Serkullani on ongelma? (Huumeet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
KyntöSika sanoi:
Pistit kyllä nyt sellasta mutua tulemaan ettei mitään rajaa.
Tiedän, ei vaan kiinnosta ruveta etsimään mitään tieteellisiä tutkimuksia asiasta, jonka pitäis olla selvää pässinlihaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarze sanoi:
Pitääkö tota ny miettiä. Varmaan olis hienoa ku teinit sais hakee pilveä esson baarista...varmaan parantais maailmaa vitusti.

No, kun kieltolaki oli voimassa, suomessa ryypättiin enemmän kuin koskaan. Miksi kannabista pitäisi teineille myydä? Hollannissa saa kyllä laillisesti ostaa ja käyttää kannabista, miksei koko kansa ole jo lataamossa?

jarze sanoi:
Niin, oon kyllä ittekin poltellu pilveä joskus teininä 2 vuoden ajan ja huomasin kuinka vitun sekasin se saa pään...eli mutua.. nyt 6vuotta ilman pilveä..

Ja varmaan poltit sitten vähintään kerran kolmessa päivässä tuon kahden vuoden ajan? Jos poltit esim. vaan kerran kahteen viikkoon, niin voit vaan epäillä omaa mielenterveyttäs.

Kyllä viinaa voi litkuttaa aivan helposti kerran kahteen viikkoon, eikä mitään vaikutusta. Kannabikseen pätee aivan sama. Molemmat kyllä vetävät nupin suht sekasin, jos käyttökertoja alkaa joka viikko olemaan yli 3.

Jos valita sais, että kumpaa pitäis käyttää vaikkapa joka toinen päivä sekavuustilaan asti vuoden ajan, niin se olis hamppu. Vähän ois hidas olo parin kuukauden ajan, mutta se menis ohi. Alkoholilla voipi helposti tuhota maksaansa todella mukavasti tuossa ajassa.

Jimmy sanoi:
No, kun kieltolaki oli voimassa, suomessa ryypättiin enemmän kuin koskaan. Miksi kannabista pitäisi teineille myydä? Hollannissa saa kyllä laillisesti ostaa ja käyttää kannabista, miksei koko kansa ole jo lataamossa?

Paikalliset Amsterdamissa arvioivat, et abaut joka viides/neljäs polttais edes jotenkin säännöllisesti.

Juttelin erään 45-vuotiaan miehen kanssa, hän sanoi polttaneensa 30 vuotta keskimäärin kerran kolmessa päivässä jointin pari. Oli ihan fiksun tuntuinen kaveri, vaikka suomessahan hänet ois laskettu täyspäivänarkkariks(noin suunnilleen).

jarze sanoi:
Tiedän, ei vaan kiinnosta ruveta etsimään mitään tieteellisiä tutkimuksia asiasta, jonka pitäis olla selvää pässinlihaa.

Saatkin vähän aikaa etsiä, jos haluat omaa propagandalinjaasi tukevia päteviä tutkimuksia löytää. Ai mutta hitto, niitähän ei ole.

Jimmy sanoi:
Tääläkö sitte poltettais vähemmän jos se olis laillista??? Onko sun mielestä Huume-Hollannissa sitten asiat paremmin???? joopajoo...

jarze sanoi:
Tääläkö sitte poltettais vähemmän jos se olis laillista??? Onko sun mielestä Huume-Hollannissa sitten asiat paremmin???? joopajoo...

Jarze sun mutuilu ja provoaminen tässä viestiketjussa loppuu sitten tähän!

littledragon67 sanoi:
Sure :jahas: Selvä jos haluat pitää tuota omana totuutenasi, mutta please, älä julista sitä nuoremmillesi, jotka saattavat pitää sinua kaiken kokeneena ja tietävänä vanhempana miehenä. Itselleen valehtelu on ok, mutta jos sitä tekee muille ja vielä asiasta, joka tulee täysin varmasti aiheuttamaan ongelmia heidän elämässään, niin kyse on mielestäni lähinnä rikoksesta ihmisyyttä kohtaan. Please?

Tässä on lähteiden kanssa mainittu muutamia haittoja:

Psyykkinen riippuvuus - Kannabis saattaa muodostaa käyttäjälleen riippuvuuden kuten kaikki muutkin päihteet. Kannabisriippuvuuden vaikeusaste muodostuu vain harvoin vakavaksi ja sen luonne on psyykkinen; fyysinen riippuvuus on pahimmillaankin lievä. Kannabiksen vieroitusoireet ovat unettomuus, hikoileminen ja rauhattomuus. (Kiianmaa & Hyytiä 1998)

Kannabis heikentää päihtymyksen aikana ajattelu- ja havaintotoimintoja sekä muistia (Adams & Martin 1996; Hall & Solowij 1998). Se heikentää myös päihtyneen henkilön tarkkaavaisuutta ja motorista koordinaatiota (Adams & Martin 1996). Lisäksi kannabis vaikuttaa subjektiiviseen ajantajuun siten, että kulunut aika yliarvioidaan (Adams & Martin 1996).

Kannabiksen pitkäaikaiskäytön vaikutukset - Kannabiksen pitkäaikaiskäytöllä lienee lieviä vaikutuksia kognitiivisiin toimintoihin, joskin tutkimustulokset ovat ristiriitaisia (Hall & Solowij 1998). Askettäin raportoidun laajan epidemiologisen tutkimuksen mukaan kannabiksen pitkäaikaiskäytöllä ei ole pysyviä negatiivisia vaikutuksia kognitiivisiin toimintoihin (Lyketsos & al. 1998).

Mielenterveysongelmat - Kannabiksen käytöllä on tutkimusten mukaan yhteys skitsofrenian puhkeamiseen, muttei itse taudin esiintymistiheyteen. Kyse lienee siitä, että kannabiksen käyttö edesauttaa skitsofrenian puhkeamista siihen ennestään alttiilla henkilöillä. A. Tien ja J. Anthony (1990) päätyivät epidemiologisessa tutkimuksessaan tulokseen, jonka mukaan alkoholin käyttöön liittyvä psykoosiriski on nelinkertainen verrattuna kannabiksen käytön psykoosiriskiin.

Amotivaatiosyndrooma - Kannabiksen käyttöön yhdistetystä amotivaatiosyndroomasta, joka esiintyy myös suomalaisessa huumevalistuksessa, ei ole tieteellistä näyttöä (Adams & Martin 1996). Kannattaa kuitenkin muistaa, että minkä tahansa päihteen liiallinen käyttö johtaa todennäköisesti henkiseen taantumiseen virikkeiden puuttumisen vuoksi.
----------------

MYYTTI : Kannabis tuhoaa aivoja.
SELITYS : Kannabiksen psykoaktiiviset aineet eivät aiheuta minkään aivojen osien hajoamista tai tuhoutumista (Hall & Solowij 1998). Kannabis vaikuttaa elimistössä olevien kannabisreseptorien kautta, toisin kuin esim. alkoholi, joka vaikuttaa suoraan hermosoluihin (ja myös kaikkiin muihin elimistön soluihin) kemiallisesti. Kannabisreseptoreja on ainakin kahta eri tyyppiä, joista toiset (CB1) sijaitsevat aivoissa ja sitovat psykoaktiivisia kannabinoideja ja toiset (CB2), paikantuvat perifeerisiin kudoksiin ja sitovat enemmän ei-psykoaktiivisia kannabinoideja. On totta, että kannabis muuttaa aivokemiaa päihtymyksen ajaksi, mutta tuo muutos ei ole tuhoava vaan palautuu normaaliksi päihtymyksen jälkeen.

Ja vielä tähän lopuksi puolueeton WHO:n (maailman terveysjärjestö) -tutkimus josta uutisoitiin mm. MTV3:lla.

Tässä tutkimusten yhteenveto WHO:n sivulta kokonaisuudessaan (Englanniksi)

Ja alla mtv3:n uutinen aiheesta:

"Viina ja tupakka on todettu kannabis-tuotteita vaarallisemmiksi." (Lähde: MTV3-AFP-Reuters)

Ok, setä ei jaksa enää vängätä... Olen käynyt näitä juttuja jo ihan tarpeeksi livenä läpi narkkien kanssa. Silloin kun kaikki menee hyvin niin minulle vittuillaan täyslaidallisia ja riittävän monen vuoden kuluttua ollaan yleensä pyytelemässä apua. :wall:

Tehdään mieluiten näin:
Jimmy & co, laittakaa mulle privaa tasan kymmenen vuoden kuluttua ja kertokaa kannattiko.
Ja sillä aikaa, jos teissä on yhtään miestä, niin älkää vetäkö yhtään teiniä tai nuorta samaan kompostiin värjöttelemään kanssanne.

Jätän tämän keskustelun nyt tähän. Hyvää juhannusta!

jarze sanoi:
Pitääkö tota ny miettiä. Varmaan olis hienoa ku teinit sais hakee pilveä esson baarista...varmaan parantais maailmaa vitusti.

Kukaan ei ole missään vaiheessa tässä ollut puoltamassa tai ehdottamassa : "Teinien pitää saada hakea pilveä esson baarista".

Ton tasoisesta mutu argumentoinnista ilman mitään lähteitä on hyötyä tasan pyöreä-0. :)

littledragon67 sanoi:
Tehdään mieluiten näin:
Jimmy & co, laittakaa mulle privaa tasan kymmenen vuoden kuluttua ja kertokaa kannattiko.

Jaa että mikä kannattiko? Minä en nimittäin käytä kannabista lainkaan, muistakin huumeista vain alkoholia hyvin harvoin ja pieniä määriä. Laitanko sitten privaa että kannattiko olla selvinpäin kymmenen vuotta vai miten?

littledragon67 sanoi:
Ok, setä ei jaksa enää vängätä... Olen käynyt näitä juttuja jo ihan tarpeeksi livenä läpi narkkien kanssa. Silloin kun kaikki menee hyvin niin minulle vittuillaan täyslaidallisia ja riittävän monen vuoden kuluttua ollaan yleensä pyytelemässä apua. :wall:

Tehdään mieluiten näin:

Tämän keskustelun aikana ei mielestäni sulle tai muillekaan ole vittuiltu pahemmin. :)

Positiivisen hyvällä fiiliksellä huomasin että kerrankin tästä asiasta saatiin puhuttua edes hetken verran ilman pahempia ylilyöntejä suuntaan ja toiseen.

Ehkäpä suomalaisetkin oppii lopulta puhumaan tästäkin asiasta vaahtoamatta.
-------------

littledragon67 sanoi:
Ja sillä aikaa, jos teissä on yhtään miestä, niin älkää vetäkö yhtään teiniä tai nuorta samaan kompostiin värjöttelemään kanssanne.

Tämän tyyliset kommentit syövät tehokkaasti kirjoittajan kaikista viesteistä ne fiksutkin pointit pois.

Mut hyvät pyhät kaikille, jeps.. :thumbs:

jarze sanoi:
Perustan väitteeni täysin henkilökohtaisiin havaintoihini.
Valitettavasti subjektiiviset kokemukset eivät riitä väitteisiin, kuten kannabis tuhoaa aivot lopullisesti yms. Tieteellistä näyttöä tästä ei ole. Olen aina ihmetellyt sitä, miten tieteeseen uskominen loppuu ns. arvokysymysten kohdalla.

Edit:
jarze sanoi:
Mun mielestä huumeet vaan on perseestä, eikä niitä kannata puolustella.
Tämä taas on ns. mielipide, joka ei vaadi perusteluja. ;)

jarze sanoi:
Lopetan keskustelun tästä aiheesta, koska mielipiteitäni ei näköjään saa esittää ilman tutkimuksia ja :kuvia: . Mun mielestä huumeet vaan on perseestä, eikä niitä kannata puolustella.

Todellakin, mutulla ei pitkälle pötkitä...ja jos "kyl niitä tutkimuksia on paljonkin, en vaan viitti etsiä" on ainoo vastaus kun kysytään lähteitä niin parempi antaa olla.

Viimeisestä ollaan samaa mieltä. :thumbs:

Saas nähdä taas montako ihmistä kuolee tänäkin juhannuksena laillisten/laittomien huumeiden vuoksi. Äsken käydessäni kaupassa huomasin että erotuin muusta asiakaskunnasta juuri sillä ettei ostoksiini kuulunut yhtään huumeannosta. 15 euroa / kori olis ollut "kaman" halvin hinta.

Mut mitä sitä dokaamaan, runkkareiden hommaa...perseestä todellakin ovat kaikki päihteet. :)

Jimmy sanoi:
Jaa että mikä kannattiko? Minä en nimittäin käytä kannabista lainkaan, muistakin huumeista vain alkoholia hyvin harvoin ja pieniä määriä. Laitanko sitten privaa että kannattiko olla selvinpäin kymmenen vuotta vai miten?

Kylläpäs käytät. Jos olet suomessa erimieltä päihdepolitiikasta, olet narkomaani.:rolleyes:

Pistä nyt privaa dragon67:lle sitten 10 vuoden päästä joka tapauksessa. :lol2:

littledragon67 sanoi:
Juuri noin Omna, ei perusideani ole hyökätä sinua tai muita omaa elämäntapaansa valinnutta vastaan. Pointtini on vain se, että en ole vielä kertaakaan nähnyt, että ko. touhut olisivat tuoneet kenenkään elämään mitään hyvää, ainakaan pitkällä aikavälillä. Sen vuoksi en pidä kokeiluun kannustavasta suvaitsevaisuudesta tyyliin: "no kokeilkaa nyt ja kattokaa itse jos tykkäätte ja maistuu, eikai siitä mitään pahaa voi seurata jos jonkun sätkän possauttelee". Olen vain nähnyt liikaa tuon ajattelutavan seurauksia ja ne ovat olleet poikkeuksetta surullisia

Ja minä taas olen ihan ajatuksen tasolla sitä mieltä että jokaisen tulisi elämässään muutamat paukut poltella niin ei tarvitsisi niin mahdottoman hysteerisesti suhtautua mokomaan rastahattuhippien touhuiluun. Käytännön tasolla en toki näin voi sanoa, koska rikokseen ei käsittääkseni saa yllyttää.

Jos joku on niin taavi että pilveä alkaa viikoittain/päivittäin kiskoa niin mielestäni kyseessä on sen laatuinen henkilö että rauhoittavilla, unilääkkeillä, alkoholilla, rasvaisella ruoalla ja/tai nikotiinilla tapaus elämänsä pilaisi joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.

Tutkimusten mukaan kuitenkin alkoholi on päihteistä pahimmasta päästä, koska sen aiheuttamat muutokset ovat pysyviä eli hermosoluja tuhoutuu lopullisesti. Kannabiksen rinnastaisin enemmänkin tupakkaan, koska tutkimustieto tuntuu osoittavan että kannabis vain tukottaa hermosoluja tilapäisesti ja muutoksesta palautuu pitkänkin käytön jälkeen. Kannabiskin toki poltettuna kerää paskaa keuhkoihin, jopa enemmän kuin tupakka eli tässä mielessä kyseessä ei kuitenkaan ole mitenkään vaaraton aine.

Anyway, yhdyn toivomukseesi, että vähintään jokainen lapsi saa viettää tämän juhannuksen rauhassa ja turvallisesti läheistensä parissa :piis:

Samaa toivon minäkin, että lapsiperheet malttaisivat jättää alkoholijuomat vähemmälle, eikä kenenkään pienen lapsen tarvitsisi viettää juhannusta pelottavassa alkoholihumalassa grillin äärellä toikkaroivien aikuisten seurassa ja nukahtaa pelokkaana kyynel silmäkulmassa kovaäänistä öykkäröintiä viereisestä huoneesta kuunnellen.

Niin ja loppukaneettina, en erityisemmin pidä kannabiksesta, koska: a) se vain väsyttää, rentouttaa ja hyydyttää b) sitä joutuisi ostamaan joltakin epäilyttävältä ostarin kamelikuskilta vähintään välillisesti. Juon siis mielummin liuotinta, joka saa hetkellisesti menomonon vippaamaan ja pitkällä aikavälillä maksan laulamaan ynnä aivot yhteiskuntakelpoiseen moodiin.

Huumeiden käyttäjää on turha "auttaa" ennenkuin hän itse tiedostaa ongelmansa, jos sellainen on edes olemassa.

Mullakin on tuttuja jotka eivät omasta mielessään ole koukussa kannabikseen, mutta jos niille sanoo että ole kuukausi tai edes viikko polttamatta, niin se ei tule kysymykseen missään nimessä.
Kyse on enemminkin siitä, etteivät käyttäjät tunne tarvetta pitää taukoa (eivät usko kannabiksen olevan haitallista). Jos lyöt tarpeeksi suuresta summasta vetoa niin uskon käyttäjien olevan polttelematta kuukauden.

Ihmiset usein pitävät laittomien huumausaineiden käyttäjiä aina riippuvaisia eivätkä tajua katsoa peiliin jostaa saattaa löytyä alkoholiriippuvainen.

Joo mutta monestakohan tuo pilvenpoltto on tehnyt alotekyvyttömän nysvääjän?
Ihmiset tuottavat ongelmia, eivät aineet. Luuletko, että aloitekyvyttömät nysvääjät olisivat jotain superaktiivisia tonttuja ilman pilveä?

Tämä keskustelu tulee olemaan eipäs/juupas-väittelyä, jossa yksi puolisko ylistää pilveä, toinen demonisoi sen ja kolmas leikkii viisasta ja kertoo "omista kokemuksistaan" ja quotee tietoa "virallisilta" sivuilta. Hiekkalaatikko on teidän.

www.kokototuus.com
www.puolitotuus.com
Tutustumisen arvoisia osoitteita näkökulman laajentamiseen, ei tarvitse pelkällä mutu-linjalla mennä. Ja Narutumpulle: provosoivasta vastineestasi huolimatta en lähde asiaa enää jankkaamaan. Nämä keskustelut on käyty eri forumeilla n^n kertaa.

Päihteistä en suosittelisi käytettäväksi mitään (jos se minun vallassani olisi), vihreä tee-kapseleillakin on maksoja saatu vaihtokuntoon. Toisaalta tunnen viihdekäyttäjiä, jotka ovat aikansa eri aineita käyttäneet ja lopettaneet ns. biletysvaiheen (opiskelu) elämässään ohittaessaan. Henkilökohtaisesti taas en tunne ketään, jolle käytetyt aineet olisivat muodostuneet ongelmaksi. Asiasta tietämättömät eivät heistä sitä voi ulospäin arvata tms. Ehkäpä ystäväpiirini on sitten hieman erilainen näihin negatiivisia esimerkkejä antaneiden vastaaviin. TIEDÄN toki vastakkaisiakin tapauksia, en tosin tunne.

Ongelmana nykyään on tietyissä piireissä jopa huumeiden glamorisointi, joka on eräänlainen vastakohta vanhoilliselle narkofobiselle valistustyölle. Minusta on kuitenkin järkevää, että asiasta käydään julkista keskustelua, niin että ihmiset saavat monipuolista - puolueetontakin ideaalitilanteessa - informaatiota huumeista. Ettei Pikku-Ville ajattele vain "Ope kerto polttaneensa nuorena pilvee, eli 'huumetta!' No miksen mäki sit!" Ja ensi tilanteessa vetää heroiinipiikin käteen, kun sekin on sitä samaa 'huumetta'. Riskinä tietenkin se, ettei aineita pidetä enää niin vaarallisina, kun niistä luetaan käyttäjien kommentteja, ja huomataan etteivät kaikki käyttäjät olekaan mokeltavia, E.T.:n näköisiä rikoskierteessä olevia ex-linnakundeja. Heidän kertomuksiaan nimittäin ikävä kyllä harvoin löytyy nettipalstoilta, toinen puoli mitalista jää näkemättä... Ja toki vaikka moni käyttäjä pystyy hallitsemaan ja lopettamaan käyttönsä, siitä aiheutuu AINA haittoja, koska aineet on rikollis-ketjun kautta toimitettuja (paitsi omat kasvatukset).

Huom. Itse en käytä (laittomia) huumeita, enkä ole käyttänyt, paitsi kannabista todella satunnaisesti. Senkin käytön laillisuus toki riippuu omasta maantieteellisestä sijainnista. :)

PS. Ja kyllähän se niin on, että parhaat kicksit saa selvinpäin; onnistumisen ilot, surut, jokapäiväiset pienet asiat...

vitvall sanoi:
Kyse on enemminkin siitä, etteivät käyttäjät tunne tarvetta pitää taukoa (eivät usko kannabiksen olevan haitallista). Jos lyöt tarpeeksi suuresta summasta vetoa niin uskon käyttäjien olevan polttelematta kuukauden.

Mä olen kyllä mielestäni nähnyt ja kokenut itse sen verran, että tiedän missä vaiheessa homma alkaa TUTUILLA mennä överiksi. Vai onko homma enää sun mielestä siinä vaiheessa hyvin hanskassa, kun tullaan töistä, alkaa polttelu, poltellaan sinne asti kun tulee tiltti, töihin mennään vitun sekasin, ja hyvällä säkällä siellä alotellaan...Ja homma jatkuu samaa tahtia 24/7...

Niin, eikä tartte sanoa, että kokeile itte jotain päihteitä, niin tiedät mistä puhut...Aika tarkkaan on tullut kaikki yleisimmät päihteet käytyä läpi... :nolo: :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom