Itsellä operoitiin kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla otettiin melko tarkasti ja toisella reilummin, periaatteessa koko persvako poistui tämän toisen operaation myötä. Leikkaushaava ei kummankaan operaation jälkeen sulkeutunut vaan jatkoi märkimistä pienistä pesäkkeistä, mitkä olivat about samalla sijainnilla leikkauksia ennen ja niiden jälkeen.
Omaksi onnekseni pääsin lopulta Espoon Jorviin plastiikkakirurgian osastolle, missä kävin viikoittain hoitajalla ja hoitaja pyysi usein käynnin yhteydessä lääkärinkin arvioimaan tilanteen. Tästä on niin monta vuotta nyt, että en enää muista kuka lääkäri oli kyseessä, mutta ymmärsin hänen olevan osaston parempia ja kokeneimpia. Hän oli erityisen kiehtoutunut minun vaivastani, eikä hän kuulemma ollut täysin vastaavalla tavalla oireilevaa sinusta päässyt hoitamaan. Perseeni on päätynyt myös kuvien muodossa kyseisen lääkärin konferensseihin ja koulutusmateriaaliksi.
Mutta plastiikkakirurgian hoidossa haava lopulta umpeutui. Haavaa ja sen laajuutta seurattiin viikoittain. Ajoittain huonoa kudosta rapsuteltiin tai leikattiin paikallispuudutuksessa pois hoitokäyntien yhteydessä, kunnes eräänä kauniina päivänä haava meni umpeen, eikä ole sen jälkeen enää avautunut (koputan kaikki asunnon puupinnat läpi tämän lauseen jälkeen). Tästä on nyt kulunut 15 vuotta jos muistan oikein.
Voimia. Toivottavasti saat tarpeellisen hoidon itsellesi, että pääset tästä eroon. Itsekin olin tuohon jo kovin tottunut. Haavan päälle olin päivittäin laittanut jonkin lapun tai vähintään paperitullon, ettei veret valu housuista läpi, kuten joskus pääsi tapahtumaan. Se oli koulu ja opiskeluaikaan vähän nolottavaa, mutta minkäs teet.