Siviilipalvelusaika saattaa lyhentyä 11:een kuukauteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Vastaan aivan pelkän aiheen otsikon perusteella:

Mielluummin siviilipalvelusaika pitäisi kaksinkertaistaa 26 kuukauteen ja totaalikieltäytyjät laittaa vankilaan venäjälle!

Miksei sivarit voisi olla kasarmilla töissä esim. siivoamassa, kolaamassa pihoja, tekemässä siis niitä tyhjänpäiväisimpiä hommia? Ei silti tarvitsisi koskea aseisiin eikä ajella lettiä kun se niin kauheasti pelottaa. (kumpikohan pelottaa enemmän?)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieno homma, mutta varmasti pystyt tämän jokseenkin järkiperäisesti myös perustelemaan?

Jos alettaisiin järkeilemään voisi koko puolustusvoimat lakkauttaa ja myydä tämä maa venäjälle. Niin kuin kommunistit olisivat halunneet tehdä 70-luvulla (mm. Tarja Halonen)

Ei tippaakaan häiritse jos se vähän laskee. Jos ei jonkun pää kestä puoltavuotta pörrätä intissä niin aivan sama mulle mitä tekee. Eipä tuo kovasti paljon sivareitten määrää lisää kuitenkaan.

Voisihan sitä jakaa sivarinkin kahteen luokkaan, 6 kk ja 12 kk. Puolen vuoden sivarit palvelisivat paikoissa, missä ei tarvita mitään erityistä koulutusta tai osaamista ja täyden vuoden sivarit koulututtaisiin eimerkiksi palo- ja pelastustoimintaan tai vaikka öljyntorjuntaan. Saataisiin samalla oikeasti osaavia ihmisiä mahdolliseen kriisinhallintaan ja loput päästettäisiin tuottamaan veroeuroja hieman aikaisemmin.

Jos siviilipalvelus olisi oikeasti siviilipalvelus, eikä vastike-miehille-jotka-ei-halua-armeijaan, kuuluisi se ehdottomasti myös naisille. Osa väestöstä menisi armeijaan ja oppii sieltä aseelliseen puolustukseen liittyviä taitoja ja osa väestöstä opettelee muita kriisinhallintaan liittyviä taitoja. Osa tehtävistä vaatii parempaa koulutusta (12kk) ja osa selviää kevyemmällä koulutuksella (6kk). Tämähän se vasta tasa-arvoa olisikin ja samalla tyhjänpäiväinen sivari-armeija "keskustelu" loppuisi, kun kaikki suorittaisivat "kansalaispalvelusta".

valikoiva asevelvollisuus olisi muutenkin järkevämpi malli, otetaan vaan mallia tuosta länsinaapurista. Eikä tolla sivarilla tee yhtään mitään.. siviilipalveluspaikatkin voitaisiin laittaa mieluummin työttömille suojatyöpaikoiksi :) tai sitten kaikille kansalaisille yhteinen yhteiskuntapalvelu, miehille ja naisille tasapuolisesti.

toisaalta, mulla ei henk. koht. ole nykyisestä systeemistä mitään valittamista. kunhan sanoin vaan.

No kannattas lukea tämä thread ennenkuin alkaa veisaamaan..

Kysymys on mielestäni se, että mielestäni sivarit pitäisi "kouluttaa" johonkin yhteiskuntaa hyödyttävään tehtävään/toimeen. Toki pitää tehdä "työtä" siinä missä varusmiestenkin.

Sivareista löytyy (kuten intin käyneistäkin) joka lähtöön. On eri asia yrittää ns. lusmuta, kuin tehdä jotain hyödyllistä maansa eteen -minusta se on ihan hyödyllinen "maksu" koulutuksesta, opintotuesta, sosiaaliturvasta jne.

Jokainen meistä näitä etuuksia käyttää ja jos menee ns. totaalikieltäytyjäksi, on mielestäni oikein että pistettäisiin ns. pakko töihin "maksamaan" tuo velka yhteiskunnalle.

Jokainen on yksilö, oli sivari tai intin käynyt. Itse nuorukaisena sivarin käyneenä, olen edelleen kuitenkin sitä mieltä, että miinoja rajalle (ei ne ketään satuta, vain niitä ketkä tänne väkisin tunkee..) ja asevelvollisuusarmeija on ok Suomen kaltaiselle valtiolle.

Tätäkö mieltä olet siis kun koitat ajatella rationaalisesti antamatta tunteille liikaa valtaa? :david:

:)

:lol2: Sorry oli hiukan turhaa provoamista.

Mutta tosiaan tunteja pitäisi tulla ainakin yhtä paljon sivarilla kuin 6kk asevelvollisella (24x7x180 = 30 240h) kun sivarilla tulee (8x7x390 = 21 840h) noin suurpiirteisesti kun ei lasketa lomia tmv.

Mutta loppujen lopuksi jokainen tekee mitä itse haluaa, tämä on vapaa maa.

Totta, täytyy kompata ensimmäinen kappale.
Tosin tätäkään jakoa ei voi tehdä täysin armeija vs sivari.
Sillä kaikki eivät suorita sivaria kotipaikkakunnallaan ja asu omassa asunnossaan.
Tällöin saattaa olla niin, että palveluspaikka ainakin näennäisesti määrää missä siiviilipalvelusmies asuu.

Tällöinhän jako tässä palvelusajassa olisi vertailtava erikseen em siviilipalvelusmiehet kuin perinteiset omalla paikkakunnalla palveluksen suorittavat miehet. Vai?

Sen tarkempaa tietoa ei ole montako sivaria joutuu muuttamaan toiselle paikkakunnalle palveluksensa takia, mutta ei varmaan mikään järettömän iso luku? Ainkin kaikki mun kaverit ovat pääseet kotipaikkakunnalle. Taitaa lähinnä olla omasta aktiivisuudesta kiinni?

Mutta edelleen, se sivari voi mennä vaikka yöennakkoon katsomaan uusimman Rambon jos kiinnostaa. Tuota mahdollisuutta ei varusmiehellä ole. Sivari voi käydä vaikka joka ilta kuppillassa istumassa, jos haluaa ja jälleen kerran mitä tekee varusmies?

Meillä on selvä mielipide ero siitä, mikä on sitoutumista ja mikä ei. kaheksasta neljään on mulle duunia ja 21h/vrk on melkein vittuilua. Mun mielestä vapaa-aikaa joka on määrätty tiettyyn paikkaan ei voi sanoa vapaa-ajaksi. Sivarinahan sitä voi matkustaa vaikka Amerikkaan käymään, jos vaan ehtii aamuksi töihin. Aivan kuten nyt työelämässäkin.

Siviilipalvelukseen olet taas sidottuna varmasti 13kk, oli sisältö työtunneissa ja ajankäytössä mitä tahansa. Eli sinänsä tätä vertailua voi katsoa mieleisekseen vähän miten haluaa.

Mitä jos tehtäisiin niin, että sivarikin alkaisi klo. 6.00 ja loppuisi 18.00? Sitten saataisiin ainakin näennäiset tunnit tasattua.

Monta kertaa olen sanonut, että mun mielestä intti nykyisenä järjestelmänä on ihan perseestä. Mun mielestä sinne pitäis pyrkiä, ei joutua. max 70% ikäryhmästä sisään niille kunnon päivärahat, mielekäs koulutus jne. Mä en ainakaan usko, että nykyisessä tilanteessa olisi vaikeuksia löytää tuota määrää. Jäisi suoraan ne tyypit pois, jotka menevät sinne väkisin puoleksi vuodeksi potkimaan kiviä ja kiukuttelemaan. Saataisiin motivoituneempia kavereita ja se olisi varmaan ihan kaikkien etu.

Minua on myös kompannut kaksi kaveria, jotka ovat luteina morttikouluttajina olleet.

Sivareista löytyy (kuten intin käyneistäkin) joka lähtöön. On eri asia yrittää ns. lusmuta, kuin tehdä jotain hyödyllistä maansa eteen -minusta se on ihan hyödyllinen "maksu" koulutuksesta, opintotuesta, sosiaaliturvasta jne.

Mikä helvetin maksu? Mä maksan joka perkeleen kuukausi noista asioista, pitääkö niistä nyt vielä erikseen ruveta maksamaan? Musta tuntuu, että se armeija on enemmän tuolla menopuolella kuin tuottavassa toiminnassa.

Mä en ymmärrä tuota, että ollaan ikään kuin velkaa johonkin. Me ollaan se yhteiskunta ja maksetaan jatkuvasti tämän pyörittämisestä. Ollaan niinku velkaa ittellemme vai?

Siinä suhteessa samaa mieltä, että kaikkien kannalta olisi järkevää, että sivarit pääsisivät tekemään oikeasti mielekästä ja tuottavaa työtä. Se on jokaisen suomalaisen etu.

Edit. Siis intin näkökulmasta tuo maksu homma. Sivarit voivat tehdä totta tosiaan ihan tuottavaa työtä

Sen tarkempaa tietoa ei ole montako sivaria joutuu muuttamaan toiselle paikkakunnalle palveluksensa takia, mutta ei varmaan mikään järettömän iso luku? Ainkin kaikki mun kaverit ovat pääseet kotipaikkakunnalle. Taitaa lähinnä olla omasta aktiivisuudesta kiinni?
En tiedä yhtään millaisista luvuista on kyse. Voipi olla pieni tai suuri.
Jostain pitäisi kaivaa tietoa asiasta, jos sitä edes on saatavilla.

Mutta edelleen, se sivari voi mennä vaikka yöennakkoon katsomaan uusimman Rambon jos kiinnostaa. Tuota mahdollisuutta ei varusmiehellä ole. Sivari voi käydä vaikka joka ilta kuppillassa istumassa, jos haluaa ja jälleen kerran mitä tekee varusmies?
Varusmies voi taas nopeammin aloittaa opiskelut tai työnteon, koska palvelus on lyhyempi. Mielestäni tämä on hieman tärkeämpi seikka kuin Rambon yöennakko. Toki Rambon yöennakolla voi olla positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen.

Meillä on selvä mielipide ero siitä, mikä on sitoutumista ja mikä ei. kaheksasta neljään on mulle duunia ja 21h/vrk on melkein vittuilua. Mun mielestä vapaa-aikaa joka on määrätty tiettyyn paikkaan ei voi sanoa vapaa-ajaksi. Sivarinahan sitä voi matkustaa vaikka Amerikkaan käymään, jos vaan ehtii aamuksi töihin. Aivan kuten nyt työelämässäkin.
Niin meillä lienee, mutta mitäpä jos tehtäisiin semmoinen kaneetti, että
"Armeija sitoo yksilön erittäin intensiivisesti lyhyeksi ajaksi ja siviilipalvelus
sitoo yksilön vähemmän intensiivisesti pidemmäksi ajaksi".

Mitä jos tehtäisiin niin, että sivarikin alkaisi klo. 6.00 ja loppuisi 18.00? Sitten saataisiin ainakin näennäiset tunnit tasattua.
Tämä kuulostaa siltä legendaariselta kateelliselta marinalta. :)
Eiköhän kannattaisi koittaa ratkaista se kohta missä on ongelma, eikä vaan tehdä toista toiseen paikkaan.

Tämä kuulostaa siltä legendaariselta kateelliselta marinalta. :)
Eiköhän kannattaisi koittaa ratkaista se kohta missä on ongelma, eikä vaan tehdä toista toiseen paikkaan.

No onhan se osittain sitäkin. Mä vaan toivoisin, että puntit on oikeasti tasan. Kuten jo aiemmin sanoin, niin voisihan intistäkin tehdä kaheksasta neljään mestan. Tuolla tavalla säästyisi rahaakin. Toki noita leirejä yms. on mutta perus kasarmi viikko laitettasiin tuollaiseksi. Tuskin varusmiehillä olisi ainakaan mitään vastaansanomista

No onhan se osittain sitäkin. Mä vaan toivoisin, että puntit on oikeasti tasan. Kuten jo aiemmin sanoin, niin voisihan intistäkin tehdä kaheksasta neljään mestan. Tuolla tavalla säästyisi rahaakin. Toki noita leirejä yms. on mutta perus kasarmi viikko laitettasiin tuollaiseksi. Tuskin varusmiehillä olisi ainakaan mitään vastaansanomista

Juu, mitenkäs on muuten että suoko laki semmoisia päiviä työntekijälle, mitä ehdotit sivareille?

Koska vissi erohan on siinä, että siviilipalvelus on työntekoa ja intti koulutusta maanpuolustukseen.

Juu, mitenkäs on muuten että suoko laki semmoisia päiviä työntekijälle, mitä ehdotit sivareille?

Koska vissi erohan on siinä, että siviilipalvelus on työntekoa ja intti koulutusta maanpuolustukseen.

No ei varmaan menisi läpi. Ei tuollaisia työpäiviä hyväksyttäisi. Miksiköhän varusmiesten työpäivään puututa, olkoonkin sitten koulutusta, mutta aika raskasta sellaista kuitenkin.

Veroja se maksan minäkin, perheellinen mies, pieni palkka ja velkaa vitusti..
Ainahan Suomessa maksetaan kaikesta, perintöveroakin perinnöstä, josta jo aikoinaan verot maksettiin.

Miksi pitäisi saada kaikki ns. ilmaiseksi? Jos joku on niin tossu, että ei eväänsä voi liikuttaa yhteisen hyvän eteen (koskee myös ko. henkilöä), niin miksei voitaisi hieman ottaa oikeuksia pois? vai tuleeko siitä jollekin paha mieli. Sitä saa mitä tilaa on maailman laki.

Mun mielestä jokainen voisi tehdä jotain. Sillä voisi olla jopa jotain kasvatuspoliittistakin merkitystä.

Tää vanha bullshit lause , että "armeija tekee miehiä" on jossain mielin oikeassa, mutta totuus on, että SE, ETTÄ TEET JOTAIN YHTEISKUNNAN ETEEN TEKEE SINUSTA VASTUUNTUNTOISEMMAN = MIEHEN, ELI KATSOT JOSKUS MUUTAKIN KUIN OMAA NAPAASI.
Ihan sama, teetkö sen intissä vai sivarissa, kunhan teet. ja niin kauan kuin pieni osa tekee sen sivarissa, puolustusvoimilla ei ole hätäpäivää. Mä kävin 13 kk sivaria aikoinaa, ei mua nyt niin haittaa vaikka se olisi ollut 15 kk, jos sillä olisi jotain tarkoitusta jossain isommassa.

Veroja se maksan minäkin, perheellinen mies, pieni palkka ja velkaa vitusti..
Ainahan Suomessa maksetaan kaikesta, perintöveroakin perinnöstä, josta jo aikoinaan verot maksettiin.

Miksi pitäisi saada kaikki ns. ilmaiseksi? Jos joku on niin tossu, että ei eväänsä voi liikuttaa yhteisen hyvän eteen (koskee myös ko. henkilöä), niin miksei voitaisi hieman ottaa oikeuksia pois? vai tuleeko siitä jollekin paha mieli. Sitä saa mitä tilaa on maailman laki.

Mun mielestä jokainen voisi tehdä jotain. Sillä voisi olla jopa jotain kasvatuspoliittistakin merkitystä.

Enhän mä sitä tarkoittanutkaan, että sä et duunia tekis. Kyllähän Suomessa nyt suurin osa töitä tekee ja tosiaan maksaa siitä kivan osan valtiolle. halusi tai ei. Mun maailmankuvaan vaan ei mahdu, se että pitäisi vielä noiden mukavien verojen päälle laitta 6-13kk omaa aikaa peliin. MINUN mielestä verot on ihan tarpeeksi yhteistä hyvää.

Kasvatuspoliittista vaikutusta on varmaan jonkin verran, mutta pitää kuitenkin ihmetellä miten naiset ikinä pystyy tässä yhteiskunnassa pärjäämään.

No mielipiteitähän nämä on vaan :piis:

Kyllä tuo armeijan perustelu kasvatuksellisilla syillä on lähinnä paskapuhetta.

Miksi hommat pyörii monissa muissa valtioissa hyvin, ilman että nuoret pojat kouluttautuvat hieman yli puolessa vuodessa miehiksi?
Sitä sietää pohtia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom