Suhteesi puolustusvoimiin ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Thimbou
  • Aloitettu Aloitettu
Erityisesti vitutti talvella metässä pari viikkoa sissileirillä yli 30 asteen pakkasessa kun palelsi kokoajan aivan sairaasti. Muuten yleistäen sanoisin että armeija tekee pojista miehiä ja miehistä poikia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suhteeni puolustusvoimiin - pakonomainen ja läheinen. Joku voisi kertoa minulle niitä "ERITYISEN VASTUULLISIA" siviiliammatteja. Ihan varmasti niitä on pilvin pimein, mutta ei kannata olla tuomitsemassa asioita, joita ei selvästikään MITÄÄN tiedä. PV:ssa on erittäin laaja kirjo yhteiskunnan eri ammatteja/aloja edustuna. Ainoa tehtävä siellä ei ole 3. jääkärijoukkueen apukouluttajan työ. Jo pelkästään sotilailla on lukemattomia tehtävänkuvia, saati päälle kaikki muut.

Suhde puolustusvoimiin on hyvä ja lämmin koska emme ole olleet missään tekemisissä 18 vuoteen. Inttiaikana muistaakseni vittutti toisinaan hyvinkin taajaan.

Thimbou sanoi:
Viimeisenä kohtana haluaisin kuulla mielipiteenne totaalikieltäytyjiin. Jos yleisellä taso :hyper: lla ajatellaan onko paha/rankka asia, että "joutuu" vankilaan vuodeksi ? Suomen vankiloissa voi opiskella, bodata tai vaikka maalata. Lähes jokaiselle on suunnattu jotain ak :hyper: tiviteetteja. Lisäksi oman käsitykseni mukaan totaalikieltäytyjät eivät joudu samalle osastolle pahimpien rikollisten kanssa. Onko teidän mielestänne edes järkevää valtiolta tarjota mahdollisuutta mennä vankilaan ?

Katsoiko kukaan viime syksynä dokumenttia kolmesta kundista, joista yksi meni inttiin, toinen sivariksi ja kolmas oli totaalikieltäytyjä. Mun mielestä siinä selvisi erittäin hyvin, miten noi paikat eroaa toisistaan ja miten noi valinnat vaikutti niiden sällien elämään:

Intissä se yksi kaveri (häntäkään ei oikein intti tuntunut kiinnostavan, mutta meni mukaan kuitenkin) sai fyysisesti aika kovaa koulutusta ja välillä olikin aika lopussa. Samaan aikaan näytettiin kun sivarit kävi iltaisin kaljalla. Kuitenkin puolen vuoden päästä inttityyppi pääsi kotiin ja tällä sivarilla oli vielä todella paljon jäljellä... Kolmas kaveri (totaalikieltäytyjä) odotteli vielä oikeudenkäynnin alkamista ja se näytti olevan aika raskasta aikaa sille. Sitten kun oiekudenkäynti tuli, niin se sai vaan jotain kuukauden tuomion. Linnassa se sitten halusi eristyksiin kun ei tullut toimeen muiden vankien kanssa. Taisi joku vähän uhkailla totaalikieltäytyjää...

Täällä on puhuttu vuoden linnareissusta. Kuitenkin tämä sälli selvisi huomattavasti lyhyemmällä ajalla. Tietääkö kukaan, mitä noi tuomiot yleensä/oikeasti ovat totaalikieltäytyjille? Tässähän alkaa melkein vituttamaan, että tulis e intti käytyä, jos totaalikieltäytyjillä on näin helppoa... :hyper:

kalmukki sanoi:
Tämä on hölmöläisten peitonpidennyksen logiikkaa. Mikä luulet olevan "käypä hinta" sille, että puolet ikäluokasta uhraa aikaansa 6-13kk intissä? Aivan niin, se on juurikin se sama palkka, jolla he olisivat suostuneet menemään armeijaan ilman pakottamista.

Pakkotyö ei ole ilmaista, siinä vain kustannukset kohdistuvat yksipuolisesti pakotetulle. Sen sijaan että kustannukset kerättäisiin kaidanaikilta veronmaksajilta, ne kerätään nyt vain nuorten miesten selkänahasta. Ja suurin osa nuorista miehistä on niin hönöjä etteivät edes tajua kuinka heitä vedetään nenästä. Kaikkein onnettomimpien tapauksien mielestä on jotenkin "jaloa" tai "miehekästä" kärsiä valittamatta ja tulla hyväksikäytetyksi. Ei ole, se on vain tyhmää.

Jos pakkotyö olisi jotenkin maagisesti halvempaa kuin käyvän palkan maksaminen, niin miksi ihmeessä sen kustannustehokkuus rajoittuisi maanpuolustukseen? Miksei tehdä samantien sairaanhoito, katujen kunnospito, palokunta, poliisi ja kaikki muut julkiset palvelut kansalaisvelvollisuuksiksi?

Itse taidan kuulua niihin onnettomimpien tapusten joukkoon :D
En oikein ymärtänyt kantaasi, voi johtua siitä että olen :david:
Toki täytyisi muistaa paljonko maksaa pitää miehiä pois työelämästä/viivästyttää työelämään pääsyä se 180-362 päivää.

paalu sanoi:
En ollut huollossa vaan kranaatinheitinkomppaniassa, en tiedä miten paljon te skapparit sitä sitten arvostatte, tuskinpa kovinkaan paljon niin kuin en kyllä minäkään.

Toi mamismesta juttu nyt tuli vaan siitä että ööö...sellainen se oli! ainakin minun silmillä katsottuna: alikessuilla ei pitäny pokka iltavahvarissa vaan tirskahtelivat kuin pahimmatkin pissikset, komppanian päällikkö oli täysin auktoriteetitön, kaikenmaailman aivokuolleita varusmiehiä jotka hädintuskin sai maiharin narut solmittua paapottiin ku mitäkin vauvoja ku olis täytyny vetää rynkynperällä takaraivoon jne jne...

No tuo KRH taitaa olla pahimpia :david: paikkoja huollon, ilmatorjunnan ja tykistön kanssa.
Toki siellä on fiksujakin jamppoja. Itse olin PshPtri:ssä ja kyllä siellä aika säätöä oli välillä :D
Ja en ole skappari, ei muakaan ny niin paljon se touhu nappaillu.

Mixu sanoi:
Mielipiteeni siviilipalveluksesta:
Aivan sama, meneekö inttiin vai sivariin. En halveksi sivareita. Se on itse asiassa rankempaa pitää vanhuksista huolta kuin juosta metsässä pyssyn kanssa. Minun mielipiteeni on että siviilipalvelus on pidettävä intin rinnalla.
Sivarius on ihan ok jos suorittavat sen juuri vanhustyössä tai vastaavissa palvelutehtävissä. Suurin epäkohta sivaripaikoissa ovat esim. atk-tukitehtävissä toimivat sivarit. Vuoden työkokemus työasemien ja servereiden ylläpidosta antaa käsittämättömän edun armeijan käyneisiin verrattuna. Monelta opiskelijalta jää harjoittelu /kesätyöpaikka saamatta näiden takia.

Temp Human sanoi:
Sivarius on ihan ok jos suorittavat sen juuri vanhustyössä tai vastaavissa palvelutehtävissä. Suurin epäkohta sivaripaikoissa ovat esim. atk-tukitehtävissä toimivat sivarit. Vuoden työkokemus työasemien ja servereiden ylläpidosta antaa käsittämättömän edun armeijan käyneisiin verrattuna. Monelta opiskelijalta jää harjoittelu /kesätyöpaikka saamatta näiden takia.

Mä oon ymmärtäny että jokainen saa valitan vapaasti joko armeijan tai ton käsittämättömän edun.

Tape sanoi:
Suhteeni puolustusvoimiin - pakonomainen ja läheinen. Joku voisi kertoa minulle niitä "ERITYISEN VASTUULLISIA" siviiliammatteja. Ihan varmasti niitä on pilvin pimein, mutta ei kannata olla tuomitsemassa asioita, joita ei selvästikään MITÄÄN tiedä. PV:ssa on erittäin laaja kirjo yhteiskunnan eri ammatteja/aloja edustuna. Ainoa tehtävä siellä ei ole 3. jääkärijoukkueen apukouluttajan työ. Jo pelkästään sotilailla on lukemattomia tehtävänkuvia, saati päälle kaikki muut.
Kannattaa tosiaan muistaa, että eroa saattaa löytyä sen yhden vuoden koulutuksen saaneen vänrikin ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen yliluutnantin välillä. Näistä myös toinen aikavarmasti on aika samassa hommassa vielä yli 10 vuoden päästä, kun toinen voi olla jo ihan muualla vaikka majurina varusmiehiltä piilossa. Ja kumpikohan on todennäköisemmin siinä työssävain siksi, kun muihin hommiin ei pääse, jos kumpikaan?

Ja sitä sotilasarvoa ei voi alentaa, ainostaan sen voi menettää kuten Nykänen. Ja jos tarpeeksi ryssii eikä hommat kiinnosta, niin esim. varusvarastolta löytyy varmaan paikkoja. Virkamiehiä on aika vaikea erottaa mistään muistakaan valtion hommista, eli ei upseerit siinä juuri eroa ihan näistä "vastuullisista" siviilihommista.

twinlab sanoi:
Itselläni ei ole kuin vanhustyöstä kokemusta, ja voin sanoa että todella helppoa hommaa, kun rutiini tulee ja tietää tasan mitä milläkin kellonlyömällä tapahtuu (tosin sinä Herra Täydellinen, taisit olla hieman samalla alalla, jos muistin oikein.. ja turhaan sinua silloin alan valistamaan :) ).

Jepujee, enhän minä tuolla alalla ole koskaan hommia tehnyt :) Kommenttini perustui vain muutaman tutun kertomuksiin.. nämä eivät sitten toisaalta ole olleet sivareita, vaan hoitaneet puolikuolleita vanhuksia suht intensiivisesti. Ja tämä oli kuulemma psyykkisesti välillä todella raskasta. Tietysti tuollainen apulaisen rutiinihomma on sitten eri asia :)

Mutta joo, pointtina mulla tuossa aikaisemmassa oli ennemminkin se, ettei intti ole läheskään niin henkisesti raskas paikka kuin yleensä annetaan ymmärtää. Ja jos suhtautuu niihin vittuileviin alikessuihin huumorilla, niin sitten ovatkin todella harvassa ne kerrat kun oikeasti alkaa pää hajoamaan (itselläni tällainen oli vajaa 30 km täyspakkausmarssin ja pienen tetsaamisen jälkeen molempien polvien hajoaminen.. silloin vitutti :))

ja naisen mielepidettä kehiin; eli tuskin se intti nyt ketään ainakaan huonommaksi tekee. Itse menin ihan mielenkiinnosta armeijan harmaisiin ja olipa harkinnan alla myös alalle töihin hakukin. Laiska luonto veti kuitenkin voiton, mutta enpä inttiin menoa ole koskaan katunut. Päinvastoin, oli todella hauska/mielenkiintoinen kokemus ja on tuosta hyötyäkin ollut myöhemmin työelämään hakeutuessa.
Sivareista sen verran, ettei mua erityisemmin kiinnosta onko joku käynyt intin vai siviilipalveluksen, mutta toisaalta en kovin arvosta sivarimiehiä. Voipi olla vanhakantainen ajatustapa, mutta omapa on mielipiteeni.
Täytynee vielä mainita, etten ole mitenkään sota/asehullu nainen vaikka intin kävinkin, vaan olen ehdottomasti rauhan kannattaja.

Itse olen kuullut, että yleinen linjaus olisi totaalikieltäytyjille 5 kk kakkua. En ole täysin varma asiasta. Joskin yapauskohtaista...

Mun tutut ovat olleet totaaleina sen vuoden ainakin.

Armeija-ajan muistoja ei ole vielä aika onnistunut kultaamaan...mutta...
Omalla kohdallani, kylläkin vasta jälkeenpäin tajusin, että oma asenne vaikuttaa aivan helvetisti siihen miten siellä jaksaa olla. Ei kannata jatkuvasti naama happamana vääntelehtiä että vittu mitä paskaa, tahtoo pois, vittu kun vituttaa, jne.
Menee sinne pilke silmäkulmassa ja yrittää pitää sen koko palvelusajan. Helppoahan se ei ole jonkun pikkukessun kiljuessa kurkku suorana joka saatanan käänteessä, tai yrittäessä nukkua paskalta ja hieltä haisevien jannujen kanssa teltassa jonka pohjalla virtaa ganges-joki.(olisikohan pitänyt valita teltan paikka paremmin, tai vaikka kaivaa ojat ympärille?)
Oma mielipiteeni kallistuu palkka-armeijan puoleen, sillä pienempi ryhmä hyvin motivoituneita ja koulutettuja on mielestäni tehokkaampi, kuin suuri joukko ihmisiä, joita ei koko touhu kiinnosta paskan vertaa.
Itse hakeuduin myöhemmin täydennyspalvelukseen, joka vapauttaa rauhanajan palveluksesta. Tämä johtui pitkälti siitä etten halunut vaikeuttaa oppisopimuskoulutustani, sillä esikunta ei suostunut myöntämään lykkäystä opiskelujeni ajaksi. Eikä toistuvat metsäreissut muutenkaan erityisemmin houkutellet. Lisäksi suhtautumiseni toisen ihmisen tappamisen harjoittelemiseen on muuttunut huomattavasti sitten asevelvollisuuden suorittamiseni.

Hullu-ukko sanoi:
Oma mielipiteeni kallistuu palkka-armeijan puoleen, sillä pienempi ryhmä hyvin motivoituneita ja koulutettuja on mielestäni tehokkaampi, kuin suuri joukko ihmisiä, joita ei koko touhu kiinnosta paskan vertaa....

Lisäksi suhtautumiseni toisen ihmisen tappamisen harjoittelemiseen on muuttunut huomattavasti sitten asevelvollisuuden suorittamiseni.

En aio edes tarttua tuohon "armeijassa opetellaan (vain) tappamista"- lauseeseen :) Enkä nyt viittaa suoraan Huru-ukkoon, koska hän suoritti varusmiespalveluksensa.

Mutta minusta on ristiriitaista, että vakaumukseltaan ei itse halua harjoitella maanpuolustusta, sotimista tai tappamistä mutta sitten kuitenkin on ok, että pienempi joukko (palkka-armeija) olisi juuri kyseistä prosessia varten valmiudessa kiväärit ojossa ja kranaatit vyöllä. Melkein kuin ajattelisi, että "kunhan mä en tee mitään, niin antaa noiden toisten tehdä likainen työ ja joutua sitten helvettiin / kadotukseen / palaamaan takaisin hyönteisenä, ku taivaan porteilla punnitaan hyvät ja pahat teot." Mielestäni tuossa painaa enemmän "Minua ei todellakaan pakoteta mihinkään"- mentaliteetti kuin "ei sotaa vaan rakkautta"- fiilikset.

:eek: Onkohan Reseacher mun kadonnut kaksoisveli tai olemmekohan jotain kosmisia multipersoonia? Olisin voinut sanasta sanaan kirjoittaa edellisen kommenttisi. Menin myös 24-v inttiin muutaman vuoden yliopisto-opiskelujen jälkeen sekä harkitsin pitkään, menenkö inttiin vai sivariin (en toki päätäni puhki asian tiimoilta koko aikaa pohtinut, silloin tällöin kävi mielessä). Samat asiat kävivät inttiaikana mielessä.

Monesti unohdetaan, että intissä kumminkin on pohjimmiltaan tappamisesta ja tapetuksi tulemisesta kyse. Pitää vain päättää, onko niihin valmis Suomen valtion takia. Minä olen, mutta ymmärrän, jos toisella on pasifistinen elämänkatsomus, eikä hän tappamiseen suostu (tai edes sen avustamiseen esim. kuskina tai keittäjänä).

Liikaa moni keskittyy niihin tolloihin ja vanhoillisiin kappareihin. Mielestäni ainakin 1998-1999 oli monia fiksuja, ahkeria ja johtajina hyviä kappareitakin useita. Semmoiset herättivät luottamusta ja kunnioitusta ja saivat yrittämään parhaansa. Tosin kyllä ne päinvastaiset tapaukset sitten turhauttivat siitäkin edestä. :rolleyes: Pointtina mulla oli lähinnä se, että pitäisi kappareista (kuten myös lekureista, poliiseista ja opettajista) muistaa sekä ne pätevät ja fiksut, ei pelkästään haukkua räkyttää koko ammattikuntaa ja väittää, että "Ne KAIKKI on sitä samaa paskaa!", koska se on valetta.

Majori sanoi:
Toki täytyisi muistaa paljonko maksaa pitää miehiä pois työelämästä/viivästyttää työelämään pääsyä se 180-362 päivää.

Niin, ja se kustannus kohdistuu ennen kaikkea yksilöille, vasta toissijaisesti yhteiskunnalle. Minä (ja suurin osa kaikista "normaaleista" miehistä) menetän vuoden palkan, koska opiskeluni ja valmistumiseni viivästyy armeijan verran. Lisäksi elintaso ja elämänlaatu on inttivuoden aikana alhaisempi kuin missään tavallisissa töissä.

Onhan armeijassa hauskatkin hetkensä, eikä varusmiespalvelu ole pelkkää kärsimystä. Aika harva sinne kuitenkaan vapaaehtoisesti menisi, vaikka monet pitävätkin tiiviissä porukassa syntyvästä yhteishengestä ja terveellisestä ulkoilusta.

Puolustusvoimat on ainoa julkinen instituutio, jonka palveluista (=turvallisuus) nauttivat kaikki, mutta jonka kustannukset lankeavat yksipuolisesti vain osan maksettavaksi.

Hullu-ukko sanoi:
Oma mielipiteeni kallistuu palkka-armeijan puoleen, sillä pienempi ryhmä hyvin motivoituneita ja koulutettuja on mielestäni tehokkaampi, kuin suuri joukko ihmisiä, joita ei koko touhu kiinnosta paskan vertaa.

Oma mielipiteeni kallistuu ettei mun ei tarvii maksaa veroja ja mua ei lait koskis. Mua ei kiinnosta maksaa veroja ja jos mä haluun ajaa ylinopeutta, niin se on mun vakaumus. Mulla on hyvät tulot, en mä halua maksaa kellekään mitään mun omista duuneista, se on riistoa ja mun oikeuksien polkemista. Mä olen Penan kanssa laskenut, että näin kaikki olis paremmin ja Pena tietää, kun se on käynyt pääsykokeissa VT:ssä. Eduskunnan vois kans lakkauttaa, koska ne herrat ne vasta tuhlaa meidän rahoja ja porvarit. Valta kansalle! Tai muute mä pakenen Belgiaan ja perustan nettisivut.

nimim. jokainen on mielestään asiantuntija

kalmukki sanoi:
Aika harva sinne (armeijaan) kuitenkaan vapaaehtoisesti menisi, vaikka monet pitävätkin tiiviissä porukassa syntyvästä yhteishengestä ja terveellisestä ulkoilusta.
Jos tekee mieli puhua "musta tuntuu"- faktoilla ni sitten on hyvä ihan sanoa se "musta tuntuu" siihen eteen, niin ei erehdy ihan sheissee faktana suoltamaan. Tänks.

Ajatelkaa nyt - jos armeija olisi vapaaehtoinen kaikille, niin tottakai sieltä myös saisi enemmän palkkaa - se muuttuisi palkka-armeijaksi. Se muuttuisi käytännössä vuoden tilapäiseksi työpaikaksi. Palkka tehtävän mukaan, ylenemismahdollisuudet, asunto työn puolesta. Tietenkään nykyinen armeijamalli ei toimisi, jos saisi itse päättää, meneekö vai ei. Mutta jos armeija olisi vapaaehtoinen, niin silloin se toimisi eri tavalla ja millään, mitä nyt armeijaa kritisoidaan, ei olisi merkitystä, koska eri kuviot olisi käytössä.

edit. muokkasin kommenttiani.

Hullu-ukko sanoi:

Eiköhän se touhu ala kiinnostamaan, jos pilliin puhalletaan. Sitten on myöhäistä alkaa kouluttamaan enää ketään. On se kuuluisa paska jo housuissa, eikä olla vielä vessan ovellakaan.

Ja ihan yleisenä havaintona teille, jotka sanoitte aikaisemmin "ettei tänne kukaan hyökkää", niin ei puolustusvoimat varaudukaan heti minuutin päästä alkavaan kriisiin, vaan tähtäin on jossain 2020-luvun paikkeilla. Ja niin pitkällä tähtäimellä on hiukkasen vaikeampi sanoa, tuleeko sitä sotaa vai ei. Tulevaisuuden kriiseihin valmistautuminen ei tietenkään tarkoita sitä, että lyhyelläkin aikavälillä ei oltaisi valmiita toimimaan.

Hyvä threadi. Kunhan vaan muistetaan perustella mielipiteet. Koskee myös minua. Välillä meinaa tulla suu vaahdossa tekstiä. :D

Meinasin pudota tuolilta kun luin jonkun jutun siitä "ylenemiskiellosta". Kuinka monen joukko-osastossa on "joku" kouluttaja ampunut pistoolilla ruokalan kattoon, poistuttanut vemppoja pyörävajan katolta tai tehnyt jotain muuta legendaarista? Sitten on olemasa myös kuuluisa "kouluttamiskielto". Onhan näitä. No okei, vähän :offtopic:

Sivareista sen verran, että mulle on ainakin ihan sama, jos joku päättää hakeutua siviilipalvelukseen. Siitä vaan, jos tuntuu siltä. Kunhan vaan perusteet on ihan oikeat, eikä mitkään "mua ei kiinnosta totella ketään". Ja oikeat perusteet on siis ne kaksi mitkä löytyy siviilipalvelushakemuksesta: eettiset tai uskonnolliset syyt. Aika harvalla vaan tuntuu olevan nuo perusteet. No turhapa siitä stressata. :rolleyes:

Totaalikieltäytyjille ei voi muuta sanoa kuin :worship:. Onpahan pojat asenteella mukana ainakin. Taitaa olla ihan oikeasti eettiset vakaumukset kyseessä.

Ja hyvä kommenti Eugen (nimim. jokainen on mielestään asiantuntija) :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom