Monotonisuus toimii joillekkin jos muuten ei uskalla tai ymmärrä lisätä painoja. Siinä mä olen ihan samaa mieltä, että aloittelijalle, ja valtaosalle pidemmällekin ehtineistä normaaleista salitreenaajista se treenin kokonaisvoluumin kasvatus on paras tapa kehitykseen vaikka tavotteet olis bodailussa eikä edes voimapuolella.
Mutta toi SS opettaa tavallaan sitä progressiota vähän väärällä tavalla. Koska sitä kehitystä ei voi eikä tarvitse hakea jatkuvasti nimenomaan painojen lisäyksellä, vaan esim. sarjamäärien lisäys on myös progressiota, mutta helpompi tapa kuin korottaa suoraan painoja. Toi jatkuva painon korotus voi johtaa myös siihen että sarjat menee väkisin liian tiukoiksi, kun pitkällä tähtäimellä olis järkevää mennä päivän kunnon mukaan ja pääsääntöisesti jättää viimeisiinkin sarjoihin vähän varaa. Ja toinen ongelma on just se, että toistot on koko ajan samat. Jos nyt joku haluaa yrittää jatkuvasti lisätä painoa, niin tehtäis sit edes vaikka nelosia, kutosia ja kaseja korotuksilla eikä jumituta siihen pelkkään vitoseen.
Hyvä kumminkin jos on tuloksia tollakin tullut, ei siinä mitään.
Tuloksia tuli treeniuran alkuvaiheessa aika monella eri systeemillä. 5x3, 5x5, texas method jne. Mitä pitempään on salikomedioinut, sitä vähemmän niitä tuloksia tulee, teki mitä tahansa. Päivän kunnon mukaan treenaaminen on aika perussettiä, mitä enemmän pohjalla on loukkaantumisia ja motivaation heittelyitä. Ihmiskeho ei ole kone, vaikka se ajatuksena onkin aika kiehtovaa ajatella olevansa kuin Terminaattori.
Miten muuten itse treenaat, ja minkälaisia rautoja liikkuu perusliikeissä?