Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Sanotaan nyt vielä, että yhdessäkään liikkeessä, en muistaakseni ole päässyt nostamaan resetin jälkeen enempää kuin sen 2.5kg jonka jälkeen olen tarvinnut uuden resetin. Tosin epäselvää on, että jos en esimerkiksi penkissä saa maanantaina tehtyä sarjoja tavoitepainolla, niin pitäisikö perjantaina kokeilla vielä uudestaan samalla painolla jolla maanantaina ei onnistunut, vaiko tehdä suoraan resetti ja tehdä sarjat -10% painolla?

Resetti tehdään vasta, jos et kolmannellakaan yrittämällä saa painoja ylös. Eli jos maanantaina ei mene 3x5, perjantaina uudestaan ja jollei maanantainakaan onnistu -> reset.

Oot sen verran vankkaa tekoo, että luulisi tuon kyykyn kunhan tekniikat, syömiset ja levot kunnossa nousevan varmasti tuosta...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tekniikkaongelmilta vaikuttaa IMO. Millaista liikuntataustaa löytyy? Kyse voi olla ihan liikkuvuuden ja koordinaation puutteesta lantiossa. Penkki kun kuitenkin näyttää kulkevan aika normaalisti.
 
Olisko jollain linkkejä mallisuorituksiin soudussa ja maastavedossa? Nuo ovat itselle täysin uusia liikkeitä. Pitääkö kummassakin liikkeessä tangon osua maahan vai ei? Ja ilmeisesti kummassakin liikkeessä jännitetään selkää jotta se pysyisi mahdollisimman suorassa?
 
No en nyt kovin pieni ole, kun pituutta on noin 195cm, tosin painoa vain n. 85-86kg.
...
Tämän hetken sarjapaino maksimeita vielä loppuun

Kyykky 70kg
Penkki 62.5kg
Maastaveto 75kg (ainoa liike jossa en ole vielä tarvinnut resettiä ja edelleen on varaa lisäillä)
Pystypunnerrus 42.5kg
Rinnalleveto 47.5kg (hirvittävän vaikean oloinen liike mulle, tosin pikkuhiljaa olen alkanut sisäistää tekniikkaa)

Kyykyssä ongelmana on ehkä keskivartalon heikkous jota olen yrittänyt vatsalihaksia tekemällä korjata, mutta suosituksia keskivartaloa vahvistavista liikkeistä saa antaa. Myöskin huono liikkuvuus tuntuu hajoittavan tekniikkaa, sillä polvet tahtovat helposti kääntyä sisäänpäin. En ole myöskään tangon paikasta täysin varma, Low Bar tekniikka tuntuu vaikealta kankeiden olkapäiden takia, joten tanko on melko korkealla selässä joka tuntuukin paljon luonnollisemmalta asennolta. Tosin täysin varma en ole pidänkö tankoa ns. high bar vai low bar otteella. Joskus muistan nähneeni kuvan (kenties tässä threadissa) jossa oli esitetty nuo otteet mutta sitä en ole enään löytänyt.

Ruokailun luulisin olevan kohdillaan kun painoa on on tullut viimeisen 2kk aikana noin 3-4kg lisää.
Juu ei pitäisi olla resettien tarpeet vielä lähelläkään. Itse olen nelisen senttiä lyhkäisempi ja aloittaessa kymmenisen kiloa painavempi. Kyykyssä aloitin 65*5*3 ja päädyin 140*5*2 + 140*4.

Varmaankaan et vielä erikseen tarvitse vatsaliikkeitä, luulisin kyykkyjen ja maven hoitavan sitäkin osastoa riittävästi vielä tässä vaiheessa.
Laita muuten mave tankoon ainakin 5kg kerralla, sitten kun ei enää nouse, harvennat hiukan mave treenikertoja. (esim vuorottelemalla rive/mave A-treenissä ja vetämällä leukoja B-treenissä ja tietysti jatkat 5kg korotuksilla)

Polvien kääntyminen sisäänpäin ei ole liikkuvuus jutska. Enempi onkelmana voisi olla heikot adductorit, pitäisi korjaantua keskittymällä pitämään polvet ulkona koko liikkeen ajan.
Itsellä samaa ongelmaa edelleen, kaipa siitä joskus eroon pääsee... (Bill Star muutes ihan aikuisten oikeesti suositteli käyttämään adductor-konetta tuosta eroon päästäkseen)

Kyykyssä tanko pitäisi saada sinne lapaluunyläosanalapuolelle(voiskos vaikeemmin sanoa ;) ) Otteen leventäminen voi auttaa. Muutenkin joka treenissä pitää vetää tanko mahdollisemman alas, kunnes sen saa oikealle paikalleen.

Syödä voisit kanssa selkeästi enemmän. Itse taisin saada melkein ekalla viikolla lisää tuon 3-4kg. (On toki vatsakin kasvanut mukavasti ;) )
 
Juu ei pitäisi olla resettien tarpeet vielä lähelläkään. Itse olen nelisen senttiä lyhkäisempi ja aloittaessa kymmenisen kiloa painavempi. Kyykyssä aloitin 65*5*3 ja päädyin 140*5*2 + 140*4.

Varmaankaan et vielä erikseen tarvitse vatsaliikkeitä, luulisin kyykkyjen ja maven hoitavan sitäkin osastoa riittävästi vielä tässä vaiheessa.
Laita muuten mave tankoon ainakin 5kg kerralla, sitten kun ei enää nouse, harvennat hiukan mave treenikertoja. (esim vuorottelemalla rive/mave A-treenissä ja vetämällä leukoja B-treenissä ja tietysti jatkat 5kg korotuksilla)

Polvien kääntyminen sisäänpäin ei ole liikkuvuus jutska. Enempi onkelmana voisi olla heikot adductorit, pitäisi korjaantua keskittymällä pitämään polvet ulkona koko liikkeen ajan.
Itsellä samaa ongelmaa edelleen, kaipa siitä joskus eroon pääsee... (Bill Star muutes ihan aikuisten oikeesti suositteli käyttämään adductor-konetta tuosta eroon päästäkseen)

Kyykyssä tanko pitäisi saada sinne lapaluunyläosanalapuolelle(voiskos vaikeemmin sanoa ;) ) Otteen leventäminen voi auttaa. Muutenkin joka treenissä pitää vetää tanko mahdollisemman alas, kunnes sen saa oikealle paikalleen.

Syödä voisit kanssa selkeästi enemmän. Itse taisin saada melkein ekalla viikolla lisää tuon 3-4kg. (On toki vatsakin kasvanut mukavasti ;) )
En saanut enää editoida -> quotetin omaa viestiäni.
Ekassa lausessa yritin kertoa, jotta toki resetti voi tulla tarpeeseen jo tuossa 70kg, mutta eteenpäin pitäisi päästä selkeästi enemmän kuin 2,5kg...
 
Olen pitkään yrittänyt vältellä pakkotoistoa, mutta nyt on aika neuvojen.

Nimittäin olen puolivuotta reenaillu kotona kolme kertaa vkossa, ensimmäiset 3kk 3-jakoisella (yläkroppa, selkä+hauis, jalat), siitä vaihdoin 2-jakoiseen, jolla olen nyt 3 viimeistä kk reenaillu.
Painoa on tullut vain 8 kiloa lisää kaikenkaikkiaan.

Nyt tuntuu, että ehdottomasti vaihdettava ohjelmaan, vaihtoehoja on kaksi:
Tämä yksinkertaiselta kuulostava 1-jakoinen ohjelma vai enemmän liikkeitä sisältävä 4-jakoinen?
Tarkoitus on lisätä massaa, yllättäen! Joten kumpaa arvon väki suosittelee?
 
Olen pitkään yrittänyt vältellä pakkotoistoa, mutta nyt on aika neuvojen.

Nimittäin olen puolivuotta reenaillu kotona kolme kertaa vkossa, ensimmäiset 3kk 3-jakoisella (yläkroppa, selkä+hauis, jalat), siitä vaihdoin 2-jakoiseen, jolla olen nyt 3 viimeistä kk reenaillu.
Painoa on tullut vain 8 kiloa lisää kaikenkaikkiaan.

Nyt tuntuu, että ehdottomasti vaihdettava ohjelmaan, vaihtoehoja on kaksi:
Tämä yksinkertaiselta kuulostava 1-jakoinen ohjelma vai enemmän liikkeitä sisältävä 4-jakoinen?
Tarkoitus on lisätä massaa, yllättäen! Joten kumpaa arvon väki suosittelee?

No eiköhän se 1-jakoinen ole paras. Nimenomaan se simppeliyys tuo voimaa ja sitä kautta massaa. Mutuilua kuitenkin xd
 
Laita muuten mave tankoon ainakin 5kg kerralla, sitten kun ei enää nouse, harvennat hiukan mave treenikertoja. (esim vuorottelemalla rive/mave A-treenissä ja vetämällä leukoja B-treenissä ja tietysti jatkat 5kg korotuksilla)

Mihinkäs tämän perustuu?

Polvien kääntyminen sisäänpäin ei ole liikkuvuus jutska. Enempi onkelmana voisi olla heikot adductorit, pitäisi korjaantua keskittymällä pitämään polvet ulkona koko liikkeen ajan.
Itsellä samaa ongelmaa edelleen, kaipa siitä joskus eroon pääsee... (Bill Star muutes ihan aikuisten oikeesti suositteli käyttämään adductor-konetta tuosta eroon päästäkseen)

Kokeilin viime treenissä keskittyä täysillä tuohon polvien ulkona pitoon ja helpottihan se kummasti nostoa.
Kyykyssä tanko pitäisi saada sinne lapaluunyläosanalapuolelle(voiskos vaikeemmin sanoa ;) ) Otteen leventäminen voi auttaa. Muutenkin joka treenissä pitää vetää tanko mahdollisemman alas, kunnes sen saa oikealle paikalleen.


Otteen leventämistä pitääkin kokeilla sillä tähän asti olen pitänyt käsiä mahdollisimman kapealla

Syödä voisit kanssa selkeästi enemmän. Itse taisin saada melkein ekalla viikolla lisää tuon 3-4kg. (On toki vatsakin kasvanut mukavasti ;) )

Kai sitä syömistä on vielä pyrittävä lisämään sitten jollain keinolla, vaikkakin vatsa sitten kasvaisi.
 
Polvien kääntyminen sisäänpäin ei ole liikkuvuus jutska. Enempi onkelmana voisi olla heikot adductorit, pitäisi korjaantua keskittymällä pitämään polvet ulkona koko liikkeen ajan.
Itsellä samaa ongelmaa edelleen, kaipa siitä joskus eroon pääsee... (Bill Star muutes ihan aikuisten oikeesti suositteli käyttämään adductor-konetta tuosta eroon päästäkseen)
No voi sun saatana... Olen aina tietämättömyyden suomalla varmuudella hymyillyt hiljaa sisäänpäin niille loitontaja-(tai lähentäjä-)koneella seiskaa lukien sadan toiston sarjaa veivaaville daameille, mutta nyt tuokin selvisi. Kyykyn heikkoa kohtaahan siinä vahvistetaan.

Kyllä nyt nolottaa - taidan olla samanlainen Sherlock, kuin ne teinit, jotka imivät hymyä vieressä tehdessäni vauhtipunnerrusta. Syy hilpeyteen selvisi kun toinen kuiskasi vähän liian kovaa: "Ei *ttu toi jätkä fuskaa, auttaa jaloilla ihan homona!" :)
 
Jos ei sen vertaa viitti itse nähdä vaivaa että tuolta tekniikka osiosta itse katsoo niin saa olla kyllä tietämättömyydessä ihan vapaasti :rolleyes:

No voi helvetti ku siellä on joka ihmisellä eri mielipiteet noista liikkeiden tekniikasta. Paras tapa olisi nähdä jostain videosta kuinka ammattilainen nuo liikkeet suorittaa. Kun tarkemmin katsoin niin ekalta sivulta löytyi kumpaankin liikkeeseen hyvä video. Tosin edelleen on epäselvää tarviiko tuon tuon tangon osua toistojen välissä maahan vaikka ei se varmaan mikään oleellinen asia ole?
 
Laita muuten mave tankoon ainakin 5kg kerralla, sitten kun ei enää nouse, harvennat hiukan mave treenikertoja. (esim vuorottelemalla rive/mave A-treenissä ja vetämällä leukoja B-treenissä ja tietysti jatkat 5kg korotuksilla)
Mihinkäs tämän perustuu?
No riippuu siitä mitä osaa tuosta tarkoitat...
5kg kerralla lisää, siksi koska pystyt siihen. (voisit aluksi pystyä nostamaan 7,5kg lisää kerralla) Yleensä mave aloittaa korkeammalta kun muut liikkeet ja myös paranee nopeampaa.

Mave treenien harvennus tehdään taas sen takia, kun ei ehdi kunnolla palautumaan joka toisella kerralla treenatessa. Ja vielä tällöinkin 5kg korotukset sen takia koska pystyt siihen.
 
No voi sun saatana... Olen aina tietämättömyyden suomalla varmuudella hymyillyt hiljaa sisäänpäin niille loitontaja-(tai lähentäjä-)koneella seiskaa lukien sadan toiston sarjaa veivaaville daameille, mutta nyt tuokin selvisi. Kyykyn heikkoa kohtaahan siinä vahvistetaan...
Juu just noin, mitäpä muutakaan hää siinä olis tekemässä :)
Itse en ole vielä kokeillut, mutta kai se on pakko testata. Siis jos joskus saa vuoron näiltä muilta kyykyn parantajilta :D
 
No voi helvetti ku siellä on joka ihmisellä eri mielipiteet noista liikkeiden tekniikasta. Paras tapa olisi nähdä jostain videosta kuinka ammattilainen nuo liikkeet suorittaa. Kun tarkemmin katsoin niin ekalta sivulta löytyi kumpaankin liikkeeseen hyvä video. Tosin edelleen on epäselvää tarviiko tuon tuon tangon osua toistojen välissä maahan vaikka ei se varmaan mikään oleellinen asia ole?
Jokainen toisto vedetään maasta ja se tanko oikeasti pysäytetään sinne maahan, eikä vedetä pompulla.
 
Laita muuten mave tankoon ainakin 5kg kerralla, sitten kun ei enää nouse, harvennat hiukan mave treenikertoja. (esim vuorottelemalla rive/mave A-treenissä ja vetämällä leukoja B-treenissä ja tietysti jatkat 5kg korotuksilla)
Onko tämä mavetreenien harvennus ihan omaa vaiko peräti Rippetoen käsialaa?:wtf:
Ja tuossahan jää rivekin vähemmälle? Onkos tälle jokin järkevä selitys?
 
Onko tämä mavetreenien harvennus ihan omaa vaiko peräti Rippetoen käsialaa?:wtf:
Ja tuossahan jää rivekin vähemmälle? Onkos tälle jokin järkevä selitys?
Kirjasta joten Rippetoe:n käsialaa. Practical Programming kirjan perusohjelmassa rive tulee vasta mukaan tuossa vaiheessa. Taitavat nämä kummatkin liikkeet hyödyttää toisiaan ja tätä kautta saadaan kumpaankin lisää rautaa.
Ja maven harvennuksesta on omakohtaista kokemustakin...
 
Back
Ylös Bottom