Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Muistaakseni täälä oli soutu haukuttu ihan pystyyn?
Kannattaa varmaan esim pistää kympit päihin mavessa että liikerata vähän hidastuu, kun siis lähtee treenaamaan tekniikkaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu kattelin ton ni ei siinä suositeltukaan sitä perinteistä kulmasoutua. Mutta eniveis. Onnistuu se leuatkin tuossa jos et halua soutaa etkä vedellä rinnalle.

Ja juu semmosilla painoilla sitä tekniikkaa, että niissä on vähän sitä tuntumaakin mukana.
 
Oisiko mitään järkeä korvata rinnalleveto leuoilla leveällä myötäotteella?
Tiedän että tavallaan pitäisi aluksi kokeella orginaali ohjelmaa eikä lähteä muuttelemaan = (
Tässä oon g6:sta tehny jonkun 3kk niin onko järkevää tällä ohjelmalla vetää seuraavat 3?
Perhana kun pitäisi mavekin opetella :(
On tästä ollut ennenkin juttua, mutta jos rive ei millään luonnistu, voi kokeilla vaikka seuraavasti:
Ma: Leuat vastaotteella
Ke: Mave
Pe: Leuat myötäotteella

Kyykyt ja punnerrukset normaalisti ennen noita.

Ja järkevyys riippuu ihan siitä kuinka pitkälle pääsit sillä g6:lla. Tämä on järkevä, jos vielä lineaarinen progressio treenien välillä onnistuu. Eli jos vielä saat 2.5kg lisää kyykkyyn per treeni, on tämä hyvä.
 
Anteeksi, en jaksanut kahlata koko threadia läpi. Onko kyseessä aloittelijalle suunnattu lyhytkestoinen ohjelma vai soveltuuko ohjelma pidempiaikaiseen käyttöön? Tarkoitan siis, että onko tämän ohjelman pidempi aikaisessa käyttämisessä mitään järkeä. Esimerkiksi vuodeksi käyttöön? Tavoitteena ei ole kehonrakennus, vaan voiman lisääminen.
 
Anteeksi, en jaksanut kahlata koko threadia läpi. Onko kyseessä aloittelijalle suunnattu lyhytkestoinen ohjelma vai soveltuuko ohjelma pidempiaikaiseen käyttöön? Tarkoitan siis, että onko tämän ohjelman pidempi aikaisessa käyttämisessä mitään järkeä. Esimerkiksi vuodeksi käyttöön? Tavoitteena ei ole kehonrakennus, vaan voiman lisääminen.
Soveltuu käytettäväksi niin pitkään kuin toimii. Vuosi on niin pitkä aika, jotta tuskin pystyt pitämään tälläistä suoraviivaista kehitystä yllä...
 
On tästä ollut ennenkin juttua, mutta jos rive ei millään luonnistu, voi kokeilla vaikka seuraavasti:
Ma: Leuat vastaotteella
Ke: Mave
Pe: Leuat myötäotteella

Kyykyt ja punnerrukset normaalisti ennen noita.

Ja järkevyys riippuu ihan siitä kuinka pitkälle pääsit sillä g6:lla. Tämä on järkevä, jos vielä lineaarinen progressio treenien välillä onnistuu. Eli jos vielä saat 2.5kg lisää kyykkyyn per treeni, on tämä hyvä.

Voisi onnistua, varsinkin kun ottaa alemmista painoista vauhtia.Jonkun 3-4kk oon treenannu, mitäs muita hyvämaineisia ohjelmia olisi? G6 saattaisi toimiakkin jonkun aikaa vielä, mutta tuntuu että voimapainoitteisempi ohjelma seuraavaksi olis ok.
 
Eilen tuli aloitettua tämä, aloituspainoja en viitsi mainita, mutta treenin jälkeen oli kyllä hyvä fiilis. Sopivan kuormittava koko kropalle, mutta ei mennyt pakkotoistoiksi. Tänään sitten tuntuu lihaksissa sellaista sopivaa jumitusta, että on jotain tullut tehtyäkin. Huomenna sitten tuo B-setti.
 
Eilen tuli aloitettua tämä, aloituspainoja en viitsi mainita, mutta treenin jälkeen oli kyllä hyvä fiilis. Sopivan kuormittava koko kropalle, mutta ei mennyt pakkotoistoiksi. Tänään sitten tuntuu lihaksissa sellaista sopivaa jumitusta, että on jotain tullut tehtyäkin. Huomenna sitten tuo B-setti.

Kannattaa olla tarkkana, että aloituspainot on riittävän kevyet.
 
Oon tätä ohjelmaa nyt jonkun aikaa noudattanut ja joka kerran jälkeen olen ollut tyytyväinen ja fiilis on ollut tosi hyvä :) Restipäiviä on ollut kylläkin valitettavasti joutunut pitämään 2-3 treenien välissä..onkohan tästä paljoa haittaa? Tuosta resetistä vielä sen verran että olen käsittänyt että vaan se liike resetoidaan joka alkaa tökkimään..vai?
 
Nyt viikko alta 2kk reeniä takana ja tulokset menneet näin:

Penkki 35 -> 55kg
Kyykky 35 -> 62,5kg
Mave 40 -> 75kg
Pystypunnerrus 5 -> 25kg
Soutu 25 -> 40kg

Onko toi kehitys ihan normaalia mielestänne? Viimeksi kun tuloksia laitoin niin kyykky kuulemma ainakin laahasi.. Onko se vielä paljonkin "normi" vauhtia jäljessä? Ei ole yhtään resettiä tullut sen jälkeen kun opin kyykyn tekniikan, kaikki liikkeet tuntuu menevän kohtis helposti vielä. Toivotaan että vikan kuukauden aikana saisi vielä painot nouseen hyvin. Nyt kun olen ruokailuun kiinnittänyt huomiota niin olen huomannut sen kunnolla syömisen tärkeyden :) Syöty on ihan vitusti, mutta myös terveellisesti. Tosiaan alotuspainot oli aikalailla maksimit millä tekniikka pysy kasassa. Tuntuu hassulta miten näkee peilissä pikkusen kehityksenkin, ekaa kertaa elämässäni edes tunnen selkälihakseni :D Paino noussut n. 5-6kg. Varsinkin latsit on kasvanut aikalailla. Ajattelin, että nyt voisin ottaa nuo hauiskäännöt + ranskalaiset perjantaipäiville mukaan.

Tyhmä kysymys muuten, mutta mihkä muualle dipit ottaa kuin ojentajiin? :)
 
Hyväähän tuo on kilomäärin mitattuna tuo sun kehitys ollu. Sanoisin että edelleen aavistuksen verran kyykky ja veto jäljessä muihin verrattuna, mutta mitä sitten kun kehitys vie niitä eteenpäin... Ja todennäköisesti kyykkyyn ja maveen niitä kiloja kuitenkin helpoiten tulee lisääkin. Että sikäli hyvin näyttää menevän jotta jatkahan ihan samalla tavalla. Pari-kolme sarjaa ranskalaisia+hauiskääntöä voit alkaa tekemään perjantaisin, mutta älä revi niitä mitenkään kovin raivolla, muiden liikkeiden kustannuksella. Koita niihinkin silti saada nousujohteisuutta.

Dippi ottaa ojentajien lisäksi rintaan ja etuolkapäihin, asennosta ja syvyydestä riippuen sitten kuinka paljon. Mitä enemmän nojaat eteenpäin, sitä enemmän se menee rinnalle kun taas pystymmässä asennossa enemmän ojentajille.
 
Olen itse tehnyt niin tätä ohjelmaa että lämmittelyn jälkeen tehnyt suoraan esim. kyykyssä kolme viiden sarjaa. En siis ole siis tehnyt pienemmillä painoilla sarjoja ennen tuota.
Ainakin tulokset on vielä nousseet ja lihaksetkin treenin jälkeen sen tuntuiset että on tullut treenattua joten usko nettä tämäkin toimii. Aloin ihan sen takia tekemään suoraan "maximipainoilla" koska jos teen aluksi kevyemmillä painoilla sajorja en jaksa sitä maximipainosarjaa tehdä niin kovilla painoilla koska lihakset on jo edellisistä sarjoista rasittuneet.
Toivottavasti tämä nyt ei pitemmän päälle ole huono juttu :)
 
Olen itse tehnyt niin tätä ohjelmaa että lämmittelyn jälkeen tehnyt suoraan esim. kyykyssä kolme viiden sarjaa. En siis ole siis tehnyt pienemmillä painoilla sarjoja ennen tuota.
Ainakin tulokset on vielä nousseet ja lihaksetkin treenin jälkeen sen tuntuiset että on tullut treenattua joten usko nettä tämäkin toimii. Aloin ihan sen takia tekemään suoraan "maximipainoilla" koska jos teen aluksi kevyemmillä painoilla sajorja en jaksa sitä maximipainosarjaa tehdä niin kovilla painoilla koska lihakset on jo edellisistä sarjoista rasittuneet.
Toivottavasti tämä nyt ei pitemmän päälle ole huono juttu :)

Kyllä se on pidemän päälle huono juttu. Loukkaantumisriski kasvaa samaa tahtia painojen kanssa jos jatkat tuota menoa. Itselläni tulee lähes poikkeuksetta lämmittelysarjoja lukumääräisesti enemmän kuin varsinaisia työsarjoja, ei tulis mieleenkään laittaa suoraan sarjapainoja tankoon. Tämä vielä korostuu sitä mukaan kun painot kasvavat.
 
Heipähei jälleen!

Innostuin nyt kun 2kk ohjelmalla lähenee loppuaan ottamaan mukaan perusliikkeiden lisäksi juurikin nuo etusivun dipit ma + leuat ke + hauiskääntö & ransk. punnerrus pe.

Ongelma on se, että saan juuri ja juuri ne pari kolme leukaa väännettyä myötäotteella ja siinä se. Olisiko leuanvedon korvaaminen ylätaljalla ihan järjetöntä? En nyt haluaisi alkaa valmiiksi erittäin hyväksi todettua ohjelmaa alkaa raiskaamaan tietenkään.. Millaisia sarjoja kannattaisi tehdä, jos tuo nyt on edes järkevää? 2x10 samalla tyylillä kuin hauiskäännöt & ranskalaiset, eli "ei yhtään repimällä"?

Olipa hauska yllätys sekin, kun ohjelman aloittaessani testasin dippejä ja sain yhden kauhealla vapinalla ja tärinällä. Tänään kun tein toista kertaa niin meni kahdeksan dippiä kroppa suorana ja vapisematta :)

Olisi toinenkin, ehkä hieman tyhmä kysymys.. Onko teillä yleensä joku varmistamassa kun teette penkkiä ko. ohjelmalla? Käyn yleensä päivisin salilla ja silloin siellä pari pappaa polkee pyörää toisella puolella salia.. Eli varmistajat vähissä. Aloin vaan miettiin, että koska teen sen virheen, että usko ylittää voimat ja penkissä tanko ei suostukaan nousemaan :david:
 
Olisi toinenkin, ehkä hieman tyhmä kysymys.. Onko teillä yleensä joku varmistamassa kun teette penkkiä ko. ohjelmalla? Käyn yleensä päivisin salilla ja silloin siellä pari pappaa polkee pyörää toisella puolella salia.. Eli varmistajat vähissä. Aloin vaan miettiin, että koska teen sen virheen, että usko ylittää voimat ja penkissä tanko ei suostukaan nousemaan :david:


Itse treenaan täysin yksin ja kukaan ei kuulisi vaikka kuinka huutaisin.
On käynyt niin että en ole jaksanut nostaa tankoa mutta sitten olen tiputtanut painot tangon toisesta päästä ja sitten toisesta. Että eipä tuo penkissä ole vaarallista vaikka jäisikin rinnalle.
 
Ihan minimaalinen kyssäri:

Mikä kyykkyasennossa on väärin jos polvi on hieman kipeytynyt tuosta polvilumpion vierestä sisäpuolelta? Vai onko se vaan vielä tottumisen puute (eli olen 4:llä viikolla SS:ssä eli kyykkyreenejä olen elämässäni tehnyt nyt kunnioitettavat 12).

hyvin on ss rokannut. toisaalta aloitin kyllä joissakin tutuissa liikkeissä vähän alakanttiin jotta pääsee hiomaan tekniikkaa pikkuhiljaa.

kyykky 3*5 60 --> 87,5
penkki 3*5 67,5 --> 80 (tässä on vielä edellisiin voimatasoihin jonkun verran varaa)
maastaveto 1*5 90 --> 115
pystypunnerrus 3*5 30 --> 42,5
rinnalleveto 3*5 30 --> 42,5 (uskoisin että voimaa ois mycke mera, mutta tekniikkaa ei)

tästä eteenpäin. katellaanpa pääseekö viikolle 8 asti "puhtaasti" eli ettei tulis stalleja.

mutta niitähän tulee kuitenkin :(
 
...Ongelma on se, että saan juuri ja juuri ne pari kolme leukaa väännettyä myötäotteella ja siinä se. Olisiko leuanvedon korvaaminen ylätaljalla ihan järjetöntä?...
Yleensä se kyllä on ihan järjetöntä.
Muuta vaikka pikkasen leukojen vetämistä, tee aluksi vaiks 5*2 ja kasvatat sarjoja sinne 10 asti ja tästä sitten toistot kolmeen jne.
 
Back
Ylös Bottom