Serkullani on ongelma? (Huumeet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
Sukulaku sanoi:
Kannattaa antaa jotain ajattelemisen aihetta ja osviittaa siitä mihin huumeet voivat johtaa. Uhkailu ei auta paskaakaan tuossa tilanteessa. päinvastoin

Niin tai sitten johdatella henkilöä niin, että hän joutuu miettimään miksi käyttää päihteitä...Miksi ei kestä arkea selvinpäin?

Jos ei selvittele syitä taustalla niin voi toki päästä päihteistä eroon, mutta veikkaampa että löytää pian itsensä jostain muusta riippuvuussuhteesta. Tosin se jokin muu riippuvuus voi olla terveempää riippuvuutta kuin päihteet, vaikkapa punttienkolistelu...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omna sanoi:
Ymmärtääkseni nykyään käyttäjät on usein siinä mielessä valistuneita, että tietävät aineiden vaikutukset ja haitat. Toinen asia on, että välitetäänkö niistä...Tietäähän kaikki senkin, että tupakka tappaa pitkällä juoksulla, mutta silti sitä poltetaan.

Niin, näiden - joidenkin mielestä vakavien, toisten mielestä vähemmän vakavien - ongelmien valoisa puoli on siinä, että ne hoitavat ajan mittaan itse itsensä pois päiväjärjestyksestä. Eri asia on sitten, pitäisikö niitä ongelmia hoitaa sillä tavoin. Oikean lähestymistavan löytäminen voi olla ongelmallista. Kuinka monelle alkoholistille alkoholi on heidän omasta mielestään ongelma? Itse osoitan nykyisin sellaista hengen velttoutta, että kasvava huumeongelma ei ole mun ongelma, kunhan se ei näy mun ikkunasta.

indigof73 sanoi:
Niin, näiden - joidenkin mielestä vakavien, toisten mielestä vähemmän vakavien - ongelmien valoisa puoli on siinä, että ne hoitavat ajan mittaan itse itsensä pois päiväjärjestyksestä. Eri asia on sitten, pitäisikö niitä ongelmia hoitaa sillä tavoin. Oikean lähestymistavan löytäminen voi olla ongelmallista. Kuinka monelle alkoholistille alkoholi on heidän omasta mielestään ongelma? Itse osoitan nykyisin sellaista hengen velttoutta, että kasvava huumeongelma ei ole mun ongelma, kunhan se ei näy mun ikkunasta.

Kyllä varmasti jokainen narkomaani ja alkoholisti sisimmässään tietää, että on kusessa. Eri asia on, tunnustaako sitä muille. Toki riippuvuuteen kuuluu selittely ja riippuvuuden kieltäminen, mutta se on mun mielestä siinä vaiheessa kun riippuvuus on vasta kehittymässä lopulliseen muotoonsa.

Huumeongelma on niin väritetty termi, että sitä en juuri käyttäisi. Sillä poliikkojen on helppo lakaista todelliset vääristymät yhteiskunnassa maton alle. Huumeet on hyvä vihollinen. Jos asia olisikin niin helppo, että huumeet ovat ainoa syy huumeongelmaan niin se sota olisi voitettu jo aikapäiviä sitten. Kyllä ne todelliset syyt on jossain paljon syvemmällä.

Aiheellisia kysymyksiä olisi mun mielestä esimerkiksi :

Miksi jotkut yksilöt ei pysy mukana tässä yhteiskunnassa vaan syrjääntyvät? Miten heitä voisi tukea siinä vaiheessa ennenkuin he löytävät päihteet ukkosenjohdattimeksi ongelmilleen?

Kuitenkin ennaltaehkäisy on ehdottomasti kustannustehokkain tapa yhteiskunnalle, vanhojen hörhöjen hoito on sekä kallista että tehotonta hommaa...joskin sitäkin on inhimillisyyden nimissä tehtävä.

Yhdellä kaverilla on ongelmia jonkun päihteen kanssa en varman minkä, mutta äkkiä muuttui käytös ja kaveripiiri, yhteydenpito loppui. Bilettävät monta vuorokautta putkeen. Minkä sille voi, kun jokainen päättää omasta elämästään, pitäisi varmaan etsiä uusia kavereita puntin parista.

Yhden koukussa olleen tytön muistan kertoneen, että silloin tuntui, että kaikki menee loistavasti. Ei haitannut vaikka meni työpaikat yms. Monilla asuinpaikkakunnan vaihto auttaa, kun ei joudu ainakaan entiseen huonoon seuraan.

Omna sanoi:
Aiheellisia kysymyksiä olisi mun mielestä esimerkiksi :

Miksi jotkut yksilöt ei pysy mukana tässä yhteiskunnassa vaan syrjääntyvät? Miten heitä voisi tukea siinä vaiheessa ennenkuin he löytävät päihteet ukkosenjohdattimeksi ongelmilleen?
Kuitenkin ennaltaehkäisy on ehdottomasti kustannustehokkain tapa yhteiskunnalle, vanhojen hörhöjen hoito on sekä kallista että tehotonta hommaa...joskin sitäkin on inhimillisyyden nimissä tehtävä.

Minusta yksi syy tähän on se, että nyky-yhteiskunnassa ihmiset ovat vapaampia kuin ennen. Kasvanut vapaus sisältää kuitenkin suuremman vastuun, jota ainakaan osa ihmisistä ei näytä pystyvän kantamaan. Nykyisin asioihin puuttuminen katsotaan suuremmaksi rikokseksi kuin että niihin ei puututa (sosiaalinen kontrolli). Äärimmäisen individualismin kääntöpuoli on mielestäni se, että ihmisten auttaminen tai heidän elämäänsä puuttuminen muuttuu moraalisesti arveluttavaksi. Kuitenkin yhteiskunnalta odotetaan jotakin käänteentekeviä pelastusoperaatioita, kun jollakin sen yksilöllä lähtee skootteri lapasesta ja moniongelmaiset pitäisi saada johonkin piiloon. Yhteisön moraali on kuitenkin hieman eri kuin yksilön. Ongelmaisten määrän kasvaessa, ihmisiä ei käsitellä yksilöinä - ei tehomaataloudessakaan lehmiä tunneta nimeltä.

treenaisko sanoi:
Yhden koukussa olleen tytön muistan kertoneen, että silloin tuntui, että kaikki menee loistavasti. Ei haitannut vaikka meni työpaikat yms. Monilla asuinpaikkakunnan vaihto auttaa, kun ei joudu ainakaan entiseen huonoon seuraan.

Joku isoveljen kaverikin oli luonnehtinut heroiinin tuottamaa tunnetta niin hyväksi, että saattoi ottaa lisää vaikka tiesi yliannostuksen tappavan.

Ikää on muutamaa kuukautta vaille 18-vuotta ja se on poltellut vuoden verran alussa vähemmän, mutta nyt on jonkun aikaa poltellut pari kolme kertaa viikossa. (Pari kolme kuukautta) Lisäksi ottaa välillä piriä.

Mistä hän sit saa rahaa? Ei ole tuloja on tällä hetkellä työtön, opiskelee kuitenkin, mutta nyt lomalla. Eikös se kuitenkin maksa jotain jos polttelee parikin kertaa viikossa? (rikollisuus, lainat)

Miedommasta aineesta siirrytään kovempaan, vähästä määrästä suurempaan?

Itse henk. koht en suvaitse ns. viihdekäyttöä, kun tietää mitä huumeet tekevät ihmisille!

Keskustella olen yrittänyt samoin sen perhe, mutta kontaktia on aik vaikee luoda.

HaRaXz sanoi:
Ikää on muutamaa kuukautta vaille 18-vuotta ja se on poltellut vuoden verran alussa vähemmän, mutta nyt on jonkun aikaa poltellut pari kolme kertaa viikossa. (Pari kolme kuukautta) Lisäksi ottaa välillä piriä.

Mistä hän sit saa rahaa? Ei ole tuloja on tällä hetkellä työtön, opiskelee kuitenkin, mutta nyt lomalla. Eikös se kuitenkin maksa jotain jos polttelee parikin kertaa viikossa? (rikollisuus, lainat)

Itse henk. koht en suvaitse ns. viihdekäyttöä, kun tietää mitä huumeet tekevät ihmisille!

Keskustella olen yrittänyt samoin sen perhe, mutta kontaktia on aik vaikee luoda.

Polttelee, niin kannabista olettaisin.. ei kai crackia tai mitään tämmöistä..

Kannabishan ei paljoa maksa verrattuna muihin aineisiin, kotikasvatus on näissä piireissä yleistä. Että ei välttämättä rikoksilla kustanna.

Jos ei aleta provosoimaan ja pysytään faktoissa että jos huumeita haluaa kokeilla, niin kannabis on "paras" vaihtoehto. Riippuvaiseksi ei voi jäädä. Pari kolme kertaa viikossa poltella kannabista ei ole paha, jossain määrin hyväksikin voi olla. Riippuu henkilöstä.

Arvelisin että syy jonka takia on alkanut "liikkumaan" pikkukriminaali-porukoissa on se että nämä kaverit saavat sitä / polttelevat itsekkin.

Ja asiahan ei ole niin että miedommista automaattisesti siirrytään vahvempiin, joissain tapauksissa kyllä, automaattista se ei ole.

ITSE sanoisin että jos osaa suhtautua oikein, ja pysyä pelkästään kannabiksessa, niin anna kaverin rauhassa poltella, kenellekkään siitä harmia ei ole, polttelu rauhoittaa ihmistä ja tuo elämään "uusia näkökulmia". Ei sitä kaikkea kannata uskoa mitä poliisisedät / huume-martat sanovat.

Antakaa kaverin kertoa omasta suhtautumisestaan ja koittakaa jotenkin ymmärtää, vaikeaa se voi olla, ellei itse ole kokeillut.

Nimim. elämme vain kerran :kippis1:

goodolmob sanoi:
Jos ei aleta provosoimaan ja pysytään faktoissa että jos huumeita haluaa kokeilla, niin kannabis on "paras" vaihtoehto. Riippuvaiseksi ei voi jäädä. Pari kolme kertaa viikossa poltella kannabista ei ole paha, jossain määrin hyväksikin voi olla. Riippuu henkilöstä.

Älä puhu paskaa, kannabikseen voit jäädä koukkuun siinä missä piriinkin. Tosin ei läheskään yhtä pahasti. Tässäkin on niin paljon kyse ihmisestä.
Mullakin on tuttuja jotka eivät omasta mielessään ole koukussa kannabikseen, mutta jos niille sanoo että ole kuukausi tai edes viikko polttamatta, niin se ei tule kysymykseen missään nimessä.
Moni on sanonut että ei pysty menemään nukkumaan ilman paukkuja, jos tietää, että niitä on saatavilla.
Mun mielestä tollanen on jo koukussa olemista...

Moni on tosiaankin siirtynyt kotikasvatukseen juuri sen takia, ettei tarvitse rahoittaa käyttöä rikoksilla(olettaen ettei saa rahaa rehellisin keinoin), ja voi jättää pikkukriminaaliporukat väliin.
Osa taas perustelee kotikasvatuksen sillä, ettei halua rahoittaa ammattirikollisuutta.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään, en mä ainakaan aio käyttää elämääni siihen, että juoksen ympäri kyliä kattomassa muitten tekemisten perään... :rock:

Kyllä tuohon kannabikseen kiinni voi jäädä. Tuttavakin on poltellut n. vuoden. Alussa vähemmän lopussa enemmän. Tiedostaa itse jääneensä koukkuun ja myöntää, että alussa oli hieman väärässä näiden asioiden suhteen. Ei se häntä pahemmin haittaa kun, rahaakaan ei mene, koska kämppikseltä saa ilmaiseksi.

Viihdekäyttö voi olla ihan vaaratontakin jos ottaa asioista selvää.

En itse kyllä ymmärrä huumeiden käyttöä taikka kokeilemista, oli se sitten viihde käyttöä tai jotain muuta.

Jos viihdekäyttö ei ole vaaratonta, niin miksi huumeet sit ovat suurimmassa osassa maailmaa kiellettyjä?

HaRaXz sanoi:
En itse kyllä ymmärrä huumeiden käyttöä taikka kokeilemista, oli se sitten viihde käyttöä tai jotain muuta.

Jos viihdekäyttö ei ole vaaratonta, niin miksi huumeet sit ovat suurimmassa osassa maailmaa kiellettyjä?

No jos unohdetaan se laittomuus status, niin alkoholihan kuuluu aivan ehdottomasti huumeisiin. Ja siten onhan meilläkin laillinen huume valikoimissa. Ei muut sen kummempia välttämättä ole.

Mutta jos oikeasti haluat auttaa serkkuasi, niin ota nyt asioista eka kunnolla selvää. Et ensimmäisessä viestissä puhunut mistä huumeesta on kyse, ei kai tämä kieli siitä, että pidät kaikkia huumeita samantasoisena? Sillä todellankin on väliä mikä huume on kyseessä ja huumeiden välillä on suuriakin eroja. Yleensä suurin ongelma siinä, että ystävät/sukulaiset haluavat auttaa, on se että näillä auttajilla ei ole mitään tietoa huumeista. Pelkästään ennakkoasenteita ja huumevalistuksen luomaa pelottelua. Ei kukaan huumeita käyttävä joka vähänkin tietää noista ota sellaista valistusta tosissaan, joka perustuu vain ennakkoasenteisiin ja pelotteluun. Valistajalla täytyy olla realistinen kuva mitä huumeiden käyttö todella on (ja se ei todellakaan ole sitä, että sillan alla lyödään heroiinia ränniin). Yleensä juuri tuo menee metsään valistuksessa, eli vanhemmat on sitä mieltä että kannabis on yhtä vaarallista kuin heroiini tai kannabis välttämättä vie heroiinin käyttöön ja kannabis on niin kallista että sen käyttöä tarvii rahoittaa rikoksilla ja leimataan käyttäjä varkaaksi tms ja tingataan väkisin mistä saanut suuria summia rahaa tms. Ei kukaan nuori ota tuollaista tosissaan kun tietää että se yhden illan annos pilvee maksaa maksimissaan 10 e ja mikäli kaveripiiristä löytyy kasvattajia taitaa 0 e olla paljon yleisempi kuin 10 e yhden illan annokselle. Ja toisaalta jokaisella piireissä liikkuvalla nuorella on tuttuja jotka ovat poltelleet vuosia ilman suurempi ongelmia.

Noilla tiedoilla mitä tässä oli serkustasi, en ainakaan minä hirveän huolissani olisi kannabiksen käytöstä. Toki voisi vähän suositella että polttelee harvemmin jne. Ehkä huolestuttavampi piirre on tuo amfetamiinin käyttö. Tuon vakavuus sitten taas riippuu aika paljon minkälaisessa porukassa sitä käytetään. Jos se porukka on sellaista ns. viihdekäyttäjää, että vedetäään vaan pileisiin tms niin ei välttämättä mikään iso juttu, mutta jos porukassa on jotain elämäntapakäyttäjiä, niin sitten on syytä olla oikeasti huolissaan ja kannattaisi pyrkiä saamaan serkku pois kyseisestä kaveripiiristä.

Vielä nyt tarkennukseksi. Että oli ongelman vakavuus mikä tahansa, niin parhaiten auttajat mokaa tilanteen jeesustelulla ja ylireakoinnilla. Sillä ei saa muuta kuin kadotettua oman uskottavuuden.

Täällä apua kyselen juuri siksi koska minulla ei kuitenkaan ole näistä asioista niin paljon tietoa. Ymmärrän kuitenkin sen että huumeita on erilaisia.

Kaveripiiri on ns. pikkukylän roistoja ja muutamia elämätapana huumeet tyyppiä (jakelevat ja myyvät eli isojen poikien pikku apulaisia). Ei pelkkää pilveä vaan kaikkia muitakin huumeita. En kyllä haluisi että serkustani tulisi sellainen.

- edit. otin sen lauseen pois. Sorry yleistin ei ollut tarkoitus.

HaRaXz sanoi:
Täällä apua kyselen juuri siksi koska minulla ei kuitenkaan ole näistä asioista niin paljon tietoa. Ymmärrän kuitenkin sen että huumeita on erilaisia.

Vielä miksi huumeet ovat kiellettyjä, jos ne eivät oikein käytettynä mitään pahaa tee? Täällä taitaa kuitenkin olla aik myöteliäs asenne viihdekäyttöön.

Jos tarkkoja ollaan, niin huumekeskustelut ovat kiellettyjä sääntöjen mukaan, joten lopeta yleistäminen!

Tuollaisella asenteella et saa kuin vahinkoa aikaiseksi serkullesi, lue ajatuksella uudelleen Omnan kirjoitukset ja lue sitten vielä kerran. Mikäli jotain jäi vielä epäselväksi, niin kipaise kysymään puolitotuus.comista "myönteisestä asenteesta viihdekäyttöön"

HaRaXz sanoi:
Kaveripiiri on ns. pikkukylän roistoja ja muutamia elämätapana huumeet tyyppiä (jakelevat ja myyvät eli isojen poikien pikku apulaisia). Ei pelkkää pilveä vaan kaikkia muitakin huumeita. En kyllä haluisi että serkustani tulisi sellainen.

Tuo kaveripiiri voi olla ongelma. Itse en oikeastaan usko, että ne huumeet itsessään on mikään ongelma. Sen takia suhtaudun vähän skeptisesti tuohon _huume_ongelmaan, koska olen kuullut niin monta tapausta kun puhuttu kun jonkun ihmisen ovat huumeet vieneet ja sitten kun vähän tarkemmin tutustunut tilanteeseen, niin siellä on aina joku muu tekijä taustalla joka on johtanut siihen huumeiden käyttöön ja nimen omaan ongelmakäyttöön. Yleensä aina taustalla on joku muu ongelma, esim perhesuhteissa tai jotain mielenterveysongelmia tai vastaavia. Tässä tapauksessa, jos todella joku ongelma on, niin minä veikkaisin että se on juuri tuo kaveripiiri. Siis siellä on sellaisia kovia jamppoja, jotka voivat olla tiettyjä esikuvia serkullesi ja koska ne käyttää huumeita, niin se on sitten luonnollinen valinta myös serkullesi. Tuo "huumeongelma" on vain sellainen käsite jonka taakse on niin helppolakaista kaikki todelliset ongelmat.

Ja tuollaisissa tilanteissa veikkaisin tuon huumeista paasaamisen olevan melkolailla turhaa. Vaan kannattaisi ennemminkin tehdä älykästä aivopesua serkullesi ja sen kautta saada hänet ajattelemaan kuinka luuseri porukkaa sen kaveripiiri on. Jos sen kaveripiirin saa vaihtumaan, niin voi olla lähes tulkoon varma, että huumeet jää samalla pois tai ainakin niiden käyttö vähenee ratkaisevasti.

Kyllähän tohon kannabikseenkin saattaa jumiin jäädä. Se on täysin ihmisestä kiinni. Esim. Kymmenen kaverusta aloittaa teini-ikäisenä polttamaan pilveä. 5 niistä lopettaa saman vuoden aikana. 3 saattaa poltella vielä silloin tällöin, mutta ei koe riippuvuutta. 2 niistä jää syvään koukkuun ja toinen saattaa siirtyä vielä vahvempiin, mahdollisesti molemmat. Tällälailla suurinpiirtein oon huomannut näiden asioiden etenevän ja oon kyllä nähnytkin aika paljon..

Elikkä hamppua taisi poltella, ainakin yhden viestin perusteella (en tiedä korjasitko aikaisemmin). Kannattaa katsoa http://www.hamppu.net/forum/ jos vaikka löytyisi uusia näkökulmia tai muuta. Pidä mielessä, et kyseessä on hamputtelijoiden foorumit (itse EN ole kannabiksen käyttäjä, en ylipäätään käytä mitään päihteitä. En [enää] edes alkoholia), joten älä ehkä sittenkään usko kaikkea lukemaasi ;) Melko asiantuntevalta keskustelu kuitenkin vaikuttaa.

HaRaXz sanoi:

Moi vielä!

Serkkusi on aika nuori iältään, mutta kuitenkin lähes täysi ikäinen, joten kovin radikaali puuttuminen ei oikein tule mielestäni kysymykseen.

Sanoit, että hän polttelee,eli kannabis lienee kyseessä. Se on suorilta terveysvaikutuksilta aika lempeä elimistölle. Ei tuhoa solutasolla mitään pitkänkään käytön seurauksena. Rasvaliukoisena aineena se alkaa kertymään elimistöön. Tästä ei suurta haittaa ole, mutta esimerkiksi muistiin ja keskittymiseen se saattaa hyvinkin vaikuttaa. Sitä poltetaan yleensä tupakkaan sekoitettuna, joten keuhkoihin ja kurkunpäähän se käy vähintään yhtä paljon kuin tupakka, riippuen tietysti miten usein sitä poltetaan.

Kannabiksesta ei tule juurikaan fyysistä riippuvuutta, psyykkinen ja sosiaalinen riippuvuus on suhteellisen yleistä. Näistä ehkä sosiaalinen riippuvuus on vaikein nuorilla, koska kaveripiirissä kannabis saattaa olla jopa "pyhässä" asemassa. Suomessa on kuitenkin kymmeniätuhansia aikuisia, jotka polttelevat kannabista silloin tällöin ilman mitään ongelmia.

Nuorille suurimman vaaran tuottaa syrjäytyminen kannabiksen tapauksessa. Koska se on Suomessa laiton päihde, niin sen ympärille muodostuu tiiviitä kaveriporukoita joissa kannabiksen polttelu saa rituaalisia piirteitä. Koska auktoriteetit yrittävät kieltää tämän heille 'pyhän' asian, niin syntyy vastaikkanasettelutilanne, jossa otetaan helposti muutenkin välimatkaa yleisiin normeihin ja yhteiskuntaan. Eli tulemmalla itse puolitiehen asenteissa vastaan saavuttaa helpommin yhteisymmärryksen nuoren kanssa. Muutaman tapauksen tosin tiedän, joille kannabis on edistänyt psykoosin syntyä. Tosin heillä on ollut piilevänä se jo perintötekijöissä. Mutta riskitöntä ei ole minkään päihteen käyttö.

Porttiteoria toimii Suomessa, koska kaikki huumeiksi luokiteltavat päihteet saattavat olla saatavilla samalta välittäjällä. Samoin kaikkien aineiden niputtaminen sanan "huume" alle on omiaan synnyttämään näitä "portteja". Välittäjä saa paremman voiton amfetamiinista ja opiaateista kuin kannabiksesta, joten porttiteoria palvelee myyjää / välittäjää. Juuri tämän takia on Hollannissa erotettu selkeästi kannabis muista huumeista.

Amfetamiinin käytön aloittaminen tuossa iässä on iso riski. Käyttö tahtoo aina jossain vaiheessa lisääntyä ja jos se menee suonensisäiseksi, niin silloin ollaan jo syvissä vesissä.

Itse tekisin niin sun tilanteessa, että yrittäisin puhua järkevästi amfetamiinin käytön riskeistä ja yrittäisin oppia ymmärtämään kannabiksen käyttöä, vaikkei sinun ole mikään pakko sitä hyväksyä. Harrastuksiin ja muihin aktiviteetteihin kannustaminen tukisi sitä, ettei kannabiksen polttelu mene jokapäiväiseksi puuhaksi. Osalle porukkaa kuvaamasi kaltainen vaihe jää lyhyeksi, nuoruteen liittyväksi vaiheeksi, osalle kannabis jää pysyvästi kuvioihin jollain tapaa ja onnettomin kolmas porukka lisää pikkuhiljaa amfetamiinin käyttöä, kannabis jää toissijaiseksi ja vimeistään 25 vuotiaina he ovat joko mielenterveys tai päihdehuoltopalvelujen asiakkaita.

Huomautan vielä lopuksi, että mulla on tyyli kirjoittaa niin, että mielipiteeni olisi yksi ja ainut totuus mutta näinhän ei ole, tämä on mun havaintoihin ja kokemukseen perustuva näkökulma, jollain heroiininarkomaanilla Sörkan asemalla on varmasti ihan oma näkökulmansa jne...

Hyvä, että tässä ketjussa on korostettu sosiaalisen riippuvuuden merkitystä viimeisimmissä postauksissa. Mitä olen päihde- ja nuorisotyöntekijöisen kanssa jutellut, niin ovat kaikki sitä mieltä, että se on kaikkein vahvin riippuvuustekijä. Fyysisestä riippuvuudesta on loppujen lopuksi helpointa päästä eroon (vaikka sekin on ainakin opiaattien kohdalla pirun vaikeaa, tuskin pilven kohdalla niinkään), jos tahtoa/halua on, henkisestä ja sosiaalisesta taas vaikeinta. Eivät ne nuorten huumehoitolat sattumalta ole sijoitettu korven keskellä sijaitseviin entisiin kansakoulurakennuksiin yms. syrjäseuduille.

Munkin mielestä pilven kohdalla ongelma on se ihannointi, aineen yhdessä pyhäksi nostaminen. Huomasin tätä lukioiässä bändiporukoissa ja myöhemmin Englannissa suomalaisten vaihto-opiskelijoiden keskuudessa. Molemmissa tapauksissa se ihannoiva, lähes täysin kritiikitön asenne ärsytti yhtä paljon. Hyvä olisi MITÄ TAHANSA pyrkiä tarkastelemaan kriittisesti, opiskella ja hakea tietoa, ei uskoa kuulopuheita ja palopuheita. Toisaalta on niin, että nuorena moni on idealisti ja ajattelee kovin mustavalkoisesti, myös päihteiden suhteen. Idealismissa ei olekaan mitään vikaa niin kauan, kun sen takia ei pilaa totaalisesti elämäänsä ja terveyttään.

Muuten olen sitä mieltä, että tästä ketjusta erityisesti Omnan ja hemmmon postaukset kannattaa erinäisiä päihteitä kokeilevien nuorten lukea huolellisesti, ei mene aika hukkaan. :) Lisäksi kannattaa hakea tietoa asioista mahdollisimman monista ja luotettavista lähteistä, ei ottaa kaveripiirin sanaa kiveen hakattuna jumalan sanana, jota ei missään nimessä VOI kyseenalaistaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom