Sinus pilonidalis... eli jalkatreeni täysin uusiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vamma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voi helvetti, itelle on myös iskenyt tämä vaiva. Keskiviikosta asti ollut paineen tunnetta pakarassa häntäluun vieressä ja pe-la yönä oli niin paha etten saanut nukuttua ollenkaan. Lähdin sitten la-aamuna veksiin (olen siis intissä), josta lähettivät riihimäen sairaalaan. Siellä lääkäri totesi sen olevan Sinus Pilonidalis ja päätti leikata sen heti. Operaatio sattui ihan helvetisti koska paise oli niin syvällä mutta saatiin kuitenkin leikattua, ja tänään kävin näyttämässä porvoon sairaalassa jossa sanottiin että pitäis parantua itsestään. Nyt 2 eri antibioottikuuria päällä ja huomenna pitäis mennä veksiin keskustelemaan lääkärin kanssa jatkohoioista. Onkohan mahdollista saada kotihoitoa? :D Siinä on nyt kuitenkin pelkkä sorbact-nauha ja kasarmiolosuhteissa on vähän vaikea huolehtia hygieniasta ja viikon päästä olisi viikon leiri :D

Tikkien poisto olis 22.3 (huomenna)...millonkahan pääsee taas treenaamaan kunnolla? Saa nähä pääskö tästä vaivasta eroon ku tuntuu haava vuotavan hiukan vaikka leikkauksesta on melkeen 2 viikkoa aikaa.

Voevoe, mulla otettiin vajaa viikko sit tikit pois ja on siitä asti vuotanu kudosnesteitä ja verta ihan kunnolla, joka on terkkarin mukaan ilmeisesti ihan normaalia. Kudosnesteitä vuotaa siis pakaravaosta, varsinainen paise oli häntäluun kohalla joka ei enää vuoda mutta leikkaushaava ylettyi alas pakaravakoon asti ja tikkien poistosta lähtien on vuotanu ilkeesti ni ei oo vielä kehannu lähtee rehkimäänkää :(. Meen maanantaina näyttää uudestaa ja toivottavasti pääsis ihan lääkärille joka tietäs miten ton vuotamisen saa loppumaan. Onko kellää jääny pahasti vuotamaan tikkien poisoton jälkee ja jos on ni mite ootte saanu loppumaan? Perhana et on raskasta ku jo 3 viikkoo ollu käytännössä melkee liikkumatta ni hermotki ollu kireellä ja olo niin pirun laiska.

Itelläkin ollu tommonen 07 loppupuolelta asti, tai siittä asti ollu ainakin kipeä. Lääkärillä kävin ensimmäistä kertaa -09 loppupuolella ku patti räjähti ja nestettä tuli koko ajan boxereihin, eli ei kovin mukavaa. Antibioottikuureja tuli syötyä varmaan 10 tänä vuonna kun olin intissä eikä halunnu leikata sitte poies ku olis pitäny intti keskeyttää. Parantuminen menny ainaki itteni mielestä hienosti miten nyt lukee näitä kauhutarinoita vaikka meitsilläki oli kuulemma todella suuri, korkeutta haavalle tuli 10cm leikkaukses ja leveyttä tos alaselän kohdalla varmaa 4cm, nyt leikkauksesta kohta 4vkoa ja melkein ummessa on koko haava eikä mitään kipuja ole ollut.

Itelläkin ollu tommonen 07 loppupuolelta asti, tai siittä asti ollu ainakin kipeä. Lääkärillä kävin ensimmäistä kertaa -09 loppupuolella ku patti räjähti ja nestettä tuli koko ajan boxereihin, eli ei kovin mukavaa. Antibioottikuureja tuli syötyä varmaan 10 tänä vuonna kun olin intissä eikä halunnu leikata sitte poies ku olis pitäny intti keskeyttää. Parantuminen menny ainaki itteni mielestä hienosti miten nyt lukee näitä kauhutarinoita vaikka meitsilläki oli kuulemma todella suuri, korkeutta haavalle tuli 10cm leikkaukses ja leveyttä tos alaselän kohdalla varmaa 4cm, nyt leikkauksesta kohta 4vkoa ja melkein ummessa on koko haava eikä mitään kipuja ole ollut.

Jätettiinkö avonaiseksi parantumaan vai tikeillä kiinni?

Kohtuu vittumainen vaiva kyllä, itsellä tuo leikattiin vajaa puoli vuotta sitten ja oli kyllä aika kipulias toimenpide. Persettä aristi ensiksi vain hieman, sitten se vaan paheni ja paheni ja lopuksi en saanut nukuttua ollenkaan, missään asennossa ja kipu oli sanoin kuvaamaton. Seuraavana päivänä menin veksiin (olin intissä) ja sieltä vaan sanottiin että ota pari vmtl:ää ja Buranaa :rolleyes: Sanoin että nuo eivät millään riitä ja haluan jatkotutkimuksiin. Sieltä sitten sairaalaan jossa todettiin tuo vaiva ja leikattiin samana päivänä. Siitä tulikin mukavat kaksi viikkoa kotihoitoa ;) Vaiva ei ole vieläkään parantunut täysin, vaan aina välillä tuntuu pientä arkuutta tuossa perseen yläpuolella, toivottavasti ei ala uusimaan.

E. olen näköjää kirjoittanut tästä jo kerran...

Force: jätettiin avonaiseks, tai tietenki pohjalta tikeillä kiinni mut muuten avonaiseks, että kaikki märkä pääsee pois.

se meni kait sillä

Pitkästä aikaa pompahti tämä silmiin kun ei ole enää leikkauksen jälkeen ollut mielessä.
Eli plastiikkakirurgi leikkas pakaravakoa vähän eri malliseksi koska oli kuulemma niin syvä että sinne tahtoi aina tulla tuo paise.
2008 joulukuussa leikattiin olin n.1kk pois urheiluharrastuksista ja homma jatkuu eikä ole enää vaivannut.(toivottavasti enää ikuna)
Olihan sekin kokemus mutta konjakit tarjosivat leikkauksen jälkeen.

Ketjun lukeneena, jäi hieman askarruttamaan miksi karvojen leikkaminen auttaisi asiaa? Eikö tämä puolestaan lisäisi riskiä, että karvatuppi tulehtuisi/kasvaisi sisään? Ja taas heräsi kysymys, jos se liittyy kerta jotenkin karvoihin, niin eikö niitä voisi laserhoidolla zäpätä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No voi vittu, nytköhän se on tämä saatanan riesa miulla. Voi vittu.

Jaahas, mulla taitaa olla myös tämä sama oire. Jalkojen treenausta tuo vitun haava ei ole onneksi ole vaikeuttanut, mutta vatsojen treenaukseen joudun aina käyttämään laitteita. Pitäis varmaan käydä lääkärissä kohta, pari kertaa haava on mennyt itsestään umpeen mutta auennut aina uudestaan.

Ketjun lukeneena, jäi hieman askarruttamaan miksi karvojen leikkaminen auttaisi asiaa? Eikö tämä puolestaan lisäisi riskiä, että karvatuppi tulehtuisi/kasvaisi sisään? Ja taas heräsi kysymys, jos se liittyy kerta jotenkin karvoihin, niin eikö niitä voisi laserhoidolla zäpätä?

Kauhulla itsekkin lukenut tätä ketjua ja miettinyt tuota asiaa...Omankin käsitykseni mukaan jos niitä karvoja alkais leikkaamaan niin sittenhän ainakin tulehtuu kun ne kasvaa sisään. Joten samaa mieltä :arvi:

Itsellä kans tuossa n. vuosi sitten tämä kyseinene vaiva oli. Istuminen teki kipeää ja kun suihkussa vahingossa suoraan siihen reikään suihkutti vettä niin kipu oli aivan jotain hirveää. Menin sitte lääkäriin ja siellä poistettiin se märkivä mömmö ja kaikki kivut katosivat. Lääkäri sanoi että onkalo oli vasta niin pieni että luulisi selviävän ilman leikkauksia. Nyt pari päivää sitten suihkussa huomasin kun siihen samaan kohtaan vettä suihkutin suoraan niin käväsi sellainen todella pieni tavallaan pistäminen joka loppui heti eikä tullut uudestaan vaikka suihkutusta jatkoi. Muuten aivan normaali eikä istuminen satu ja kun tunnustelin niin mitä reikää tai pattia ei tunnu. Onko nyt minunkin aika lähteä leikkaukseen vai voiko vielä vuoden päästä vain vähän vihoitella tuo?

Itellä ollu samaa oiretta, tosin ilmesesti lievempänä. Satunnaisesti ilmestyny patti tonne häntäluun kohdille, joka on kipuillut painaessa, mutta raskaita kyykky/painonnosto treenejä olen kuitenkin voinut jatkaa normaalisti. Eli vaivasta ei liiemmin ole haittaa ollut tähän asti.

Onko tähän mitää erityistä syytä? Vai johtuuko vaan hikoilusta yms.

Apua vaivaan on!

Tulee lueskeltua näitä foorumeita paljonkin, ja nyt huomasin topicin tutusta vaivasta, josta on myös useamman vuoden kokemus. Eli kyseinen Sinus Pilonidalis Sacri tuli itsellekkin vuonna 2002 jolloin olin armeijassa. Siellä tilkassa operoitiin, ja eihän siitä hyvä tullut kun piti mies saada nopeasti riviin ettei tarvi lykätä palvelusta. Heti intin jälkeen leikattiin toisen kerran ja piti tulla hyvä. No eihän sekään nyt nappiin mennyt, kun haava jouduttiin jättämään auki. Pari viikon osasto elämän jälkeen ylilääkäri päätti että haava kursitaan kokoon ja mies kotiin. ( haava oli about 8x8cm) Jumalattomilla kivuilla ja vähillä unilla sitten meni 3 viikkoa, ja heti kun tikit poistettiin huomattiin että ei nyt mennyt ihan putkeen. Tulehtunut oli ja pahasti. Joten mies uudestaan leikkausjonoon. No kolmannella kerralla onni potkasi kun sattui kohdalle kirurgi jolla on kokemusta asiasta. Leikkaus meni hyvin ja parantuminen oli nopeata. Jälkitarkastus käynnillä kyseinen lääkäri kertoi vaihtoehtosta, jossa poltetaan laserilla karvat persvaon alueelta. Omalla kohdalla toiminut hyvin. Kyseinen hoito on ameriikoissa yleistä mutta vasta rantautumassa suomeen.

Joten kun menette lääkärin juttusille kannattaa kysäistä asiasta. Lääkäreiden innokkuutta hoidon aloittamiseen hidastaa se että se on kallista.Yksityinen sektori pääasiassa järjestää laserhoitoa. Itsellä sairaala maksaa koska kyse on leikkauksen jälkihoidosta.

T. Tero

Onko muuten kellään "kokeneelle" leikellyllä potilaalla mitään hyviä kokemuksia lääkäreistä, jonka kanssa homma meni yhdellä leikkauksella hienosti ilman uusintoja? Ihan nimeltä mainittuja lääkäreitä ja heihin liittyviä kokemuksia olisin vailla, jos vain jollain on positiivisia kokemuksia.

Kaikki positiiviset tarinat olisivat tervetulleita, koska olen itsekin leikkausjonossa ja hieman arveluttaa että keneen ja missä sairaalassa kannattaa luottaa aiheen parissa?
Onko kenenkään suljettu leikkaushaava parantunut yhtä hyvin, tai paremmin paremmin kuin hitaammin parantuva avonainen?

Kaikki apu on tervetullutta juuri nyt, kun vaihtoehtoja käyn päässäni lävitse.

Paskamainen vaiva, mulla oli itellä se ekan kerran joku pari vuotta sitten, luulin että pervaossa oli luomi jonka olin onnistunut rikkomaan ja olin aika paniikissa. Terveyskeskuksessa lääkäri sanoin sen olevan finni, mutta antoi siihen jotain voidetta. En tiedä auttoiko voide mitään mutta se taisi mennä itsellään ohi, tai jos noin nyt voi sanoa. nyt ihan joku pari kuukautta sitten se tuli uudestaan joskaan ei niin pahana kuin ekalla kerralla, vatsojen teko tuli tuskaiseksi, samoin liikkeiden joissa piti rasittaa tuota aluetta esim penkki sun muut jossa piti istua tai mennä makuulle istuma-asennon kautta. Mutta aikansa se oireili ja meni taas piiloon, kiinnitin kyllä paljon puhtauteen kun sitä hoidin.

Saas nähdä milloin se taas nostaa päätään. Itse tajusin vasta paljon myöhemmin sen oikean syyn mitä se on kun googletin oireet. Miten terveyskeskuslääkäri voi luulla tuollaista finniksi...

Kaikki positiiviset tarinat olisivat tervetulleita, koska olen itsekin leikkausjonossa ja hieman arveluttaa että keneen ja missä sairaalassa kannattaa luottaa aiheen parissa?
Onko kenenkään suljettu leikkaushaava parantunut yhtä hyvin, tai paremmin paremmin kuin hitaammin parantuva avonainen?

Kaikki apu on tervetullutta juuri nyt, kun vaihtoehtoja käyn päässäni lävitse.

Itelläni suljettiin ja meni kiinni, mutta ei ollut parantunut haavan pohjasta asti ja aukesi. Sitten jätettiin auki ja annettiin parantua missä meni omalla kohdallani kauan. Haava oli kokonaan ummessa vasta yli puolen vuoden päästä. Johtui tosin varmaan omasta laiskuudestani tehdä jälkihoitoa, eli pitää karvat pois alueelta ja tunkea sorbactia haavaan.

Vittumainen vaiva kyllä, mutta leikkauksen jälkeen ei tuo nyt kovin pitkään elämää pahasti haitannut vaikka pitkään kestikin mennä kokonaan kiinni. Ehkä kuukauden päästä leikkauksesta rupesin elämään ihan normaalisti.

Suositut

Back
Ylös Bottom