Serkullani on ongelma? (Huumeet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisin tämän jo kirjoittaa kertaalleen mutta kysyn nyt teiltä kaikilta että mitä vahinkoa olisi siitä jos viestiketjun alussa mainittu nuori henkilö alkaisi käymään AA- tai NA-palaverissa? Näissä voi käydä nimettömästi. Jos kynnys hakeutua vaikkapa a-klinikalle tai terveyskeskukseen on liian suuri niin vertaistukea kannattaisi mielestäni etsiä em. ryhmistä.

:)

Narutumppu sanoi:
Ostapa aivot.

Rinnastukseni tupakkaan johtui yksinomaan siitä, että mitä tapahtuisi, mikäli hamppua saisi malluaskin rinnalla? No tottakai niitä hampittelijoita olisi kohta aivan yhtä lailla kuin tupakoitsijoitakin? Eikö? Hamppu on savua, tupakka on savua, eikö? Ellen ole ymmärtänyt väärin, savu on haitallista. Eli mikä tekee hampusta sellaisen aineen, että se olisi vaarattomampaa kuin tupakka?

Jos tupakkaa poltettaisiin kuten hamppua (pari kertaa viikossa, max) niin eiköhän nuo sinunkin "myrkkytilastosi" näyttäisi toiselta, eikö?
Kääntäen taas jos hamppua poltettaisiin kuten tupakkaa, olisivat vaikutukset kansanterveyteen puolestaan aika lailla järisyttävästi huonontavat. Eikö?

Jos puhut "aivan eri luokan myrkystä", niin ota ihmeessä huomioon eri aineiden käytön; laajuus, frekvenssi ja luonne. Kiitos.

Tästä ei kannattane tehdä juupas / eipäs threadia, modet pistää sellaset yleensä aiheesta lukkoon.

Ketään ei kannata kannustaa minkään aineen käyttöön ihan vaan sen takia että se on vaarattomampaa kuin joku muu. Totta on, ettei kannabis / hamppu ole toksista millään muotoa, toisin kuin esimerkiksi tupakan nikotiini joka on tappava myrkky.

Poltettuna kumpaankin edellä mainittuun liittyy haittoja hiilimonoksidin ( häkä ) ja tervan yms muodossa. Syötynä tupakka on vaarallinen myrkky kohtuullisen pieninäkin annoksina hamppu taas ei ole toksista, tosin sillä on sitten vaikutuksia psyykkeeseen, siksihän sitä käytetäänkin.

Kuulostaa itsestänikin tosi falskilta latteudelta mutta olen joutunut toteamaan kokemuksien karttuessa että paljon pilkattu iskulause "elämä on parasta huumetta" pitääkin tietyllä tasolla yllättävän hyvin paikkansa...Siis pitkällä juoksulla ne asiat kuten vapaus, jännitys, mystiikka, hyvät vibat yms.. mitä haetaan päihteistä karkaavat päihderiippuvaiselta kauas ja elämän sisältö alkaa pienentyä pienemistään, kunnes se pyörii täysin addiktion ympärillä.Tälläisen ihmisen suurin unelma saattaa olla että hän pystyisi taas elää selvää arkielämää.

Kuitenkin elämä on riskiä, eikä voi mielestäni tuomita niitä aikuisia ihmisiä, jotka haluavat rentoutua vaikkapa polttamalla ruohojointin viikonloppuna. Tällä hän ei varmasti ole vaaraksi muille ja yhteiskunnalle, tuskin itselleenkään.

Omna sanoi:
Aivan totta, tarkoitus ei ole vähätellä amfetamiinin vaaroja, onhan se ehkä eniten ongelmia tuottava laitoin päihde Suomessa. Mielenkiintoinen piirre on muuten, että sitä väärinkäytetään pääsääntöisesti vain pohjoismaissa ja etenkin Suomessa.

Aika yleistä varmaan on, että ns. hallittu käyttö riistäytyy aika ajoin käsistä, toisilta lopullisesti, toisilta lyhyempinä perioideina.

Amfetamiinilla saa myös aikaan pysyviä hermovaurioita, jotka näkyy pitkään käyttäneillä leukojen kiristelynä ja muina pieninä hienomotorisina häiriöinä.

Mutta kyllähän esimerkiksi jotkut käyttävät sitä piristeenä aika hallitustikin, sitä kun ei vaan koskaan tiedä omaa aivokemiaansa etukäteen,se on vähän venäläistä rulettia...

Mulle aihe on tuttu sitä kautta että itselleni on määrätty Dexedrine ADHD:hen. Kuitenkin vaikutukset tällä lääkeaineella on muhun täysin päinvastaisia kuin ns. normaalin aivokemian omaavilla, kuten varmaan tiedätkin.

Mulle on tullut sellainen kuva et sä olet sitä mieltä että amfetamiinia voi käyttää myös "kohtuudella"? Eli oletan siis että itse käytät kannabiksen lisäksi myös amfetamiinia?
----------
Mä en tiedä ketään joka olisi pystynyt pitämään tuon käytön pidemmällä aikavälillä katsottuna hanskassa. Lukuunottamatta niitä henkilöitä joille sitä on määrätty esim. ADHD:hen.

Tästä johtuu myös mun hieman musta-valkoinen näkökanta asiaan.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään kiusausta tai halua ottaa dexedrineä mihinkään muuhun kuin lääkekäyttöön. Kun mulla on vapaata/lomaa, ei tulisi mieleenkään syödä dextroja kun on mahdollisuus olla ilman.

Tuo mainitsemasi amfetamiinin suosio Suomessa liene selittyy sillä että virosta/venäjältä tavaraa on tarjolla ollut kohtuu helpolla/halvalla toisin kuin esim. kokaiini jota muualla maailmassa käytetään huomattavasti enemmän tuon amfetamiinin sijaan.

Koka-pensaat ei täällä päin luonnossa kasva ja totta kai silloin tarjonta on pienempää ja hinta kovempi.

Taitaa valitettavasti amfetamiinitilanne vain pahentua kun virolaiset/venäläiset saavat (varmaan jo saaneet) kasattua tehtaan rajojen sisäpuolelle. Sitä tarjontaa onkin vaikeampi alkaa tyrehdyttämään.

Alkaa olla viimeiset hetket tehdä muutoksia nykyiseen malliin, mikäli siis halutaan pyrkiä ehkäisemään amfetamiinin haittoja jotka eivät ainakaan ole tällä menolla vähenemässä.

Poliisi-resurssien suuntaus oikeaan kohteeseen olisi tärkeää kun homma ei vielä ole täysin karannut käsistä. Käytöstä ei tule rangaista, aivan kuten ei rangaista alkoholistejakaan virheestään.

----------------
Deksamfetamiinin toksisuudesta ei mulla ole mitään dokumentteja, eli jos sulla omna on tietoa niin olen kiinnostunut.

Metan neurotoksisuudesta on tullut luettua, mut dextron osalta ei ole matskua vastaan tullut.

Sorry, mutta aina kun törmään keskusteluun jossa puhutaan "kevyestä käytöstä, hallitusta käytöstä, kevyistä keskikaljan tasoisista huumeista tai hallitusta käytöstä" räjähdän!!! :curs:

Mitään noista asioista ei todellisuudessa ole olemassa. Korkeaan ikääni vedoten voin sanoa, että POIKKEUKSETTA jokainen tuntemani ihminen joka aloitti nuo harrastukset parikymppisenä omaa nyt vähintään yhden seuraavista ongelmista:
- hidastunut/heikentynyt asioiden käsittelykyky
- kyvyttömyys käsitellä omia ja toisten ihmisten tunteita
- kyvyttömyys oma-aloitteelliseen toimintaan
- sosiaalisia- ja ihmissuhdeongelmia
- taloudellisia ongelmia
- heikentynyt fyysinen toimintakyky
...ja koviin aineisiin sekaantuneet ovat noiden lisäksi todella syvällä kusessa. Tosin vain vasta yksi kuollut.

Nuorena pää ja kroppa tuntuu kestävän ihan mitä tahansa, silloin on helppo uhota aivan mitä tahansa. Lopputuloksen alkaa sitten vasta näkemään tässä iässä, belive me!

Eli please, älkää tehkö tyhmyyksiä itsenne ja oman elämänne kanssa. Älkää uskoko sönkötyksiin kevyistä aineista. Jättäkää välistä, ihan puhtaasti oman itsenne takia. Oma pää, ajattelu ja aivot ovat korvaamaton asia, arvostakaa niitä :haart:

sami75 sanoi:
Elokuvasta nimeltä Trainspotting...

Voi olla ripattu vaikka sieltäkin, en ihmettelis.

Voin omakohtaisesti sanoa, ettei hampun syöminen tai vaporisointi ole kuin hyvän tavaran hukkaan heittoa.. Tää on tietenkin mielipidekysymys.

:D

littledragon67 sanoi:
Älkää uskoko sönkötyksiin kevyistä aineista. Jättäkää välistä, ihan puhtaasti oman itsenne takia. Oma pää, ajattelu ja aivot ovat korvaamaton asia, arvostakaa niitä.

Suomi on niin päihtymishakuinen maa että ongelma on syvällä asenteissa. On turha päivitellä päihteiden käyttöä kun samaan aikaan viina virtaa.

Laittomia huumeita käytetään samoista syistä kuin laillisiakin.

Jos halutaan puuttua ongelmaan on nähtävä kokonaisuus, eikä vain osa.

Jos halutaan puuttua ongelmaan on nähtävä kokonaisuus, eikä keskitytä vain yhteen piirteeseen.

Jos yksittäinen käyttäjä haluaa mistä tahansa päihdyttävästä aineesta eroon hän tarvitsee vertaistukea. Yhteiskunta- ja sosiaalipolitiikan kritisoiminen ei hyödytä addiktion kanssa kampailevaa lähimmäistäsi vaan hän tarvitsee hoitoa.

maximillian sanoi:
Mulle aihe on tuttu sitä kautta että itselleni on määrätty Dexedrine ADHD:hen. Kuitenkin vaikutukset tällä lääkeaineella on muhun täysin päinvastaisia kuin ns. normaalin aivokemian omaavilla, kuten varmaan tiedätkin.

Mulle on tullut sellainen kuva et sä olet sitä mieltä että amfetamiinia voi käyttää myös "kohtuudella"? Eli oletan siis että itse käytät kannabiksen lisäksi myös amfetamiinia?
Deksamfetamiinin toksisuudesta ei mulla ole mitään dokumentteja, eli jos sulla omna on tietoa niin olen kiinnostunut.

Metan neurotoksisuudesta on tullut luettua, mut dextron osalta ei ole matskua vastaan tullut.

Sanotaanko näin, että minunkin on aika turha käyttää amfetamiinia päihdetarkoitukseen, se ei toimi minulla, aivokemia on myös hieman normaalista poikkeava. Sama koskee alkoholia, en saa siitä hyvää oloa oikein millään irti joten sekin on kohdallani lähinnä parin annoksen nauttiminen sosiaalisessa tarkoituksessa. Eivät mun aivokemiat aina ole tälläiset olleet, itse ne olen ryssinyt nuorempana.

Joskus olen käyttänyt sitä piristeenä, mutta ECA:lla saa lähes saman tehon irti, joten ei kannata. Liikaa piristeitä enennen treenejä vaikeuttaa keskittymistä treeniin. Tiedän joidenkin käyttävän amfetamiinia ainakin ulospäin hallitun näköisesti juuri piristeenä.

Kannabis on paheeni, en ole siitä ylpeä, mutta en osaa siitä stressiäkään ottaa. Kannabis on selvästi muuttanut ajatteluani ja vaikuttanut persoonaani Onko muutos sitten ollut hyvään vai huonoon suuntaan, sitä olen jäävi itse arviomaan.

Vaimoni, joka ei käytä oikeastaan punaviinilasillisen lisäksi mitään muuta päihdettä, näkisi varmaan mielellään senkin päivän kun pistän piipun lopullisesti eläkkeelle, mutta käytän nykyään määrällisesti niin vähän mitään päihteitä ( toki suhteellista mikä on vähän), ettei siitä voi sanoa olevan haittaa sosiaalisessa mielessä edes aivan lähimmille ihmisille.

Parhaan fiiliksen saan viettämällä mahdollisimman paljon aikaa lapseni kanssa sekä tietenkin treenamalla kovaa..;)

littledragon67 sanoi:
Sorry, mutta aina kun törmään keskusteluun jossa puhutaan "kevyestä käytöstä, hallitusta käytöstä, kevyistä keskikaljan tasoisista huumeista tai hallitusta käytöstä" räjähdän!!! :curs:

Saatiinhan tähänkin threadiin ensimmäinen esimerkki perinteisestä huumevalistuksesta. "Älkää koskeko kannabikseen, YKSI SÄTKÄ JA OLET KOUKUSSA", "KERRASTA KUOLEE!!!!!11", "drugs´re bad, mkay?". LOL. Ja tuo räjähtäminen noin pienestä, jonkinlaisista ongelmista sekin kertoo.

Omna sanoi:
Kannabis on paheeni, en ole siitä ylpeä, mutta en osaa siitä stressiäkään ottaa. Kannabis on selvästi muuttanut ajatteluani ja vaikuttanut persoonaani Onko muutos sitten ollut hyvään vai huonoon suuntaan, sitä olen jäävi itse arviomaan.

Suosittelen kokeilemaan hieman pidempää jaksoa täysin ilman kannabista. Muutamassa viikossa alkavat ajatukset selkiytyä ja muuttua ns. kristallinkirkkaiksi verrattuna jatkuvassa "hypnoosissa oloon". Vuosien säännöllisen (päivittäisen tai lähes päivittäisen) käytön jälkeen, tämä olo on niin "uusi", että sitä voisi melkein verrata jonkin kannabista kovemman aineen kokeilemiseen. Viesteistäsi päätellen olet suhteellisen älykäs ihminen, joten sinulla lienee aika paljon "käyttämätöntä kapasiteetti", jonka kannabiksen käytön lopettaminen voisi vapauttaa.

Jos homma ei toimi sinulla, niin ainahan voit ottaa piipun takaisin hyllyltä ja siirtyä takaisin kannabiksen käyttöön.

Omna sanoi:
Parhaan fiiliksen saan viettämällä mahdollisimman paljon aikaa lapseni kanssa sekä tietenkin treenamalla kovaa..

Olen samaa mieltä. Poitsulla ikää 6kk, ja lapsi on ylipäätään ollut elämän hienoimpia kokemuksia.
:)

sami75 sanoi:
Suosittelen kokeilemaan hieman pidempää jaksoa täysin ilman kannabista. Muutamassa viikossa alkavat ajatukset selkiytyä ja muuttua ns. kristallinkirkkaiksi verrattuna jatkuvassa "hypnoosissa oloon". Vuosien säännöllisen (päivittäisen tai lähes päivittäisen) käytön jälkeen, tämä olo on niin "uusi", että sitä voisi melkein verrata jonkin kannabista kovemman aineen kokeilemiseen. Viesteistäsi päätellen olet suhteellisen älykäs ihminen, joten sinulla lienee aika paljon "käyttämätöntä kapasiteetti", jonka kannabiksen käytön lopettaminen voisi vapauttaa.

Jos homma ei toimi sinulla, niin ainahan voit ottaa piipun takaisin hyllyltä ja siirtyä takaisin kannabiksen käyttöön.

Mikäli omna käyttää kannabista satunnaisesti/silloin tällöin, ei mainitsemaasi "kirkastumista" tapahdu. Kannabinoidit ovat kyllä rasvaliukoisia, mutta ne eivät satunnaisessa käytössä pääse kertymään kuten perinteisessä valistuksessa oli ennen tapana väittää.

Toinen pointti on sitten näiden metaboliittien psykoaktiivisuus. Alkoholin metaboliitteja voidaan mitata vielä 2vkon kuluttua alkoholin käytöstä, tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että henkilö olisi humalassa tuon kaksi viikkoa.

Sama päteen myös kannabinoidien-metaboliitteihin. Vaikka ne on todettavissa veri/virtsakokeessa parin viikon ajan, eivät ne ole aktiivisia tuota aikaa.

Totta kai, on kyse sitten mistä päihteestä tahansa, on päivittäin tapahtuva ja jatkuva käyttö merkki ongelmasta aina.

littledragon67 sanoi:
- hidastunut/heikentynyt asioiden käsittelykyky
- kyvyttömyys käsitellä omia ja toisten ihmisten tunteita
- kyvyttömyys oma-aloitteelliseen toimintaan
- sosiaalisia- ja ihmissuhdeongelmia
- taloudellisia ongelmia
- heikentynyt fyysinen toimintakyky

No, omna miten monta kohtaa voit rehellisesti sanottuna myöntää? Vai voitko yhtään?

sami75 sanoi:
Omna sanoi:

Toki olen ollut pitkiäkin jaksoja täysin päihteittä, pisin lienee n.5 vuoden takaa, tais mennä reilu vuosi etten juonut edes saunaolutta , muusta puhumattakaan. Toki pystyn olemaan ilman kannabista pidempiä jaksoja, mutta en tee sitä kovin motivoituneena :D Tupakan poltonlopetin noin 7 vuotta sitten.

Tarkoitin lähinnä, että ajattelutapa asioista on muuttunut. Olen tiedostanut aivan saman asian, kannabis vaikeuttaa tilapäisesti loogista ajattelua ja huonontaa muistia mutta toisaalta antaa uusia näkökulmia asiohin.

Näistä viesteistä on turha älykkyyttä ruveta laskemaan, osaan kai kirjoittaa jokseenkin jäsennetysti, siitä illuusio. Ja sanotaanhan sitä että älykäs ihminen selviää sellaisista tilanteista mihin viisas ei joutuisi. Hyvä selviämiskyky tilanteista minulla ilmeisesti on, mutta siinäkin 'tulta päin' asenne lienee selitys ennenminkin kuin älynlahjat...

maximillian sanoi:
No, omna miten monta kohtaa voit rehellisesti sanottuna myöntää? Vai voitko yhtään?

No comments , mutta jos kysyt asiaa vaimolta huonolla hetkellä, vaikkapa silloin kun IKEAN reissu on peruuntunut auton hajoamisen johdosta niin veikkaan että kaikki merkit on löydettävissä.... :D :D :D

Jimmy sanoi:
Saatiinhan tähänkin threadiin ensimmäinen esimerkki perinteisestä huumevalistuksesta. "Älkää koskeko kannabikseen, YKSI SÄTKÄ JA OLET KOUKUSSA", "KERRASTA KUOLEE!!!!!11", "drugs´re bad, mkay?". LOL. Ja tuo räjähtäminen noin pienestä, jonkinlaisista ongelmista sekin kertoo.

Voi kertoakin, ongelmansa(kin) pystyy kuitenkin valita aivan itse ja mieluummin pidän nykyiseni kun vaihdan ne tuttavapiiristäni "tää o ihan ok juttu, mä voin lopettaa ihan koska tahansa ku mua vaan huvittaa ja tää avaa aiva uusia tapoja ajatella ja sä et vaa tajuu ko oot tommone vitun rajottunu ja kapeekatseinen ja hei se keskiolut o oikeesti se todelline ongelma tää o niin pieni homma sen rinnalla niinku" -löytyviin löysäperseisiin jorinoihin.

Kaikki huumeet ovat aina, poikkeuksetta ja jokaiselle pahasta. Thats it!
Enkä hyväksy myöskään sitä, että kevyestikään huumemyönteisiä lausuntoja pidetään auki skidien silmäiltävänä.

Ja viimeiseksi lausunnokseni tähän: en mielestäni räjähdä pienistä, jos otan kierroksia aiheesta, joka tuhoaa ihmisten elämän - peruuntumattomasti. Niitä kannibiksella syövytettyjä aivoja ei todellakaan saa enää koskaan takaisin :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom