HaRaXz sanoi:
Ikää on muutamaa kuukautta vaille 18-vuotta ja se on poltellut vuoden verran alussa vähemmän, mutta nyt on jonkun aikaa poltellut pari kolme kertaa viikossa. (Pari kolme kuukautta) Lisäksi ottaa välillä piriä.
Mistä hän sit saa rahaa? Ei ole tuloja on tällä hetkellä työtön, opiskelee kuitenkin, mutta nyt lomalla. Eikös se kuitenkin maksa jotain jos polttelee parikin kertaa viikossa? (rikollisuus, lainat)
Miedommasta aineesta siirrytään kovempaan, vähästä määrästä suurempaan?
Itse henk. koht en suvaitse ns. viihdekäyttöä, kun tietää mitä huumeet tekevät ihmisille!
Keskustella olen yrittänyt samoin sen perhe, mutta kontaktia on aik vaikee luoda.
Moi vielä!
Serkkusi on aika nuori iältään, mutta kuitenkin lähes täysi ikäinen, joten kovin radikaali puuttuminen ei oikein tule mielestäni kysymykseen.
Sanoit, että hän polttelee,eli kannabis lienee kyseessä. Se on suorilta terveysvaikutuksilta aika lempeä elimistölle. Ei tuhoa solutasolla mitään pitkänkään käytön seurauksena. Rasvaliukoisena aineena se alkaa kertymään elimistöön. Tästä ei suurta haittaa ole, mutta esimerkiksi muistiin ja keskittymiseen se saattaa hyvinkin vaikuttaa. Sitä poltetaan yleensä tupakkaan sekoitettuna, joten keuhkoihin ja kurkunpäähän se käy vähintään yhtä paljon kuin tupakka, riippuen tietysti miten usein sitä poltetaan.
Kannabiksesta ei tule juurikaan fyysistä riippuvuutta, psyykkinen ja sosiaalinen riippuvuus on suhteellisen yleistä. Näistä ehkä sosiaalinen riippuvuus on vaikein nuorilla, koska kaveripiirissä kannabis saattaa olla jopa "pyhässä" asemassa. Suomessa on kuitenkin kymmeniätuhansia aikuisia, jotka polttelevat kannabista silloin tällöin ilman mitään ongelmia.
Nuorille suurimman vaaran tuottaa syrjäytyminen kannabiksen tapauksessa. Koska se on Suomessa laiton päihde, niin sen ympärille muodostuu tiiviitä kaveriporukoita joissa kannabiksen polttelu saa rituaalisia piirteitä. Koska auktoriteetit yrittävät kieltää tämän heille 'pyhän' asian, niin syntyy vastaikkanasettelutilanne, jossa otetaan helposti muutenkin välimatkaa yleisiin normeihin ja yhteiskuntaan. Eli tulemmalla itse puolitiehen asenteissa vastaan saavuttaa helpommin yhteisymmärryksen nuoren kanssa. Muutaman tapauksen tosin tiedän, joille kannabis on edistänyt psykoosin syntyä. Tosin heillä on ollut piilevänä se jo perintötekijöissä. Mutta riskitöntä ei ole minkään päihteen käyttö.
Porttiteoria toimii Suomessa, koska kaikki huumeiksi luokiteltavat päihteet saattavat olla saatavilla samalta välittäjällä. Samoin kaikkien aineiden niputtaminen sanan "huume" alle on omiaan synnyttämään näitä "portteja". Välittäjä saa paremman voiton amfetamiinista ja opiaateista kuin kannabiksesta, joten porttiteoria palvelee myyjää / välittäjää. Juuri tämän takia on Hollannissa erotettu selkeästi kannabis muista huumeista.
Amfetamiinin käytön aloittaminen tuossa iässä on iso riski. Käyttö tahtoo aina jossain vaiheessa lisääntyä ja jos se menee suonensisäiseksi, niin silloin ollaan jo syvissä vesissä.
Itse tekisin niin sun tilanteessa, että yrittäisin puhua järkevästi amfetamiinin käytön riskeistä ja yrittäisin oppia ymmärtämään kannabiksen käyttöä, vaikkei sinun ole mikään pakko sitä hyväksyä. Harrastuksiin ja muihin aktiviteetteihin kannustaminen tukisi sitä, ettei kannabiksen polttelu mene jokapäiväiseksi puuhaksi. Osalle porukkaa kuvaamasi kaltainen vaihe jää lyhyeksi, nuoruteen liittyväksi vaiheeksi, osalle kannabis jää pysyvästi kuvioihin jollain tapaa ja onnettomin kolmas porukka lisää pikkuhiljaa amfetamiinin käyttöä, kannabis jää toissijaiseksi ja vimeistään 25 vuotiaina he ovat joko mielenterveys tai päihdehuoltopalvelujen asiakkaita.
Huomautan vielä lopuksi, että mulla on tyyli kirjoittaa niin, että mielipiteeni olisi yksi ja ainut totuus mutta näinhän ei ole, tämä on mun havaintoihin ja kokemukseen perustuva näkökulma, jollain heroiininarkomaanilla Sörkan asemalla on varmasti ihan oma näkökulmansa jne...