SJMV, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
öööh. Exäni valittaa mulle yhäti sjmv painoista, eli teen 75kg n. 5 toistoa, liikkeen pitäisi mennä oikein, ainakin viimeksi käskin muutaman silmän katsomaan. Eli Hänen mielestään mavessa tai sjmv:ssa ei saa/tarvitse olla läjäpäin painoja. Onko tämäkin sellanen aihe että mielipietitä löytyy suuntaan jos toiseen....?

hömppä sanoi:
öööh. Exäni valittaa mulle yhäti sjmv painoista, eli teen 75kg n. 5 toistoa, liikkeen pitäisi mennä oikein, ainakin viimeksi käskin muutaman silmän katsomaan. Eli Hänen mielestään mavessa tai sjmv:ssa ei saa/tarvitse olla läjäpäin painoja. Onko tämäkin sellanen aihe että mielipietitä löytyy suuntaan jos toiseen....?

Mavessahan saa kaikkien mielestä painoja olla reilusti, mutta sjmv tuntuu jakavan mielipiteet kahtia. Osa tekee pienemmillä painoilla, osa käyttää painoja reilusti. Tiedä sitten miksi. Periaatteessahan sjmv:ssä kyseessä on kova perusliike ja kovissa perusliikkeissä pitäisi voida käyttää kunnolla rautaa tekniikasta silti tinkimättä. Itse tein ennen tarkoituksellisen pienillä painoilla, muttei käteen jäänyt oikein mitään muuta kuin hyvä tuntuma ja kova venytys. Nyt menee sjmv:ssä jalkatreenin vikana liikkeenä vielä 150*6, tekniikka on omasta mielestä edelleen hyvä ja takareidet ja alaselkä kehittyvät oikein mukavasti.

Olen nähnyt monien urheilijoiden tekevän jäykin jaloin maastanostoa erinomaisella tekniikalla, selkä suorana ja verrattain isoilla painoilla ei pelkästään reilusti polvien alta, ei pelkästään maasta vaan vielä korokkeella seisten! No, maasta nostaminenkin maastanostoissa tarjoaa hyvän kohdelihasten liikerata-/vastussuhteen, mutta filosofiana täydemmät liikeradat, täydemmät lihakset on positiivinen. Muistakaa venytellä :whip: !

MKM sanoi:
No, maasta nostaminenkin maastanostoissa tarjoaa hyvän kohdelihasten liikerata-/vastussuhteen

Öää, tuolla ilmaisulla yritin tarkoittaa siis, että korokkeella ei ole kuitenkaan pakko seistä. Maassa seisoen maasta nostaminenkin on usein riittävä askel oikeaan suuntaan pikkupyllistelyistä/-kumarteluista, jossa tanko ei käy lähelläkään sitä maata.

Okei, luin melkein kaikki edelliset viestit mutta rupes mietityttämään tällänen. Eli oon aikaisemminkin tehnyt sjmv:tä, 120kg:lla kovalla viikolla. Kovat sarjat on 3x6. Nyt muutin hiukkasen asentoa, eli liikutin persettä enemmän (kunnolla taakse), lopputuloksena liike vaikeutui hieman. Nyt pari päivää myöhemmin oon tarkkaillu tuntemuksia selän ja jalkojen puolelta.

Teen sjmv:n jalkapäivänä kyykyn jälkeen, kyykky on eka liike kuntopyörälämmittelyn jälkeen.
- Takareidet on kipeinä, oikein
- Alaselkä ei ole kipeänä, oikein
- mutta nyt myöskin trapsit on ihan helkkarin kipeinä.

Täällä oli jossakin juttu alataljan tekemisestä oikein, eli viedään lavat kunnolla taakse jne - kyseisellä liikkeellä olen saanut hyvän tuntuman trapseihin. Pulleyssä on treenipainoina 65kg.

Mutta mikäs on sjmv:n tekniikassa kun yläselkäkin kipeytyy niin helvetisti, vaikkei pitäisi. Tiistaina oli ihan piesty olo. Takareidet otti kans hyvin vastaan ja nyt vasta alkaa helpottaa, huomenna pitäis olla selkäpäivä. Olis kiva saada ne kipeiksi vasta selkäpäivänä. 3-jakoisella treenailen (ma: jalat, hauis, vatsat; ke: rinta, ojentaja, viparit; pe: selkä, vatsat, pohkeet)

timse sanoi:
Mutta mikäs on sjmv:n tekniikassa kun yläselkäkin kipeytyy niin helvetisti, vaikkei pitäisi. Tiistaina oli ihan piesty olo. Takareidet otti kans hyvin vastaan ja nyt vasta alkaa helpottaa, huomenna pitäis olla selkäpäivä. Olis kiva saada ne kipeiksi vasta selkäpäivänä. 3-jakoisella treenailen (ma: jalat, hauis, vatsat; ke: rinta, ojentaja, viparit; pe: selkä, vatsat, pohkeet)

Selän kulma on muuttunut samoten kun liikerata minkä seurauksena joko venytys tehostuu tai sitten (todennäköisimmin) vedät tehokkaasti lapoja yhteen ja ylös jolloin leveä selkälihas ja epäkäslihas tekevät kovasti työtä (ks suurehkot painot --> voimakas supistus). Mahdollisesti jopa aloitat olkapäiden taakse ja ylös vetämisen aikaisemmassa vaiheessa (uusi tekniikka, suurempi kulma) kuin ennen.

Varmaa on, että kulman muuttuessa kyseiset lihakset joutuvat ainakin tekemään kovempaa staattista työtä joka sekin voi jo aiheuttaa reenikipua lihasten ollessa siihen tottumattomia.

timse sanoi:
Mutta mikäs on sjmv:n tekniikassa kun yläselkäkin kipeytyy niin helvetisti, vaikkei pitäisi.
Taitaapi johtua siitä, että et päästä ala-asennossa olkapäitä rennoksi. Silloin joudut tekemään selällä työtä pitääkseen ne paikoillaan.

Gdane sanoi:
Selän kulma on muuttunut samoten kun liikerata minkä seurauksena joko venytys tehostuu tai sitten (todennäköisimmin) vedät tehokkaasti lapoja yhteen ja ylös jolloin leveä selkälihas ja epäkäslihas tekevät kovasti työtä (ks suurehkot painot --> voimakas supistus). Mahdollisesti jopa aloitat olkapäiden taakse ja ylös vetämisen aikaisemmassa vaiheessa (uusi tekniikka, suurempi kulma) kuin ennen.

Varmaa on, että kulman muuttuessa kyseiset lihakset joutuvat ainakin tekemään kovempaa staattista työtä joka sekin voi jo aiheuttaa reenikipua lihasten ollessa siihen tottumattomia.

Mä veikkaisin itse just tuota lapojen ruttaamista yhteen ja sitäkautta rajuakin staattista pitoa. Itse kun joskus ottaa reilusti normaalia isommilla romuilla SJMV:tä tulee siitä myös selän lihat kipeiksi.

Timba79 sanoi:
Mä veikkaisin itse just tuota pakaroiden ruttaamista yhteen ja sitäkautta rajuakin liukasteen puutetta. Itse kun joskus ottaa reilusti normaalia isommilla romuilla SJMV:tä Powerhousun kanssa, tulee siitä myös perse kipeäksi.
Korjattu. :love:

OK. Kiitokset... Maanantaina otan tarkkailuun tuon staattinen pidon, jos vähän pystyisi rentouttamaan.

Vähän jäätyilin ton powerhousun kommentin kanssa, en aluksi huomannu mitään outoo - sitten rupes miettimään että wtf? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tiilisukassa sanoi:
Mave selkä-treenissä maanantaina ja sjmv takareisille jalkatreenin yhteydessä keskiviikkona.

Mahdoton yhdistelmäkö ? Ehtiikö paikat palautua ?
Vaihtoehtoisia liikkeitä takareiskoille?

Ei mahdoton yhdistelmä. Mä vaihdan tässä parin viikon sisällä kaksijakoiseen, jossa vedetään 8 päivän sisään 2xkyykky, mave, sjmave. Totutteluahan toi tulee vaatimaan, mutta kunhan ei tee loppuun ja jos tuntuu pahalta, jättää tekemättä, ton pitäis onnistua. Toki ton sjmv:n voi vaihtaa vaikka johonkin muuhun takareiskaliikkeeseen.

Vaikka julle. :) Mutta sekin rasittaa aika hyvin tota alaselkää.. Mä ajattelin tehä reisikoukistusta seisten sillon, jos selkä ei ole palautunut sjmv:tä varten. Tietenkin jos teet "pylly lattiaan" -kyykkyjä ni pitäis takaosastokin rasittua, niitähän voi tehdä vaikka sitten enemmän sarjoja niin ei jää ihan paitsioon takareiskat.

Niin tosiaan, teet etukyykkyä.. My bad :nolo:
Ja toi julle on "lempinimi" hyvää huomenta -liikkeelle. Vähän kun koukistaa siinä reisiä, eikä tee suorin jaloin, niin selkäkin kestää.

Tiilisukassa sanoi:
Mave selkä-treenissä maanantaina ja sjmv takareisille jalkatreenin yhteydessä keskiviikkona.

Mahdoton yhdistelmäkö ? Ehtiikö paikat palautua ?
Vaihtoehtoisia liikkeitä takareiskoille?

IMO tuohon suunnitelmaan kannattaa suhtautua varauksella. Voi olla että palaudut niin hyvin että tuo on mahdollista, mutta suuri on riski että alaselkä saa liikaa rasitusta. Tuossa saattaa käydä niin, että jaksat pari viikkoa tuota kunnolla, mutta sitten alkaa jumittamaan sekä mave että SJMV (ja alaselkä...).

Mikäli suunnitelmasi ei toimi odotetulla tavalla, niin yksi vaihtoehto olis tehdä vuoroviikoin mave ja sjmv. Tällöin sulla olis aina ikäänkuin täydet paukut kumpaakin liikkeeseen, eikä ne söisi toisiaan (toivottavasti ymmärrät mitä tarkotan).

Takareisille on ainakin erilaisia koukistuslaitteita. Varmaan joka salilta löytyy vähintään reidenkoukistus maaten -laite, usein myös reidenkoukistus istuen -laite.

Tiilisukassa sanoi:
Etukyykässä se tuntuma rajottuu aikalailla etureiteen ihan sama kuin syvällä käy.

Julle? Piilikö tässä joku vitsin poikanen, mikä meni multa ohi ?

Julle = hyvää huomenta -liike, eli vähän samantyylinen liikerata mitä SJMV:ssäkin on, mutta tanko on niskassa. Hiton hankala selittää näin netin välityksellä, mutta ehkä tuosta jo tiedätkin mikä liike on kyseessä.

Yksi takareisille ja pakaroille hyvin käyvä liike on yhden jalan kyykky, smithissä olen itse tämän tehnyt.

Kyllä minä Hyvää Huomenta tiedän, ei ole tosin koskaan tosissaan tultu kokeiltua, kun on ollut vähän semmonen fiilis, että se on enemmänkin naisväestön suosiossa.
Kuinka reippaasti siinä pitää jalkoja koukistella, että saa tuntuman painottumaan takareiskoille ?

Sali jossa käyn on sen verran HC, että siellä mitään smithejä ole ja saattaa olla melko haastavaa yhden jalan kyykkyjä tehdä irtoraudoilla.

Kyllä toi hyvät huomenet ottaa takareisiin ainakin mulla jalat suoranakin, mutta se tuntuu ikävältä alaselässä, jos tahtoo päästä alas. Ei siinä hirveästi tarvi koukistella jalkoja, kunhan työnnät alaslaskussa sitä lantiota taakse. Noin tehdessä se "oikea" liikerata tulee luonnostaan ja selkä kiittää.

Edit: uudelleenmuotoilu

Suositut

Back
Ylös Bottom