Siviilipalvelusaika saattaa lyhentyä 11:een kuukauteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Veit sanat suustani. Itsekin olen aina ihmetellyt, miksi suomalainen mies tyypillisesti mollaa sivareita ja pitää ihanteellisena vaihtoehtona sitä, että kaikki kävisivät armeijan. Miesporukassa jää heti alakynteen, jos yrittää esittää mielipiteitä sen puolesta, että kaikille ei armeija todellakaan ole oikea vaihtoehto. Mainittakoon vielä, että olen itse reservin upseeri..

Tuo johtuu siitä että systeemi on suunniteltu sellaiseksi. Mikään ei paremmin suuntaa intinkäyneiden kriittistä katsetta pois päättäjistä ketkä ovat systeemistä vastuussa kuin mahdollisuus haukkua sivareita epäisänmaallisiksi yms. Ja sivarit taas vihaavat intinkäyneitä ja piiri pieni pyörii. Hajoita ja hallitse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.mil.fi/paaesikunta/artikkelit/1672.dsp sanoi:
Tutkimuksen mukaan 77 prosenttia vastanneista oli valmis puolustamaan Suomea aseellisesti vaikka tulos näyttäisi epävarmalta. Lähes neljä viidestä (78%) säilyttäisi Suomessa nykyisen asevelvollisuusjärjestelmän, jossa mahdollisimman suuri osa ikäluokasta saa aseellisen koulutuksen. Miehistä 81 prosenttia suorittaisi varusmiespalveluksen, vaikka se olisi vapaaehtoinen.

Lähes kaikki suomalaiset (98%) ovat sitä mieltä, että Suomen alueellisen koskemattomuuden turvaaminen kuuluu puolustusvoimien sotilaallisiin tehtäviin. Yli puolet (59%) säilyttäisi puolustusvoimille myönnettävät varat ennallaan. Kolmannes (31%) korottaisi määrärahoja ja 8 prosenttia laskisi niitä.

Eipä tuo maanpuolustustahto ainkaan tutkimusten perusteella mitään huonoa luokkaa ole. Muistaakseni Euroopan korkeimpia ellei jopa korkein.

Eipä tuo maanpuolustustahto ainkaan tutkimusten perusteella mitään huonoa luokkaa ole. Muistaakseni Euroopan korkeimpia ellei jopa korkein.

No kyllähän nyt Puolustusministeriön tutkimukseen vastataan aina nohevasti "Kyllä minä, totta kai, heti eturintamaan menisin vaikka pelkän moran kanssa heilumaan!". Me kun puhuttiin inttikavereiden kanssa silloin, että mitäs sitten jos sota syttyy niin kaikki oli sitä mieltä, että ei vittu, tänne ei jäädä kuolemaan vaan äkkilähtö Pattayalle.

Pitäisi luokitella aseistakieltäytyjätkin kahteen lahkoon:

Osa on näitä todella vakaumuksensa vuoksi "taistelijoita" jotka ovat valmiita menemään vaikka linnaan, eli totaalikieltäytyjiä. Näitä arvostan, vaikken ymmärräkään motiiveja.
Toinen lahko on sivarit, joita ehkä pelottaa mennä kylmään ja pimeään metsään yöksi, tai jopa useammaksi. Myös ruoka saattaa olla pahaa, eikä sitä ole aina riittävästi. Untakaan ei välttämättä aina saa kahdeksaa tuntia/vrk. Ja joskus armeijassa tulee hikiki. Eli väittäisin, että sivari on keskimäärin laiskempi/mukavuudenhaluisempi kuin intin käynyt.

Osa on näitä todella vakaumuksensa vuoksi "taistelijoita" jotka ovat valmiita menemään vaikka linnaan, eli totaalikieltäytyjiä. Näitä arvostan, vaikken ymmärräkään motiiveja.
Toinen lahko on sivarit, joita ehkä pelottaa mennä kylmään ja pimeään metsään yöksi, tai jopa useammaksi. Myös ruoka saattaa olla pahaa, eikä sitä ole aina riittävästi. Untakaan ei välttämättä aina saa kahdeksaa tuntia/vrk. Ja joskus armeijassa tulee hikiki. Eli väittäisin, että sivari on keskimäärin laiskempi/mukavuudenhaluisempi kuin intin käynyt.

Kyllä noita lahkoja on varmasti enemmän. Mutta jos haluaa katsella maailmaa putkinäöllä niin mikäpä siinä.

No intti on tällä hetkellä pisimmilläänkin 12kk ja sivari 13kk. Jos sivariaikaa lyhennetään 11:een kuukauteen niin silloin se on lyhyempi kuin intin pisin palvelusaika. Tossa tilanteesa varmasti useampi päättää suorittaa siviilipalveluksen. Tälläkään hetkellä sivareille ei riitä hommia, joten miten asia hoidetaan tulevaisuudessa, saas nähdä.

Jos tehdään siviilipalvelusta, niin minkä takia on vain pakko vaihdella vaippoja vanhuksille?

Kun ei tovereille pyssy sovi, niin suomenmaassa on monenmonituista työmaata, jonne halpa työvoima kyllä kelpaisi. Ei tarvitse mitään orjuuttamista olla, mutta lapionvarteen vaan ja tekemään töitä sen 8h. Luulisi muutaman isomman tieprojektin nopeutuvan, kun muuten suomessa työvoima on hieman kallista. Samalla tavalla sota-aikana on hommia tehty (ilman palkkaa tosin..), jolloin vakaamus ei kärsisi. Sota-aikana sivarit joutuvat kuitenkin palvelukseen yksi monta ja silloin vaipat ei ole ensinmäisenä tärkeysjärjestyksessä, vaan kaluston liikkuminen ym.

Tuleepa vanhemmilta ihmisiltä oppia elämään, kun työmaaparakissa kuuntelee juttuja. Ei varmasti kimmoketta lähteä palvelemaan metsään, vaan ihan oikean elämän asioita. Ja etenkin käytännön asiat tulevat tutuiksi, josta on hyötyä tulevaisuudessa. Ehkä hieman yleistäen, mutta suurin osa sivareista luultavasti on menossa yliopistoihin ym, jolloin todella iso apu olisi siintä, että lapio on tuttu ja tietyt perusasiat kunnossa. Lapsetkin osaa arvostaa tohtori-isää, kun osaa kaivaa, tehdä leikkimökin ym.

Mutta mukavuus halu vie varmasti voiton ja tällaiset ehdotukset eivät saisi ilmaa siipiensä alle..

Ei se kovin motivoivaa ollut olla ilmatorjunnassa kun meille sanottiin että, ei sillä Sergeillä mihinkään osu ja jos vihollisen kone pääsee kolmen kilometrin päähän niin kannattaa pojat melkein jättää ne tykit siihen ja laittaa jalkoja mahan alle.
Kun vielä ottaa huomioon sen että Sergein paras toiminta etäisyys on muistaakseen siitä 2500metristä alaspäin.

Tais jo mennä vähän :offtopic:
No on siellä onneks paljon järeämpääkin kalustoa puolustamassa ilmaiskuilta kuin sergeit. Siinä vaiheessa, kun se kone on 3km:n päässä, niin joku on jo mennyt pahasti pieleen.

Tuo, että olisi jättämässä maan sodan syttyessä, on monen kohdalla ihan :anssi: . Siinä vaiheessa, kun joku on tulossa polttamaan sen oman punaisen tuvan, syömään sun perunat sieltä perunamaalta ja raiskaamaan vaimokkeen, niin voi puolustustahto vahvistua. Helppo se on rauhanaikana sanoa, että varmasti makoilisin Karibialla, jos sota syttyis. Toista vois olla sitten, kun tosipaikka tulee.

Hieno luokittelu!

Olen parhaillani sivarissa ala-asteella ja koen olevani hyödyllinen yhteiskunnalle, enkä niinkään se yhteiskunnan varoja syövä laiskuri. Työtehtävät vaihtelevat opettajien sijaisuuksista pihatöihin.
Intissä ei pelottanut metsä, kylmyys tai edes pyssyt, se ei vaan kiinnostanut ollenkaan. 36 päivää mä siellä vietin, kunnes tajusin, että voin tehdä jotain mikä kiinnostaa mua edes vähän. Päätöstä myös pohjusti se, että kapteeni teki hyvin selväksi, että 12kk palvelus kutsuu. Nyt täytyy sanoa, että päätös ei kaduttanut ollenkaan.

Siviilipalvelusta voisi mielestäni lyhentää ainakin sen 1kk esim. 2vko siitä lapinjärven meditaatiokurssista, koska siellä ei oikeesti tehdä mitään. ja 2vko itse varsinaisesta palveluksesta. Paikkoja pitäisi myös saada lisää, ettei sinne lapinjärvelle jää legioonaan niin paljoa jengiä tekemään sitä aivotonta paskaduunia josta ei hyödy kukaan. Jonkinasteiset virka-aputehtävät voisi olla ihan hyvä idea niille jotka sinne jäävät kaivamaan ojaa ja kitkemään jotain kasvimaata.

Arvostan intin ja sivarin käyneitä ihmisiä juurikin yhtä paljon, mutta arvostusta ei juurikaan saa kumpikaan ääripää joka sokeana toistelee omassa "jengissään" Sivarit on homoja ituhippejä!/Intinkäyneet on kaikki militanttihomoja!
Kun on annettu vaihtoehdot sivari/intti joista toinen valita ja jos ei osaa valita niin linnaan, niin mikä kohta tekee intistä paremman kuin sivari? sitä en ikinä ole ymmärtänyt. Lapinjärvellä joku kouluttajista muuten mainitsi, että sivait ovat vapautettuja RAUHANajan palveluksesta (toivottavasti en puhu ihan paskaa). Eli kun sota syttyy, niin hyvinkin paljon mahdollista, että pikakoulutus kutsuu niitä jotka ovat fyysisesti/henkisesti kunnossa.

Lapinjärvellä joku kouluttajista muuten mainitsi, että sivait ovat vapautettuja RAUHANajan palveluksesta (toivottavasti en puhu ihan paskaa). Eli kun sota syttyy, niin hyvinkin paljon mahdollista, että pikakoulutus kutsuu niitä jotka ovat fyysisesti/henkisesti kunnossa.

Näin olen itse myös ymmärtänyt, että sivarit pikakoulutetaan ja kutsutaan rintamalle.

PÄÄASIA ETTÄ TEKEE JOTAIN, JOS HALUAA NAUTTIA VALTION SUOMISTA EDUISTA (terveydenhuolto, työttömyysturva, lapsilisät, koulutus, opintituet jne.)

Mulla on kyllä semmonen tunne, että joku vie mun palkasta aikamoisen osan joka kuukausi. Mihin ne rahat sitten menee?

Laki ei ole tasa-arvoinen, jos tarkastellaan absoluuttisia työtunteja. Intissä oleva 6kk jamppa on varmaan enemmän pakkotyössä/sidottuna kasarmille kokonaistuntimäärältään mitä 13kk sivari (8h/pvä). Omina aikoina muistelisin, että normi iltavapaa oli 3h (18.00-21.00), jonka jälkeen piti valua takaisin kassulle piereskelemään tupakaverien kanssa.

Mulla on kyllä semmonen tunne, että joku vie mun palkasta aikamoisen osan joka kuukausi. Mihin ne rahat sitten menee?

Laki ei ole tasa-arvoinen, jos tarkastellaan absoluuttisia työtunteja. Intissä oleva 6kk jamppa on varmaan enemmän pakkotyössä/sidottuna kasarmille kokonaistuntimäärältään mitä 13kk sivari (8h/pvä). Omina aikoina muistelisin, että normi iltavapaa oli 3h (18.00-21.00), jonka jälkeen piti valua takaisin kassulle piereskelemään tupakaverien kanssa.

Niin tai näin, laki ei ole myöskään tasa-arvoinen jos verrataan palvelusaikojen kestsoa. Eipä kai Suomi turhaan ole Amnestyn ihmisoikeusrikkomuslistoilla.

Minkälaista käyttöä absoluuttisille työtunneille on sitten kassulla tupakaverien kanssa piereskely?

Minkälaista käyttöä absoluuttisille työtunneille on sitten kassulla tupakaverien kanssa piereskely?

jaa-a. Tulempa mä joka päivä töihinkin vaikka ei olisi mitään tekemistä. Pois se on mun vapaa-ajasta. Kyllä mä intin aikana olisin mielummin lähtenyt klo. 16.00 tyttöystävän viereen ja palannut klo.8.00 takaisin sotimaan. Sivareillahan tämä menee näin. Jos sitä ei oo ysiksi takaisin niin saa hyvällä tsäkällä istua seuraavan viikonlopunkin intissä.

Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä tehdäänkö jotain vai ei, vaan sillä onko sun oltava paikalla raapimassa palleja.

Edit. Vaihtoehtona on tietenkin se, että tehdään intistä 8.00-16.00 mesta, sitten tasoittuu puntit. Ei vaan taida onnistua.

Lisää edittiä. Pitää kuitenkin muistaa myös se, että mun aikana palvelus alkoi klo.6.00 ja loppui klo. 18.00 tosta tulee jo 12h/d. sivarin viikko on 40h varusmiesmiehen 60h + viikonloppuja.

jaa-a. Tulempa mä joka päivä töihinkin vaikka ei olisi mitään tekemistä. Pois se on mun vapaa-ajasta. Kyllä mä intin aikana olisin mielummin lähtenyt klo. 16.00 tyttöystävän viereen ja palannut klo.8.00 takaisin sotimaan. Sivareillahan tämä menee näin. Jos sitä ei oo ysiksi takaisin niin saa hyvällä tsäkällä istua seuraavan viikonlopunkin intissä.

Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä tehdäänkö jotain vai ei, vaan sillä onko sun oltava paikalla raapimassa palleja.

Edit. Vaihtoehtona on tietenkin se, että tehdään intistä 8.00-16.00 mesta, sitten tasoittuu puntit. Ei vaan taida onnistua.

Lisää edittiä. Pitää kuitenkin muistaa myös se, että mun aikana palvelus alkoi klo.6.00 ja loppui klo. 18.00 tosta tulee jo 12h/d. sivarin viikko on 40h varusmiesmiehen 60h + viikonloppuja.

Niinno, mun käsityksen mukaan vika ei oo silloin sivarissa, jos intissä ajankäyttö on organisoitu siten, että suuri osa ajasta menee perseilyyn.

Niinno, mun käsityksen mukaan vika ei oo silloin sivarissa, jos intissä ajankäyttö on organisoitu siten, että suuri osa ajasta menee perseilyyn.

Ei tietenkään ole, mutta ei kai se sen varusmiehenkään vika ole? Siellä on kuitenkin pakko olla esim. yöt, halusi tai ei. Mutta niin kauan kun varusmiehet tekevät 21h (3h iltavapaat otettu pois) päivää on mun mielestä kohtuutonta pyytää helpotuksia sivariin.

Äläkä käsitä väärin mä en ole mikään inttifani. Mä vihasin sitä vitun paikkaa ihan koko sydämestäni. Sivariin menisin, jos nyt pitäisi valinta tehdä.

+leirit. Itsellä tuli yli 100 metsäaamua intissä. Silloin palvelus on todellakin se 24/7.

Ei tietenkään ole, mutta ei kai se sen varusmiehenkään vika ole? Siellä on kuitenkin pakko olla esim. yöt, halusi tai ei. Mutta niin kauan kun varusmiehet tekevät 21h (3h iltavapaat otettu pois) päivää on mun mielestä kohtuutonta pyytää helpotuksia sivariin.

Äläkä käsitä väärin mä en ole mikään inttifani. Mä vihasin sitä vitun paikkaa ihan koko sydämestäni. Sivariin menisin, jos nyt pitäisi valinta tehdä.

En käsittänyt, että olisit joku kiihkoilija. :)

21h päivä sisältää unta, vai olenko väärässä?

Et ole väärässä, mutta sen paikan missä nukut valitsee puolustusvoimat. Ei varusmies. Itse olisin ollut mielummin tyttöystävän vieressä nukkumassa, jos vaihtoehtona on katsoa tupakavereiden peiton heilumista tai toistensa päälle kusemista.

Edit. siis palvelusta on 6.00-18.00 loppu on vapaa-aikaa. Ainoana rajoituksena se, että arki-iltana pitää olla takaisin kasarmilla ysiltä. Kyllä siellä on illalla ihan nimenhuuto vankilatyyliin, jotta varmasti huomataan karanneet.

Ja tosiaan leireillä palvelus on 24/7

Sisältää joo ja varmaan paljon muutakin. Eiköhän pointti ollut kuitenkin se, että olet tavalla tai toisella sidottuna tuon 21 tuntia. Palvelusajan jälkeen noudatetaan edelleen käskyjä ja toimitaan ohjesäännön mukaan. Nämä säännöt pätevät myös keskellä yötä...

Et ole väärässä, mutta sen paikan missä nukut valitsee puolustusvoimat. Ei varusmies. Itse olisin ollut mielummin tyttöystävän vieressä nukkumassa, jos vaihtoehtona on katsoa tupakavereiden peiton heilumista tai toistensa päälle kusemista.

Edit. siis palvelusta on 6.00-18.00 loppu on vapaa-aikaa. Ainoana rajoituksena se, että arki-iltana pitää olla takaisin kasarmilla ysiltä. Kyllä siellä on illalla ihan nimenhuuto vankilatyyliin, jotta varmasti huomataan karanneet.

Ja tosiaan leireillä palvelus on 24/7

Totta, täytyy kompata ensimmäinen kappale.
Tosin tätäkään jakoa ei voi tehdä täysin armeija vs sivari.
Sillä kaikki eivät suorita sivaria kotipaikkakunnallaan ja asu omassa asunnossaan.
Tällöin saattaa olla niin, että palveluspaikka ainakin näennäisesti määrää missä siiviilipalvelusmies asuu.

Tällöinhän jako tässä palvelusajassa olisi vertailtava erikseen em siviilipalvelusmiehet kuin perinteiset omalla paikkakunnalla palveluksen suorittavat miehet. Vai?

Sisältää joo ja varmaan paljon muutakin. Eiköhän pointti ollut kuitenkin se, että olet tavalla tai toisella sidottuna tuon 21 tuntia. Palvelusajan jälkeen noudatetaan edelleen käskyjä ja toimitaan ohjesäännön mukaan. Nämä säännöt pätevät myös keskellä yötä...

Siviilipalvelukseen olet taas sidottuna varmasti 13kk, oli sisältö työtunneissa ja ajankäytössä mitä tahansa. Eli sinänsä tätä vertailua voi katsoa mieleisekseen vähän miten haluaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom