Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Nyt on kyllä muut liikkeet vähän jääneet paitsi kyykky ja pystäri (ja pystäreissä siirtynyt pääosin yhden käden kahvakuula / käsipainoihin. 24kg kuulalla tein viimeksi 3x5)

95kg meni eilen kyykyssä. Ei tässä oikein pysty duunimatkojen (3vko viimeisen 4vko aikan 2-5 pv reissussa ja sama jatkuu loppuvuonna) ja niiden tuoman yleisen rasituksen takia kovin säännöllisesti kovaa treenaamaan. Kun oot 2-5pv reissussa ja teet 10-12h joka päivä ja sitten lennot eestaas (ulkomailla duunit siis) niin sotkee treenirytmin+kropan (kaikki se ravintolaruoka...).

No kerran viikkoon ainakin kova kyykky. Kohta toivottavasti menee se satku 3x5, joka on mulle ollut tavoite. Oon kuitenkin enempi hakemassa Crossfit-kuntoa, kuin pelkkää voimaa. Nyt vaan voimajakso ekaa kertaa elämässä menossa. Joulukuussa varmaan sit taas enempi myös aerobista mukaan (ja anaerobisia Metconeja). Kesällä jokunen juoksukisa + toughest / tough viking -tyyppisiä tapahtumia.

Kroppa kun on mitä on (polvessa nivelrikkoa, leikattu kerran eturistiside, lumpio hljennut yms., olkapää leikattu kahdesti +AC nivel koholla fillarilla kaatumisen seuraksena 2013, kyynärpää telottu teininä, nikamasiirtymää selässä L4/L5, jne.), niin varovainen saa olla. Mm. penkki ottaa tohon olkapäähän aikalailla. Tossa 80kg kohdilla alkaa olemaan nostaminen jo hankalaa, kun jos yhtään lähtee huonosti nosto, niin olkapäässä tekee tosi kipeää. 90kg olen muutamaan kertaa ykkösen nostanut ja 100kg ois haaveena, mutta saas nähdä. 77.5kg asti meni noi 3x5 ihan helposti. 80kg joka kerran jotain kipua olkapäässä... 2-3 toistoa menee, mutta sitten ei oikein kärsi nostaa kuin "varovasti". Kerran sain 5+4 nostettua, mutta sitten taas kolmannen setin eka nosto otti tohon olkapäähän. Pitää vaan tosi maltilla tehdä penkkiä.

Ja rivetkin meni kivasti tonne 65kg asti, kun menee ihan suorilla jaloilla raakana. Ton yläpuolella tarttis vähän kevyesti jo kyykätä ja siinä tulee jotenkin polveen vääntöä ja joka raskaan rivekerran jälkeen on polvessa turvotusta :(

Mavessakin toi selkä ilmoittelee helposti kun mennään yli 120kg. 120kg meni helposti ja 125 kiukulla, mutta 130kg tein kolmosen ja ei vika toisto enää tuntunut hyvältä. Mulla kaatuu kyykyt helposti eteen (varsinkin usein kolmas sarja), niin selkä ottaa jo kyykyssä hittiä ja maven tekeminen vaikeutuu. Tein tossa viime viikolla yhden mavesetin ilma, että oli kyykky alla ja meni helposti 10-8-6-4-6-8-10 /70kg-90kg-110kg-125kg-110kg-90kg-70kg. Vois tehä ehkä maven ekaksi tai sitten vain kevyen kyykyn mavepäivänä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tätä ketjua on ollu kiva lukea, joten nyt täytyy lopettaa lurkkaus ja osallistua keskusteluun itekkin.

Tässä esittäytyy n. 190/120 mitoilla, keva-läski aloittelija. Taustaa treenaamisesta on n. 4-5kk jaksoja 2016-2018 puntilla G6:sta ja kaverin tekemää kaksjakosta, mutta syömispuoli on ollut aina perseestä (näkeehän sen tosta painostakin). Armeijassa vuosikymmenen alussa oltiin vielä kaksnumeroisissa lukemissa - kaiholla niitä aikoja muistellen... Tietämys syömishommista yleisesti on ollu suurinpiirteen sillä tasolla, että ruoka on hyvää ja proteiinia tarvitaan lihaskasvuun, mutta siihen se sitten jääkin. Annoskoot on aivan liian isoja, ruokailut liian harvoin ja työpaikkalounaat on aina ollu paha nakki.
Tekniikat on jotakuinkin hanskassa parin vuoden taustalla (psl. soutu levytangolla, ainoa uus liike näistä), ja nyt lähdetty marraskuussa asenteella 20kg painoa alas, ja voimatasoja pikkuhiljaa ylös - kesäkuntoon 2019 :puntti:. (Jos nyt vuoden päästä ollaan viimeistään kaksnumeroisella, niin painonpuolesta homma maalissa.) Ruuan puolesta viikko vedetty keskiarvolta noin 3100 kcal - aamupaino pysynyt samassa. Hieman otan kolareista alas, katotaan seuraavat kaks viikkoa n. 2800 kcal tahdilla - tarkotus olis kokeilla dieetata n. 500 - 1000 kcal vajeella kahden kuukauden settejä, niin että kahen viikon välein olis tankkauspäivä - sit hetki normaalisyömisellä ja taas kalorit alas - samalla tietenkin SS:ää hamaaseen tulevaisuuteen. (Satasen penkki ... :kuola:) Homma tietenkin kirjotusvaiheessa teoriaa, koska ruokapuolta / tätä ohjelmaa on toteutettu vasta kaks viikkoa. Salilla nyt käyty kuitenkin yhtämittaa elokuusta.

SS:llä mennään nyt:

Kyykky: 82,5 kg
Penkki: 70 kg
Mave: 127,5kg
Pystäri: 37,5 kg
Soutu: 57,5 kg

Maveen piti käydä hakemassa remmit, kun kerran ihot lähteny näpeistä - ja tuntuu muutenkin että nelos ja vitosnostolla sarjassa lämppien jälkeen ei pidä enää näpit/forkut. Remmeillä tuntuu vielä vajaalta, kyykky tuntuu vajaalta, mutta penkissä ollaan varmasti aika lähellä ensimmäistä stoppia. Soutu/Pystäri on uusia liikkeitä mulle, joten paha vielä sanoa mitään kehityksestä.

Terveeks! (y)

Mavessakin toi selkä ilmoittelee helposti kun mennään yli 120kg. 120kg meni helposti ja 125 kiukulla, mutta 130kg tein kolmosen ja ei vika toisto enää tuntunut hyvältä. Mulla kaatuu kyykyt helposti eteen (varsinkin usein kolmas sarja), niin selkä ottaa jo kyykyssä hittiä ja maven tekeminen vaikeutuu. Tein tossa viime viikolla yhden mavesetin ilma, että oli kyykky alla ja meni helposti 10-8-6-4-6-8-10 /70kg-90kg-110kg-125kg-110kg-90kg-70kg. Vois tehä ehkä maven ekaksi tai sitten vain kevyen kyykyn mavepäivänä.

Kokeile mavea sumona jos ongelmana selkä ja eteenpäin kaatuminen.

Kokeile mavea sumona jos ongelmana selkä ja eteenpäin kaatuminen.
Joudun tekemään kyykyt ja mavet aika kapealla asennolla. Sumo ei onnistu polve takia. Mulla on oikea polvi romuna. Eturistisiteet mennyt kerran + lumpio haljennut ja siinä on nivelrikkoa sisäpuolella.
Toi estää leveän kyykky/maveasennon. Ottaa tonne polven sisäosaan kipeästi, jos on sumoasennossa... Muutenkin kyykkäämisen kanssa saa olla tarkkana. Etukyykky tuntuu välillä pahalta polvessa. Crosffitin puolella wall ballit ja thrusterit tekee kanssa polven araksi (noissa tulee mentyä helposti ehkä vähän turhan syvälle ja siitä ei mun polvi tykkää).

Olen reilu kuukauden mennyt ohjelmalla. Sarjapainot nousseet aloituksesta n. 30% ja alkaa olla jo tiukkoja ja palautuminen on hitaampaa. Joka treeniin olen lyönyt lisää ohjeen mukaan. Olisiko aika tehdä joku deload ettei mene hermosto ihan tukkoon?
En ole ihan aloittelija enää, treenitaustaa useita vuosia.

Nousujohteinen treeni katkesi joulukuun alussa. Koetin mavessa enkkaa ja sainkin väkisin ylös. No sen jälkeen en oo pystynut mitään kunnon kyykkyjä tekemään.. jotain max 70kg.. just olin voimahommia lopettelemassa ja siirtymässä toisenlaiseen harjoitteluun. Sain kyykyn sarjapainoksi jo 97.5kg ja just ennen tota mavekokeilua tein mm. 10x5 kyykkyä 80kg, kyykyt aina alkavalla minuutilla ja hyvin meni. Ton maven jälkeen ei kärsinyt selkään laittaa juuri 70kg enempää. Tein sit kaikkea muuta loppukuun. Kunnes kuun lopulla intouduin tekemään muutaman raskaan crossfit wodin. Mm. "DT", eli mave,rive riipusta ja ylöstyöntö. 12-9-6 toistoa. 5 kierrosta ja kelloa vastaa. Painoa tossa itelle mukavat 50kg. Sitten pari muuta vastaavaa peräkkäisinä päivinä, niin johan jumahti alaselkä niin jumiin, että olin viikon saikulla ja nyt toisen viikon jälkeen ekan kerran varovaisesti edes pystyi salia kokeilemaan. Kevyita kyykkyjä ja heti meni selkä aika huonoksi. Saas nähdä mitä tulee..

Tuossa näkee miten syvältä on crossfit. Ainakin nuo painonnosto muunnelmat. Ei tarvi kuin 50 kg niin saa varmasti selän ja olkpäät rikki väsyneenä. Ei mitään älyä repiä kympin sarjoja kelloa vastaan, termos. Enintään vitosia ja hyvissä voimissa. Kuntopiirit sitten jollakin muilla liikkeillä. Toki taustalla oli se maven aiheuttama juilinta mutta silti.

Nyt on reilu kolme kuukautta Starting Strenghtiä takana ja kuntosaliharrastus saatu ihan hyvälle alulle kyseisen ohjelman myötä. Koskaan aikaisemmin en ollut salilla käynyt ennen tätä ohjelmaa ja ylävartalotreeni on ollut lähinnä satunnaista punnertelua, leukoja ja käsipainoilla härväämistä kotona. Jalat ovat aina olleet yläkroppaa hieman edellä juoksun, futiksen ja pyöräilyn takia mutta olen kuitenkin aina ollut ruumiinrakenteeltani melkolailla siima. Sarjapainot valitsin melko maltillisesti, mutta kuitenkin niin ettei alun painoja paljoakaan suuremmat olisi alussa nousseet. Rinnallevedon vaihdoin aluksi kulmasoutuun ja myöhemmin, ehkä kuukauden jälkeen leuanvetoihin. Muuten pidin ohjelman melkolailla sellaisenaan, vatsoja tein silloin tällöin treenin jälkeen erilaisilla liikkeillä ja penkkipäivinä dippejä kehonpainolla 3x5. Ruokavalioon tuli kiinnitettyä kunnolla huomiota ehkä ensimmäistä kertaa elämässä ja ruokahalukin lisääntyi melkoisesti treenin alettua, safkaa on siis vedetty ihan huolella. Sarjapainot kehittyi seuraavasti:

Kyykky 55 -> 100kg
Penkki 40 -> 70kg
Pystypunnerrus 25 -> 42,5kg
Mave 40 -> 110kg (tän aloitin tosi varovaisilla painoilla)
Kulmasoutu 30 -> 65kg

Oon tosi tyytyväinen kehitykseen sarjapainoissa, oma paino nousi reilusta 75 kilosta kahdeksaankymppiin.

Seuraavana ois vuorossa vaihto johonkin toiseen ohjelmaan, kun SS alkoi käydä todella raskaaksi ja molemmat punnerrukset olen jo kertaalleen resetoinut, ja uusi stoppi on taas tulossa edellisiin maksimeihin. Lisäksi vitosten tekeminen on ruvennut tuntumaan puuduttavalta ja olisi muutenkin mukava saada uusi ohjelma työn alle. Minkälaiset ohjelmat teillä on ollut käytössä SS:n jälkeen? Golden Six on itsellä käynyt mielessä, yksijakoinen ohjelma tuntuisi purevat ihan hyvin ja raskaat moninivelliikkeet on mukavia tehdä.

Mä teen mukaillen tuota edelleen, tuntuu sopivan mulle. Pidän raskaista moninivelliikkeistä. 1-jakoinen 3krt viikossa.

Treeni A:
-SSB Kyykky
-Penkki
-Mave/Trap bar
-Leuat
-Vatsat

Treeni B:
-Takakyykky
-Pystäri
-Pendlay row
-Kapea penkki
-Vatsat

Perjantaille ne hauikset ja ojentajat. Mavessa vuorottelen tankoa ja Trap baria.
Trap bar alaotteella.
Leuat teen välistä lisäpainoilla, välillä räjähtävästi ilman painoja.
Vatsoille yleensä voimapyörää.
Yliraudat otin käyttöön myös, suosittelen.

Teen siis kolmea eri jaksoa:
-Toistot 6-8
-Perusvoimakausi toistot 4-6
-Piikkausjakso

Ens viikolla alkaa ensimmäinen piikkausjakso mulle, erittäin mielenkiintoista päästä kokeilemaan. (y)

Nyt tuli alotettua tämä ohjelma, melko aloittelijaksi itseni laskisin. Salitaustaa takana joku neljä vuotta jotain puolen vuoden pätkiä mutta aina motivaatio lopahtanut. Nyt tarkotus ottaa ittee niskasta kiinni ja pudottaa painoa ja saada vähä lihasta läskin tilalle. Tällä hetkellä mitat 178/97kg.
Alotuspainot oli:
Penkkipunnerrus 3x5 42.5kg
Maastaveto 1x5 62.5kg
Kyykky 3x5 50kg
Pystypunnerrus 3x5 30kg
Soutu levytangolla 3x5 40kg
Katotaan miten treeni rupee kulkemaan

Olen ottamassa tämän ohjelman käyttöön, mutta en ihan 100% ymmärrä ja olisi kysymys siihen. Esimerkiksi tällä hetkelle menee 3x5 65kg penkistä, niin jos on eka viikko menossa, niin aloitanko tuolla painoilla vai pienemmällä, jotta voin lisätä painoa treenin/viikon jälkeen? Mietin vain, jos mä tohon lisää vähän, niin ei mene montaa viikkoa, niin ei nouse enää, ellei tule hyvin kehitystä

Olen ottamassa tämän ohjelman käyttöön, mutta en ihan 100% ymmärrä ja olisi kysymys siihen. Esimerkiksi tällä hetkelle menee 3x5 65kg penkistä, niin jos on eka viikko menossa, niin aloitanko tuolla painoilla vai pienemmällä, jotta voin lisätä painoa treenin/viikon jälkeen? Mietin vain, jos mä tohon lisää vähän, niin ei mene montaa viikkoa, niin ei nouse enää, ellei tule hyvin kehitystä

Pienemmillä,oisko n.40kg. siitähän se nousee hiljalleen vanhaan ja siitä ohi..

Takana noin puolivuotta saliharjoittelua, tavoitteena saada lihasmassa kukkakeppiin (aika laihoin tuloksin) Ensin 3 kuukautta Golden Six ja nyt edelliset 3 kuukautta 2-jakoista

1. päivä
Kyykky
Penkki
Vinopenkki käsipainoilla
Pystypunnerrus käsipainoilla
Vipunostot eteet
Reisiojennus laitteessa
Ranskalainen punnerrus
Ojentajapunnerrus taljalla
Vatsat 3-6 sarjaa eri liikkeitä

2. päivä
Maastaveto
Leuanveto vastaotteella
Kulmasoutu tangolla
Reisikoukistus laitteessa
Pohkeet laitteessa seisten
Hauiskääntö käsipainoilla
Hammer käsipainoilla
Vatsat 3-6 sarjaa eri liikkeita

Liikkeet yleensä 3x8-12, paitsi mave 3x6. Yrittänyt tehdä niin isoilla painoilla, kun suinkin jaksaa eli yleensä ei 3 täyttä sarjaa mene.

Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa ma-ke-pe ja joinain viikkoina, kun kerkeää niin lisäksi la tai su. 3 kuukautta mennyt tuolla nykyisellä, niin tekisi mieli vaihtaa, jos saisi paremmin kehitystä. Tällä starting strenght ohjelmalla moni tuntuu saaneen hyvää tulosta. Pari kysymystä askarruttaa: Millaisilla painoilla nuo 3x5 sarjat pitäisi aloittaa verrattuna, mitä nykyään menee 3x8 sarjoissa? Tehdäänkö siis aina lämmittelysarjoja 3kpl (1x10 , 1x6, 1x3) ennen näitä 3x5 sarjoja?

Sarjat siis

Treeni A:
Kyykky 3x5
Penkki 3x5
Mave 2x5

Treeni B:
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Kulmasoutu 3x5

Vatsat ajattelin lisätä kumpaankiin treeniin lisäksi. Ruokavalio pitäisi saada toki myös kuntoon...

Kuinka ehdoton tuo painojen lisäys joka ikisellä kerralla on? Aloitin ohjelman vajaa pari viikkoa sitten. Koska lähtöpainot (voimatasot) todellla alhaiset, niin varsinkin kyykyssä rupeaa jo nyt tuntumaan, että seuraavalla kerralla ei välttämättä enää mene 2,5kg lisäys. 7,5kg lisäys viikossa on prosentuaalisesti jo todella paljon. Voinko tehdä kahdella perättäisellä kerralla samoilla painoilla? Vai pitääkö vain nostaa niin kauan kuin nousee ja sitten tiputtaa muutama pykälä alaspäin ja "kerätä uudestaan vauhtia" ?

Muuten ohjelma tuntuu todella hyvälle ja mieleiselle ja uskon, että tällä voisi viimeinkin saada tulosta aikaan

Onko tällä samalla SS - rungolla kuinka tuhoon tuomittu ajatus treenata 2x / viikko?
Eikös nämä yksijakoiset ohjelmat ole juuri siitä kivoja, että treenikertojen määrä per viikko ei ole niin kiveen hakattu, kun koko kroppa treenataan joka kerta. Jos et tuon useammin pääse salille, niin yksijakoinen on mielestäni ihan hyvä. Ja jos aina välillä pääset sen kolmannenkin kerran viikon aikana, niin tällainen ohjelma taipuu siihen hyvin.

Kuinka ehdoton tuo painojen lisäys joka ikisellä kerralla on? Aloitin ohjelman vajaa pari viikkoa sitten. Koska lähtöpainot (voimatasot) todellla alhaiset, niin varsinkin kyykyssä rupeaa jo nyt tuntumaan, että seuraavalla kerralla ei välttämättä enää mene 2,5kg lisäys. 7,5kg lisäys viikossa on prosentuaalisesti jo todella paljon. Voinko tehdä kahdella perättäisellä kerralla samoilla painoilla? Vai pitääkö vain nostaa niin kauan kuin nousee ja sitten tiputtaa muutama pykälä alaspäin ja "kerätä uudestaan vauhtia" ?

Muuten ohjelma tuntuu todella hyvälle ja mieleiselle ja uskon, että tällä voisi viimeinkin saada tulosta aikaan
Jos treenaat kolme kertaa viikossa ja lisäät joka liikkeessä painoja joka ikinen kerta sen 2,5 kg, niin laskepa mitä se tekee vuodessa: 390 kg. Jos arvelet tällaiseen tulosparannukseen pystyväsi, niin anna palaa vaan :puntti:

Vakavammin: Eihän niitä painoja joka kerran tarvitse eikä voi lisätä. Lisää painoa silloin kun pystyy ja silloin tällöin lisää samoilla painoilla yhden toiston. Tai tiputtaa hiukan painoja, jos ei se yhden toiston lisäys muuten onnistu. Sellaista aaltoillen nousujohteista säätämistä se on minun vähäisen kokemukseni mukaan.

Nyt tuli alotettua tämä ohjelma, melko aloittelijaksi itseni laskisin. Salitaustaa takana joku neljä vuotta jotain puolen vuoden pätkiä mutta aina motivaatio lopahtanut. Nyt tarkotus ottaa ittee niskasta kiinni ja pudottaa painoa ja saada vähä lihasta läskin tilalle. Tällä hetkellä mitat 178/97kg.
Alotuspainot oli:
Penkkipunnerrus 3x5 42.5kg
Maastaveto 1x5 62.5kg
Kyykky 3x5 50kg
Pystypunnerrus 3x5 30kg
Soutu levytangolla 3x5 40kg
Katotaan miten treeni rupee kulkemaan
No nyt on melkein 2kk tehty tätä ohjelmaa ja omapaino nyt about 94, aika hitaasti tullu diettailtua
Sarjapainot noussu
Penkki 67.5
Mave 97.5
Kyykky 72.5
Pystäriä rupesin tekemään käsipainoilla kun tangolla sattuu ilkeesti olkapäihin
Ja kulmasoutu 65kg

Reilu 3 viikkoa nyt menty. Kyykky ja mave kehitykseen olen ihan tyytyväinen, kulmasoutu ok, pystärissäkin pientä kehitystä, mutta penkki junnaa aivan paikallaan. Olisiko vinkkejä millä tuota penkkiä saisi kehittymään? En tiedä onko penkin osalta kyse tekniikasta vai pitäisikö ottaa ohjelmaan penkkiä tukevia apuliikkeitä joka kerralle? Vai lisätä toistoja penkkiin (sotii ohjelmaa vastaan..)?

En ole tähän mennessä tehnyt tuon varsinaisen ohjelman päälle mitään apuliikkeitä (paitsi vatsoja tietysti joka kerta). vaan pyrkinyt panostamaan puhtaaseen tekniikkaan..

Tänään olisi taas vuorossa treeni A, eli sitä penkkiä

Tämän ohjelman avulla on lähtenut hyvin salitreeni käyntiin, joten kiitos ohjelman suunnittelijalle. Ainut ongelma on, että soudun motoriikka tuntuu tulevan pahasti jäljessä muita liikkeittä. Joten olisiko mahdollista korvata soutu jollain yhtä tehokkaalla liikkeellä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom