Sikainfluenssavirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se kyllä multa pois ole jos joku ottaa piikin, mut en mä näe mitään lakia, joka kieltää kommentoimasta piikillä käyntiä, tämähän on keskustelupalsta.

Antibiootitkin ovat kohta toimimattomia kun niitä jaellaan joka helvetin särkyyn juuri näiden "voi kyynel, tuli aivastus, nyt saikkua ja lääkkeitä" ihmisten valituksen edessä. Kritisoin vain ihmisten asennetta, sama se tässäkin on, jos kerran on niin vitunmoinen paniikki, niin maskia vain naamalle, selviää varmasti paremmin. Aina valittamassa tartte olla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kun näyttäis nyt hyvä mies olevan niin, että rokotteesta tulee pahemmat oireet kuin itse viruksesta. En ymmärrä logiikkaa, miksi ottaa rokote, jolla varmaan saat oireet kun näyttää olevan aika pieni mahdollisuus saada itse virus. Joten katoppa sinne peiliin ja mieti logiikkaasi uudelleen. Teitä on kusetettu.

Tuskin kukaan sentään pahempia oireita rokotteesta on saanut kuin itse taudista.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terv...miat/influenssa_a_h1n1v_raportoidut_tapaukset
THL sanoi:
Suomessa on todettu 43 influenssa A(H1N1)v -infektioon liittyvää kuolemantapausta (iän mediaani 56 vuotta; vaihteluväli 1–88): heistä 4 oli lapsia, 25 miehiä ja 39:llä oli tiedossa perustauti.

Kuolleet ovat olleet pääasiassa riskiryhmiin kuuluvia joiden tapauksessa sikainfluenssa on toiminut lähinnä katalyytin omaisesti. Riskiryhmien rokottaminen sikainfluenssaa vastaan on mielestäni siis samaan tapaan perusteltua kuin kausi-influenssaakin vastaan. Täysimääräinen riskiryhmiin kuulumattomien rokottamisesta en ole ihan samaa mieltä, ainakaan näin laajamittaisesti. Median lietsoma hypetys puolestaan saa v-käyrän lähinnä punaiselle.

FEDIT: Itse otin piikin.

FEDIT2: Oma osallistumiseni tähän keskusteluun noin x-määrä sivuja sitten ei liity siihen, että olisin jokin täysivaltaisen rokotusohjelman vankkumaton puolesta puhuja, vaan siihen että eräät nimimerkit kirjoittelevat tänne perättömyyksiä ja postailevat linkkejä pseudotieteilijöiden "tutkimus"tuloksiin. Mielipiteitä saa olla, mutta valheellisen tiedon esittäminen faktoina vaati mielestäni korjaamista (esim. etyylielohopea vs metyylielohopea, polyakrylaattihiukkasten rinnastaminen adjuvantin ainesosiin, jne.)

Kyllä se tehoaa jos virus ei muuntaudu ihan helvetisti. Ja mitä enemmän ihmisiä rokotetaan, sen suuremmilta muutoksilta rokote suojaa.

Jos sikainfluenssan on potenut jo kerran, voiko sen saada uudelleen, jos virus muuntuu toiseen muotoon?

Kyllä voi. Jos virus muuntuu, on mahdollista, että elimistö ei enää tunnista sitä, eivätkä taudin tai rokotuksen kautta elimistössä tuotetut vasta-aineet enää suojaa. Juuri viruksen jatkuvan muuntumisen vuoksi kausirokotetta on otettava vuosittain.

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Ei se kyllä multa pois ole jos joku ottaa piikin, mut en mä näe mitään lakia, joka kieltää kommentoimasta piikillä käyntiä, tämähän on keskustelupalsta.

Totta, ja helvetin hyvä että tällainen on olemassa. Toisaalta pitää muistaa, että keskustelupalstan antama tieto on aina kallellaan johonkin suuntaan eikä sen perusteella voi tehdä betoniin valettuja johtopäätöksiä (tyyliin, rokote paha, tauti kevyt).

Antibiootitkin ovat kohta toimimattomia kun niitä jaellaan joka helvetin särkyyn juuri näiden "voi kyynel, tuli aivastus, nyt saikkua ja lääkkeitä" ihmisten valituksen edessä. Kritisoin vain ihmisten asennetta, sama se tässäkin on, jos kerran on niin vitunmoinen paniikki, niin maskia vain naamalle, selviää varmasti paremmin. Aina valittamassa tartte olla.

Tuokin on kyllä aivan totta. Tämän sikainfluenssan kohdalla on kuitenkin ollut tärkeintä saada riskiryhmät rokotettua koska heillä sairastaminen voi olla jopa vaarallista. Siinä mielessä heillä on oikeus vähän valittaa aivastuksistaan. Loppuväestön kohdallekin se immuniteetti tulee jossain vaiheessa, joko rokotteen tai sairastelun kautta. Itse valitsin rokotteen koska pienikään flunssa ei kiinnosta.

Kyllä voi. Jos virus muuntuu, on mahdollista, että elimistö ei enää tunnista sitä, eivätkä taudin tai rokotuksen kautta elimistössä tuotetut vasta-aineet enää suojaa. Juuri viruksen jatkuvan muuntumisen vuoksi kausirokotetta on otettava vuosittain.[/I]

Tuota muuntautumista on monenlaista eikä se välttämättä tapahdu suurina "harppauksina". Pieni muuntelu sikainfluenssaviruksessa (H1N1) ei välttämättä tee rokotteesta tehotonta mutta olisi valehtelua väittää 100% varmuudella ihmisille ettei tautia voi saada enää koskaan. Kausi-influenssavirukset tulevat usein erilaisina H:n ja N:n kombinaatioina joten viruksen tyyppi voi vaihdella radikaalisti. Toki jos possunuha muuntautuu tarpeeksi paljon, H1N1-rokote ei enää suojaa tarpeeksi. Muutoksen astetta on mahdotonta ennakoida. Tässä enemmän H:sta, N:stä ja immuniteetista.

Eli suomessa on nyt sitten todettu kokonaista 43 kuolemantapausta, joissa kuoleilla on ollut tuo possunuha. No, montakos kuolemantapausta on ollut samaan aikaan, joissa kuoleman aiheuttaneet oireet on olleet peräisin normikausilunssasta? Samaiset henkilöthän nuihin kuolee, eli pitkäaikaissairaat ym. Olihan siitä haloota, että possunuhaan kuolee just nuoret ja terveet ennen kaikkea, mutta montako nuorta ja tervettä tää tauti nyt sitten on kaiken kaikkiaan vaatinut?

Ja mitä tuohon tauti vs rokote oireisiin tulee, niin ainakin työssäni olen kuullut paljon ikävimmistä oireista rokotetuilla kuin mitä varmuudella taudin sairastaneilla on ollut. Eipä ole yksikään sairastanut maininnut oireiksi muita kuin normilunssa oireet siinä missä rokotetuilla on ollut jos vaikka ja minkämoisia olka/niska/pääkipuja, korkeaa kuumetta, pahaa lunssaa heti piikkin jälkeen ym. Juu, ei ole vakavia nuokaan oireet, mutta miksipä nuita vapaaehtoisesti käy itselleen hakeen?

Eli suomessa on nyt sitten todettu kokonaista 43 kuolemantapausta, joissa kuoleilla on ollut tuo possunuha. No, montakos kuolemantapausta on ollut samaan aikaan, joissa kuoleman aiheuttaneet oireet on olleet peräisin normikausilunssasta? Samaiset henkilöthän nuihin kuolee, eli pitkäaikaissairaat ym. Olihan siitä haloota, että possunuhaan kuolee just nuoret ja terveet ennen kaikkea, mutta montako nuorta ja tervettä tää tauti nyt sitten on kaiken kaikkiaan vaatinut?

Eihän se montaa ole ja hyvä niin. Tuskin täällä kukaan on sitä mieltä että possunuhasta uutisointi ja hype olisi ollut asiallista.

Ja mitä tuohon tauti vs rokote oireisiin tulee, niin ainakin työssäni olen kuullut paljon ikävimmistä oireista rokotetuilla kuin mitä varmuudella taudin sairastaneilla on ollut. Eipä ole yksikään sairastanut maininnut oireiksi muita kuin normilunssa oireet siinä missä rokotetuilla on ollut jos vaikka ja minkämoisia olka/niska/pääkipuja, korkeaa kuumetta, pahaa lunssaa heti piikkin jälkeen ym. Juu, ei ole vakavia nuokaan oireet, mutta miksipä nuita vapaaehtoisesti käy itselleen hakeen?

Mä oon kuullu paljon juttuja että ihminen on saanut rokotteen eikä tullut mitään oireita. Oon myös kuullu että possunuhan sairastanut ihminen on maannut punkassa viikon, kuka nyt tällaista haluaisi itselleen vapaaehtoisesti? :)

No mikäs sut sitte vakuuttais rokotteen tehosta?

Jo sekin, että influenssarokotuksien kliinisestä tehosta olisi kunnon dataa, asettaisi tän sikanuharokotejutun vakuuttavammalle pohjalle. Nyt ei ole, ja pandemrix on kasattu virusten osista ja vahvistettu adjuvantilla, mikä vahvistaa myös rokotteen haitta-aineiden (esim. allergeenien) toimintaa. En ole mikään biokemian asiantuntija, mutta ymmärtääkseni juuri tuollainen osista kasattu rokote on heikko mahdollisia muunnoksia vastaan, mikä entisestään vähentää sen merkitystä tautien torjunnassa. Mutta okei, tässä taustalla on se, että mä suhtaudun muutenkin hyvin epäilevästi lääkeaineisiin, ja olen oikeasti sitä mieltä, että terveelle ne vierasaineet saattavat olla hyvinkin suurempi riski kuin tauti itsessään. Riskiryhmäläiset ovat asia erikseen (joskin ristiriitaiseksi sikaflunssan kohdalla tämän tekee se, ettei ilmeisesti ainoatakaan taudin varsinaista riskiryhmäläistä, nuorta aikuista, ole meillä kuollut eikä heitä edes ensimmäisenä rokotettu).

Ei se mua mitenkään haittaa, jos muut piikin ottavat. Enkä mä vastusta tavallisia tehosterokotteitakaan, otan kyllä ne. Siitä ollaan samaa mieltä, että eniten vituttaa hype, ja juuri tuo ihmisten asenne, että ulkoisilla keinoilla parannetaan kaikki vaivat ja ehkäistään taudit. Kun mitä suurimmalla todennäköisyydellä asia ei ole näin. Se lääkkeiden käytön minimoiminen on vain vaikeaa selittää sellaisille ihmisille, jotka ovat tottuneet niiden käyttöön eivätkä nää niissä mitään riskejä, ja tällaista porukkaahan Suomi on täynnä. Ja kolmanneksi jyrsii se, että puolueetonta tietoa on helvetin vaikeaa saada, koska mulle ei kelpaa THL eikä rokotusinfo.

Jo sekin, että influenssarokotuksien kliinisestä tehosta olisi kunnon dataa, asettaisi tän sikanuharokotejutun vakuuttavammalle pohjalle. Nyt ei ole, ja pandemrix on kasattu virusten osista ja vahvistettu adjuvantilla, mikä vahvistaa myös rokotteen haitta-aineiden (esim. allergeenien) toimintaa. En ole mikään biokemian asiantuntija, mutta ymmärtääkseni juuri tuollainen osista kasattu rokote on heikko mahdollisia muunnoksia vastaan, mikä entisestään vähentää sen merkitystä tautien torjunnassa.

Pandemrix on kasattu samalla tavalla kuin kausi-influenssarokotteetkin, eli kyseessä ei ole mikään poikkeava tapaus.

Mutta okei, tässä taustalla on se, että mä suhtaudun muutenkin hyvin epäilevästi lääkeaineisiin, ja olen oikeasti sitä mieltä, että terveelle ne vierasaineet saattavat olla hyvinkin suurempi riski kuin tauti itsessään. Riskiryhmäläiset ovat asia erikseen (joskin ristiriitaiseksi sikaflunssan kohdalla tämän tekee se, ettei ilmeisesti ainoatakaan taudin varsinaista riskiryhmäläistä, nuorta aikuista, ole meillä kuollut eikä heitä edes ensimmäisenä rokotettu).

Nuoret aikuiset eivät ole varsinainen riskiryhmä. Suomessa riskiryhmäjärjestys on seuraavanlainen:

1. Infektiopotilaita tai infektioille alttiita potilaita hoitava terveydenhuollon ja sosiaalihuollon sekä sairaankuljetuksen henkilöstö sekä apteekkien asiakaspalvelussa toimivat henkilöt.

2. Raskaana olevat naiset

3. Sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat puolivuotiaista 64-vuotiaiksi. Tähän ryhmään kuuluvat henkilöt, joilla on säännöllistä lääkitystä vaativa sydänsairaus tai keuhkosairaus, aineenvaihduntasairaus, krooninen maksan tai munuaisten vajaatoiminta, vastustuskykyä heikentävä tauti tai hoito, krooninen neurologinen sairaus tai hermolihastauti.

4. Terveet 6–35 kuukauden ikäiset lapset

5. Terveet 3–24 vuoden ikäiset lapset ja nuoret sekä varusmiehet

6. Sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat 65 vuotta täyttäneet

Eli nuoret ovat verrattain kaukana tässä rankingissa.

Ei se mua mitenkään haittaa, jos muut piikin ottavat. Enkä mä vastusta tavallisia tehosterokotteitakaan, otan kyllä ne. Siitä ollaan samaa mieltä, että eniten vituttaa hype, ja juuri tuo ihmisten asenne, että ulkoisilla keinoilla parannetaan kaikki vaivat ja ehkäistään taudit. Kun mitä suurimmalla todennäköisyydellä asia ei ole näin. Se lääkkeiden käytön minimoiminen on vain vaikeaa selittää sellaisille ihmisille, jotka ovat tottuneet niiden käyttöön eivätkä nää niissä mitään riskejä, ja tällaista porukkaahan Suomi on täynnä. Ja kolmanneksi jyrsii se, että puolueetonta tietoa on helvetin vaikeaa saada, koska mulle ei kelpaa THL eikä rokotusinfo.

Riittävällä hygieniatasolla päästään tosiaan jo suhteellisen hyviin tuloksiin. Jossain taidettiin epäillä tämän hetkisen kausi-influenssan viivästymisen/vähäisyyden syyksi ihmisten lisääntynyttä innostusta käsien pesemiseen ja käsidesin käyttöön.

Jo sekin, että influenssarokotuksien kliinisestä tehosta olisi kunnon dataa, asettaisi tän sikanuharokotejutun vakuuttavammalle pohjalle. Nyt ei ole,

Ai? Mun mielestä sitä dataa on melko paljon. Ainoat soraäänet ovat yleensä epäilyjä siitä, kuinka paljon rokote antaa suojaa jollekin tietylle potilasryhmälle. Näissäkään yhteyksissä kukaan ei väitä rokotteiden olevan haitallisia vaan kyse on yleensä siitä, saavutetaanko tietyllä rokotteella tarpeeksi suurta hyötyä. Tällaisilla erikoisryhmillä kattavien kaksoissokkotutkimusten tekeminen on eettisesti "hieman" arveluttavaa ja laajemmissa tarkasteluissa hyödyt tulevat selkeästi esiin.

ja pandemrix on kasattu virusten osista ja vahvistettu adjuvantilla, mikä vahvistaa myös rokotteen haitta-aineiden (esim. allergeenien) toimintaa. En ole mikään biokemian asiantuntija, mutta ymmärtääkseni juuri tuollainen osista kasattu rokote on heikko mahdollisia muunnoksia vastaan, mikä entisestään vähentää sen merkitystä tautien torjunnassa.

Wat? Kerropa lisää kun ei oikein ummarra. Pandemrixissa on oltava viruksen osia, jotta elimistö osaa muodostaa niitä vastaan immuunivasteen. Tämä on rokotteen tärkein komponentti. Vaihtoehtona olisi käyttää elävää heikennettyä virusta, kuten jenkeissä. Adjuvantin funktio on tehostaa immuunivasteen muodostumista parantamalla esim. viruspartikkelien kulkeutumista. En minäkään ole mikään biokemian asiantuntija mutta on sitä jonkin verran tullut lueskeltua. Minun ymmärtääkseni tämä sun pointti kaipailee kipeästi lisäperusteluja.

Mutta okei, tässä taustalla on se, että mä suhtaudun muutenkin hyvin epäilevästi lääkeaineisiin, ja olen oikeasti sitä mieltä, että terveelle ne vierasaineet saattavat olla hyvinkin suurempi riski kuin tauti itsessään.

Sehän siellä taustalla taitaa olla :)

Pandemrix on kasattu samalla tavalla kuin kausi-influenssarokotteetkin, eli kyseessä ei ole mikään poikkeava tapaus.

Okei, mutta millä perusteella sitten valitaan, tehdäänkö rokote heikennetystä viruksesta vai virusten osista? Ei kai adjuvantteja kaikissa rokotteissa käytetä?

Nuoret aikuiset eivät ole varsinainen riskiryhmä. Suomessa riskiryhmäjärjestys on seuraavanlainen:

Tämän kyllä tiedän. Tarkoitin juuri sitä, että jos kerran sikanuhan on todettu iskevän helpoiten nuoriin aikuisiin eikä suinkaan vanhuksiin, miksi nuoret aikuiset eivät ole riskiryhmänä? Tosin Suomessahan kaiketi yhtäkään tervettä aikuista ei ole tähän kuollut (mikä minusta lisää hypen turhuutta).

Ai? Mun mielestä sitä dataa on melko paljon.

Olet oikeassa, dataa efektiivisyydestä on ja dataa efektiivisyyttä vastaan on pikaisella vilkaisulla hyvin vähän. Ilmaisin itseni huonosti, mutta mun ajatuksen taustalla on se, että vuosittaisten influenssarokotteiden avulla luodaan kyllä immuunipuolustus sitä senhetkistä viruskantaa vastaan, mutta entä jos tarkastellaan ihmisen pohjalla olevaan immuunipuolustusta ja yleistä terveydentilaa (ja rokotteiden pitkäaikaisvaikutuksia näihin)? Sama kuin lääkkeillä: onhan vaikkapa antibiooteilla helvetin tehokas vaikutus bakteereihin, mutta kuitenkin ne samalla tuhoavat suoliston ja puolustuskyvyn usein pitkäksi aikaa suurimmalta osalta ihmisiä (antibioottikierteet jne.). Lähden siitä, että ihmisen terveyden pitää olla sellainen, että puolustuskyky on riittävän hyvä ilman ulkoisia apuja (poislukien tietyt ääritilanteet, kuten joku jäykkäkouristus, jonka seuraukset ovat turhan vakavat kokeiltaviksi).

Ongelma tässä on sitten se, että ihmisten puolustuskyky on keskimäärin ilmeisesti niin heikko, että se tarvitsee tuollaisia ulkoisia tukia. Vanhuksilla, sairailla ja lapsilla toki riskit ovat suuret ja heille rokotukset ovat paikallaan, mutta muun väestön kohdalla mun mielestä suuntaus pitäisi olla sellainen, että rokotuksia ei jaella kuin poikkeustilanteissa. Ensisijaisesti keskitytään perusterveyden ylläpitoon ja sitten vasta siirrytään järeämpiin keinoihin, jos on tarpeen. Sellainen "varmuuden vuoksi" -ideologia vain sotii pahasti vastoin mun käsityksiäni terveydestä, ja lääkkeiden kohdallahan sen tuhoisuus on jo ymmärretty. Rokotteet eivät varmasti yhtä merkittäviä tuossa suhteessa ole, mutta jos olen terve, olen mieluummin ilman.

Tällaiset argumentit eivät tieteellisesti valideja tietenkään ole, vaan pelkkää intuitiota ja uskomusta. Ehkä vaikeaa selittää sellaiselle, jonka terveyttä lääkkeet (ja lääketieteen hampaattomuus) eivät ole koskaan horjuttaneet..

Okei, mutta millä perusteella sitten valitaan, tehdäänkö rokote heikennetystä viruksesta vai virusten osista? Ei kai adjuvantteja kaikissa rokotteissa käytetä?

Jos haluttaisiin tehdä The Ultimate Rokote, sellainen pitäisi räätälöidä jokaiselle ihmiselle ja taudinaiheuttajalle erikseen. Tässä on otettava huomioon myös kustannus- ja tuotantonäkökulmat sillä eri rokotetyyppien valmistus eroaa toisistaan. Eläviiin viruksiin perustuva rokote saa yleensä aikaan nopeamman ja kestävämmän immuunivasteen mutta esim. raskaana olevilla ja immuniteetiltaan heikentyneillä ihmisillä (hyvin nuoret lapset, vanhukset, tietyt immuunisairaudet) on olemassa pieni riski että rokote saakin aikaan itse taudin. Viruspartikkeleista tehty rokote on vastaavasti teholtaan hieman heikompi mutta turvallinen koko väestölle.

Adjuvantin käyttö on myös tapauskohtaista. Yleensä sitä suositellaan edellä mainituille ihmisille, joilla immuunijärjestelmä ei välttämättä ole parhaassa mahdollisessa iskussa. Sen tarkoitus on varmistaa, että vaste pääsee syntymään. Todennäköisesti kustannussyistä sitä ei käytetä kaikissa rokotteissa oletuksena.

Jokainen ihminen on yksilö ja jokaisella on yksilöllinen immuunipuolustus. Toisille riittää yksi pistos viruspartikkelia kun taas joku voi vaatia useamman tehosteen elävää virusta adjuvantteineen. Kun puhutaan miljoonien ihmisten rokottamisesta, joudutaan aina tekemään kompromisseja.

Tämän kyllä tiedän. Tarkoitin juuri sitä, että jos kerran sikanuhan on todettu iskevän helpoiten nuoriin aikuisiin eikä suinkaan vanhuksiin, miksi nuoret aikuiset eivät ole riskiryhmänä? Tosin Suomessahan kaiketi yhtäkään tervettä aikuista ei ole tähän kuollut (mikä minusta lisää hypen turhuutta).

Totta munassa se hype on turhaa. Nuoret aikuiset ovat possunuhan kannalta hieman hankala porukka, sillä keskimäärin he selviävät taudista mainiosti. Toisaalta valtaosa sairaalaan joutuneista potilaista oli juuri näitä ihmisiä sillä heillä immuunipuolustus voi ylireagoida ja saada aikaan sytokiinimyrskynä tunnetun ilmiön joka on hengenvaarallinen. Nämä tapaukset ovat kuitenkin niin harvinaisia, että prioriteetissa muut riskiryhmät kiilaavat edelle. Toki jonkinlaisista perussairauksista kärsivät nuoret aikuiset rokotettiin muiden mukana kärkijoukossa.

Olet oikeassa, dataa efektiivisyydestä on ja dataa efektiivisyyttä vastaan on pikaisella vilkaisulla hyvin vähän. Ilmaisin itseni huonosti, mutta mun ajatuksen taustalla on se, että vuosittaisten influenssarokotteiden avulla luodaan kyllä immuunipuolustus sitä senhetkistä viruskantaa vastaan, mutta entä jos tarkastellaan ihmisen pohjalla olevaan immuunipuolustusta ja yleistä terveydentilaa (ja rokotteiden pitkäaikaisvaikutuksia näihin)?

Rokote auttaa elimistöä "muistamaan" tietyn taudinaiheuttajan ja opettaa sitä puolustautumaan jos sellainen tulee oikeasti vastaan. Tämän jälkeen se häippäsee elimistöstä ja jättää kehon omat soturit valmiustilaan. Tämä on myös rokotteen pitkäaikaisvaikutus.

Sama kuin lääkkeillä: onhan vaikkapa antibiooteilla helvetin tehokas vaikutus bakteereihin, mutta kuitenkin ne samalla tuhoavat suoliston ja puolustuskyvyn usein pitkäksi aikaa suurimmalta osalta ihmisiä (antibioottikierteet jne.).

Monilla korva-, poskiontelo-, tai silmätulehduksilla voi olla hoitamattomana hyvin vakavia seurauksia. Näihin määrätään antibiootteja ja niiden suolistoa runtelevaa vaikutusta voi kompensoida vetelemällä samanaikaisesti vaikkapa jotain matihappobakteerivalmistetta. Toki joku holtiton lääkäri voi kusta monta asiaa huolimattomalla antibioottien kirjoittamisella mutta tämä ei enää ole lääkkeiden vika. Ei niitä sentään jokaiseen nuhaan tai kuumeeseen määrätä.

Lähden siitä, että ihmisen terveyden pitää olla sellainen, että puolustuskyky on riittävän hyvä ilman ulkoisia apuja (poislukien tietyt ääritilanteet, kuten joku jäykkäkouristus, jonka seuraukset ovat turhan vakavat kokeiltaviksi).

Tämä on kyllä ihan ymmärrettävää mutta jälleen täytyy ottaa huomioon ihmisten yksilölliset erot. Osa ihmisistä voi vetää vaikka kuinka terveellistä elämää ja silti sairastaa tasaisin väliajoin flunssaa. On myös olemassa valtava määrä sairauksia, joilta ei voi välttyä vaikka tekisi mitä. Erilaiset virukset, bakteerit, loiset ja geneettiset viat ovat olleet riesanamme niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa eikä ole mitään syytä olettaa että ihmisen puolustusjärjestelmä pystyisi automaattisesti selviämään niistä kaikista. Jäämies Ötzilläkin oli merkkejä ateroskleroosista verisuonissaan (Huom, paleo-intoilijat! :) ) Se ei tainnut olla seurausta mäkkäridieetistä.

Olen kyllä siitä samaa mieltä että esim. alkoholisteilla ja totaalisen päin vittua syövillä ihmisillä immuunipuolustuskin heikkenee mutta on turhan sinisilmäistä olettaa että jos elämäntavat on kunnossa, on automaattisesti turvassa kaikelta pahalta (näin kärjistäen).

Ensisijaisesti keskitytään perusterveyden ylläpitoon ja sitten vasta siirrytään järeämpiin keinoihin, jos on tarpeen. Sellainen "varmuuden vuoksi" -ideologia vain sotii pahasti vastoin mun käsityksiäni terveydestä, ja lääkkeiden kohdallahan sen tuhoisuus on jo ymmärretty. Rokotteet eivät varmasti yhtä merkittäviä tuossa suhteessa ole, mutta jos olen terve, olen mieluummin ilman.

Kaunis ajatus ja varmasti hyvin toimiva yksilötasolla. Väestötasolla se ei valitettavasti enää toimi. Tuo "varmuuden vuoksi"-ideologia on kyllä monessa suhteessa varsin perusteltua.

Tällaiset argumentit eivät tieteellisesti valideja tietenkään ole, vaan pelkkää intuitiota ja uskomusta. Ehkä vaikeaa selittää sellaiselle, jonka terveyttä lääkkeet (ja lääketieteen hampaattomuus) eivät ole koskaan horjuttaneet..

Ei minullakaan ole mitään sokeaa luottamusta ja uskoa lääketieteeseen (lääkefirmoista puhumattakaan). Tälläkin hetkellä tiedän omalta alaltani varsin mehevän tapauksen, missä oikeat tutkijat pyyhkivät lääkefirmoilla lattiaa kun todetaan että oletettu lääkkeiden teho osoittautuikin olemattomaksi. Nämä asiat pitää kuitenkin pystyä käsittelemään laajassa mittakaavassa ja tapauskohtaisesti.

Saakohan tuota rokotetta jos on lääkekuurilla angiinan takia? Meinaan tänään tuli lääkekuuri angiinaan ja rokotus taas olisi torstaina.

Otin jo viime vuonna tuon sikarokotteen. Vuoden alusta lähtien ollu flunssa päällä, antibioottikuuri alkoi. Eka ja vika kerta kun itse otan sikarokotteen tällä kokemuksella. Sattumaa...sitä voi miettiä mutta mulle ei enää kiitos.

Otin jo viime vuonna tuon sikarokotteen. Vuoden alusta lähtien ollu flunssa päällä, antibioottikuuri alkoi. Eka ja vika kerta kun itse otan sikarokotteen tällä kokemuksella. Sattumaa...sitä voi miettiä mutta mulle ei enää kiitos.

Sulla lienee ihan perusflunssa, joka aina tässä keväällä jyllää. Hassua sinällään, ettei siitä kukaan ressaa, vaikka se on jokavuotinen riesa.

Sulla lienee ihan perusflunssa, joka aina tässä keväällä jyllää. Hassua sinällään, ettei siitä kukaan ressaa, vaikka se on jokavuotinen riesa.

Joo vaikka vituttaa jo niin pahasti että tämä oli kyllä viimeinen talvi suomessa. Ei perusflunssa ole niin hyvää bisnestä.

Varmasti oireet vaihtelevat ihmisillä, mutta itselläni peruslentsu (eli flunssa) ei nosta edes kuumetta. Tällä talvikaudella on ollut ainakin kaksi lentsua. D-vitamiinia olen ottanut syksystä asti reilusti, mutta alkaa vähän arveluttamaan senkin "teho". Viimeksi sairastamani influenssa piti kuumetta 10 päivää. Ihan riittävä syy itselleni ottaa rokotus, varsinkin kun ilmaiseksi tarjotaan. Enitenhän tuollainen haittaa, jos sairastuu juuri vaikka lomamatkalla tms kuten itselleni kävi. Mieluummin nyt on rokotuksen jälkeen päivän ehkä kuumeessa ja käsikipeän,ä kuin sairastaa oikeasti kunnolla.

Ei kuumetta mutta paleltaa ja nokka vuotaa ja kurkku kipee. Niistämiseen menee valehtelematta talouspaperirullan paperit päivässä. Kerran elämässä ollut vaan influenssa, nyt 2 kertaa ottanu vasta rokotteen. Eli aika huonoa tuuria on jos iskee.

Itselläni on ollut jo viimeisen vuoden aikana 5-6 flunssaa. Ja nytkin oli sellaista nuhaa muutaman viikon. Sitten sunnuntai aamuna kurkku niin kipee että ei mitään jakoa esim. syömiseen. Ja tuolla nielussa se "kitapurje" niin turvoksissa että kääntyi aina kielen päälle aiheuttaen yökkäämisen. Eilen sitten surulisen kuuluisa odottaminen päivystyksessä(kts. yhteispäivystys threadi) ja tänään sitten viimein pääsin lekurille. Diagnoosi nielutulehdus + epäily että angiina. Eikös nuo ole sama asia? No lääkekuuri päälle ja särkylääkettä.
En nyt tiedä että onko tämä joku jälkitauti tuosta pikku nuhasta vai mikä lie, kuumetta ei mullakaan ole ollut viellä tähän asti. Nyt kyllä paleltaa aivan pirusti että en tiedä nouseeko kuume.
Olen kuullut pariki huhua että jotkut ovat sairasteneet sikaflunssaa ja sen seuraamuksena keuhkoissa nyt häikkää ja joutuvat sit ottamaan lisähappea.
Otan kyllä piikin jos vaan saan. Kumminkin asiakaspalvulu työssä näkyy kaikenmaailman räkänokkia päivittäin ja vaikkakin väitetään että pitäisi olla hyvä vastustuskyky niin ei ole viimeisen vuoden aika ollut kun näin usein olen kipeenä.

Lintuinfulenssan piti tappaa kaikki, samoin AIDSin, sitten Ebolan ja jossain vaiheessa oli hullun lehmäntauti.
Jos iltapaskalehdet eivät olisivat ottaneet suurimpia fontteja käyttöön, vain aniharva olisi puolipaniikissa mennyt ottamaan turhaa rokotetta.

Ja aina täytyy muistaa kuka hyötyy?
Lääkefirmathan ne tekee miljardeja tällä psykoosilla.

Sanokaa sitten kun voin taas kirjoittaa että: "Sikainfluenssa tuli ja meni" - viimeksi näin kirjoittaessani jengi vastasi että uusi sikainfluenssa aalto tulee ja on vielä hurjempa ja taas tehdään miljardeja.

Suomessa on porukkaa kuollut enemmän helteeseen kuin sikainfluenssaan. Kohta lääkefirmat keksii, että otetaan rokotukset helteenkin vuoksi :P Kyllä nyt vaan on niin, että riskiryhmään kuulumattomia sikainfluenssarokotuksen ottaneita on kusetettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom