisesti takareisillehän sitä tehdään, mutta tietysti väkisinkin vähän alaselkäänkin ottaa. Mave on enemmän sitten selälle.

SJMV:ssä ei myöskään yleensä lasketa painoja maahan asti vaan persettä taaksepäin työntämällä saadaan kunnon venytys takareisille joka pysyy myös koko liikkeen ajan kun niitä painoja ei lasketa maahan. Lantiota ojentamalla sitten takareisillä supistaen paino takaisin lähtöpisteeseen.

Elasto, raudat voi, ja ehkä kannattaakin, kuolettaa joka toiston välissä.
Ja siitä perseen työntämisestä taakse oon eri mieltä. Monet tekee liikaa sitä ja sen jälkeen lyö jalkaa koukkuun kun takareidet ja selkä väsyy ja siirtävät vastuuta etureisille. Aivan samallailla kuin jullessaskin.

Eli siis vissiin romanialaista vetoa oikealta nimeltään, täysin suorin jaloin en tykkää vetää enkä saa sillä oikeastaan minkäänlaista tuntumaa takareisiin.
Mä oon tästä ihan samaa mieltä. Eihän sitä rasitusta voi saada takareisille jos vetää jalat suorana ja painot lattiaan. Itse asiassa olen vakaasti sitä mieltä, että tekniikka on väärä, jos edes saa painot lattiaan asti. Puhutaan siis kehonrakennustyylisestä sjmv:stä. Mahdollisiin voimanostotekniikoihin en ota kantaa.

Tuosta kuolettamisesta. Paljon riippuu myös treenaajan liikkuvuudesta. Välttämättä takareisien liikkuvuus ei salli painojen alastuontia ilman, että liike muuttuu maveks tai pahempaa että selkää pyöristämällä saadaan tankoa alemmaks. Enkä usko, että aloittelija tajuaa pitää paineet selässä kuoletuksen aikana, vaan päästää selän rennoks, mikä aiheuttaa sitten pitemmän päälle kipuja selkään. Eli pitäis löytyä sitä tietotaitoo liikkuvuuden lisäksi, jos aikoo tehdä kunnon liikeradalla.

edit. @Powerhousu. Saa olla kyllä himovenyjä, jos romanialaisessa saa painon lattiaan asti :). Oon aika liikkuva takareisistä, mutta ei mitään toivoa saada painoa lattiaan, ellei ota koukkua.

Lantion taaksetuomisella voidaan sitten myös siirtää rasitusta enemmän takareisille kuin alaselälle. Enkä nyt pidä minään pahana sitä, että pieni koukku sinne jalkoihin tuleekin, vaikka tottahan se onkin, kuten fuhrer sano, että silloin lähdössä pystyy hieman etureiskoilla auttamaan. Kunhan jalkojen koukku ei ole liiallinen. Itte suosin romanialaista mavea enemmän kuin sjmv:a. Lisäks tangon paikka löytyy helpommin

Henk.koht oon sitä mieltä että romanialainen veto n.80% tekijöistä ajanhaaskausta.
Powerhousu, se rasitushan nimenomaan siirtyy takareisille mitä alemmas menet.
Laatikon päältä suorinjaloin pääsin yli 200 sarjapainoihin, kuolettaen jokaisen toiston satasesta alkaen. Ja vasta sillon alko tulee siirtovaikutusta kun takareidet rupes vahvistumaan.
Romanialainen turhaan vain rajoittaa liikerataa. Sama ku jättäis vaikka vinopenkissä 40cm liian ylös ja siitä nylkyttäis menemään.
En oo ikinä nähny pointtia tehä vajaata liikerataa, eikä kukaan oo koskaan sitä selittänykkään et miks pitäis tehä?

E: Ja se tuntuma, ootko elasto varma että puhut oikeasta lihaskontraktiosta etkä iskemiasta? Ethän sä olkapäitäkään tee niin että otat 5kg limpun ja pidät sitä sivulla vain koska sillä saa parhaan tuntuman ja poltteen.
Mitä kovempaa lihas venyy alussa, sitä kovempaa se supistuu lopussa.

Kertokaas nyt sitten pakkiksen maastavetoexpertit onko toi veto mitä teen tossa videolla romanialainen vai SJMV? Aina jäänyt hämäämän toi. Itse olen pitänyt sitä aina enempi romanialaisella ja sen mukaan olen se nimennytkin, mutta kun katsoo tämänkin threadin aloituspostia niin aika identtiseltä näyttää ne asennot siinä kuvassa vaikka threadin nimi kuitenkin on "suorinjaloin maastaveto".
Ja se tuntuma, ootko elasto varma että puhut oikeasta lihaskontraktiosta etkä iskemiasta? Ethän sä olkapäitäkään tee niin että otat 5kg limpun ja pidät sitä sivulla vain koska sillä saa parhaan tuntuman ja poltteen.
Mitä kovempaa lihas venyy alussa, sitä kovempaa se supistuu lopussa.
Tuntumalla tarkoitin siis tässä liikkeessä venytystä. Eli tolla tapaa kun tossa videolla vedän niin saan tuntumaan todella rajun venytyksen takareisissä nimenomaan sitä persettä taakse viemällä ja kyse ei ole mistään tuntumapumppailusta vaan lähinnä samantapaisesta venytyksestä kuin rinnalle tulee penkkipunnerruksessa.

Elasto, toi on siltä väliltä, et kuitenaan mee alaspäin niin pystyssä kuin monet romanialaista tehdessään, ja viet tangon alemmas.
Mielestäni sulle melko hyödytön liike koska teet normivetoakin.

Ja jotain on mun fysiologian opeissa menny vituiks koska oon luullu aina että pidemmällä liikeradalla, olettaen että kudos on tervettä, saa paremman venytyksen.

Powerhousu, se rasitushan nimenomaan siirtyy takareisille mitä alemmas menet.
Laatikon päältä suorinjaloin pääsin yli 200 sarjapainoihin
Täähän siinä just on ongelma. Pitää olla joku laatikko jotta pääsee niin alas, että alkaa takareisissä tuntumaan.

Romanialainen turhaan vain rajoittaa liikerataa. Sama ku jättäis vaikka vinopenkissä 40cm liian ylös ja siitä nylkyttäis menemään.
En oo ikinä nähny pointtia tehä vajaata liikerataa, eikä kukaan oo koskaan sitä selittänykkään et miks pitäis tehä?
Miten se nyt liikerataa rajoittaa jos takareiden venyvyys tulee vastaan? Romanialaisessa haetaan vaan eri kautta se liikerata. Eli kun työntää persettä taakse, niin takareisien ja alaselän välinen kulma pienenee.

Yritän nyt käyttää hiukan rautalankaa.
Tossa "perinteisessä" jalat on melkein pystysuorassa kun painot on alhaalla. Romanialaisessa jalat ovat aika reilusti kallellaan taaksepäin, koska persettä työnnetään taakse. Vaikka romanialaisessa ei pääse yhtä alas, on takareisien ja selän välinen kulma silti jotakuinkin sama kuin perinteisessäkin sjmv:ssä. Liikerata siis ei ole rajoitettu, vaan takareidet tekevät juuri niin pitkän liikkeen kuin pystyvät. Jos liikerata loppuu täyteen venytykseen, niin liike ei voi olla vajaa.

Ja ajan haaskaukseksi sitä voi sanoa ainoastaan henkilö joka ei ole sitä ikinä sen enempää vaivautunut kokeilemaan tai opettelemaan tekniikkaa. Jos sarja loppuu siihen kun kohdelihaksesta, eli takareisitä loppuu vääntö, niin silloin liike toimii. Oikein tehtynä järjetön takareisien pumppikin kertoo aika paljon siitä millä lihaksella siinä se työ tehdään. Jos tuntuu siellä kuin pitääkin, niin liikettä ei voi sanoa turhaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom