Serge Nubret Pump Training

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Herätellääs taas parin vuoden jälkeen. Tää viesti toimii vähän kuin itselle varmistuksena siitä että nyt omistaudutaan taas, vaikka homma onkin jo päässä päätetty. Varmempi vielä kun sylkee ulos.

Parin vuoden aikana tuli treenailtua vähän kaikkea, voima- ja bodysettejä, isommalla ja pienellä volyymillä. Välillä ihan miten sattuu. Viimeinen kuukausi GVT:llä, joka onkin toiminut hyvänä valmisteluna tähän. Paino on pari kiloa vähemmän kuin viimeksi, 70, mutta ainakin peilistä katsoessa en mä ihan huonossa kunnossa oo. Nyt sitten kun ikää tuli kuukausi sitten 36, on aika tehdä ns. viimeinen rutistus ennenkuin ikä alkaa potkimaan liikaa vastaan.

Eli sitten lähdetään(tai, eilen lähdettiin) vääntämään Nubretin tyylillä taas ja viisaampana kuin viimeksi, oon aika paljon lueskellut herran juttuja ympäri nettiä. Jakona toimii tuttu:
A - Etureidet & Rinta
B - Selkä & Takareidet
C - Olkapäät & Kädet

Tuplatreenit päivässä jos siltä tuntuu ja kerkee. Yleensä ei, vaan suoraan aamulla herättyä salille. Tänään ehti ja kävin aamulla veivaamassa selän ja illemmalla takareidet ja pohkeet. Eilen etureinot ja rinta samassa.
Sarjatauot pyrin pitämään niin lyhyinä kuin pystyy, keskimäärin ehkä sen 30s, jalkojen kanssa ihan vähän pidempään.

Pumppi on aivan järjetön. Eilen oli jalat ja tissit pumpissa aamusta iltaan, nyt ne on vaan kipeät. Domsit on aivan jäätävät GVT:nkin jälkeen. Nyt on selkä hirveessä pumpissa edelleen, vaikka treenistä on 3h jo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt sitten kun ikää tuli kuukausi sitten 36, on aika tehdä ns. viimeinen rutistus ennenkuin ikä alkaa potkimaan liikaa vastaan.
Itse aloitin punttien kolistelun vasta 46 vuotiaana. Ihan rauhassa voit olettaa aikaa olevan ainakin parikymmentä vuotta eikä sen kehityksen silloinkaan tarvitse pysähtyä, jos et nyt itseäsi kovin pahasti riko. :giggle:
 
Itse aloitin punttien kolistelun vasta 46 vuotiaana. Ihan rauhassa voit olettaa aikaa olevan ainakin parikymmentä vuotta eikä sen kehityksen silloinkaan tarvitse pysähtyä, jos et nyt itseäsi kovin pahasti riko. :giggle:
Niin siis olen mä kokonaisuudessaan sen 15 vuotta treenannut. :LOL:

Nyt vaan kun ikää on enemmän tullut, alkaa ymmärtämään homman juonen paremmin ja mikä toimii, mikä ei. Nyt vaan tavoite on kristallinkirkkaana, pattia niin paljon kun vaan kasvaa ja kiree kunto, toistaiseksi ilman kemiallisia apuja. Vähän voi verrata Miken taannoiseen "elämän kuntoon"-proggikseen, paitsi että mä oon saatanasti pienempi lähtötilanteessa.
 
Niin siis olen mä kokonaisuudessaan sen 15 vuotta treenannut. :LOL:

Nyt vaan kun ikää on enemmän tullut, alkaa ymmärtämään homman juonen paremmin ja mikä toimii, mikä ei. Nyt vaan tavoite on kristallinkirkkaana, pattia niin paljon kun vaan kasvaa ja kiree kunto, toistaiseksi ilman kemiallisia apuja. Vähän voi verrata Miken taannoiseen "elämän kuntoon"-proggikseen, paitsi että mä oon saatanasti pienempi lähtötilanteessa.
Juu, tietysti se kehitys 15 treenivuoden jälkeen alkaa olla vaikempaa saavuttaa ihan iästä riippumatta, mutta en silti sinuna olisi huolissaan vielä 36-vuotiaana iän karttumisesta. Täytän viikon päästä 60 ja edelleenkin olen optimismi kehittymisen suhteen, vaikkei sitä juuri tapahtuisikaan.
 
Juu, tietysti se kehitys 15 treenivuoden jälkeen alkaa olla vaikempaa saavuttaa ihan iästä riippumatta, mutta en silti sinuna olisi huolissaan vielä 36-vuotiaana iän karttumisesta. Täytän viikon päästä 60 ja edelleenkin olen optimismi kehittymisen suhteen, vaikkei sitä juuri tapahtuisikaan.
Juu, ehkäpä tässä vähän painaa se ettei nuorempana osannut näennäisesti treenata fiksummin ja joku ikäkriisi. Mutta anyway, nyt alkaa elämä olemaan siinä pisteessä et pystyy panostamaan eri tavalla kuin 5-10v sitten. Ja sen olen tekemässä.
 
Pieni update.

DOMSit oli alkuun aivan helvetillisiä, nyt aikalailla maltillisia. Enemmänkin jää semmoinen kiva pumppi loppupäiväksi. Myöskin tuntuu että suurimmat nivelien kolotukset loistavat poissaolollaan, lukuunottamatta kulmasoudussa vähän vihoittelevaa alaselkää(kumma kyllä, ei tunnu kyykyssä yhtään pahalta). Pitää ehkä vaihtaa kulmasoutu toiseen liikkeeseen. Jonkin verran on saanut hyppäillä painoissa ylöspäin jo, ja lepotauot pystyy pitämään todella lyhyinä, parhaimmillaan tyyliin merkkaus puhelimen appiin ja huikka vettä, sitten uudestaan.

Kiristymistä on todella selkeesti tapahtunut jo näin lyhyessä ajassa vaikka syön kuin sika. Ruokahalu on todellakin kohdillaan.
 
Pientä updatea taas.

Pientä kasvua havaittavissa, kuten myös kiristymistä. Nyt alkaa jo vatsojen sivuilla näkymään jännittäessä suonia, olkapäissä näkyy jo vaisusti ihan löysänäkin. Kroppa tuntuu vetävän kaloria niin perkeleesti.

Ei mitään ylirasituksen oireita, päin vastoin, ennen tuntui olevan paljon huonommat energiatasot ja päikkärit oli useimmin sääntö kuin poikkeus. Nyt tuntuu tosi skarpilta about koko ajan.
 
Herätellääs taas parin vuoden jälkeen. Tää viesti toimii vähän kuin itselle varmistuksena siitä että nyt omistaudutaan taas, vaikka homma onkin jo päässä päätetty. Varmempi vielä kun sylkee ulos.

Parin vuoden aikana tuli treenailtua vähän kaikkea, voima- ja bodysettejä, isommalla ja pienellä volyymillä. Välillä ihan miten sattuu. Viimeinen kuukausi GVT:llä, joka onkin toiminut hyvänä valmisteluna tähän. Paino on pari kiloa vähemmän kuin viimeksi, 70, mutta ainakin peilistä katsoessa en mä ihan huonossa kunnossa oo. Nyt sitten kun ikää tuli kuukausi sitten 36, on aika tehdä ns. viimeinen rutistus ennenkuin ikä alkaa potkimaan liikaa vastaan.

Eli sitten lähdetään(tai, eilen lähdettiin) vääntämään Nubretin tyylillä taas ja viisaampana kuin viimeksi, oon aika paljon lueskellut herran juttuja ympäri nettiä. Jakona toimii tuttu:
A - Etureidet & Rinta
B - Selkä & Takareidet
C - Olkapäät & Kädet

Tuplatreenit päivässä jos siltä tuntuu ja kerkee. Yleensä ei, vaan suoraan aamulla herättyä salille. Tänään ehti ja kävin aamulla veivaamassa selän ja illemmalla takareidet ja pohkeet. Eilen etureinot ja rinta samassa.
Sarjatauot pyrin pitämään niin lyhyinä kuin pystyy, keskimäärin ehkä sen 30s, jalkojen kanssa ihan vähän pidempään.

Pumppi on aivan järjetön. Eilen oli jalat ja tissit pumpissa aamusta iltaan, nyt ne on vaan kipeät. Domsit on aivan jäätävät GVT:nkin jälkeen. Nyt on selkä hirveessä pumpissa edelleen, vaikka treenistä on 3h jo.
Kysymys: Jos on aikuinen, painaa 70 kiloa ja treenaa kuten silmämunia myöten doupattu pro ukko 70-luvulla, miten täsmälleen ajatteli palautua tuosta volyymistä treeniä? Domssit tulikin jo selväksi, mutta hiukan hämää: Olet kuitenkin treenannut jo vuosia, ja paino on silti 70 kiloa?

Setä selittää: Kun pääsin armeijasta70-luvulla, pituus oli 178 ja paino 56 kiloa alle kympin rasvaprosentilla. Kun olin noin viisikymppinen, rasvaton paino oli liki 90 kiloa, eli treenillä on tehty lihaa se 40 kiloa ilman douppia. Kun tiedän, että olen itse tehnyt suunnilleen kaikki virheet mitä treenissä voi tehdä, olen pitänyt jopa viiden vuoden tauon tuolla aikavälillä ja pääasiassa opetellut sitä treenaamista saadakseni aikaan jatkuvaa kehitystä, niin hiukan kummeksun tuota yhtälöä, jossa vuosien kokemus ja treeni tuo tulokseksi 70 kiloisen olemuksen? Ettet vain olisi treenannut ns. liikaa, vai aloititko 30 kiloisesta? Onko tullut mieleen, että ylitreenaaminen tuo päinvastaisen lopputuloksen, kuin optimaalinen treeni?

😁(y)
 
Kysymys: Jos on aikuinen, painaa 70 kiloa ja treenaa kuten silmämunia myöten doupattu pro ukko 70-luvulla, miten täsmälleen ajatteli palautua tuosta volyymistä treeniä? Domssit tulikin jo selväksi, mutta hiukan hämää: Olet kuitenkin treenannut jo vuosia, ja paino on silti 70 kiloa?

Setä selittää: Kun pääsin armeijasta70-luvulla, pituus oli 178 ja paino 56 kiloa alle kympin rasvaprosentilla. Kun olin noin viisikymppinen, rasvaton paino oli liki 90 kiloa, eli treenillä on tehty lihaa se 40 kiloa ilman douppia. Kun tiedän, että olen itse tehnyt suunnilleen kaikki virheet mitä treenissä voi tehdä, olen pitänyt jopa viiden vuoden tauon tuolla aikavälillä ja pääasiassa opetellut sitä treenaamista saadakseni aikaan jatkuvaa kehitystä, niin hiukan kummeksun tuota yhtälöä, jossa vuosien kokemus ja treeni tuo tulokseksi 70 kiloisen olemuksen? Ettet vain olisi treenannut ns. liikaa, vai aloititko 30 kiloisesta? Onko tullut mieleen, että ylitreenaaminen tuo päinvastaisen lopputuloksen, kuin optimaalinen treeni?

😁(y)
Tästä nyt voi kiistellä loputtomiin, mutta kyllä se intensiteetti on joka sen hermoston loppupeleissä tappaa kuin volyymi. Toki se on aina näiden tulo, mutta todella matalalla volyymilla voi saada itsensä piippuun nopeastikin, kun määrällisesti voi tehdä aika helvetisti, jos suhteellisesti intensiivisten sarjojen osuus on pieni. Tuohonhan esim. kestävyysharjoittelu pitkälti perustuu. Ja sanosin, että joku 6x12 vakiopainolla tarkoittaa jossakin raskaassa moninivelliikkeessä eritoten sitä, että ensimmäiset sarjat eivät ole kovin kuormittavia ja tuossa kehittyy sellainen väsymys etteivät viimeisetkään ole vaikka näennäesesti helvettiä olisivatkin. Kuorma on myös väistämättä pienehkö, joka säästää paljon. Enemmänkin olisin huolissaan tukikudosten ja nivelten sietokyvystä, jos volyymi on järkyttävä.

Käytännön tasolla tuon huomaa, jos on voimaillut suhteellisen kovalla tasolla. Joku intensiivinen penkkipunnerrustreeni itsessään voi saada moneksi päiväksi vastaavan yleisväsymyksen aikaan kuin joku aika kuolemaan asti vedetty jalkatreeni bodaustyylillä. Ja se on liikkeenä vielä kaukana hermostolliselta kuormitustasoltaan jos vertaa vaikka etu/takakyykkyyn maastavedosta puhumattakaan. Sekin kuitenkin alkaa olla sitä, että aikalailla päästä varpaisiin olet vähintään staattisessa lihastyössä ja tukikihakset on voimakkaasti aktivoitu. Ei toki millään 100kg kuormilla saa sitä efektiä aikaan. Eli tuosta voi vedellä johtopäätöksiä bodytreeniinkin. Jollain 10 sarjan jalkatreenillä voi saada helvetillisen hermostollisen kuormituksen aikaan, jos siellä on raskaita kyykkyvariaatioita tai vetoja suurilla kuormilla ja mahdollisesti erikoistekniikoilla. 2 kovaa sarjaa hackia ja 10 sarjaa ojennusta+koukistusta päälle tuskin tuntuu missään muussa kuin kohdelihaksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys: Jos on aikuinen, painaa 70 kiloa ja treenaa kuten silmämunia myöten doupattu pro ukko 70-luvulla, miten täsmälleen ajatteli palautua tuosta volyymistä treeniä? Domssit tulikin jo selväksi, mutta hiukan hämää: Olet kuitenkin treenannut jo vuosia, ja paino on silti 70 kiloa?

Setä selittää: Kun pääsin armeijasta70-luvulla, pituus oli 178 ja paino 56 kiloa alle kympin rasvaprosentilla. Kun olin noin viisikymppinen, rasvaton paino oli liki 90 kiloa, eli treenillä on tehty lihaa se 40 kiloa ilman douppia. Kun tiedän, että olen itse tehnyt suunnilleen kaikki virheet mitä treenissä voi tehdä, olen pitänyt jopa viiden vuoden tauon tuolla aikavälillä ja pääasiassa opetellut sitä treenaamista saadakseni aikaan jatkuvaa kehitystä, niin hiukan kummeksun tuota yhtälöä, jossa vuosien kokemus ja treeni tuo tulokseksi 70 kiloisen olemuksen? Ettet vain olisi treenannut ns. liikaa, vai aloititko 30 kiloisesta? Onko tullut mieleen, että ylitreenaaminen tuo päinvastaisen lopputuloksen, kuin optimaalinen treeni?

😁(y)
Setä taitaa olla sekaisin taas. Sun treeni voi toimia sulle, vaikkakin tuolla hourimisella en tiedä ootko ees treenannut.

Tuon hetkinen paino oli 70. Se on vaihdellut 65-85 välillä vuosien mittaan. Oon 171cm pitkä. Nyt paino on 72-73 ja käsivarsi sentin pari isompi, sekä rasvaa palanut hitokseen. Ja mitenkö palaudun? Loistavasti, kiitos kysymästä. Heitän oikeestaan vielä vettä myllyyn. Palaudun aivan loistavasti vaikka treenaan välillä jopa enemmän kuin tuo ohjelma sanoo. Saatan aamulla treenata jalat ja illalla tissit ja selän. Ainiijoo, ja en ees nuku mitään kymmentä tuntia vuorokaudessa vaan 6-7h on aika normi.
 
Setä taitaa olla sekaisin taas. Sun treeni voi toimia sulle, vaikkakin tuolla hourimisella en tiedä ootko ees treenannut.

Tuon hetkinen paino oli 70. Se on vaihdellut 65-85 välillä vuosien mittaan. Oon 171cm pitkä. Nyt paino on 72-73 ja käsivarsi sentin pari isompi, sekä rasvaa palanut hitokseen. Ja mitenkö palaudun? Loistavasti, kiitos kysymästä. Heitän oikeestaan vielä vettä myllyyn. Palaudun aivan loistavasti vaikka treenaan välillä jopa enemmän kuin tuo ohjelma sanoo. Saatan aamulla treenata jalat ja illalla tissit ja selän. Ainiijoo, ja en ees nuku mitään kymmentä tuntia vuorokaudessa vaan 6-7h on aika normi.
Heitit sitten vetesi väärään myllyyn? Pointti jonka missasit täysin oli nimittäin siinä, että tuo massiivinen volymi selittää suoraan sen, miksi se paino on vain 70 kiloa, eikä esim. 90 kiloa, mikä kertoisi, että lihasmassaa on jäänyt kyytiin. On se lihasmassan pois treenaaminenkin tietysti harrastus sinänsä, ja moni sitä tekee. Minusta kuitenkin merkitsee enemmän se kyytiin jäänyt lihasmassa, koska siitä voi oikeasti olla elämässä hyötyä, ts. ei näytä anorektiselta ongenvavalta, vaikka treenaa monta tuntia viikossa..:ROFLMAO:
 
Tästä nyt voi kiistellä loputtomiin, mutta kyllä se intensiteetti on joka sen hermoston loppupeleissä tappaa kuin volyymi. Toki se on aina näiden tulo, mutta todella matalalla volyymilla voi saada itsensä piippuun nopeastikin, kun määrällisesti voi tehdä aika helvetisti, jos suhteellisesti intensiivisten sarjojen osuus on pieni. Tuohonhan esim. kestävyysharjoittelu pitkälti perustuu. Ja sanosin, että joku 6x12 vakiopainolla tarkoittaa jossakin raskaassa moninivelliikkeessä eritoten sitä, että ensimmäiset sarjat eivät ole kovin kuormittavia ja tuossa kehittyy sellainen väsymys etteivät viimeisetkään ole vaikka näennäesesti helvettiä olisivatkin. Kuorma on myös väistämättä pienehkö, joka säästää paljon. Enemmänkin olisin huolissaan tukikudosten ja nivelten sietokyvystä, jos volyymi on järkyttävä.

Käytännön tasolla tuon huomaa, jos on voimaillut suhteellisen kovalla tasolla. Joku intensiivinen penkkipunnerrustreeni itsessään voi saada moneksi päiväksi vastaavan yleisväsymyksen aikaan kuin joku aika kuolemaan asti vedetty jalkatreeni bodaustyylillä. Ja se on liikkeenä vielä kaukana hermostolliselta kuormitustasoltaan jos vertaa vaikka etu/takakyykkyyn maastavedosta puhumattakaan. Sekin kuitenkin alkaa olla sitä, että aikalailla päästä varpaisiin olet vähintään staattisessa lihastyössä ja tukikihakset on voimakkaasti aktivoitu. Ei toki millään 100kg kuormilla saa sitä efektiä aikaan. Eli tuosta voi vedellä johtopäätöksiä bodytreeniinkin. Jollain 10 sarjan jalkatreenillä voi saada helvetillisen hermostollisen kuormituksen aikaan, jos siellä on raskaita kyykkyvariaatioita tai vetoja suurilla kuormilla ja mahdollisesti erikoistekniikoilla. 2 kovaa sarjaa hackia ja 10 sarjaa ojennusta+koukistusta päälle tuskin tuntuu missään muussa kuin kohdelihaksissa.
Olet väärässä sikäli, että ensin bodyskenessä tulisi saada konsensus siitä, mitä se intensiteetti oikeasti on, kun siitä tuntuu vallitsevan suuri epätietoisuus.

Kerrataanko tähän väliin ne faktat, jotka ko. Nubretin treenitapa sivuuttaa? A. naturaalille optimi on lihasryhmä kahdesti viikossa, yksikin kerta on hyvin lähellä optimaalista rasitusta, kaksi ei vielä mene liioittelun puolelle. B. lihakselle tulee antaa kunnon kasvuärsyke, tappamatta sitä lihasta, saattamatta sitä katabolioan puolelle, menemättä volymiin josta on mahdoton palautua. C. palautuminen on se missä se lihas oikeasti kasvaa, piste.
Kun kaikki tämä on faktaa, on sulaa hulluutta treenata naturaalina jonkin täysillä doupatun pro-bodarin ohjelmaa.

Oikeasti sen natubodarin tulisi tehdä vähin mahdollinen, mutta suurella huolella, ei treenata kehoa läpi montaa kertaa viikossa. Jos haluaa välttämättä treenata maratoonariksi, niin kuntosali on huono paikka siihen, pururata on paljon parempi. Sitten on pakko vielä todeta se fakta, että sen lihaksen voi tappaa monella eri tavalla, niiden isojen kuormien heiluttelu on kerrassaan yliarvostettua, ja johtaa ihmisiä harhaan. Siihen käytettyy painoon tuijottamisen sijasta tulisi keskittyä täysin siihen, mitä sen painon käyttäminen saa aikaan siellä lihaksessa. Sen lihaksen saa tuskaiseen pumppiin käyttämättä maksimipainoja, paitsi että se pumppi silloin pysyy pidempään, mikä tarkoittaa suoraan, että ko. lihaksen aihneenvaihdunta on kiihtyneenä pidempään = kasvutekijää riittää pidempään = enempi lihaskasvua. Kun tämä on tiedossa, miksi noin kukaan ei noudata tällaista metodia?

Se johtuu siitä, että netin suuret gurut, amerikan ihmeet jne. opettaa tuijottamaan siihen painoon, opettaa treenaamaan väärin ja paljon, vaikka koko ajan tulisi erottaa sen naturaalin treeni ja sen doupatun treeni. Vaikka kummallekin sopii se sama treeni, samat harjoitteet, sen naturaalin volymin tulee olla paljon pienempi, koska palautuminen on hitaampaa. Ts. voi toki treenata vaikka Marko Savolaisen ohjelmalla, mutta lihasryhmä kerran tai korkeintaan kaksi viikossa, ei yhtä montaa sarjaa per lihas jne.
 
Niin, lähinnä nyt vaan sitä, että jos lihashermojärjestelmän palautumiskapasiteettia miettii, niin se hermostollinen kuormitus on se josta hitaammin palaudutaan. Lihassolutason vauriot korjautuu nopeammalla syklillä. Siihen en ota kantaa tai lähde väittelemään mikä on optimaalista naturaalille ja ei-naturaalille, yksilökohtaisia variansseja siitä teoreettisesta optimista on paljon.

Marko Savolaisen ohjelma? Siitä on varmaan hyvä volyymia karsia, kun Marko teki 2 työsarjaa per liike ja 4-6 liikettä/treeni. Jos en väärin muista. Sanoisin niin päin, että keskivertotreenaajan ( oli natu tai ei) tulisi kasvattaa volyymia tuosta. Vaikket vanno kuorman nimeen, niin 300kg smith-kyykky sarja vs. 100kg ei ole ihan vertailukelpoisia rasitukseltaan ja kasvuärsykkeeltään. Sillon sitä työmäärää tulisi lisätä sarjamäärää kasvattamalla. Tuommosen ison ja vahvan bodarin lämmittelysarjoissa on jo enempi kilomääräistä volyymia kuin peruspulliaisen koko treenissä.
 
Heitit sitten vetesi väärään myllyyn? Pointti jonka missasit täysin oli nimittäin siinä, että tuo massiivinen volymi selittää suoraan sen, miksi se paino on vain 70 kiloa, eikä esim. 90 kiloa, mikä kertoisi, että lihasmassaa on jäänyt kyytiin. On se lihasmassan pois treenaaminenkin tietysti harrastus sinänsä, ja moni sitä tekee. Minusta kuitenkin merkitsee enemmän se kyytiin jäänyt lihasmassa, koska siitä voi oikeasti olla elämässä hyötyä, ts. ei näytä anorektiselta ongenvavalta, vaikka treenaa monta tuntia viikossa..:ROFLMAO:
Mitä vittua sä selität? Tällä hetkellä 70kg => 72-73kg. Mikä tuossa on lihasmassan pois treenaamista? Mä haluun saman lääkityksen ku sulla!
Kerrataanko tähän väliin ne faktat, jotka ko. Nubretin treenitapa sivuuttaa? A. naturaalille optimi on lihasryhmä kahdesti viikossa, yksikin kerta on hyvin lähellä optimaalista rasitusta, kaksi ei vielä mene liioittelun puolelle.
Nubretin treenitavalla treenataan lihasryhmä kahdesti viikossa.
B. lihakselle tulee antaa kunnon kasvuärsyke, tappamatta sitä lihasta, saattamatta sitä katabolioan puolelle, menemättä volymiin josta on mahdoton palautua.
Kasvuärsykkeen voi tehdä monella tapaa.
C. palautuminen on se missä se lihas oikeasti kasvaa, piste.
No shit Sherlock?
Kun kaikki tämä on faktaa, on sulaa hulluutta treenata naturaalina jonkin täysillä doupatun pro-bodarin ohjelmaa.
Tää ei ole edes Nubretin ohjelma, vaan se ohjelma, mitä se suositteli aloittelijoille. Advanced-versio on se, minkä teet itse ko. herran periaatteita hyväksikäyttäen. Kuuleman mukaan herra itse ei edes treenannut minkään kiveen hakatun ohjelman perusteella.
Oikeasti sen natubodarin tulisi tehdä vähin mahdollinen, mutta suurella huolella
Joillekin toimii suuri volyymi, joillekin ei. Naturaalit ei oo kaikki samasta muotista. Se mikä toimii sulle ei välttämättä toimi mulle. Se mikä sulle toimii parikymppisenä, ei välttämättä toimi enää nelikymppisenä.
Vaikka kummallekin sopii se sama treeni, samat harjoitteet, sen naturaalin volymin tulee olla paljon pienempi, koska palautuminen on hitaampaa.
Palautumiskykyä pystyy kehittämään.
 
se hermostollinen kuormitus on se josta hitaammin palaudutaan. Lihassolutason vauriot korjautuu nopeammalla syklillä.
Tästä ei edelleenkään taida olla mitään näyttöä. Ihan velitiedettä. Vaurioitunutta lihasta ei hermoteta täydellä kapasiteetilla suojamekanismina, mutta hermoston itsenäisestä väsymisestä pitkäaikaisesti voimaharjoittelussa ei ole näyttöä.
 
Oli miten oli niin uskokoon kukin mihin haluaa. Se on vähän hankala aihe tutkittavaksi tuo fyysisen kuormituksen vaikutukset keskushermostoon lyhyellä tai varsinkin pitkällä aikavälillä. Eihän kaikki usko burnoutiin tai huippu-urheilussa ylikuntoonkaan. Kevennykset myös olisi turhia fyysistä suorituskykyä kehittäessä, jos hermostollinen palautuminen ei olisi pullonkaula. Kyllähän suurin osa ikänsä urheillesta saati kroppansa fyysisellä kuormituksella sekottaneista tietää käytännössä miten asia on. Mutta jatkakaa.
 
Ja tuohon Roboz:n "Kehittävin systeemi naturaalille" aiheeseen vastaten, että siitä olen kyllä täysin eri mieltä, että pumppi on hyvä mittari mihinkään tai ykköstriggeri lihaskasvulle. Kyllä se nimenomaan niin on, että naturaalina korkean FFMI:n omaavat ovat yleensä läpivahvoja ja perusrunko on enempi vähempi ollut moninivelliikkeissä & sarjapainoptogressiossa. Se pumppailu yksistään voi toimia kaverille jolla on hyvän genetiikan lisäksi IGF-1 tasot nostettu pilviin asti, mutta optimaalista se ei hypertrofian kannalta siltikään ole.
 
Niin, lähinnä nyt vaan sitä, että jos lihashermojärjestelmän palautumiskapasiteettia miettii, niin se hermostollinen kuormitus on se josta hitaammin palaudutaan. Lihassolutason vauriot korjautuu nopeammalla syklillä. Siihen en ota kantaa tai lähde väittelemään mikä on optimaalista naturaalille ja ei-naturaalille, yksilökohtaisia variansseja siitä teoreettisesta optimista on paljon.

Marko Savolaisen ohjelma? Siitä on varmaan hyvä volyymia karsia, kun Marko teki 2 työsarjaa per liike ja 4-6 liikettä/treeni. Jos en väärin muista. Sanoisin niin päin, että keskivertotreenaajan ( oli natu tai ei) tulisi kasvattaa volyymia tuosta. Vaikket vanno kuorman nimeen, niin 300kg smith-kyykky sarja vs. 100kg ei ole ihan vertailukelpoisia rasitukseltaan ja kasvuärsykkeeltään. Sillon sitä työmäärää tulisi lisätä sarjamäärää kasvattamalla. Tuommosen ison ja vahvan bodarin lämmittelysarjoissa on jo enempi kilomääräistä volyymia kuin peruspulliaisen koko treenissä.
Eli et tajunnut edes sitä, että se volyymi tarkoittaa sitä mitä tehdään per treeni, mutta myös sitä., mitä tehdään per viikko ja per kuukausi? Miksi se on niin vaikea ynnätä, että mitä useammin koettelee sitä lihasryhmää per viikko, sen vähemmän sillä lihasryhmällä on aikaa palautua, ja se palautumisaika on se, jolloin se lihas oikeasti kasvaa. Jos käyt salilla viitenä päivänä viikossa, kahdesti päivässä ja veivaat jokaisen lihasryhmän neljä kertaa viikossa läpi, niin ainoastaan pro-tason doupilla pystyt palautumaan niin hyvin, että saat tuosta mitään hyötyä ajavietteen lisäksi. Siksi se Savolaisen volyymi sopii natulle per treeni, mutta ainoastaan, jos tehdään lihasryhmä kerran viikkoon-korkeintaan kahdesti viikkoon.
 
Ja tuohon Roboz:n "Kehittävin systeemi naturaalille" aiheeseen vastaten, että siitä olen kyllä täysin eri mieltä, että pumppi on hyvä mittari mihinkään tai ykköstriggeri lihaskasvulle. Kyllä se nimenomaan niin on, että naturaalina korkean FFMI:n omaavat ovat yleensä läpivahvoja ja perusrunko on enempi vähempi ollut moninivelliikkeissä & sarjapainoptogressiossa. Se pumppailu yksistään voi toimia kaverille jolla on hyvän genetiikan lisäksi IGF-1 tasot nostettu pilviin asti, mutta optimaalista se ei hypertrofian kannalta siltikään ole.
Saat toki olla eri mieltä, mutta siinä paljastuu vain se, miten vähän tunnet tätä aihetta. Kaiken keskipiste on se hypertrofia, joka on se mekanismi, joka yksinkertaistettuna kertoo lihakselle, että pitää kasvaa suuremmaksi ja vahvemmaksi, jotta pystyy kantamaan suurenevaa kuormaa. Se on se mihin lihaksenkasvatus on aina perustunut, ja perustuu vastakin. Se, että se toimii, että se jyllää kehossa, sen indikaattori on se pumppi, joka oikeasti tehtynä johtuu siitä, että ko. lihaksen aineenvaihdunta pörrää ylikierroksilla, ts. lihaksessa on mittaansa nähden ylimääräistä verta, joka tuo sinne lihakseen ylimääristä ravintoainetta, korjatakseen sen lihaksen rasituksesta johtuvat kulumat vahvemmaksi kudokseksi. Ihan vaan hiukan pyöristellen ja yksinkertaistaen se menee näin, ja jos joku on keksinyt tämän osan ihmisen biologiasta uusiksi, niin siitä sopii esittää tutkimukset alleviivausten kera..😁
 
Mitä vittua sä selität? Tällä hetkellä 70kg => 72-73kg. Mikä tuossa on lihasmassan pois treenaamista? Mä haluun saman lääkityksen ku sulla!

Nubretin treenitavalla treenataan lihasryhmä kahdesti viikossa.

Kasvuärsykkeen voi tehdä monella tapaa.

No shit Sherlock?

Tää ei ole edes Nubretin ohjelma, vaan se ohjelma, mitä se suositteli aloittelijoille. Advanced-versio on se, minkä teet itse ko. herran periaatteita hyväksikäyttäen. Kuuleman mukaan herra itse ei edes treenannut minkään kiveen hakatun ohjelman perusteella.

Joillekin toimii suuri volyymi, joillekin ei. Naturaalit ei oo kaikki samasta muotista. Se mikä toimii sulle ei välttämättä toimi mulle. Se mikä sulle toimii parikymppisenä, ei välttämättä toimi enää nelikymppisenä.

Palautumiskykyä pystyy kehittämään.
Kuten sanoin: Jos on aikuinen, jos on treenitaustaa ja vetää pro bodarin treeniä, mutta 171 senttisenä painaa vain ~70 kiloa, niin mikä olikaan se aloituspaino? Oletko ollut joskus 25 kiloinen aikuinen? 35 kiloinen aikuinen?

Kuten sanoin, minä painoin armeijan jälkeen alle kympin rasvaprosentilla 56 kiloa, ja siihen samaan runkoon on lisätty 40 kiloa lihaa treenaamalla ensimmäiset 10 vuotta kuin mikä tahansa saliapina, sitten 10 vuotta vähän paremmilla ohjelmilla ja tekniikoilla, sitten 10 vuotta jo melko kohtuullisilla toimivilla metodeilla, koko ajan naturaalina, pelkillä prode-aminohappo-lisäravinteilla.

Jos minä pystyn kasvattamaan lihasta 40 kiloa, niin miksi sinun painosi on samaa luokkaa nyt, kuin se oli lapsuudessasi, vaikka treenaat määrällisesti ihan vitun paljon? Ja joo, palautumiskykyä pystyy kehittämään, doupilla, hyvinkin paljon. Naturaalina hyvin hyvin vähän, paljon lähinnä brosciensen mukaan, koska tietyillä tahoilla on tarve puolustella täysin järjenvastaisia treenimääriä valehtelemalla..

Älä ymmärrä väärin, en minä mitään pahaa tarkoita, vaan ihmettelen. On tosi kovia 70 kiloisia bodareita, joilla on huikeat lihasmassat, mutta he ovat yleensä sellaisia 140-150 senttisiä, joiden lähtöpaino on ollut luokkaa 40 kiloa kuivana.. 😄
 
Back
Ylös Bottom