Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Tän postin luettuani tuli semmonen olo että mun rinta hauis ohjelma on aikalailla täyttä paskaa. Olen vähän päälle vuoden tehnyt tätä ja penkkitulos noussut 50stä 70een ja hauikseenkin tarttunut vähän lihaa. Pelkään että jos vaihdan tällaiseen treeniohjelmaan niin hihat eivät enää kasvakkaan samaan tahtiin. Voiko joku vakuuttaa mulle että tällä ohjelmalla narut paksuuntuu?

No mulla on noussut tällä ohjelmalla tähän mennessä penkkitulos n. 6 viikossa 60kg -> 70kg ihan helposti, eli yli 4x kovempi tahti kuin tuolla sinun ohjelmallasi :). Vahvempi lihas on isompi. Pystyt ihan varmasti samaan, kunhan teet ohjelman lisäilemättä siihen mitään yms.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eli reeni - lepo - reeni - lepo - reeni - lepo - lepo

--> 3 x viikossa, se riittää
Joo, lähen yleensä tolla "joka toinen päivä" asenteella, koska viikossa usein käy niin, että saunavuorot tai muut menot menevät reenin päälle, niin sitä päivää voi sitten pitää lepopäivänä.
 
Nyt on ainaki jalat perkeleen kipeet! Tuntu kyl tosi hyvältä tommonen monipuolinen ohjelma.

Heräs kyllä pari (ehkä tyhmää) kysymystä: onko liikkeiden suoritusjärjestyksellä mitään väliä? Ja paljonko olisi hyvät lämmittelypainot esim ennen 60 tai 70kg mavea? (Pienet painot, ku harjottelen vielä liikettä!)
 
Suoritusjärjestys Rippetoen (ohjelman laatija) mukaan on seuraava:

1. Kyykky
2. Punnertava liike (penkkipunnerrus/ pystypunnerrus)
3. Vetävä liike (rinnalleveto/ maastaveto)

Lämmittelyiksi noilla raudoilla vois toimia esim.

2-3x5-10xtyhjä tanko (20 kg)

5x35 kg

5x50 kg

Työsarjat (3x5x60-70 kg)
 
Ja minkäs ihmeen takia kyykky ekana? Itellä ainakin kyykkytreenin jälkeen jalat aikas väsyneitä, ja paineen alla hieman "tärisee". Tämä asia vaikeuttaa melko paljon rivetystä/mavetusta. Mutta jos on noin kuin rippetoe sanoi niin mikäs siinä, eihän siinä oikeasti kauheasti väliä ole?

Lämmittelysarjatkin löytyvät aloitusviestistä, nuo ylempänä mainitut ovat mielestäni vääränlaiset.
 
Ja minkäs ihmeen takia kyykky ekana? Itellä ainakin kyykkytreenin jälkeen jalat aikas väsyneitä, ja paineen alla hieman "tärisee". Tämä asia vaikeuttaa melko paljon rivetystä/mavetusta. Mutta jos on noin kuin rippetoe sanoi niin mikäs siinä, eihän siinä oikeasti kauheasti väliä ole?

Lämmittelysarjatkin löytyvät aloitusviestistä, nuo ylempänä mainitut ovat mielestäni vääränlaiset.

Siis vaikka teet penkki- tai pystypunnerrustreenin siinä välissä?
 
Ja minkäs ihmeen takia kyykky ekana? Itellä ainakin kyykkytreenin jälkeen jalat aikas väsyneitä, ja paineen alla hieman "tärisee". Tämä asia vaikeuttaa melko paljon rivetystä/mavetusta.
Ideana järjestyksessä on se, että koko ohjelma on kyykyn varassa, joten tärkein tehdään ensin. Ylävartaloliikkeen tekeminen keskimmäisenä antaa sitten jaloille, hanurille ja koko miehelle hetken lepoa ennen sitä viimeistä niittiä, joka on rinnalle- tai maastaveto.

Raskaan maastavedon jälkeen ei sitten pystykään enää mitään tekemään, vaan voi ryömiä pukuhuoneeseen itkemään ja keräämään voimia kotimatkaa varten. :)
 
Mitä tehdä jos saa esim. maastavedossa kaikki 5 toistoa, mutta tekniikka on huono? Otanko seuraavalla kerralla saman painon uudestaan? Tänään vika lämmittelysarja, 2x120kg, tuntui helpolta myötäotteella, ja tekniikka tuntui erittäin hyvältä. Sitten sain kyllä tavoitellun 5x140kg, mutta tunsin selän pyöristyvän hieman sarjan aikana. Ilman tätä pyöristymistä en olisi saanut tankoa ylös. Jotenkin mulla on mave aina selästä kiinni, eikä niinkään jaloista kuten kyykky. Normaalia?
 
Mitä tehdä jos saa esim. maastavedossa kaikki 5 toistoa, mutta tekniikka on huono? Otanko seuraavalla kerralla saman painon uudestaan? Tänään vika lämmittelysarja, 2x120kg, tuntui helpolta myötäotteella, ja tekniikka tuntui erittäin hyvältä. Sitten sain kyllä tavoitellun 5x140kg, mutta tunsin selän pyöristyvän hieman sarjan aikana. Ilman tätä pyöristymistä en olisi saanut tankoa ylös. Jotenkin mulla on mave aina selästä kiinni, eikä niinkään jaloista kuten kyykky. Normaalia?
Kyllä melkein ottaisin vaan painoa hiukan pois ensi kerralla. Voi koittaa myös niin, että ottaa viimeisenä lämmittely/totuttelusarjana ykkösen sillä sarjapainolla. En tiedä onko toi fiksua, mutta mulla toi on auttanut. :) jotenkin on paremmin hereillä sitten siinä varsinaisessa työsarjassa.
 
Mitä tehdä jos saa esim. maastavedossa kaikki 5 toistoa, mutta tekniikka on huono? Otanko seuraavalla kerralla saman painon uudestaan? Tänään vika lämmittelysarja, 2x120kg, tuntui helpolta myötäotteella, ja tekniikka tuntui erittäin hyvältä. Sitten sain kyllä tavoitellun 5x140kg, mutta tunsin selän pyöristyvän hieman sarjan aikana. Ilman tätä pyöristymistä en olisi saanut tankoa ylös. Jotenkin mulla on mave aina selästä kiinni, eikä niinkään jaloista kuten kyykky. Normaalia?

mistä kohti se pyöristy? ylä- vai alaselästä?
 
Mitä tehdä jos saa esim. maastavedossa kaikki 5 toistoa, mutta tekniikka on huono? Otanko seuraavalla kerralla saman painon uudestaan? Tänään vika lämmittelysarja, 2x120kg, tuntui helpolta myötäotteella, ja tekniikka tuntui erittäin hyvältä. Sitten sain kyllä tavoitellun 5x140kg, mutta tunsin selän pyöristyvän hieman sarjan aikana. Ilman tätä pyöristymistä en olisi saanut tankoa ylös. Jotenkin mulla on mave aina selästä kiinni, eikä niinkään jaloista kuten kyykky. Normaalia?
Itse laittaisin lisää painoa tankoon kun kerta nousi ja keskittyisin kunnolla pitämään tekniikan kasassa.
 
Mites tässä ohjelmassa toi alaselkä jaksaa? Itse tehnyt jonkun aikaa, kun olen toipunut pääosin lihasperäisestä iskias-vaivasta. Edelleen hieman vaivaa varsinkin treenien yhteydessä, mutta parempaan päin ollaan menossa. Itse ainakin hieman otan rennosti siinä mielessä, että resetoin nyt tuon kyykyn, kun tämänpäiväinen sarja oli jo tiukka.
 
mistä kohti se pyöristy? ylä- vai alaselästä?

No lähinnä yläselästä, mutta kyllä musta tuntuu että se alaselkäkin loksahti pois siitä "lukitusta" asennosta. Siis ei se nyt varsinaisesti pyöreäksi mennyt, mutta kun siinä lukitussa asennossahan se tavallaan on pikkaisen taaksepäin kääntynyt se selkäranka.

Mulla on kerran aikaisemmin käynyt sama, jolloin siihen auttoi painon pitäminen samassa seuraavalla kerralla, mutta mietin, onko tämä sittenkään hyvä asia. Pellettää jossain määrin se, että tekniikan takia joutuisi pudottamaan painoa, vaikka homma muuten onnistuu. Viime kerralla 5x135 onnistui mielestäni ihan hyvin.

Ja siis homman nimi on nyt se, että tuskin kauhean kauaa pystyn enää tekemään tätä ohjelmaa, koska käy sen verran vaikeaksi lisätä painoa muissakin liikkeissä, vaikka käytän pieniä lisäyksiä yms.
 
Nyt Olisin alottelemassa Sali harrastuksen ja lihaksiston keräämisen. nykyinen lihaskunto on aika heikko joten miten tämä touhu kannattaisia aloitella? tätä ohjelmaa olen katsonnut ja varmaan on suositeltavaa alottaa tästä? Miten tuo lämmittely kannattaa tehdä jne. olen 179/77kg Ja muutenkin voi neuvoa aloittelijaa : )
 
...Ja siis homman nimi on nyt se, että tuskin kauhean kauaa pystyn enää tekemään tätä ohjelmaa, koska käy sen verran vaikeaksi lisätä painoa muissakin liikkeissä, vaikka käytän pieniä lisäyksiä yms.
Vaihtoehtoisesti alat syömään kunnolla.
 
Mitä tehdä jos saa esim. maastavedossa kaikki 5 toistoa, mutta tekniikka on huono? Otanko seuraavalla kerralla saman painon uudestaan? Tänään vika lämmittelysarja, 2x120kg, tuntui helpolta myötäotteella, ja tekniikka tuntui erittäin hyvältä. Sitten sain kyllä tavoitellun 5x140kg, mutta tunsin selän pyöristyvän hieman sarjan aikana. Ilman tätä pyöristymistä en olisi saanut tankoa ylös. Jotenkin mulla on mave aina selästä kiinni, eikä niinkään jaloista kuten kyykky. Normaalia?

Ite vetäisin samoilla painoilla ja koittaisin pitää tekniikan kasassa. Kyl ne kaikki 5 pitäis tulla teknisesti puhtaasti. Jos selkä menee rikki, ni siinä sitten kehitys jymähtääkin, eli mun mielestä ei kanntata kiirehtiä.

Joo, mul tuntuu olevan sama ton selän ja jalkojen suhteen, eli jalat kyllä nostais, mutta pelkään selkää. Oonki tehny niin, että jos tuntuu vaikka tokavikalla toistolla, että vika ei tuu enää hallitusti, ni jätän väliin ja teen seuraavalla viikolla samoilla painoilla.

Nim. aikoinaan mavella selkänsä satuttanut
 
Back
Ylös Bottom