Sinus pilonidalis... eli jalkatreeni täysin uusiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vamma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vaikka leikkaushoito ei välttämättä aina onnistukaan, se on kuitenkin ainoa hoito, josta on oikeasti apua pidemmällä aikavälillä. Kaikki muu on vain ja ainoastaan itsensä huijaamista.
Melko paljon jouduttiin aikoinaan omastakin perseestä ottamaan kudosta pois, mutta ehdottomasti sen arvoista. Pari kuukautta, aivan sama. Elämässä tulee tilanteita, joissa menee vähän enemmänkin aikaa johonkin.

^ No, minun paise on oireeton, ollut jo monta vuotta. Siellä se vaan pakaravaossa möllöttää. En kyllä näe mitään syytä lähteä leikkauspöydälle tällaisessa tilanteessa.. Toisilla ihmisillä Sinus Pilonidalis on, eikä se tulehdu elämän aikana kuin ehkä kerran tai kaksi...

En minäkään näe järkeä mennä leikkaukseen, jos ei kerran vaivaa. Pahimmassa tapauksessa sitten maata perse auki monta kuukautta. Mulla oli se paukura monta vuotta ja aika ajoin tulehtui, lääkärissä kävin kaksi kertaa hakemassa antibioottikuurin siihen. Nyt ollut oireeton karvojen poiston jälkeen, ei paukuraa vaan reikä enää. Mitähän itsensä huijaamista tuo on. Jos se alkaa vaivaamaan elämää niin sitten leikataan. Ja eihän se leikkaus aina tosiaan paha ole, sukulaisella leikattiin ja toipumiseen meni viikko.

Edit. Ja tosiaan, eihän se aina toki ole sinus pilonidalis, voihan se olla joku muukin patti. Että siinä mielessä ihan hyvä käydä näyttämässä lääkärille.

En minäkään näe järkeä mennä leikkaukseen, jos ei kerran vaivaa. Pahimmassa tapauksessa sitten maata perse auki monta kuukautta. Mulla oli se paukura monta vuotta ja aika ajoin tulehtui, lääkärissä kävin kaksi kertaa hakemassa antibioottikuurin siihen. Nyt ollut oireeton karvojen poiston jälkeen, ei paukuraa vaan reikä enää. Mitähän itsensä huijaamista tuo on. Jos se alkaa vaivaamaan elämää niin sitten leikataan. Ja eihän se leikkaus aina tosiaan paha ole, sukulaisella leikattiin ja toipumiseen meni viikko.

Edit. Ja tosiaan, eihän se aina toki ole sinus pilonidalis, voihan se olla joku muukin patti. Että siinä mielessä ihan hyvä käydä näyttämässä lääkärille.

Itse olen kanssasi aika lailla samoilla linjoilla. Patti katosi antibioottikuurin mukana, elämä jatkuu toistaiseksi normaalina. Jos uusiutuu niin heti vaan kuuria päälle, näyttäisi tepsivän. En sitten tiedä, että kasvaako perseessäni paraikaa jotain onkaloita, jotka sitten lopulta koituvat kohtalokseni tyyliin "juuh eli leikataan koko perse pois".

Nojoo, kiitos kaikille vastanneille. Mukavaa että täältä saa tällaista vertaistukea! :)

Offtopic: Itsellä alkaa cutti vihdoin puremaan, tästä on hyvä hiihdellä kohti kovaa kuntoa.

Hyviä treenejä!

Niin eikai sitä oo pakko leikkaukseen mennä, jos ei vaivaa... siis toistaiseksi ei vaivaa. Enpäs tiiä miten tolle käy ajan kanssa... kasvaako ne onkalot sitte syvemmälle ajan kanssa? Mää kyllä suosittelen meneen leikkaukseen, jos useemmin tulehtuu. Antibioottikuurien jatkuva vetelykin on vähän arveluttavaa... Kropan pöpöt kun ei toivu siitä välttämättä ees vuodenkaan jälkeen jne.jne..

Yhdellä tutulla ei tullut kuntoon vaikka leikattiin kuinka monta kertaa. Kanavia oli monta ja ne olivat edenneet pakaravaosta takareisiin saakka. Osa jouduttiin leikkaamaan avoleikkuuna ja haavojen paraneminen, siteiden vaihdot ja lukuisat antibioottikuurit oli melkoista showta. Kudosta jouduttiin lopulta poistamaan niin paljon että ukko joutui jättämään voimailun ja vaihtamaan työpaikkaakin. Kunnon paskaa. Itsellä leikattiin kerran ja oli kyllä pitkään kipeä sen jälkeen. Myöhemmin kovissa kyykyissä ja vedoissa jostain tuli verta vielä kalsareihin mutta eipä jaksanut enää kiinnostaa hirveesti kun niin monta kauhutarinaa kuullut että ei huvita enää leikellä kun ei kummemmin vaivaa. Saipahan seuraavaksi tyrät riesaksi ja niissä on kanssa hyvin potkua moneen eri leikkauskertaan.

Ite kuullut myös tarinoita että onkalot on olleet ihan helvetin pitkiä. Voi tehdä fistelin myös peräsuolen läpi. Kunnon paskaa tosiaan.

Mulla on kans tämä ongelma :/
Oli tarkoitus että mun leikkaus olis nyt huhtikuussa mutta ku mulle tehtiin yks toinen leikkaus kuukaus sitten niin ne ei halunnut leikkaa näin lähellä se toinen niin se leikkaus siirrettiin syyskuulle... mietin vaan että eiks se oo ihan ok hyvä jos toi mönjää tule ulos sieltä? Koska mulle se tule joka päivä ja pari kertaa päivässä ja se aina helpottaa ku se tule ulos ja toi patti on aina pienempi ku se tule ulos. Ja sitten toinen kysymys, onks se ihan turvallista treenata vaikka on tämä ongelma? Mietin ihan käsi treeni ja rintalihas treeni ja juokseminen?
T. André

Mulla on kans tämä ongelma :/
Oli tarkoitus että mun leikkaus olis nyt huhtikuussa mutta ku mulle tehtiin yks toinen leikkaus kuukaus sitten niin ne ei halunnut leikkaa näin lähellä se toinen niin se leikkaus siirrettiin syyskuulle... mietin vaan että eiks se oo ihan ok hyvä jos toi mönjää tule ulos sieltä? Koska mulle se tule joka päivä ja pari kertaa päivässä ja se aina helpottaa ku se tule ulos ja toi patti on aina pienempi ku se tule ulos. Ja sitten toinen kysymys, onks se ihan turvallista treenata vaikka on tämä ongelma? Mietin ihan käsi treeni ja rintalihas treeni ja juokseminen?
RHP meininki miehellä.

Senkun pistät treenaten vaan, ei se mitään tekemistä estä. Tärkeintähän on vaan pitää tämä "patti" puhtaana, siihen asti kun pääsee leikkuuseen. Muutaman kerran päivässä kannattaa takalisto pestä, erityisesti tämä erittävä paikka. Tämä vaivahan ei mihinkään häviä itsekseen, vaatii leikkausta. Joillakin toki apua on antibiootista, mutta fistelit sinne jää jäljelle jokatapauksessa, infektoituu sitten taas joskus, herkästi kyllä uusiutuu leikkauksenkin jälkeen... Leikkauksen jälkeen se helvetti alkaa, ei ole nimittäin mukavassa paikkaa leikkaushaava. Sen verran tuolta alueelta iho venyy jo ihan normaali kävelyssäkin. Syväkyykyt ovat pannassa toipumisen ajan, istuminenkin on kamalaa, vessassa käynti se vasta mielenkiintoista on.

Itsellä leikattiin parivuotta sitten tämä kyseinen perkele, sen verran oli syvä että saivat ihan ristiluuhun saakka sohia veitsellään. Mutta hyvä siitä tuli, pienten komplikaatioiden jälkeen toki.
Paranemisen jälkeen pitäisi pitää pakaravako karvattomana ja erityisen hyvää hygieniaa kyseisellä alueella. (joo karvattomana, enpä ole kyllä perskarvojen poistossa käynyt, ehkä pitäisi.)
Paska vaiva totta tosiaan. Tällaisen vaivan kanssa ihmiset tuppaavat vaan venyttämään lääkärillä käyntiä, kasvaapa fistelit vielä hieman syvemmälle siinä ajassa...

Paskamainen vaiva ja vituttaa kyllä. Muttei mitään verrattuna syöpään tai selkäydinvammaan ja neliraajahalvaukseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oli pakko mennä akuutti leikkaus ku tämä vaivaa tuli niin paha. Olin eilen leikkaukseen. Leikkaus meni hyvin ne sai ulos 6cm kokonainen kysta. Mulla on siellä sisällä sulava tikkit ja ulkona perus tikkit ja sit vielä joku tuppo joka mun pitää mennä torstaina poistamaan. Se on hirvee kipee ja noi särkylääkeet ei hirveesti auttaa. Vessan käynti on hirveä. Pitää nyt vaan yrittää kestä.

Olin unohtanut vasta sulle silloin :/
Kiitos sun infosta :)

Tuliks muuten jonkun muu vatsa ihan kivi kova kaikkeen lääkkeen jälkeen?
Mun on niin kova että mä en pysty saada ulos mitään koska sattuu ihan liikaa, tuntuu että perse menee rikki :(

Tää on kyllä perkeleen kiva vaiva. Mullakin tulehtui uudelleen tossa kuukausi sitten noin 8 vuoden hiljaiselon jälkeen. Kolmen unettoman yön jälkeen marssin Mehiläiseen jossa toi puukotettiin auki, kaks kahvikupillista kamaa tuli kuulemma ja pitää leikata kokonaan pois jollai aikataululla.

Haava jätettiin auki ja käskettiin täyttää sideharsoilla. Revittyäni 40 minuutin hysteerisen kiroilun ja pienen miehekkään itkemisen saattelemana hoitajan sisään survoman 20x10cm sideharson ulos tuolta haavasta, päätin kuitenkin että esim verenmyrkytys on mukavampaa puuhaa kun ton haavan tonkiminen ja jätin homman siihen.

Nyt toi on umpeutunut ihan hyvin ja uskaltaa jo liikkua. Leikkaukseen en perkele mene, häiritsi toi reilun viikon paikallaolo jo ihan tarpeeksi. Ainahan ton voi avata jos tarve vaatii.

Olisi ilmeisesti hyvä pitää toi alue karvattomana mutta sitä ei mielellään höylällä saisi ajaa. Onko kellään mitään hyviä suosituksia? Tuntuisi vähän hölmöltä ottaa aika kosmetologille että vahaa tollasen 8x8cm alueleen persvaon ympäriltä.

Viimeksi muokattu:
On mennyt kohta 4 kuukautta ja haava on vielä auki ja vuota verta koko ajan.
En pysty istua vielä en pysty edes laittaa mun omat kengät päälle.
Käytään sorbact nauha ja suihkutelen siitä 2-3 kertaa päivässä ja mulla on ilmakylpy haavalle 2 kertaa päivässä. Käyn jatkuvasti terveyskeskuksen että ne tarkistaa miltä mun haava näyttää. Saan kohta hermoromahduksen kun en pystyy tekemään mitään.. on menossa perjantaina sairaalaan että kirurgi saa miettiä että mitä pitäis tehdä tän haavan kanssa. Toivottavasti hän voi tehdä jotain että haava menis nopeammin kiinni.

Mä veikkaan että tilanne on jo andrellakin kovasti rauhoittunut. Mä tulin kans jakamaan omat kokemukset tästä mahtavasta taudista.

Mulla avattiin yksi paise ekaa kertaa vuonna 2015 ja se leikeltiin silloin aika hyvästi. Valitettavasti silloin eivät lääkärissä huomanneet että pakaravaossa oli 3 muutakin pesäkettä.

Nyt 2017 kun tätä kirjoitan oon palautunut toisesta leikkauksesta kotiin, tällä kertaa ottivat varjoaineen avustuksella, melko suurella varmuudella kaikki ylimääräiset pois. Mä muistelen että mulla on ollut tämä sairaus vuodesta 2005 tai 2006, ja voin sanoa että vituttaa etten hoitanut ajoissa.

Mun perse näyttää tällä hetkellä shar pein naamalta ja olo on kamala. Tikkejä löytyy sekä pakaravaosta, että vasemmasta ja oikeasta pakarasta.

Noh, eipä tuolle voi mitään. Jos jotain positiivista, niin se että mä voin paranemisen jälkeen ekaa kertaa kunnolla aloittaa treenaamisen, helvetin monen vuoden jälkeen.

Ja koska ne tikkasivat perseen kasaan leikkauksen jälkeen, mä pystyn töihin sairaslomalta 4 viikon kuluessa. Jos se paise on pieni ja yksittäinen, eikä oo tehny vitullista onkaloverkostoa, niin tämän kanssa voi pärjätä tosi kesystikin. Ehkä jopa muutaman päivän sairaslomalla. Eli suosittelen että hoidatte mielummin aikaisemmin kuin myöhemmin. Itse odottelin rapeat 11 vuotta ja kahden leikkauksen jälkeen voin sanoa että kaduttaa kun piti odotella.

Täälläkin on parhaillaan se tilanne että maanantaina tuntui kipua persuksessa häntäluun tienoilla jota pidin vaan seurauksena lattialla istumisesta venyttelyn yhteydessä. Torstai oli jo sit aika tuskaa ja turvonnut mutta liikkuessa olo aina helpottui joten seurasin vielä perjantaihin tilannetta. Kävin kaupassa ja istuin syömään aamiaista jolloin patti räjähti ja tästä seurasikin melkoinen putsailu operaatio. Lekuriin pääsin ja siellä tuota putsailtiin ja sanottiin et täytyy vähän avata lisää mihin tokasin et putsatkaa vaan kunnolla mikä sattuikin sit ihan helvetisti kun puudute kunnolla tehoa. Nyt on aukko täynnä bakteeri nauhaa ja huomenna vaihtamaan se terkkariin, aika syvältä tämäkin haavanhoito jo yksin asuessa ja koiraakin pitää koittaa ulkoiluttaa. Toivottavasti tää oli tässä ettei tarvi lähteä leikkauttaan ja onneksi olen muutenkin saikulla vielä jonkin aikaa mikä toisaalta varmaan johti tähän runsaan istumisen seurauksena.

TSA

^ No, minun paise on oireeton, ollut jo monta vuotta. Siellä se vaan pakaravaossa möllöttää. En kyllä näe mitään syytä lähteä leikkauspöydälle tällaisessa tilanteessa.. Toisilla ihmisillä Sinus Pilonidalis on, eikä se tulehdu elämän aikana kuin ehkä kerran tai kaksi...
Vastaan nykyhetkestä menneisyyteen ja nostan aiheen ainoan ketjun.

Perse leikattiin tänä vuonna ja kyllä kannatti. Kuulemma n. kananmunan kokoinen paise perseessä kaikkine kuroumineen ja häntäluuhun asti sai kaivertaa menemään. Jättiköhän lekuri nimikirjaimet sinne myös

Paranemisprosessi oli varsin mielenkiintoinen ja se kesti kaikenkaikkiaan reilu pari kuukautta. Jotain patjaompeleita sinne iskettiin ja tikkejä oli sen 20 kappaletta.

Tosiaan päätös pöydälle tuli kun tuo alkoi oireilemaan hiukka enemmän ja tiheämmin. Yhdessä kohtaa oli se normaali 2 viikon antibioottikuuri, millä se häivisi 2 viikoksi ja tuli uudelleen. Tästä sitten vahvempia antibiootteja joilla se helpotti mutta olin jo tehnyt tuossa kohtaa päätöksen leikkauksesta. Nyt kun sitä ei enää ole, niin jäljelle jäi iso arpi, enkä voi vieläkään istua kovalla alustalla, tietokonetuolilla tai autokyydissä "normaalisti" tai pitkiä aikoja.

Mutta mitä sitten?

Ainiin, kyllähän tuo ongelma "vaikuttaa" salitreeniin ja etenkin jos sydämenasialla on kyykyt ja maastavedot, etenkin niihin. Omiin treeneihin tämä ei kuitenkaan juurikaan ole vaikuttanut.

Mites ois mäkijuoksu tai seisten pyöräily? Todennäköisesti enempi hyötyä arkielämässä ja tulevaisuuden punteissakin
mäkivetelystä kuin jostain 1-jalan taljassa ojentelusta. Ja jos voit niin tee reisikoukistusta! Juuri kellään ei ole pyöreää takareittä.

Ainiin, kyllähän tuo ongelma "vaikuttaa" salitreeniin ja etenkin jos sydämenasialla on kyykyt ja maastavedot, etenkin niihin. Omiin treeneihin tämä ei kuitenkaan juurikaan ole vaikuttanut.
Jalat saa reenattua hyvin ilman kyykkyä ja maveakin. Porras treenit, mäki spurtit, loikat, hypyt, kelkan työntö ja veto ( jos mahdollista), "spinning" treeni seisten, luistelu, hiihto jne jne... Noilla saa myös käytännön voimaa arki elämään hyvin.

@veijari , Joo nuo molemmat onnistuu ja tosiaan niistä saa hyötyä tulevaisuudessakin :)
@Predatori Nimenomaan jalkoja pystyy treenaamaan kattavasti ilman kyykkyjä tai maastavetoja.
Jalkaprässiä ei ole salilla niin sitä en ole tehnyt, mutta muutoin kyllä jalkoja pystyy treenata monipuolisesti. Hack-variaatioitakin keksii suoraltaan sen 4 versiota ja kyykkyäkin voi tehdä eri tyyleillä ilman että tuo leikkausalue rasittuu.

Oma treenitapa on ollut jo vuosia sellainen että rasitan mielummin treenattavaa lihasryhmää kuin se, että teen pelkästään liikettä läpi.

Tämän leikkauksen jäljiltä kyllä koen ettei arkielämä ja urheilu noin muutenkaan suuremmin ole ottanut itseensä. Tottakai jotkut asiat ovat muuttuneet. Ei kuitenkaan huonoon suuntaan, vaan pikemminkin päinvastoin.

Jos nämä omat kokemukset kiinnostaa enempi niin saa kysyä ihan vapaasti.

Tsemppiä tekemiseen ja predalta tulikin vielä parempi lista heti, samalla ajatuksella vähän kuin ite mutta kattavammin(esim. luistelijoiden ja pyöräilijöiden
reidet on "oikeasti" eli telkkaritasolla niin kovat että ei kyllä suomen harrastesaleilla oo ja pk/vk/mk -ominaisuudet siirtyy kyllä tosiaan voimailuun palautumis ja treenikapasiteettina, ja jossainmäärin voi oikeasti saada voimaa ja näköäkin ihan kun rasittaa paljon, kovaa ja uusilla tavoilla(kestävyysurheilijathan joutuu rajoittamaan protein intakea, jotta EI kasvaisi lihat vahingossa liikaa. Kun sekin rasittaa näes.
Itellä ollu tollane mätäonkalo kyljessä, joka keräsi vielä kamaa ihon läpi sinne sisään, nyt taas kainalossa úusiutuva ja ei aina hajoa edes golfpallon kokoisena puristaessa :(, on myös tuolla kannikkavaossa välillä kipeää hiertymää, ai jumalauta että pelkään millon se rupeaa syömään nöyhtää :(.
Ei pitäisi lukea mätäketjuja kun ei ole itse kuolemassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom