Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Onko mahdollista aloittaa tuollainen 1-jakoinen perusohjelma toistoilla 10-15 per sarja josta sitten parin kuukauden jälkeen tiputetaan toistot tasolle 4-6 per sarja? Entä olisiko tällaisessa yhden salireissun liikepatterissa mitään ideaa aloittelijalle:

Kaikki kerralla variaatio 1:

Jalkaprässi
Takareisi koneessa
Pohkeet
Vinopenkki
Hauiskääntö käsipainoilla
Kulmasoutu levytangolla
Pystypunnerrus käsipainoilla
Ojentajat taljassa

Kaikki kerralla variaatio 2:

Jalkakyykky
Takareisi koneessa
Lähentäjä/Loitontaja
Rintaprässi
Hauiskääntö levytangolla
Kulmasoutu käsipainoilla
Pystypunnerrus levytangolla
Ranskalainen punnerrus

Treenijako 2 on 1 off eli salikäyntejä 4-5 kertaa viikossa kierrosta riippuen.

Vatsalihaksia saa tehdä jos haluaa, ei ole pakko.

Toistoja 15 per sarja, 3 sarjaa per liike. Kahden kuukauden jälkeen tiputetaan toistot 6 per sarja, 3 sarjaa per liike. Salille mennään kävelemällä, itse salilla ei tuhlata aikaa mihinkään aerobiseen hinkkailuun kardiolaitteilla. Venytellä saa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä taitaa olla nyt väärässä ketjussa; ei näytä oikein Starting Strengthiin liittyvän (katso ensimmäinen postaus).

Pistetään nyt kuitenkin pikavastaukset.

Jos meinaat ensin opetella liikkeet kunnolla, niin suurempi toistomäärä ideana ei ole mitenkään huono.

Penkkipunnerrus ja maastaveto (-variaatio) sinulta puuttuu kokonaan. Ylätaljan ja/tai leuanvedon lisäisin myös.

Lähentäjiä/loitontajia ei ole juuri syytä tehdä ellei tykkää selailla salilla Reginaa.

Koneessa/taljassa tehtävien eristävien liikkeiden suorittaminen 4-6 toistoalueella ei (mielestäni) ole järkevää (esim. ojentajat, pohkeet, takareisi, prässi, jne).

Aika paljon noita liikkeitäkin tosin on, että vilkaiseppa vaikka tämän ketjun ensimmäistä postausta ja kaappaa siitä ohjelman runko.
 
Ss 3 painos luettu ja tällä hetkellä practical programming työn alla. SS oli erittäin hyvä kirja tarkkoine selostuksineen tekniikoista. Rippetoe myös hyvin selittää miksi juuri näin tulee tehdä. Tästäkin ketjusta voisi heittää 3/4 osaa pois jos ihmiset vaivautuisivat lukemaan kirjan.
Practical programming pureutuu suht syvällisesti asioihin. Mutta mikäli aihe tuntuu kiinnostavalta niin suosittele lukemaan. Teki salilla sitten mitä ohjelmaa tahansa.

Tilasin kirjat ja olen päässyt nyt uuteen alkuun, vaikka lukemista ja omaksuttavaa vielä riittääkin. Kiitti vinkistä - kokonaisuus avautuu aivan eri lailla, kuin täällä netissä, vaikka loistava foorumi onkin. Paljon enemmän saa omasta tekemisestä nyt irti.

Voin suositella nyt itsekin.
 
Onko mahdollista aloittaa tuollainen 1-jakoinen perusohjelma toistoilla 10-15 per sarja josta sitten parin kuukauden jälkeen tiputetaan toistot tasolle 4-6 per sarja? Entä olisiko tällaisessa yhden salireissun liikepatterissa mitään ideaa aloittelijalle:

Kaikki kerralla variaatio 1:

Jalkaprässi
Takareisi koneessa
Pohkeet
Vinopenkki
Hauiskääntö käsipainoilla
Kulmasoutu levytangolla
Pystypunnerrus käsipainoilla
Ojentajat taljassa

Kaikki kerralla variaatio 2:

Jalkakyykky
Takareisi koneessa
Lähentäjä/Loitontaja
Rintaprässi
Hauiskääntö levytangolla
Kulmasoutu käsipainoilla
Pystypunnerrus levytangolla
Ranskalainen punnerrus

Treenijako 2 on 1 off eli salikäyntejä 4-5 kertaa viikossa kierrosta riippuen.

Vatsalihaksia saa tehdä jos haluaa, ei ole pakko.

Toistoja 15 per sarja, 3 sarjaa per liike. Kahden kuukauden jälkeen tiputetaan toistot 6 per sarja, 3 sarjaa per liike. Salille mennään kävelemällä, itse salilla ei tuhlata aikaa mihinkään aerobiseen hinkkailuun kardiolaitteilla. Venytellä saa.

Jos voisin jotain oman saliharrastukseni alusta muuttaa, niin olisin aloittanu mahd pian Starting Strengthin, enkä 4-5vuotta aloittamisen jälkeen.ylivoimaisesti paras aloittelijan ohjelma voiman ja perusliikeiden harjoitteluun. Ohjelmalla saa kyllä itselle lihasmassaa, muttei niin huomattavasti kuin suoranaisella bodytreenillä. Tämä on kuitenkin pitkässä juoksussa toisarvoista, sillä saavutettuasi kohtuulisen voimatason, pystyt käyttämään sen verran suurempia sarjapainoja että lihaksesi kyllä turpoavat nopeammin kuin Suomen valtionvelka.
Esimerkkinä: Jos alat nyt vääntämään penkkiä vaikkpa 4x10 toistoa 50kg:llä ja etenet siitä pikkuhiljaa ylöspäin vs nostat nyt tehokkaasti voimatasosi niin ylös, että n vuoden päästä teet 4x10 toistoa penkkiä satasella. Hauisten ja muiden esteettisten lihasten miettiminen on vähän kuin talonrakentaja alkaisi kesken kattopaneelien asennusten maalaamaan kuvioita makkarin tapettiin. Esisisjaisesti tärkein lihastenkasvattaja aloittejalle on kuitenkin kovien perusliikkeiden ja tarvittavan levon aiheuttaman hormonaalinen vaste, jonka ansiosta lihaksisto turpoaa oikeastaan kaikkialla kehossa mihin treenaaja kohdistaa edes pienimmänkinkin vastusharjoittelun. penkki, kulmasoutu, leuat, rive osuvat kyllä käsien lihaksistoon tarpeeksi, jotta kyykyn yms isojen liikeiden aikaansaama hormoonituotanto kasvattaa niitä.
Itse sanoisin että ennen kuin kyykkysarjat saa tehtyä vähintään 1,5x, maven 2x ja penkin 1x omalla painolla, ei kannata murehtia mitään muuta kuin pääliikkeitä.
 
Itse olen aikalailla eri mieltä siitä, että tämä Pakkiksen ketju olisi millään tavalla vammainen. Kyllähän tätä pitää selata, että löytyy ne hyvät vinkit, mutta ainakin itselleni nimimerkki Manalan kirjoitukset liikkeiden tekniikasta, sekä yleensäkin treeniin liittyvistä perusasioista, kuten lihashuollosta, ovat olleet kullan arvoisia. Ne ovat jossain sivujen 70-150 välissä (auttaa varmaan paljon löytämisessä, hehe). Kyllähän se sama tieto, ja muutakin, löytyy myös ss.com foorumeilta, mutta suomen kielen ymmärtämisen helppouden lisäksi englantiin verrattuna, itseäni vähän risoo ihmisten yleinen asenne tolla sivulla. SS on vähän niin kuin tie, totuus ja valo, ja joku ihan triviaali muutos "ohjelmaan" saa ihmiset sellaisen lynkkausmentaliteetin valtaan, että alkaa pelottaa.

Rippetoe itse on tosi fiksu ihminen ja valmentaja, mutta porukalla on joskus taipumusta vetää toi henkilöpalvonta pikkusen överiksi. Joo, itselläkin on/oli vaikea isäsuhde, ja sellainen tausta, jos mikä saa ihmisen hakemaan itselleen mentoria. Tohon rooliin Rippetoe sopi mullekin aikoinaan, mutta joskus asioita kannattaa ajatella muistakin, kuin vain yhdestä näkökulmasta. SS ja Texas method ovat silti itselle olleet tuloksekkaimpien ohjelmien joukossa, mutta joka kerta olen modannut ne silloiseen elämäntilanteeseen sopiviksi.

heheh moro vaan SivariKing pitkästä aikaa :) Muistan hyvin meidänkin väännöt ja keskustelut vuosien takaa. Miten on treenit mennyt?
 
heheh moro vaan SivariKing pitkästä aikaa :) Muistan hyvin meidänkin väännöt ja keskustelut vuosien takaa. Miten on treenit mennyt?

Kiitos kysymästä! Treenit meni tosi hyvin aina tän vuoden puoliväliin, kunnes katkaisin vasemman käden hauiksen. Jälkikäteen kun miettii, niin ei olisi pitänyt sotkea keskenään samassa ohjelmassa korkeavolyymista, eristävää käsitreeniä ja raskaita lisäpainoleukoja. En vain osannut päättää, mitä treeniltä halusin ( paitsi tietysti kaiken, nyt heti ja samaan aikaan ). Sitä ennen veivasin Texas Methodia 3 kk, ja voimatasot nousivat yllättävän hyvin, 8 vuotta salitreenin aloittamisen jälkeen. Liian rankka ohjelma tosin pitemmän päälle, kroppa meni aika tukkoon. Lisäksi tossa on se hassu puoli, että frekvenssi kyykylle on niin paljon suurempi, kuin muille liikkeille, että just kun penkissä, pystärissä ja rivessä alkoi tulla kehitystä, kyykkyraudat olivat kasvaneet niin isoiksi, että koko hommaan tuli stoppi ylirasituksen muodossa.

TM:n loppupuolella kyykky oli 165kgx5, mave 215kgx3, penkki 97,5kgx4, pystäri 70kgx4, rive 75kgx3x5, etukyykky 95kgx5x2, leuat 35kgx5, ghr 10kgx8 ja dragon flagx10.

Miten sun treenit on kulkeneet?
 
TM:n loppupuolella kyykky oli 165kgx5, mave 215kgx3, penkki 97,5kgx4, pystäri 70kgx4, rive 75kgx3x5, etukyykky 95kgx5x2, leuat 35kgx5, ghr 10kgx8 ja dragon flagx10.
Sul on hurjasti takakyykky edellä etukyykkyä, saisit aika paljon kiloja lisää jos etari ois 130kg*5 paikkeilla. Kannattaa niitä kevennyksiä ottaa ja vaihtaa ohjelmaakin jos alkaa tukottamaan, niin kuin varmasti alkaakin kun kovaa tossa texas methodissa painetaan kun joka viikko mennää eteenpäin. Hienoja tuloksia anyways!
 
Sul on hurjasti takakyykky edellä etukyykkyä, saisit aika paljon kiloja lisää jos etari ois 130kg*5 paikkeilla. Kannattaa niitä kevennyksiä ottaa ja vaihtaa ohjelmaakin jos alkaa tukottamaan, niin kuin varmasti alkaakin kun kovaa tossa texas methodissa painetaan kun joka viikko mennää eteenpäin. Hienoja tuloksia anyways!

Kiitos! Etari oli TM:ssä kevyen päivän kyykky-variaatio, joten idea oli pelkästään tehdä ko. liike keskellä viikkoa "kevennyksenä", noiden raskaampien takakyykky-treenien välissä. Tosiaankin, nämä 1-jakoiset ohjelmat ovat vähän kaksiteräinen miekka siinä mielessä, että tulosta tulee isoissa perusliikkeissä nousevien kilojen muodossa nopeammin, kuin millään muulla treenimetodilla. Kääntöpuolena sitten se, että kun stoppi tulee kehityksessä, niin ainakin omalla kohdalla ollaan usein jo lievän ylirasituksen puolella. Ja siihen ne tulokset sitten jäävät.

Otin etarissa tämän ohjelman loppumisen jälkeen 3-jakoisella treenatessa 120kgx4, joka oli jo tosi tiukka sarja. En ollut todellisuudessa yhtään sen vahvempi, kuin TM:n aikana, mutta 3-jakoisessa ohjelmassa ei ollut käytännössä ollenkaan takakyykkyä ja mavea tukottamassa kroppaa, ja jalatkin tehtiin vain kerran viikkoon, joten kroppa oli freesimpi etaria varten. En tiedä, korreloiko toi etukyykky loppupeleissä takakyykyn kanssa niin paljon, kropan asento on sen verran erilainen noissa liikkeissä. Saatat olla oikeassa siinä, että jos etureidet ovat oikeasti heikko lenkki takakyykyssä, silloin etari varmaan jeesaa. Mutta voimannostokyykky on aika vahvasti alaselkä- ja lantiopainotteinen liike, kun taas etarissa rasittuu etureisien lisäksi enemmän vatsalihakset ja yläselkä.
 
Joo, en laittanut tota etarin ennätystulosta ensimmäiseen viestiin, koska se tuli eri ohjelmalla. Mun mielestä tavallaan vahvistaa pointin, että 1-jakoisella on vaikea kehittää nimenomaan omia heikkouksia. Vahvuudet kehittyvät paljon nopeampaa tahtia, ja vievät täten suurimman osan palutumisresursseista. Ei tule heti mieleen 1-jakoista, voimapainotteista ohjelmaa, joka EI OLISI rakennetu takakyykyn ympärille. Vähän ying/yang juttu, se syy, minkä takia nämä ohjelmat toimivat niin hyvin, on myös sama syy, miksi seinä tulee näissä aina vastaan niin kovaa. Tietty kevyitä viikkoja/päviä pystyy leipomaan näihin, mutta jossain vaiheessa systemaattinen rasitus vain kasva liian suureksi.

Itse tosin tarvin tällaisen simppelin rungon, muuten ohjelman noudattamisesta ei tule mitään. Tämä on aika vähän huomioitu aihe treenistä puhuttaessa, mutta olen huomannut, että mitä enemmän vapauksia ohjelma antaa, sitä vaikeampaa on pitää "kaikki pallot ilmassa". Ehkä tämäkin on vähän hämäävää, kun treeniohjelman pitäisi AINA olla tavoitteista riippuvainen, ja tukea näitä tavoitteita. Mutta 1-jakoisella treenatessa on helppo tuudittautua siihen, että "kunhan rauta nousee, niin homma skulaa". Ehkä siksi tällainen treenityyli on niin koukuttavaa, niin kauan, kuin sarjapainot nousevat, "tavoite" on saavutettu.

Joku 5/3/1 voisi olla palautumisen kannalta parempi ohjelma, mutta aikaisempien kokemusten perusteella multa meni koko homma niin sekaisin treenien viikkotason rytmittämisen suhteen, että Wendler olisi närkästynyt ja tuohtunut, jos saisi tietää. Apulliikkeiden kanssa sama juttu, 1-jakoiseen ei yksinkertaisesti mahdu mitään turhaa, joten kaikki ihmeellinen hörhöily karsiutuu automaattisesti pois. Sit taas jos mietti bodauksen kannalta, niin koko juttu perustuu enemmän lihastyhmäkohtaiselle kokonaisvolyymille- ja rasitukselle, joten apuliikkeillä on ihan eri funktio, kuin voimatreenissä. Kelailen tässä vaan sitä, että kun käsi tulee kuntoon, mitä treeniltä ylipäätänsä haluaa. Suuria kysymyksiä.. Väärä, ketju, sorry..
 
Joo enempi tota etaria mietin, että jos etureidet on heikot, mutta sulla on kuitenki ihan hyvä suhde kyykkyjen välillä, kun toinen on voimanostotyylillä.

No voihan mun mielestä 1-jakoisen rakentaa heikkouksien ympärille siten, että heikot liikkeet ovat pääliikkeinä ja vahvemmat tai niiden variaatiot apuliikkeinä, soveltaen tota TM:n runkoa, jolloin esim:
MA: Rive, pystäri, etukyykky
KE: Pause kyykky, kapea pena, SJMV
PE: Rive, pystäri, etukyykky

Kuhan vaa heittelen ideoita
 
Joo enempi tota etaria mietin, että jos etureidet on heikot, mutta sulla on kuitenki ihan hyvä suhde kyykkyjen välillä, kun toinen on voimanostotyylillä.

No voihan mun mielestä 1-jakoisen rakentaa heikkouksien ympärille siten, että heikot liikkeet ovat pääliikkeinä ja vahvemmat tai niiden variaatiot apuliikkeinä, soveltaen tota TM:n runkoa, jolloin esim:
MA: Rive, pystäri, etukyykky
KE: Pause kyykky, kapea pena, SJMV
PE: Rive, pystäri, etukyykky

Kuhan vaa heittelen ideoita

Hyvän näköinen runko tämä on! Itse ajattelin just jotain saman tyylistä, ainakin riven suhteen, ei noin tekninen liike oikein kehity, jos sitä treenaa vain kerran viikkoon pari sarjaa. Kyllä toi low-bar kyykky ottaa muuten myös etureisiin, ei vaan yhtä suoraan, kuin selkä pystyssä tehty etari- tai painonnostokyykky.
 
Hyvän näköinen runko tämä on! Itse ajattelin just jotain saman tyylistä, ainakin riven suhteen, ei noin tekninen liike oikein kehity, jos sitä treenaa vain kerran viikkoon pari sarjaa. Kyllä toi low-bar kyykky ottaa muuten myös etureisiin, ei vaan yhtä suoraan, kuin selkä pystyssä tehty etari- tai painonnostokyykky.
Joo, aika paljon riippuu välityksistä myös miten eri tyylit haastavat kroppaa. Kannattaa sitä riven tekniikkaa (kevyesti 40kg-60kg) tehdä vaikka joka reenissä jos haluaa kehittyä nopeasti. Teetkö muuten raakana vai koko liikkeenä?
Ihan hauskasti tulee varmasti kehitystä ja nopeasti, koska sulla on jo voimatasot 100kg-120kg raaka riveen valmiina :) Jos ei ihan raakana heti, niin kyykyn kautta ainakin! Sitte kun tekniikka harjaantuu ja etariin on saatu paukkuja, niin about 130-140kg kyykyn kautta, not bad ;) Ite tulee painonnostoa harrastettua nykyään vain, on tosi mukava laji!
 
Joo, aika paljon riippuu välityksistä myös miten eri tyylit haastavat kroppaa. Kannattaa sitä riven tekniikkaa (kevyesti 40kg-60kg) tehdä vaikka joka reenissä jos haluaa kehittyä nopeasti. Teetkö muuten raakana vai koko liikkeenä?
Ihan hauskasti tulee varmasti kehitystä ja nopeasti, koska sulla on jo voimatasot 100kg-120kg raaka riveen valmiina :) Jos ei ihan raakana heti, niin kyykyn kautta ainakin! Sitte kun tekniikka harjaantuu ja etariin on saatu paukkuja, niin about 130-140kg kyykyn kautta, not bad ;) Ite tulee painonnostoa harrastettua nykyään vain, on tosi mukava laji!

Raakana olen tehnyt. Ei välttämätä edes liikkuvuus ranteissa anna periksi tehdä kyykyn kautta ( en ole kokeillut ), etarinkin tein body-tyyliin kädet ristissä tangon päällä. Noista voimatasoista olen siinä mielessä samaa mieltä, että luulisi 200kg+ maven korreloivan jotenkin riven kanssa, että nousisi joku 90kg ainakin. Mutta toisaalta on paljon tyyppejä, joilla se korrelaatio ei silti näy mitenkään. Tarkoitit varmaan sitä, että JOS riven tekniikka olisi riittävän hyvä, niin edellytykset olisi TEORIASSA saada 100kg+ rinnalle.

Yksi kaveri, jonka kanssa juttelin salilla, oli vähän eri mieltä noista suhteista. Olin itse sitä mieltä, "että kyllä luulisi ainakin 100kg nousevan", kaveri taas sanoi, että 100kg rivessä vastaisi about 120kg penkistä ( en tiedämistä toi suhde tulee ). Mutta luulen, että pointti oli se, että riven loppuveto ja penkki ovat niin paljon kiinni pienemmistä lihasryhmistä, kuten olkapäät (kohautus rivessä?), että kehitys olisi hitaampaa.

Kiitos rohkaisusta, itsekin kyllä uskon että tekniikkaa treenaamalla homma skulaa. Kyllä kyykynkin tekniikan kanssa meni aikaa opetella, ja se on kuitenkin aikalailla ykseinkertaisempi liike, kuin rive. Eli toistoja..
 
Raakana olen tehnyt. Ei välttämätä edes liikkuvuus ranteissa anna periksi tehdä kyykyn kautta ( en ole kokeillut ), etarinkin tein body-tyyliin kädet ristissä tangon päällä. Noista voimatasoista olen siinä mielessä samaa mieltä, että luulisi 200kg+ maven korreloivan jotenkin riven kanssa, että nousisi joku 90kg ainakin. Mutta toisaalta on paljon tyyppejä, joilla se korrelaatio ei silti näy mitenkään. Tarkoitit varmaan sitä, että JOS riven tekniikka olisi riittävän hyvä, niin edellytykset olisi TEORIASSA saada 100kg+ rinnalle.

Yksi kaveri, jonka kanssa juttelin salilla, oli vähän eri mieltä noista suhteista. Olin itse sitä mieltä, "että kyllä luulisi ainakin 100kg nousevan", kaveri taas sanoi, että 100kg rivessä vastaisi about 120kg penkistä ( en tiedämistä toi suhde tulee ). Mutta luulen, että pointti oli se, että riven loppuveto ja penkki ovat niin paljon kiinni pienemmistä lihasryhmistä, kuten olkapäät (kohautus rivessä?), että kehitys olisi hitaampaa.

Kiitos rohkaisusta, itsekin kyllä uskon että tekniikkaa treenaamalla homma skulaa. Kyllä kyykynkin tekniikan kanssa meni aikaa opetella, ja se on kuitenkin aikalailla ykseinkertaisempi liike, kuin rive. Eli toistoja..
Joo tekniikasta tosi paljon kiinni, raaka rive on kuitenkin suht yksinkertainen vielä jos verrataan tempaukseen tai täysriveen. Raa'assa rivessä saa runttaamalla jonkin verran anteeksi, pyrkimällä vaan maksimaaliseen räjähtävyyteen. Rohkeasti vaan tekniikkaa harjoittelemaan niin hyvin menee!
En tiedä mistä kaverisi on ton penkki-rive-suhteen kuullut/keksinyt, koska ihan eri lihakset tekevät suurimman osan työstä. "Kohautus" tai itsensä allevetäminen on sitä varten, että tangon vastaanottaa oikealla korkeudella, eikä hirveästi vaikuta tangon korkeuteen muuten kuin vaikuttaen tangon rataan. Sen sijaan vauhtipunnerrus=penkki tuntuu usealla toimivan, eli sen minkä pystyy vauhtipunnertamaan pystyy suurin piirtein penkkaamaankin.
 
Mitenkäs sitten kun aletaan olla semmosissa painoissa, että sarjojen epäonnistuminen on jo todenäköinen lopputulos? Kysytään aina joku varmistamaan? Ei taida ainankaan kyykyn kanssa olla kovin helppoa tapaa yksin selvitä jos meinaa painojen alle jäädä? Mietin vaan kun omaan reeniaikaan ei aina välttämättä ole kanssareenaajia joita kysyä varmistamaan.
 
Tämä on aika pitkä ketju joten antakaa anteeksi kun en jaksa kahlata tätä kokonaan läpi, mutta mitä mieltä olette tuosta Rippetoen kyykkyvariaatiosta, onko se suositeltavin tapa tehdä kyykky(tämän ohjelman yhteydessä)?
 
Kyykkyyn ja penkkiin voi käyttää varmistusrautoja ja kyykyn voi mahdollisesti dumpata eli antaa tangon pudota taakse.

Kyykkytyyleihin on argumentteja puolin ja toisin, Rippetoen kyykky on sikäli tähän ohjelmaan sopivin että ohjelma on suunniteltu se mielessä. Jos tekisi highbarina pystympää kyykkyä, olisi suositeltavaa lisätä vaikka romanialaista mavea joihinkin treeneihin - mikä ei sinänsä ole ongelma. Mä sanoisin että kannattaa kokeilla erilaisia kyykkyjä ja löytää se itselle sopivin, mutta yksi treenikerta ei riitä vertailuun. Esimerkiksi highbarista ihmisiä voi ajaa pois epäkkäiden kipu, joka häipyy muutaman treeniviikon aikana. Lowbarissa taas yksinkertaisesti tangon sijaintiin tottuminen (olkapään liikkuvuus, oikean paikan löytyminen) voi kestää sen muutaman viikon.
 
Joo tuossa rippetoen neuvomassa kyykyssä ihmetyttää vaan tuo "hip-drive" näyttää aika rankalta keskivartalolle ja muutenkin ei niin luonnolliselta.
 
Jos katot sitä youtubessa olevaa Rippetoen hip drive -videota niin siinä hip driveä on korostettu hyvin paljon esimerkin vuoksi. Rankkuudessa ei ole mitään pahaa, sehän siitä keskivartalosta tekee vahvan.
Salilla käymisessä ei muutenkaan oo mitään luonnollista, se on aika huono argumentti mihinkään.
 
Back
Ylös Bottom