Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vaikka kuinka täälä puhutaan siitä, että elä muokkaa ohjelmaa niin ajattelin silti kysyä jos muokkaisin ohjemaa itselleni sopivaksi. Miksei hyvää runkoa voisi käyttää hyödyksi? Olen vuosi sitten tehnyt tällä ohjelmalla 3kk, eikä mikään aikaisempi ohjelma ole tuottanut noin pienessä ajassa vastaavanlaisia tuloksia. Siitä siirryin single factoriin ja tulokset nousivat entisestään. 7kk sitten hurahdin juoksemiseen ja tempaisin yhden maratoonin lävitse kohtuu aikaan ja silloin jäi puntti reenit kokonaan pois. Syy siihen miksi nyt haluaisin muokata ohjelmaa on se, että tämä ohjelma ei (ainakaan minulla) sovellu juoksemiseen/muuhun aeropiseen liikuntaan. Enkä aio juoksemista lopettaa (vähän kevyemmin kylläkin näin syksyllä).
Elikkä mielipiteitä (saa sanoa suoraan jos tämä on täysin susi):
Voithan sinä tälläkin koittaa tehdä mutta sekä juoksu että salitreeni kärsivät toistensa vaikutuksesta.
Aerobisen päälajin, eli sinun kohdalla juoksun kanssa salitreeni kannattaa pitää hyvin yksinkertaisena ja mahd vähän maitohappoa tuottavana.
Valitse ainostaan 1-2 liikettä päivää kohti, tee ainoastaan Max effort päiviä ja dynamic effort päiviä, joita niitäkin hieman volumen kohdalta helpotetusti.
Esimerkki. ME-päivä(max effort) liikeet kyykky/etukyykky/hyvää huomenta tai vastaava ja penkki/pystypunnerrus tai vastaava yläkropan työntävä liike, joissa nouset kolmen toiston sarjoissa niin ylös kuin pystyt.
DE (dynamic effort) kyykyn variaatio, tempaus,rinnalleveto tai vastaava liike. tee 10x2 toiston sarjoja n50-65% maximiraudoista ja keskity tekemään liike niin räjähtävästi kuin pystyt. Räjähtävyyttä harjoiteltaessa ei kannata mennä missään vaiheessa yli 3toiston sarjoihin, sillä pienet tukilihakset ja yksinkertaisesti keskittyminen haittaavat tekniikkaa.
Tee räjähtävän pääliikkeen lisäksi tahtomiasi apuliikkeitä hieman pidemmillä sarjoilla esim alaselälle, keskivartalolle ja etenkin yläselälle( leuanvedot eri otteilla ja kulmasoutu käsipainolla tai muut itsellesi sopivat apuliikeet).
SS-ohjelman ehdoton perusta pohjaa kyykkyyn ja sen aiheuttamaan hormonaaliseen kuormitukseen. Muut liikeet ovat tietenkin osa tasapuolista treeniohjelmaa, mutta ne ovat kaikki rakennettu kyykyn ympärille.
Tsemppiä treeneihin!
Riven ja penkin suhde kummastuttaa, onkohan sulla penkin tekniikka aivan pielessä kun itse teen penkkiä 30kg:lla suuremmilla painoilla kuin riveä.Piti tulla treenipäiväkirjaan mutta vuodatin näymmä tänne. No, otetaan palaute vastaan :dance:
Jos et saa varmistajaa niin opettele tangon tiputattaminen (opettele pienillä painoilla) niin ei tarvitse miettiä jaksaako nostaa vai ei. Aloittelijalla tekee resetin muuten turhan aikasin koska ei tunne vielä niitä voimavarojansa.Voisin kysyä kokeneemmilta hieman näkemyksellistä vinkkiä. Kun salilla ei oo power rackia ja mulla ei oo ketään varmistamassa, onko voimatreeni-noviisille ihan huono idea veivata kyykyssä parit treenikerrat samaa painoa, kun alkaa tuntua että sarjapaino on jo hyvin lähellä ekaa failurea? Vai pitäisikö eka resetti tehdä esim. hieman ennakoiden? Muut liikkeet ovat hyvin hallinnassa ja tuntuu, että niissä on varaa vielä jatkaa ihan normaalisti. Kyykky vaan ahistaa, kun romut on jo isompia mitä oon koskaan kyykännyt (olen siis ihan aloittelija).
Hyvä treeni ainakin tämmöselle tikkuvartalolle, oon tykännyt todella paljon. Kuukaudessa mulle on kehittynyt näköjään mm. takareisilihakset.
Siinä Clarification artikkelissahan Rippetoe kertoilee millaisia tuloksia on lupa odottaa, kunhan noudattaa ohjelmaa.
Jos et saa varmistajaa niin opettele tangon tiputattaminen (opettele pienillä painoilla) niin ei tarvitse miettiä jaksaako nostaa vai ei. Aloittelijalla tekee resetin muuten turhan aikasin koska ei tunne vielä niitä voimavarojansa.
Jos kyykkäät voimanosto tyyliin niin silloin voi tulla ongelmia koska siinä selkä ei ole niin suorassa kun kapeemmalla asennolla tehdyssä kyykyssä. Luultavasti kuitenkin kyykkäät melko kapeella niin ei pitäisi olla ongelmia tiputtaa painoa pois missään vaiheessa.Oon vähän kokeillutkin tätä kumitetuilla Leikon kympeillä ja kyykyn ollessa "pohjassa" homma onnistuukin ihan puhtaasti. Todennäköisimmältä vaan tuntuu, että isoilla painoilla koko paketti saattaa heilahtaa katseen suuntaan kyykyn keskivaiheilla. Onko kyse vaan huonosta tekniikasta?
Koitan tehdä Mark Rippetoen ohjeiden mukaan, tanko "low bar positionissa" ja jalat lievästi hartioita leveämmällä, varpaat vähän "ulospäin".Jos kyykkäät voimanosto tyyliin niin silloin voi tulla ongelmia koska siinä selkä ei ole niin suorassa kun kapeemmalla asennolla tehdyssä kyykyssä. Luultavasti kuitenkin kyykkäät melko kapeella niin ei pitäisi olla ongelmia tiputtaa painoa pois missään vaiheessa.
Joo ei sitten pitäis olla ongelmia kunhan vaan rinta/olkapäitten lihasten liikkuvuus kunnossa.Koitan tehdä Mark Rippetoen ohjeiden mukaan, tanko "low bar positionissa" ja jalat lievästi hartioita leveämmällä, varpaat vähän "ulospäin".
Koitan tehdä Mark Rippetoen ohjeiden mukaan, tanko "low bar positionissa" ja jalat lievästi hartioita leveämmällä, varpaat vähän "ulospäin".
Mun mielestä tää oli asiallinen ohjeistus. Tuota "kaksi mattoa" -mielikuvaharjoitusta mullekin on neuvottu jalkojen asentoon ja tuntumaan.Kommentoikaa tai mussuttakaa jos tarvetta.
Kyllä voit hyvin alkaa tekemään tätä ohjelmaa, siinä se kroppa vahvistuu. Tee mavea myötäotteella ja jos tulee vaihe että ei saa lisättyä painoa sen takia että ei jaksa puristaa niin ota ristiote. Rinnallevetoon olisi hyvä saada joku opastamaan, paras olisi jos se olisi joku painonostoja koska he osaavat sen. Itsellä meni aika kauan ennen kuin tyylin oppi ja enkä sitä varmaan vieläkään osaisi jos en olisi neuvoa kysynyt. Suurin osa kun aloittelijoista alkaa tekeen "riveä" niin tekee voimakääntöjä, http://www.youtube.com/watch?v=jEm8oc5YnO8Salilla käyntiä oon harrastanut 6kk. Aluksi en tajunnut treenata muuta kuin ylävartaloa ja viimeiset 2kk tein g6:sta mutta en pitänyt ohjelmasta ollenkaan. Onko minun järkevää alkaa vielä käyttämään tätä ohjelmaa?
Tulokset ennen aloittamista. Kyykyssä, mavessa ja soudussa en ihan maksimia vetänyt.
kyykky 5x60
penkki 5x90
mave 5x90
pystypunnerrus 5x40
soutu 5x45
Ja toinen kysymys pitääkö mavea vetää myötä vai vuoro otteella?
Ei ole haittaa kasvulle JOS tekniikka on kunnossa. Tässä ohjelmassa on kyykky ja maastaveto jotka ovat liikkeet jotka väärin tehtyinä voivat olla haitaksi, suosittelen että pyydät jonkun opastamaan näissä liikkeissä. Tärkein asia on muistaa että älä KOSKAAN anna selän pyöristyä (selän alaosa).Mietin vain sitä että voiko tästä ohjelmasta olla haittaa kasvulle? Olen vältellyt kyykkyä sun muita koska olen kuullut että nehän vaikuttaa kasvuun kaikkein eniten? Olen siis 15v pituutta 175 - ennuste 181 painoa 66kg
Jos ei niin otan ehdottomasti tän käyttöön! että vastailkaapa te viisaammat ja olen käynyt salilla 4kk että kai tää soveltuu silti mulle?