SJMV, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tuosar sanoi:
Se on TOTTA, että alaselkään ottaa... Silti MINULLE on PARAS liike alas asti.... HUOMIO MINULLE, OLEN KOKEILLUT ERI tyylit..
Hmmm. Nää liikkeet on niin samanlaiset takareisien rasituksen kannalta kuitenkin, että et säkään voi mennä sanomaan, että tää on sulle parempi. Siis missä mielessä parempi? Parempi hajottaan selkää? Useimmaat saa tällä mun tyylillä paremman tuntuman takareisiin, sä et välttämättä, varsinkaan jos et osaa tekniikkaa. Kaikki on yksilöitä kuten sanoit, mutta ihan selän hyvinvoinninkin takia suosittelisin vaihtamaan. Et tule ikinä huomaamaan eroa takareisien kasvussa, mutta selkä kiittää.

Powerhousu sanoi:
Hmmm. Nää liikkeet on niin samanlaiset takareisien rasituksen kannalta kuitenkin, että et säkään voi mennä sanomaan, että tää on sulle parempi. Siis missä mielessä parempi? Parempi hajottaan selkää? Useimmaat saa tällä mun tyylillä paremman tuntuman takareisiin, sä et välttämättä, varsinkaan jos et osaa tekniikkaa. Kaikki on yksilöitä kuten sanoit, mutta ihan selän hyvinvoinninkin takia suosittelisin vaihtamaan. Et tule ikinä huomaamaan eroa takareisien kasvussa, mutta selkä kiittää.

Toisaalta totta, toisaalta ei...

selkä ei saisi pyöristyä, kuten ei minullakaan pyöristy,
(just katottiin avovaimon kans "kuivatreeninä")
tarkoitukseni oli mainita vaan, että jotkut pääsee aika alas, kuten allekirjoittanut.. SITÄ TARKOITIN, KUN YKSILÖISTÄ PUHUIN

Ja parempi mulle kun lasken niin alas kuin pääsen.. pyöristämättä selkää..

Kiitos huolenpidosta/suosittelusta vaihtamaan,
mutta teen jo selkä suorana..:) :thumbs:

toolate sanoi:
Mä kyllä haluan nähdä sen tyypin jolla tanko menee varpaisiin saakka.

Likkakaveri tekee sjmaven korkeahkolta korokkeelta, jollon tanko käy lähes varpaissa. Selkä paketissa ja lantiolla liike tehden. Notkeus taitaa vaan vanhalla taitoluistelijalla mahdollistaa tuollaisenkin suorituksen.:whip:

Itse en meinaa saada levyjäkään lattiaan asti. :D

Kaikkien hyvien threadien tavoin tääkin herättää taas enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Mulle SJMV on aina ollu takareisiliike. Oon tehny sitä tolla Powerhousun kuvaamalla tekniikalla (tosin lisäisin että jalat saa olla aika kapeella, alle hartialeveyden).

MKM:n postaama Colgate-linkki (hyvän näkönen sali muuten) kuvaa myös ton tekniikan hyvin. Tosin sen verran voisit selventää että mitä eroa on suorilla ja jäykillä jaloilla.

Sen sijaan toi T-Nationin RDL/SSDL -raina ei vakuuttanut. Näissä kuvissa toi jätkähän on ihan samassa asennossa mutta toisessa roikottaa käsillä tota painoa edessään:

250romanian.jpg
250semistiff.jpg

Onpa luontevaa. T-Nationin artikkelit vaikuttaa välillä muutenkin vähän kyseenalaisilta.

Tässä videopätkä siitä minkä mä olen käsittänyt romanialaiseksi maastavedoksi. Huomatkaa jalkojen asento. Huomatkaa myös että mä en oikeesti tiedä näistä mitään.

Toi "selkä mutkalla pohjaan asti" on käsittääkseni enemmän alaselkäliike. Exrx:stä löytyy esim. tämä liike, jossa kohdelihakseksi on merkitty erector spinae ja alalaidan "Dangerous Exercise Essay" -linkissä vakuutellaan kuinka turvallinen se on ja miten alaselkä kiittää. Joo joo, on on. Itellä venytys takareisissä on aika olematon tolla tyylillä, ja kuten toolate sanoi, en näe miten tää eroaa siitä väärästä mave-tekniikasta. Voimanostajathan tekee käsittääkseni tän tyylistä apuliikettä, joku vois kertoa miksi.

Kuriositeettina mainittakoon että Exrx:stä löytyy neljän muun tangolla suoritettavan SJMV:n ohella myös täysin sama liike kuin toi em., mutta kohdelihakseksi on merkitty gluteus maximus. Ota näistä nyt selvä.

Ihme fakiireja ne kaverit jotka saa selkä suorana tangon varpaisiin. Johan mulla ottaa vatsakin tielle.

overcome sanoi:
Ihme fakiireja ne kaverit jotka saa selkä suorana tangon varpaisiin. Johan mulla ottaa vatsakin tielle.

Mun mielestä :anssi: jos joku väittää saavansa. Jostain kohtaa on pakko köyristyä selän. Vähintäänkin olkapäät työntyy rajusti eteen jota monetkaan eivät laske selän kaarevuudeksi. Tuosar voisit laittaa :kuvia: kun olet sormet varpaissa selkä suorana. Aika mielenkiintoista olisi nähdä onko selkä tosiaan suora.

ZweCCo sanoi:
Mun mielestä :anssi: jos joku väittää saavansa. Jostain kohtaa on pakko köyristyä selän. Vähintäänkin olkapäät työntyy rajusti eteen jota monetkaan eivät laske selän kaarevuudeksi. Tuosar voisit laittaa :kuvia: kun olet sormet varpaissa selkä suorana. Aika mielenkiintoista olisi nähdä onko selkä tosiaan suora.

(jos jalat ei oliskaan lukossa???) no silti...
uskomatonta, ei kärsi mitään kommentoida, ettei "kokeneet ammattilaiset sano omia oikeita mielipiteitä"...:curs:
unohtakaa koko juttu mun kohdalta...
ja tehkää just niin kun haluatte...:thumbs:

Voisit kuitenkin laittaa niitä kuvia. Jotenkin mulla on semmonen kutina että se sun selkä ei suora ole kun sormet on varpaiden tasolla. Se on kohtuullisen mahdotonta keneltä vaan.

ZweCCo sanoi:
Voisit kuitenkin laittaa niitä kuvia. Jotenkin mulla on semmonen kutina että se sun selkä ei suora ole kun sormet on varpaiden tasolla. Se on kohtuullisen mahdotonta keneltä vaan.

JALAT EI OLE SUORASSA/POLVET LUKOSSA...

Powerhousu sanoi:
Siis missä mielessä parempi? Parempi hajottaan selkää? Useimmaat saa tällä mun tyylillä paremman tuntuman takareisiin. yaddayadda

Varmasti muitakin vituttaa tää kaveri, mutta mikset oo voittanu mitään Mr. Olympiaa ku oot kaikessa oikeessa ja oot muutenki nii hyvä reenaaja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ZweCCo sanoi:

Eihän se ny mahdotonta ole. Sehän riippuu vaan siitä kuinka paljon taipuu lonkista ja kuinka takareidet venyy. Siis reisien ja selän kulmasta on kyse. Jos polvet on vähän koukussa niin se on vallan helposti mahdollista. -- siihen en ota kantaa onko siitä mitään hyötyä liikkeen tekemisen tai lihaskehityksen kannalta :rolleyes: Mun mielestä, siis :D

Sitä suuremmalla syyllä sun lantio alkaa rajottaa liikettä! Eli reisien linja muuttuu niin että lantion on paljon enemmän jo taivuttava.. En usko että kenelläkään on lantiota joka kykenee yli 180 asteen liikkeeseen. Tämän takia mä sen kuvan haluaisinkin nähdä koska todennäköisimmin sä vain luulet että sun selkä on suorassa vaikka se ei ole. Kuva voisi olla hyväksi opiksi myös monille aloittelijoille jotka myös luulevat selkänsä olevan suorassa vaikka se ei ole (jos siis siinä sinun kuvassasi se selkä ei olisi suorassa).

Powerhousu sanoi:
Kokeiles toisella tavalla, niin saatat yllättyä. Ottaa selkään vähemmän, ja takareisiin jopa enemmän. Ei tää oikein mielipidekysymyskään ole.

.
ei oo ihan nuin yks oikoista tuo homma. itse aikoinaan tein tuolla tyylillä niinkuin sinäkin ja itselläni se otti todella hyvin ja sai takareidet kipeiksi moneksi päiväksi ja juuri sen takia koska voi käyttää isompia painoja. tuosarin tyylillä tuli taas hyvä pumppi/tuntuma mutta ei reeeni kipua lihakseen mitä itse yleensä tavoittelen. eräs tutu taas ei tykännyt tuosta mun/sun tyylistä ollenkaan, eikä saanut reisiä kipeiksi vaan hän tykkäs juuri tuosta tuosarin tekniikalla tehdystä versiosta. joten kyllä tää tyypeittäin näyttäs vähän vaihtelevan tää juttu.

overcome sanoi:
MKM:n postaama Colgate-linkki (hyvän näkönen sali muuten) kuvaa myös ton tekniikan hyvin. Tosin sen verran voisit selventää että mitä eroa on suorilla ja jäykillä jaloilla.

Sali on hyvännäköinen - maailman ylivoimaisesti parhaat salit ovat amerikkalaisilla yliopistoilla. Suora & jäykkä terminologia on vähän sellaista puuroa & velliä, mutta...jäykin jaloin maastanostossa (Stiff-Legged Deadlift) jalat ovat jäykkinä koko liikkeen ajan eli toisin kuin tavallisessa maastanostossa reisien ja pohkeiden kulma ei muutu liikkeen aikana. Aivan suorina jalat eivät kuitenkaan ole vaan lievästi taivutettuina polvista.

Keiko- sanoi:
Varmasti muitakin vituttaa tää kaveri, mutta mikset oo voittanu mitään Mr. Olympiaa ku oot kaikessa oikeessa ja oot muutenki nii hyvä reenaaja?
Varmaan juu, mutta mikset oo aikasemmin ollu mun henkilökohtaisella "maailman mulkuimmat ihmiset" listalla, kun oot siinä kuitenkin aika hyvä? No nyt sinne pääsit. Ei nimittäin ole kovin kiva lukea tällaisia kommentteja, kun yrittää auttaa muita. Tässäkin ajatuksena oli, että opetetaan se turvallisempi tapa tehdä sama liike. Tehokkuudesta en sanonut oikeastaan yhtään mitään, paitsi että ei se ainakaan tehottomampi ole kuin toi toinenkaan tapa. Sä taisit nyt vetää herneet nenään, kun haukuin tota toista tekniikkaa, jolla säkin luultavasti teet, kun tolla tavalla kommentoit.

Saattaa olla, että oot ymmärtäny muutkin mun jutut väärin, kuten ne, että ylätaljaa ei kannata vetää niskan taakse, eikä pystypunnerrusta kannata tehdä niskan takaa. Milloinkaan en ole väittänyt, että mun tapa on tehokkaampi, mutta olen väittänyt, että se on turvallisempi. En nimittäin ymmärrä miksi pitää tehdä riskialttiita liikkeitä, kun saman voi tehdä yhtä tehokkaasti turvallisemminkin. Esimerkiksi ylätalja niskan taakse ei ole sen tehokkaampi kuin eteen tehty versiokaan, joten miksi ottaa riski, että rikkoo olkapäänsä tekemällä sitä.

Mulla on oma treenityylini jota joskus mainostan, mutta taaskaan en ole sanonut, että se on ainoa tapa kasvaa. Se on mulle se oikea tapa, ja kannustan muitakin kokeilemaan sitä joskus. Käytän siis isoja painoja, enkä panosta tuntumaan ja pumppiin niin kovasti. Kyllä se liike menee ihan oikealle lihakselle isommillakin painoilla, kunhan liikeradat ja muut on ensin opetellut. Teen siis isommilla painoilla maksimivoimatasooni nähden kuin useimmat, joka osaltaan lisää loukkaantumisriskiä, mutta kompensoin sitä käyttämällä turvallisempia liikkeitä.

Tuntuu jotenkin oudolta kun joku väittää kivenkovaan jotain tyyliin, että hauiskääntö scotissa on paljon tehokkaampaa kuin hauiskääntö käsipainoilla. Samalla tavalla hauis rasittuu molemmissa liikkeissä, ja väitän, että pitkällä tähtäimellä ei eroa kehityksessä huomaa, tekee sitten kummalla tyylillä tahansa. Sama juttu tän SJMV:n kanssa, sillä erotuksella, että toinen on turvallisempi.

Eli nyt voisit selittää, mistä olet saanut käsityksen, että olen sellainen mitä annat ymmärtää? Eli mulkku joka luulee olevansa aina oikeassa. On varmaan parempi etten edes yritä enää auttaa, kun palaute on tällaista.

Powerhousu sanoi:
Eli nyt voisit selittää, mistä olet saanut käsityksen, että olen sellainen mitä annat ymmärtää? Eli mulkku joka luulee olevansa aina oikeassa. On varmaan parempi etten edes yritä enää auttaa, kun palaute on tällaista.
No kuitenkin parasta että yrität auttaa. Mä ainakin aion opetella liikeen kuten neuvoit. Itse asiassa, kun eka kertaa eilen harjoittelen liikettä pikkupainoilla tein luonnostaan samansuuntaisestri kun neuvoit. En näe järkeä jäykkänä ja hiukan nostkoselkäisenä miehenä riiputella isoja romuja yli 90 asteen. Ankkana vaan persettä pukkailee, tuntuu luonnolliselta. Keep on good work!:)

No tämä tulee nyt hyvän kaverin suusta, joten ehkä vähän uskottavuuskin voi kärsiä. Mutta kyllä tuo Powerhousu vetää vitun hyvällä tekniikalla tuon SJMV:n, tai olkoot romanialainen veto tai mikä tahansa nimeltään. Ja tuo hänen kuvailemensa tekniikka ei varmasti riko paikkoja, joten sitä voi aloittelijakin turvallisesti harjoitella ja sitten myöhemmin hakea itselleen se parempi tekniikka jos siihen tarvetta on.

Ja yksi kikka lisää saada tuntumaan takareisiin on työntää polvia aavistus olospäin toisistaan tangon mennessä alas. Tää ulospäintyöntä ei siis todellakaan saa olla mikään selvästi silmillä havaittava liike, vaan sellainen pieni rutistus jolla varsinkin pienemmillä painoilla saa ihan erilailla liikkeen tuntumaan takareisissä.

Ja tuo SJMV ei muutenkaan ole sitten mikään tuntumaliike tai pumppiliike. Itse en kertaakaan ole saanut mitään huipputuntumaa, saati pumppia sitä tehdessä. Itse asiassa takareidet ei välttämättä tunnu edes treenatuilta vetosettien jälkeen. Mutta ootappas seuraavaa päivää jos olet tehnyt SJMV:n vähän tavallista kovemmilla raudoilla tai vaikka treenitauon jälkeen. Eli perille se menee, vaikkei tuntumaa niin tulekkaan (ainakaan minulla).

Yrittäkääpäs joskus tehdä noita maastavetoja sillätavalla, että katsotte vaikka itseänne silmiin peilin kautta (te jotka muka venytte vaan niin paljon). Pysyypäs se selkäkin sitten niin kuin on tarkoitettu. En kyllä edelleenkään usko, että kellään on tarvetta tehdä SJMVtä tai romanialaista niin syvälle, että tango on varpaiden kohdalla. Turhaan siinä se selkä rasittuu väärällä tavalla.

Vähän off topic -kyssäri. Tästä on joskus ollut vähän puhettakin, mutta katsotaan löytyykö uusia mielipiteitä.

Kasvattaako SJMV oikeasti takareisiä? Mm. Charles Glass ja Dexter Jackson väittävät toista. SJMV:ssä se treenin jälkeinen lihaskipu johtunee suurelta osin siitä aika extremestä venytykestä, joka isoilla painoilla saadaan. Eikä SJMV:ssä edes koukisteta reisiä, mikä on reidenkoukistajan tehtävä. Jotkut puhuvat, että takareidet aktivoituvat kuitenkin staattisesti. Mene ja tiedä.

Onko SJMV massaliike vai salilegenda? Kovasti sen puolesta kuitenkiin puhutaan täällä ja muualla.

Powerhousu sanoi:
Varmaan juu, mutta mikset oo aikasemmin ollu mun henkilökohtaisella "maailman mulkuimmat ihmiset" listalla, kun oot siinä kuitenkin aika hyvä? No nyt sinne pääsit. Ei nimittäin ole kovin kiva lukea tällaisia kommentteja, kun yrittää auttaa muita. Tässäkin ajatuksena oli, että opetetaan se turvallisempi tapa tehdä sama liike. Tehokkuudesta en sanonut oikeastaan yhtään mitään, paitsi että ei se ainakaan tehottomampi ole kuin toi toinenkaan tapa. Sä taisit nyt vetää herneet nenään, kun haukuin tota toista tekniikkaa, jolla säkin luultavasti teet, kun tolla tavalla kommentoit.

Saattaa olla, että oot ymmärtäny muutkin mun jutut väärin, kuten ne, että ylätaljaa ei kannata vetää niskan taakse, eikä pystypunnerrusta kannata tehdä niskan takaa. Milloinkaan en ole väittänyt, että mun tapa on tehokkaampi, mutta olen väittänyt, että se on turvallisempi. En nimittäin ymmärrä miksi pitää tehdä riskialttiita liikkeitä, kun saman voi tehdä yhtä tehokkaasti turvallisemminkin. Esimerkiksi ylätalja niskan taakse ei ole sen tehokkaampi kuin eteen tehty versiokaan, joten miksi ottaa riski, että rikkoo olkapäänsä tekemällä sitä.

Mulla on oma treenityylini jota joskus mainostan, mutta taaskaan en ole sanonut, että se on ainoa tapa kasvaa. Se on mulle se oikea tapa, ja kannustan muitakin kokeilemaan sitä joskus. Käytän siis isoja painoja, enkä panosta tuntumaan ja pumppiin niin kovasti. Kyllä se liike menee ihan oikealle lihakselle isommillakin painoilla, kunhan liikeradat ja muut on ensin opetellut. Teen siis isommilla painoilla maksimivoimatasooni nähden kuin useimmat, joka osaltaan lisää loukkaantumisriskiä, mutta kompensoin sitä käyttämällä turvallisempia liikkeitä.

Tuntuu jotenkin oudolta kun joku väittää kivenkovaan jotain tyyliin, että hauiskääntö scotissa on paljon tehokkaampaa kuin hauiskääntö käsipainoilla. Samalla tavalla hauis rasittuu molemmissa liikkeissä, ja väitän, että pitkällä tähtäimellä ei eroa kehityksessä huomaa, tekee sitten kummalla tyylillä tahansa. Sama juttu tän SJMV:n kanssa, sillä erotuksella, että toinen on turvallisempi.

"Eli EI niin kun siellä sanotaan, vaan niin kuin mä sanon."
"Ei tää oikein mielipidekysymyskään ole."

Tuossa kaksi lainausta tästä ketjusta. On hyvä, että muita autetaan, mutta jos niin tehdään pitäisi ottaa sekä oma kokemus (sinä), että faktat (ei sinä) huomioon. Jos sinä et tee niskan takaa punnerrusta tai ylätaljaa niskan taakse se ei pakosti tarkoita sitä että ne olisivat turhia liikkeitä (joita ne ei todellakaan ole, en tosin ole lukenut noita tredejä), joten niitä ei pitäisi aloittelijalle suoralta kädeltä teilata. Muutenkin omien kokemusten suositteleminen aloittelijalle on hitusen kyseenalaista, koska tällöin aloittelija harvemmin vältämättä kokeileekaan mitään muuta ja ajattelee että näin tämä kuuluu tehdä.

Ei nyt herneitä nenään, mutta outoa että jos tuo on mahdollista tehdä kahdella tavalla niin tekniikasta kysyvälle pitää kertoa muun kuin oman tekniikan olevan paska.

Itse ainakin jaan liikkeet yleisliikkeisiin ja eristäviin liikkeisiin ja ainakin minulla haukkari käsipainolla ja scotissa tehtynä ottaa erilailla, koska vapaasti tehtynä kyynärpää liikkuu ja esim. olkapää rasittuu enemmän.

Mitä luultavimmin sekä raskailla painoilla "väärin" ja kevyillä painoilla "oikein" tehtynä riittävä harjoittelu kasvattaa lihaksia noin yhtä paljon.

Varmasti tiedän vähemmän kuin sinä reenaamisesta, mutta moni isompi ja vahvempi mies tietää sinuakin enemmän, ja periaatteessa kannattaisi kuunnella heitä. Jokaiselle kuitenkin sopii erilainen treenityyli/liikkeet, joten aloittelijalle ei kannattaisi sanoa joidenkin liikkeiden olevan huonoja/turhia. Kannattaa silti auttaa vaikka joku niinkuin minä vittuilisinkin, muuten minökin tietäsin vielä tätäkin vähemmän reenaamisesta.

Joo sori paska kappalejako jne. kirjotusvirheitä ja muutenkin munaa tekstiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom