Totta, täytyy kompata ensimmäinen kappale.
Tosin tätäkään jakoa ei voi tehdä täysin armeija vs sivari.
Sillä kaikki eivät suorita sivaria kotipaikkakunnallaan ja asu omassa asunnossaan.
Tällöin saattaa olla niin, että palveluspaikka ainakin näennäisesti määrää missä siiviilipalvelusmies asuu.
Tällöinhän jako tässä palvelusajassa olisi vertailtava erikseen em siviilipalvelusmiehet kuin perinteiset omalla paikkakunnalla palveluksen suorittavat miehet. Vai?
Sen tarkempaa tietoa ei ole montako sivaria joutuu muuttamaan toiselle paikkakunnalle palveluksensa takia, mutta ei varmaan mikään järettömän iso luku? Ainkin kaikki mun kaverit ovat pääseet kotipaikkakunnalle. Taitaa lähinnä olla omasta aktiivisuudesta kiinni?
Mutta edelleen, se sivari voi mennä vaikka yöennakkoon katsomaan uusimman Rambon jos kiinnostaa. Tuota mahdollisuutta ei varusmiehellä ole. Sivari voi käydä vaikka joka ilta kuppillassa istumassa, jos haluaa ja jälleen kerran mitä tekee varusmies?
Meillä on selvä mielipide ero siitä, mikä on sitoutumista ja mikä ei. kaheksasta neljään on mulle duunia ja 21h/vrk on melkein vittuilua. Mun mielestä vapaa-aikaa joka on määrätty tiettyyn paikkaan ei voi sanoa vapaa-ajaksi. Sivarinahan sitä voi matkustaa vaikka Amerikkaan käymään, jos vaan ehtii aamuksi töihin. Aivan kuten nyt työelämässäkin.
Siviilipalvelukseen olet taas sidottuna varmasti 13kk, oli sisältö työtunneissa ja ajankäytössä mitä tahansa. Eli sinänsä tätä vertailua voi katsoa mieleisekseen vähän miten haluaa.
Mitä jos tehtäisiin niin, että sivarikin alkaisi klo. 6.00 ja loppuisi 18.00? Sitten saataisiin ainakin näennäiset tunnit tasattua.
Monta kertaa olen sanonut, että mun mielestä intti nykyisenä järjestelmänä on ihan perseestä. Mun mielestä sinne pitäis pyrkiä, ei joutua. max 70% ikäryhmästä sisään niille kunnon päivärahat, mielekäs koulutus jne. Mä en ainakaan usko, että nykyisessä tilanteessa olisi vaikeuksia löytää tuota määrää. Jäisi suoraan ne tyypit pois, jotka menevät sinne väkisin puoleksi vuodeksi potkimaan kiviä ja kiukuttelemaan. Saataisiin motivoituneempia kavereita ja se olisi varmaan ihan kaikkien etu.
Minua on myös kompannut kaksi kaveria, jotka ovat luteina morttikouluttajina olleet.