Pitäisi luokitella aseistakieltäytyjätkin kahteen lahkoon:
Osa on näitä todella vakaumuksensa vuoksi "taistelijoita" jotka ovat valmiita menemään vaikka linnaan, eli totaalikieltäytyjiä. Näitä arvostan, vaikken ymmärräkään motiiveja.
Toinen lahko on sivarit, joita ehkä pelottaa mennä kylmään ja pimeään metsään yöksi, tai jopa useammaksi. Myös ruoka saattaa olla pahaa, eikä sitä ole aina riittävästi. Untakaan ei välttämättä aina saa kahdeksaa tuntia/vrk. Ja joskus armeijassa tulee hikiki. Eli väittäisin, että sivari on keskimäärin laiskempi/mukavuudenhaluisempi kuin intin käynyt.
Hieno luokittelu!
Olen parhaillani sivarissa ala-asteella ja koen olevani hyödyllinen yhteiskunnalle, enkä niinkään se yhteiskunnan varoja syövä laiskuri. Työtehtävät vaihtelevat opettajien sijaisuuksista pihatöihin.
Intissä ei pelottanut metsä, kylmyys tai edes pyssyt, se ei vaan kiinnostanut ollenkaan. 36 päivää mä siellä vietin, kunnes tajusin, että voin tehdä jotain mikä kiinnostaa mua edes vähän. Päätöstä myös pohjusti se, että kapteeni teki hyvin selväksi, että 12kk palvelus kutsuu. Nyt täytyy sanoa, että päätös ei kaduttanut ollenkaan.
Siviilipalvelusta voisi mielestäni lyhentää ainakin sen 1kk esim. 2vko siitä lapinjärven meditaatiokurssista, koska siellä ei oikeesti tehdä mitään. ja 2vko itse varsinaisesta palveluksesta. Paikkoja pitäisi myös saada lisää, ettei sinne lapinjärvelle jää legioonaan niin paljoa jengiä tekemään sitä aivotonta paskaduunia josta ei hyödy kukaan. Jonkinasteiset virka-aputehtävät voisi olla ihan hyvä idea niille jotka sinne jäävät kaivamaan ojaa ja kitkemään jotain kasvimaata.
Arvostan intin ja sivarin käyneitä ihmisiä juurikin yhtä paljon, mutta arvostusta ei juurikaan saa kumpikaan ääripää joka sokeana toistelee omassa "jengissään" Sivarit on homoja ituhippejä!/Intinkäyneet on kaikki militanttihomoja!
Kun on annettu vaihtoehdot sivari/intti joista toinen valita ja jos ei osaa valita niin linnaan, niin mikä kohta tekee intistä paremman kuin sivari? sitä en ikinä ole ymmärtänyt. Lapinjärvellä joku kouluttajista muuten mainitsi, että sivait ovat vapautettuja RAUHANajan palveluksesta (toivottavasti en puhu ihan paskaa). Eli kun sota syttyy, niin hyvinkin paljon mahdollista, että pikakoulutus kutsuu niitä jotka ovat fyysisesti/henkisesti kunnossa.