SJMV, tekniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Reiden takaosan lihakset, jotka käytännössä ovat kaksipäinen reisihauis sekä puolijänteinen ja puolikalvoinen lihas, tekevät polven koukistuksen lisäksi myös lonkan ojennusta (kaikki em. paitsi reisihauiksen lyhyt pää). Ja nähdäkseni SJMV kohdistuu reiden takaosiin juurikin lonkan ojentamisen ja venytyksen kautta. Itse koen sen hyvänä esiväsytysliikkeenä reiden takaosaa treenatessa. Ja tyylinä mulla on tehdä liike jalat kapealla , jalkaterien asentoa vaihdellen, takapuoli mahdollisimman takana koko liikkeen ajan ja tangon lasken kyllä useimmiten aika alas. Toki yritys on pitää selkä mahd. suorana.
Tähän mennessä olen tällä tekniikalla saanut tuntuman treenin aikana ja treenin jälkeiset kivut päälle.:)

Pink Spider sanoi:
Kasvattaako SJMV oikeasti takareisiä? Mm. Charles Glass ja Dexter Jackson väittävät toista. SJMV:ssä se treenin jälkeinen lihaskipu johtunee suurelta osin siitä aika extremestä venytykestä, joka isoilla painoilla saadaan. Eikä SJMV:ssä edes koukisteta reisiä, mikä on reidenkoukistajan tehtävä. Jotkut puhuvat, että takareidet aktivoituvat kuitenkin staattisesti. Mene ja tiedä. Onko SJMV massaliike vai salilegenda? Kovasti sen puolesta kuitenkiin puhutaan täällä ja muualla.

Niin no, huonoja EMG-arvojahan jäykin jaloin maastanostolle kellotetaan.

Hamstrings:

Standing Leg Curl 82%
Lying Leg Curl 71%
Seated Leg Curl 58%
Stiff-legged Deadlift 56%

Mutta EMG:kään ei ole koko totuus. Tiedemiehet ja huippuvalmentajat tietävät ylläolevia lukuja pidemmällekin, sellaista mitä esim. minä en. Takareidethän ovat keskivartalon kanssa tärkeimmät lihakset mitä moninaisemmissa lajeissa. Maailman arvostetuimmat valmentajat treenauttavat urheilijoiden takareisiä erilaisilla maastanostovariaatioilla, kyykyillä, pakara-takareisinostoilla, reverse hypereillä. Reisikoukistuksia käytetään hyvin vähän - lähinnä loukkaantuneille. Katsokaapa kilpanostajien, pikajuoksijoiden, jenkkifutarien takareisiä: eivät kovinkaan jälkeenjääneitä ja kestävät myös actionissa. Useimmat voimavalmennusgurut eivät suosittele hypertrofiaankaan reisikoukistuksia, mutta ei kai kukaan vielä ole tullut huippubodariksi ilman niitä.

Keiko- sanoi:
"Eli EI niin kun siellä sanotaan, vaan niin kuin mä sanon."
"Ei tää oikein mielipidekysymyskään ole."

Tuossa kaksi lainausta tästä ketjusta.
No näinhän se menee. Toi mun tapa on turvallisempi ja sillä tavalla parempi. Siksi sanoin, että tee mun tavalla mielummin. Ja useimmat todellakin saavat paremman tunteen takareisiin tyylillä jolla mäkin teen, ja edelleen se on turvallisempi tapa. Onko se sun mielestä mielipiteestä kiinni? Aika fakta musta.

On hyvä, että muita autetaan, mutta jos niin tehdään pitäisi ottaa sekä oma kokemus (sinä), että faktat (ei sinä) huomioon.
Ja sittem kerrotaan mitä "ei faktaa" tossa mun tekstissä oli?

Jos sinä et tee niskan takaa punnerrusta tai ylätaljaa niskan taakse se ei pakosti tarkoita sitä että ne olisivat turhia liikkeitä
No ei ne ole turhia, mutta on kuitenkin. Eli ne on kuitenkin melko samanlaisia edestä tehtävien versioiden kanssa, niin miksi silloin pitää tehdä takaa. Vaikutus on sama vaikka teet turvallisemmalla tavalla. Siis ottaahan pystypunnerrus niskan takaa enemmän sivuolkapäihin kuin edestä tehty, mutta en sitä silti suosittele kenellekään, se on melko varma tapa hajottaa olkapäät. Jos haluaa enemmän rasitusta sivuolkapäille, niin sitten sarja enemmän vipareita.

Ei nyt herneitä nenään, mutta outoa että jos tuo on mahdollista tehdä kahdella tavalla niin tekniikasta kysyvälle pitää kertoa muun kuin oman tekniikan olevan paska.
No jos se tekniikka on paska ja vaarallinen, niin kai mä sen sanon. Pitäiskö sanoa seuraavalle joka kysyy prässin tekniikasta, että: "Puske vaan ne polvet täysillä lukkoon yläasennossa, niin että rusahtaa, ei se mitään haittaa."

Itse ainakin jaan liikkeet yleisliikkeisiin ja eristäviin liikkeisiin ja ainakin minulla haukkari käsipainolla ja scotissa tehtynä ottaa erilailla, koska vapaasti tehtynä kyynärpää liikkuu ja esim. olkapää rasittuu enemmän.
Olkapäät ehkä rasittuu enemmän, mutta oli kyse hauiksen rasituksesta. Melkolailla yhtä paljon se hauis rasittuu molemmilla tavoilla.

Mitä luultavimmin sekä raskailla painoilla "väärin" ja kevyillä painoilla "oikein" tehtynä riittävä harjoittelu kasvattaa lihaksia noin yhtä paljon.
Eli sunko mielestä raskailla painoilla tehdään aina väärin? Miltä kuulostaisi raskailla painoilla ja oikein?

Varmasti tiedän vähemmän kuin sinä reenaamisesta, mutta moni isompi ja vahvempi mies tietää sinuakin enemmän, ja periaatteessa kannattaisi kuunnella heitä.
Aina löytyy joku joka tietää enemmän. Mutta jos joku joka tietää mua enemmän, tulee sanomaan, että ei ole vaarallista vetää maasta pyöreällä selällä, niin ei mene läpi, vaikka tietäisi miten paljon. Ja tämä juuri ei ole mielipideasia. Sitä tarkoitin tossa aiemmin.

Jokaiselle kuitenkin sopii erilainen treenityyli/liikkeet, joten aloittelijalle ei kannattaisi sanoa joidenkin liikkeiden olevan huonoja/turhia.
No jokaiselle sopii eri treenityylit, se on ihan selvä, mutta kaksi eri tekniikkaa SJMV:ssä ei ole kaksi eri treenityyliä. Siinä on vain kaksi liikettä, joista toista suosittelen, toista en.

Powerhousu sanoi:
Katos katos, en oo tuolla ikinä kaivellut, mutta aina ennen tänne on linkitetty tämä: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

Ja tossa se tehdään ihan päin sitä.

Jos te nyt todellakin väännätte vielä tän linkin takana olevasta tekniikasta, niin ei pitäisi olla paljon vääntämistä. Jos tuon linkin takana olevalla tekniikalla ei saa selkäänsä paskaksi, niin millä sen sitten saa?

Tietty jos vastuksena toimii joku väliltä luudanvarsi ja pelkkä tanko, niin eikais siinä riksiäkään ole, mutta jos oikeasti treenataan on tuo clippi aivan järkyvästä tekniikasta napattu.

Jos asia ei enää tähän liity, pahoittelen avautumistani ja puusilmäisyyttäni.

Keiko- sanoi:
Joo, sitten vielä väitetään, että "en toki sano omaa tyyliäni parhaaksi missään asiassa". En jaksa ees vastata.
Yritä jo ymmärtää, että treenityyli ja treeniliikkeet on eri asia. Varoittelin huonosta liikkeestä, jota en suosittele kenenkään tekevän, eri treenityyleihin en ottanut kantaa. Sellaista treenityyliä tuskin on, joka on vaarallinen terveydelle, jos yhtään pitää järkeä päässä. Mutta tee sä vaan miten haluat ja vedä vähän vielä hernettä nenään kun koitan varoittaa huonosta tekniikasta. Suahan ei tietenkään tarvitse neuvoa, kun tiedät kaikesta kaiken. Siitäkö toi sun suhtautuminen johtuu? Ottiko itsetunnon päälle kun kuulit, että olet tehnyt ton liikkeen huonolla tekniikalla?

mä ainakin ymmärrän powerhousun pointin, eli miksi tehdä riskialttiimpaa liikettä jos sillä ei edes välttämättä saada parempaa kehitystä. itse menen samalla periaatteella :thumbs:

Inkeri sanoi:
Reiden takaosan lihakset, jotka käytännössä ovat kaksipäinen reisihauis sekä puolijänteinen ja puolikalvoinen lihas, tekevät polven koukistuksen lisäksi myös lonkan ojennusta (kaikki em. paitsi reisihauiksen lyhyt pää). Ja nähdäkseni SJMV kohdistuu reiden takaosiin juurikin lonkan ojentamisen ja venytyksen kautta. Itse koen sen hyvänä esiväsytysliikkeenä reiden takaosaa treenatessa. Ja tyylinä mulla on tehdä liike jalat kapealla , jalkaterien asentoa vaihdellen, takapuoli mahdollisimman takana koko liikkeen ajan ja tangon lasken kyllä useimmiten aika alas. Toki yritys on pitää selkä mahd. suorana.
Tähän mennessä olen tällä tekniikalla saanut tuntuman treenin aikana ja treenin jälkeiset kivut päälle.:)

Juurikin näin se mullakin menee.. Selkä suorana, perse taakse, takareisillä ja perseellä puristaen ylös. Lyhin liikerata mikä on minulle hyvä on lattiasta ja pisin tanko varpaiden alapuolella! Tärkeintä tuohon tuntumaan on minulla juurikin tuon VENYTYKSEN saaminen tehokkaaksi jolloin itse painojen ei tarvitse olla niin suuret. Selkään tämä minulla ei ota oikeastaan ollenkaan (tai siis tietysti loppuosa liikkeestä ottaa mutta alaselkä kyllä säästyy).

MKM sanoi:
Niin no, huonoja EMG-arvojahan jäykin jaloin maastanostolle kellotetaan.

Hamstrings:

Standing Leg Curl 82%
Lying Leg Curl 71%
Seated Leg Curl 58%
Stiff-legged Deadlift 56%

Mutta EMG:kään ei ole koko totuus. Tiedemiehet ja huippuvalmentajat tietävät ylläolevia lukuja pidemmällekin, sellaista mitä esim. minä en. Takareidethän ovat keskivartalon kanssa tärkeimmät lihakset mitä moninaisemmissa lajeissa. Maailman arvostetuimmat valmentajat treenauttavat urheilijoiden takareisiä erilaisilla maastanostovariaatioilla, kyykyillä, pakara-takareisinostoilla, reverse hypereillä. Reisikoukistuksia käytetään hyvin vähän - lähinnä loukkaantuneille. Katsokaapa kilpanostajien, pikajuoksijoiden, jenkkifutarien takareisiä: eivät kovinkaan jälkeenjääneitä ja kestävät myös actionissa. Useimmat voimavalmennusgurut eivät suosittele hypertrofiaankaan reisikoukistuksia, mutta ei kai kukaan vielä ole tullut huippubodariksi ilman niitä.

Tuon tutkimuksen olen joskus nähnyt, mutta en muista mitään yksityiskohtia. Itse olen huomannut, että mikäli vetoliikkeitä ei ole paljoa tehnyt, lonkan ojentajia ei yksinkertaisesti osaa aktivoida tehokkaasti mikä tietty näkyy EMG:ssä. Jos kyseessä on tyypillinen harjoittelemattomilla tai jopa hieman harjoitelleilla tehty tutkimus, on aktivaation "hallitsemisella" vetoliikkeessä varmasti merkitystä. Reiden koukistus ja lonkan ojennus ovat myös takareiden toiminnan kannalta niin erilaisia, että elektrodin paikalla on varmasti merkitystä. Itse olen lonkanojennus-lähestymistavan kannattaja takareisitreenissä. Vaatii vaan sen opettelun ensin.

Powerhousu sanoi:
Yritä jo ymmärtää, että treenityyli ja treeniliikkeet on eri asia. Varoittelin huonosta liikkeestä, jota en suosittele kenenkään tekevän, eri treenityyleihin en ottanut kantaa. Sellaista treenityyliä tuskin on, joka on vaarallinen terveydelle, jos yhtään pitää järkeä päässä. Mutta tee sä vaan miten haluat ja vedä vähän vielä hernettä nenään kun koitan varoittaa huonosta tekniikasta. Suahan ei tietenkään tarvitse neuvoa, kun tiedät kaikesta kaiken. Siitäkö toi sun suhtautuminen johtuu? Ottiko itsetunnon päälle kun kuulit, että olet tehnyt ton liikkeen huonolla tekniikalla?

Ei jumalauta et voi kääntää tätäkin asiaa näin päin, että minä väittäisin tietäväni kaikesta kaiken. Tyydyn siteeraamaan Mikeä: "Taitaa olla yks pälli koko jätkä".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Keiko- sanoi:
Ei jumalauta et voi kääntää tätäkin asiaa näin päin, että minä väittäisin tietäväni kaikesta kaiken. Tyydyn siteeraamaan Mikeä: "Taitaa olla yks pälli koko jätkä".
:piis: :piis: :piis: :haart:
Ei viitis pilata kaikkia näitä treeniketjuja henk. koht kinaamiseen..

Keiko- sanoi:
Siis mikä vittu sua vaivaa? Mitä sulla on mua vastaan? Pitäis saatana vetää ympäri korvia tollasta nulikkaa, vaikka väkivaltaa vastaan olenkin. Niin paljon pistää vituttaan sun pään aukominen. Yritätkö sä edes ymmärtää mitä mä sanon? Jos olen väärässä, niin korjaa, älä jatka tolla linjalla. Musta tosiaan tuntuu, että vedät siitä herneet nenään kun sua tullaan neuvomaan. Mistä muusta voi johtua, että alat aukomaan päätä siitä, että sanon jotakin treeniliikettä vaaralliseksi, ja sen takia paskaksi?

Ja sellainen juttu, että kannattais muuttaa asennoitumista ihan elämääkin ajatellen. Tolla asenteella tulet saamaan vielä turpaas ja monta kertaa, se on varma. Mä en sanonu sulle mitään henkilökohtaista, mutta sä aloitat selittämällä mulle yhden postin perusteella millainen mulkku mä olen. Onko sulla edes ollenkaan kavereita? Mä en ainakaan haluais olla tollasen kaveri.

Powerhousu sanoi:
Ja sellainen juttu, että kannattais muuttaa asennoitumista ihan elämääkin ajatellen. Tolla asenteella tulet saamaan vielä turpaas ja monta kertaa, se on varma. Mä en sanonu sulle mitään henkilökohtaista, mutta sä aloitat selittämällä mulle yhden postin perusteella millainen mulkku mä olen. Onko sulla edes ollenkaan kavereita? Mä en ainakaan haluais olla tollasen kaveri.

Just mietin tuota samaa mutta en viittiny sitte sanoa..
Powerhousu kertoo hyviä vinkkejä treadin aiheen liikeeseen ja Keiko- vaa hyökkää powerhousua vastaan ilman mitää perusteita..

Timba79 sanoi:
Jos te nyt todellakin väännätte vielä tän linkin (http://www.exrx.net/WeightExercises/...gDeadlift.html) takana olevasta tekniikasta, niin ei pitäisi olla paljon vääntämistä. Jos tuon linkin takana olevalla tekniikalla ei saa selkäänsä paskaksi, niin millä sen sitten saa?
En tiedä mistä pojat vääntää, aivan turhasta sinänsä, mutta nimenomaan tuon linkin takaa löytyvä liike on tähän asti vastannut mun käsitystä suorin jaloin maastavedosta. Se kun tehdään melko suorin jaloin. Ja erittäin pienillä painoilla maksimiin verrattuna, tai muuten tulee pipi.

Siitä en tiedä mitään, onko se hyvä bodausliike. Mulle sen anti on ollu enempikin nöyryyttä ja venytystä. :)

reino sanoi:
En tiedä mistä pojat vääntää, aivan turhasta sinänsä, mutta nimenomaan tuon linkin takaa löytyvä liike on tähän asti vastannut mun käsitystä suorin jaloin maastavedosta. Se kun tehdään melko suorin jaloin. Ja erittäin pienillä painoilla maksimiin verrattuna, tai muuten tulee pipi.

Siitä en tiedä mitään, onko se hyvä bodausliike. Mulle sen anti on ollu enempikin nöyryyttä ja venytystä. :)

Tuossa linkissä omaan silmään pistää enemmänkin alaselän pyöristyminen. Jos alaselkä pyöristyy vedoissa tai kyykyissä on tekniikka perseellään. Ainakin näin minua on opetettu.

Itse koukistan polvia jonkin verran ja vedän hieman polvien alapuolelta. Eihän tuo suorinjaloin MAASTAveto ole, mutta minulle aivan sama onko liike "virallinen", kunhan tuntuu oikeissa lihaksissa...

Tomppa85 sanoi:
Tuossa linkissä omaan silmään pistää enemmänkin alaselän pyöristyminen. Jos alaselkä pyöristyy vedoissa tai kyykyissä on tekniikka perseellään. Ainakin näin minua on opetettu.

Itse koukistan polvia jonkin verran ja vedän hieman polvien alapuolelta. Eihän tuo suorinjaloin MAASTAveto ole, mutta minulle aivan sama onko liike "virallinen", kunhan tuntuu oikeissa lihaksissa...

Tota mä just tarkotin, eli selän pyöristymistä, en tuota liikettä muuten. Itsekin selkäongelmaisena kiinnitän aina ekana huomiota selän asentoon jos näitä klippejä näen tai suorituksia salilla. Olisi pitänyt selittää itsekin mitä mä tolla tarkotin.

Keiko-, tuo turha päänaukominen ja vittuilu saa sitten välittömästi loppu. Ja mä sanoin tämän moderaattorina, en Powerhousun kaverina, joten tulkitse tämä varoitukseksi. Ja sama asia koskee ihan jokaista muutakin, vääntäkää asiasta, älkää menkö henkilökohtaisuuksiin!

Kokeilin eilen tota Powerhousun tekniikkaa ja ihan hyvältä tuntu. Tosin aika pienillä painoilla 60-80 kiloa. Täytyy ens kerralla rykiä vähä isommilla raudoilla.
No, liike sinällään näyttää aika koomiselta, mut eipähän ainakaan selkä rasittunu yhtään. Treenikipua ei tunnu, mut senkin voi varmaan laittaa liian pienien painojen piikkiin.

Nyt riitti tuo kinaaminen tuosta asiasta. Seuraava joka ottaa sen julkisesti puheeksi ja jatkaa tuota olematonta paskaa pääsee jäähylle. Hoitakaa keskinäiset offtopic väittelynne vaikka sähköpostilla, mutta tänne ne ei kuulu. Ja tämä koskee kaikkia osapuolia.

Itse asiasta, eli SJMV:stä voi toki väitellä, mutta kaikki henkilökohtaisuuksiin menevät haukkumiset saa luvan jäädä välittömästi pois.'

Jatkakaa...

Timba79 sanoi:
Tota mä just tarkotin, eli selän pyöristymistä, en tuota liikettä muuten. Itsekin selkäongelmaisena kiinnitän aina ekana huomiota selän asentoon jos näitä klippejä näen tai suorituksia salilla. Olisi pitänyt selittää itsekin mitä mä tolla tarkotin.[/B]

Kuvan liike ehkä tehdään epäilyttävästi, mutta suusanalliset ohjeet ovat kuitenkin hyvät ja asialliset. Eli: Älä laske tankoa sen alemmas kuin on tarpeen jännitteen aikaansaamiseksi oikeisiin lihaksiin. Kyllähän sen alkaa omassa alaselässäkin tuntea, jos vetelee selkä pyöreenä. Mulla on jäykät jalat ja paska selkä, joten tanko käy siinä hiukan polvien alapuolella, hyvänä päivänä hiukan alempanakin, pakki pysyy pinkeenä koko suorituksen ajan ja polvet koukistuu hiukkasen. Kun kerran polte tuntuu lihaksessa, eikä alaselkä (toim.huom. ENÄÄ) tule kipeäksi, eiköhän se mene melkolailla niin kuin pitää. Ja tuon ohjeen mukaan olen liikettä harjoitellut. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom