Seppo Räty!

Tottahan tuo, että vain viralliset tulokset merkkaa ja ovat vertailukelpoisia. Esim. jalkakyykky voi olla neljäsosakyykky, puolikyykky, boxikyykky, atg, etu- tai takakyykky. Se voidaan tehdä polvisiteillä tai ilman, kyykkyhousuilla tai löysillä verkkareilla, leveällä tai kapealla asennolla jne.
Räty tykkäsi treenata voimaa ja oli hyvä siinä, mutta ei keihäänheittäjä tarvitse mihinkään 200 kilon penkkitulosta. Rädyllä ei suinkaan ollut huono tekniikka, hän oli nopeat viimeiset askeleet (ne jotka ratkaisee) ja kova käsi ja riittävästi elastisuutta kropasta. Ei jäykkä ja hidas kaveri saa keihästä lentämään kauas. Tärkeää on saada keihäälle mahdollisimman hyvä lähtönopeus ja lisäksi se on saatava oikeaan asentoon. Keihäs ei siis saa kyntää, laahata tai lähteä poikittain. Miesten keihäs painaa 800 gr ja on 260 senttiä pitkä (enemmän siis kuin normaali huonekorkeus 255 cm). Kun täysillä heitetään, keihästä ei todellakaan ole helppo saada asentoon, pienikin virhe ja heitosta on kymmenen metriä pois.
Ja mitä Rädyn kuntoon tulee, niin selkävaivat ( ja niistä tullut työkyvyttömyys) johtuivat töissä tulleesta kelkkailuonnettomuudesta. Toki mies leikattiin monta kertaa jo uransa aikana niin toki sieltäkin on kolotuksia ja vaivoja jäänyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin syynä on se, että keihäänheitto ei ole voimakilpailu. Mutta ihan kovia tuloksia hoikillakin teholajien huippu-urheilijoilla, esim. Röhler penkannut 160kg vai 165kg sillon kun oli sitä vielä tehnyt treeneissään. Yego heitti yli 90m 100kg penkillä, kuultu maajoukkueheittäjältä joten luotan hänen sanaansa kyllä. 215kg rinnalleveto on kyllä paskapuhetta, ei Antti-Roikon Miikakaan niin paljoa ole rinnalle muistaakseni ottanut vaikka yli 200kg työntäjä ollut. Kuulantyöntäjiä on ollut jotka ottaneet 200kg raakana rinnalle. Rätykään ei kuitenkaan ollut kuin 14m kuulamies, vaikka sitäkin nuorempana harrastanut ja kilpailuissakin työntänyt. Kuula ja kiekko taas ovat sitten oma lukunsa kun väline on huomattavasti raskaampi -> vaatii enemmän voimaa ja ovathan urheilijatkin paljon isokokoisempia keskimäärin. Mutta noihin vanhoihin legendoihin pätee samat kuin esimerkiksi Jari Leinoon, miten otti 250kg sarjaa penkistä toppatakki päällä jne. Todellisuudessa oli 215kg penkkimies kisoissa. Jotkut vaan uskoo ihan kaiken, vaikka 400kg maastavedon, jos sanojana on Seppo Räty. Ja onhan Räty itse sanonut mediassa, että 200kg lähtee penkistä millon vaan jos muutaman viikon treenaa ja syö kipulääkkeitä, siis nykyään. Ja tuo 300kg mave oli kanssa ns. nykykunnossa. Sillon ei työkyvyttömyyseläkettä ole myönnetty oikein perustein, jos selkä kestää 300kg vetää maasta. Mutta Rätylläkin ehkä on pilkettä silmäkulmassa ja tietää , että parhaat legendat syntyy värikynällä ja junttikansa tykkää.

Ja muistan aikanaan minkä hyökkäyksen sain täällä Jouni Virtamon taholta, kun eräs lähes 80m keihäsmies laittoi maajoukkueen testipöytäkirjat 80-luvun loppupuolelta vai -90 luvun alkupuolelta ja ne Rädyn tulokset olivat paljon maltillisemmat kuin mitä legendat kertovat. Menin kyseenalaistamaan... Eräässä mediahaastattelussa Räty kertoi, miten 80-luvun työntäjät mm. Werner Gunthor ja kumppanit työntelivät treeneissään ylös liki 300kg helposti. Työnnön all time WR superissa on 266kg, joten eiköhän se jo kerro ettei kukaan ihminen tällä pallolla ole tuollaisia ylöstyönnellyt ja jos joku on, niin painonnoston spesialisti. Toki muistikuvat saattaa vääristyä kun muistellaan yli 30v takaisia asioita.

Ei poista sitä tosiasiaa, että on kova ukko ja kunnioitettava urheilu-ura. Mutta väritetyt jutut ovat väritettyjä, tuli ne sitten kenen tahansa suusta.
Tarkoitus ei ollut väittää, että jokaisen keihäsmiehen pitää omata samat voimatasot kuin Rädyllä. Pointti oli lähinnä se, että nykyheittäjistä en tiedä ketään, jolla olisi lähellekään samoja voimatasoja kuin Sepolla. Ehkä parempi niin lajin kannalta tai mistä minä tiedän. Missäs ne kolmen olympiakisan arvomitalistit nykyään ovat? Enkä mä epäile Yegon penkkiä, jos ei voimatreeni kiinnosta ja valmentaja katsoo että esimerkiksi penkki on täysin turha liike, niin miksi sitä sitten hinkata? Wayne Gretzkyn penkki oli hänen omaelämänkerrassaan 62kg. Ihan hyvin silläkin NHL:ssä pärjäsi.

En mä tiedä minä ihmeenä noita Rädyn tuloksia edes pitäisi pitää. Miksei 50-vuotias mies voisi penkata 200kg? Kukaanhan ei ole tekniikkaa nähnyt ja lisäksi se viesti sisälsi mutuilua. Jos saisi viikon ladata ja kroppa kestäisi särkylääkkeitä, niin hänen mielestään kyllä 200kg pitää tulla. Itse epäilen että melkoinen runkkupenkki olisi nykykunnolla, mutta mistäs sen tietää. Kuitenkin puhutaan oman aikansa ehdottomasta huippu-urheilijasta.
Tää on vähän sama juttu kuin Marko Yli-Hannukselan kyykyt joskus aiemmin. Puhutaan alle 100-kiloisesta entisestä huippu-urheilijasta, joka kyykkää 250kg. Ensimmäinen sanoo ei varmasti nosta, koska syyt x, y ja z. Sitten tulee videota vajaasta salikyykystä ilman varmistajia ja rautoja, niin taas tietäjät tietää että oikeasta syvyydestä ei tule edes 200kg. Sitten tulee tämä video, missä otetaan 260kg ja yhtäkkiä se spekulointi loppuu siihen.
Penkkaa muuten myös 180kg vaikkei olkapäät ihan kunnossa olekaan.

Kyllähän tuo näyttää et ylihannu kyykkää 260 mutta Tokela ei ole ehtinyt vielä komentoida tota kyykkyy, et jää avoimeks. Myöskään kasvoja ei näy, voi olla oikeesti Bull. Näitä on nähty.

Tarkoitus ei ollut väittää, että jokaisen keihäsmiehen pitää omata samat voimatasot kuin Rädyllä. Pointti oli lähinnä se, että nykyheittäjistä en tiedä ketään, jolla olisi lähellekään samoja voimatasoja kuin Sepolla. Ehkä parempi niin lajin kannalta tai mistä minä tiedän. Missäs ne kolmen olympiakisan arvomitalistit nykyään ovat? Enkä mä epäile Yegon penkkiä, jos ei voimatreeni kiinnosta ja valmentaja katsoo että esimerkiksi penkki on täysin turha liike, niin miksi sitä sitten hinkata? Wayne Gretzkyn penkki oli hänen omaelämänkerrassaan 62kg. Ihan hyvin silläkin NHL:ssä pärjäsi.

En mä tiedä minä ihmeenä noita Rädyn tuloksia edes pitäisi pitää. Miksei 50-vuotias mies voisi penkata 200kg? Kukaanhan ei ole tekniikkaa nähnyt ja lisäksi se viesti sisälsi mutuilua. Jos saisi viikon ladata ja kroppa kestäisi särkylääkkeitä, niin hänen mielestään kyllä 200kg pitää tulla. Itse epäilen että melkoinen runkkupenkki olisi nykykunnolla, mutta mistäs sen tietää. Kuitenkin puhutaan oman aikansa ehdottomasta huippu-urheilijasta.
Tää on vähän sama juttu kuin Marko Yli-Hannukselan kyykyt joskus aiemmin. Puhutaan alle 100-kiloisesta entisestä huippu-urheilijasta, joka kyykkää 250kg. Ensimmäinen sanoo ei varmasti nosta, koska syyt x, y ja z. Sitten tulee videota vajaasta salikyykystä ilman varmistajia ja rautoja, niin taas tietäjät tietää että oikeasta syvyydestä ei tule edes 200kg. Sitten tulee tämä video, missä otetaan 260kg ja yhtäkkiä se spekulointi loppuu siihen.

Tuo teoriasi ontuu vaan siinä, että mies on itse sanonut ettei treenaa punteilla nykyisin tai ainakaan penkkaa. Miten päin helvettiä on tehnyt aktiiviurallaan jos maajoukkuetesteissä oli penkannut noin 25-vuotiaana 180kg , myöhemmistä en tiedä kun on vain puheita. Itse puhunut reilusti yli 200 kilosta. Niin jos nykyään lähtee treenaamatta 200kg kipulääkkeillä ns. kylmiltään. Ihan turha väittää kun vaakakupeissa realismi vs. lapsenusko.

Tuossa tuosta Yegosta lisää, eli punttia ei paljon ole nosteltu ylipäätään:

"Piirosen mukaan Yego antaa tasoitusta keihäänheittäjille tutussa saliharjoituksessa, tempauksessa. Kun vertailukohdiksi otetaan ME-mies Jan Zelezny, maailmantilaston kakkonen Aki Parviainen ja nykyheittäjistä Tero Pitkämäki sekä Antti Ruuskanen, ero on suorastaan pysäyttävä.

– Pelkissä voima-arvoissa Juliuksella ei ole mitään jakoa. Hän teki Etelä-Afrikassa ensimmäistä kertaa tempausta viiden toiston sarjoina 40 kilolla. Nämä muut mainitut tekivät – ja osa tekee edelleen – varmasti samaa sarjaa 90–100 kilolla. Vaikka Juliuksen tempaustekniikka on vielä vaillinainen, ero muihin kertoo kaiken olennaisen voimatasoista, Piironen sanoo.

Mikäli suorituksessa tehtäisiin vain yksi, maksimaalinen toisto, Piironen arvioi Yegon pystyvän 60–70 kiloon.

– Olen kuullut, että Zelezny olisi tempaissut 115 kiloa. Hän oli äärimmäisen räjähtävä tyyppi. Pitkämäki ja Ruuskanen pystyvät tekemään varmasti ykkösen 120 kilolla."

https://www.mtv.fi/sport/yleisurhei...-yllattavan-penkkituloksen/5282782#gs.f8OgYO4

Tuossa vielä toinen artikkeli. Että sinänsä keihästä voi heittää pitkälle vaatiomattomilla voima-arvoilla, jos lajiominaisuudet ja tekniikka on kohdallaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Eikös tossa ole 240kg, mutta vahva se on, ja saattaa tulla vielä näyttämään raakisoihin jos innostuu vielä.

videon jos muuttaa mustavalkeaks voi väittää että kekkonen kyykkääs sarjaa 300-kilolla aikoinaan ennen saunaan menoa jossa oli lämpöä 300-astetta :)

Eikös tossa ole 240kg, mutta vahva se on, ja saattaa tulla vielä näyttämään raakisoihin jos innostuu vielä.
Eihän tosta nää, että onko kaikki levyt 20kg vai mitä. Ainakin sisimmät levyt näyttäis olevan isommat kuin seuraavat. Toisaalta levyt on jotain hotellin salin halppislevyjä. Kuitenkin oon itse nähnyt kun mies tekee kyykyssä helppoa sarjaa päälle 200kg, että en epäile etteikö 260kg tulis. Kisasuunnitelmien suhteen en tiedä kuinka Markolla kestää takareidet maksimivetoja. Ongelmia oli niiden kanssa jo siinä mestareiden mestari -sarjassakin. Ihan helvetin vahva mieshän se on, salituloksista laskien yt pyörii 700kg nurkilla.

Eihän tosta nää, että onko kaikki levyt 20kg vai mitä. Ainakin sisimmät levyt näyttäis olevan isommat kuin seuraavat. Toisaalta levyt on jotain hotellin salin halppislevyjä. Kuitenkin oon itse nähnyt kun mies tekee kyykyssä helppoa sarjaa päälle 200kg, että en epäile etteikö 260kg tulis. Kisasuunnitelmien suhteen en tiedä kuinka Markolla kestää takareidet maksimivetoja. Ongelmia oli niiden kanssa jo siinä mestareiden mestari -sarjassakin. Ihan helvetin vahva mieshän se on, salituloksista laskien yt pyörii 700kg nurkilla.

Paini on raaka laji, joka vaatii uskomatonta fysiikkaa huipputasolla. Penkkasihan Salomäkikin 190kg ja veti 300kg maasta, vaikka oli -75kg sarjan painija (lyhyt toki kuten Yli-Hannukselakin). Rami Hietaniemi taasen ei ole taasen suhteessa niin vahva, ylävartalo tosin vahva kun penkannut 200kg jollakin tyylillä. Mutta kyykky alle 200kg, sanoi jossain haastattelussa. Lyhkäsillä painijyrillä on myös voimailuun aika paljon optimaalisemmat välitykset ja ruumiinrakenne kun hoikilla 190cm heittäjillä.

Ainahan luonnonoikkuja tulee löytymään mitä tulee voimantuottoon. Eräs SM-tason salibandyn pelaaja kyykkäsi syvästä 200kg, vaikka päällepäin ei näy salilla käyneen. Tiedän että hänen perheen muut sisarukset todella vahvoja myös. Sepon poika on kuulemma noin 300kg vetänyt maasta, eli onhan siellä riskin miehen geenejä. Moukarinheittäjä oli, mutta ei kansallisella kärkitasolla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eihän tosta nää, että onko kaikki levyt 20kg vai mitä. Ainakin sisimmät levyt näyttäis olevan isommat kuin seuraavat. Toisaalta levyt on jotain hotellin salin halppislevyjä...

Nuo halkaisijaltaan isoimmat on "jonkun merkkiset" 25kg levyt (kuten näkyykin)
Sitten on wrangen 25kg levyt. Sitten siinä on 3x 20kg merkkiä wrange.
Päissä 10kg kuten näkyy ja 20kg tankoa
= 260kg

http://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-mm-2017/201708112200320861_ya.shtml

Tuossa vielä tuo juttu, missä oli kommentoinut niitä old school kuulamiehien voimatuloksia. "Werner Günthör nosti penkiltä 220 kiloa, mutta päänsä päälle se on nostanut 280 kiloa".

Power Clean: 550lbs (250 kg).
Back Squat: 660lbs x 3. (300 kg).
Bench Press: 528lbs x 5. (240 kg).
Behind the neck push press: 528lbs x 3. (240 kg).
Continuous Clean and Jerk: 374lbs x 5. (170 kg).
Length: 2,00 m.
Weight: 128 kg.

Joku tommonen tuli vastaan.

Werner Günthörin treenivideoista saa jonkinlaisen käsityksen siitä, millainen fysiikka heittolajien huippu-urheilijoilla parhaimmillaan on. Voimaa on luonnollisesti enemmän kuin pienessä kylässä, mutta yhtä vaikuttavaa on ison miehen nopeus, kimmoisuus ja ketteryys. Esim. loikka- ja aitajuoksuharjoitukset ovat suhteellisen vaikuttavia.

Ja luonnollisesti tämä sarja on katsomisen arvoinen:

Ketjun aiheesta sen verran, että olivatpa Rädyn punttitulokset mitä tahansa, niin yleisurheilijana hän on tulosten valossa kiistatta yksi Suomen parhaista viimeisten 30 vuoden ajalta.

Eikös Ove Lehdolla ollut ainakin takavuosina tapana käydä kesäisin pukkaamassa kuulaa?

Tosiaankin, Ove teki muistaakseni viime kesänäkin virallisen kuulatuloksen.

Harvemmassa ovat kuitenkin yleisurheilijat jotka kisaisivat voimanostossa tai painonnostossa harjoituskaudellaan "testimielessä". Tuo tieto Sepon v.1987 punttikisasta on niitä harvoja joita on tullut tietooni. Heittolajivalmentajana toki tiedän, että heittäjälle eivät kovat maksimivoimatasot todellakaan saa olla itseisarvo. Omaan heittotekniikkaan sekä muihin heittolajin vaatimiin ominaisuuksiin (mm. nopeus, kimmoisuus, liikuvuus) nähden optimaaliset voimatasot ovat tavoitteena. Keihäänheittäjillä varsinkin on hyvinkin lajinomaisia voimaharjoitteita, joilla on voimaharjoituksissa tärkeä osa. Heitoissa on kyse voimantuoton suhteen lähinnä räjähtävästä ja nopeusvoimasta, mutta niiden harjoitettavuus ja kehittyminen edellyttää myös maksimivoiman kehittymistä.

Valmennettavani kohdalla olen vakuuttunut, että heittolajitausta varhaisista juniorivuosista alkaen räjähtävän voiman harjoitteluineen (punttien lisäksi kuulalla ja kuntopallolla sekä tasahypyillä ja loikilla) on antanut hyvät valmiudet kehittää maksimivoimaa voimanoston lajeissa. Samoin kun katsoo Ove Lehdon raakapenkkisuoritusta nykyäänkin, niin kyllä siinä räjähtävyyttä näkyy vaikka tangossa on lähes 300 kg. Sen mitä tanko rinnalta ylös tulee, se tulee kuormaan nähden hyvällä vauhdilla ja usein ylös asti :) Ove oli nuorena todella nopea kuularingissä, muistan kilpailleeni Maarianhaminassa hänen kanssaan joskus viime vuosituhannella.

Niinpä edelleenkin totean, että mikä olisi parempi keino tuo maksimivoimataso vuosittain mitata kuin käydä kolmen tuomarin edessä tekemässä vuosittain yhteismitalliset maksimisuoritukset. Toki punttitestejä maajoukkueen heittoleireillä tehdään ja juuri sellaisilla liikkeillä, joiden katsotaan olevan adekvaatteja kyseisen heittolajin kannalta, mutta kyllä voimanosto on alunperin kehitetty juuri urheilijan kokonaisvoimaa mittaavaksi lajiksi. Samalla tulisi arvokasta kilpailukokemusta muualtakin kuin heittokisoista. Luulisi jollekin huippukuulantyöntäjälle olevan meriittiäkin, jos vaikka maven SE-lukemat kävisi nostamassa. Ainakaan kuulantyöntäjille ei olisi yhtään haittaa muutamasta lisäkilogrammasta maksimitulokseen kyykyssä, penkissä tai mavessa vuosittain lajivoiman kehittymisen mahdollistamiseksi ja edesauttamiseksi.

Werner Günthörin treenivideoista saa jonkinlaisen käsityksen siitä, millainen fysiikka heittolajien huippu-urheilijoilla parhaimmillaan on. Voimaa on luonnollisesti enemmän kuin pienessä kylässä, mutta yhtä vaikuttavaa on ison miehen nopeus, kimmoisuus ja ketteryys. Esim. loikka- ja aitajuoksuharjoitukset ovat suhteellisen vaikuttavia.

Ja luonnollisesti tämä sarja on katsomisen arvoinen:

Ketjun aiheesta sen verran, että olivatpa Rädyn punttitulokset mitä tahansa, niin yleisurheilijana hän on tulosten valossa kiistatta yksi Suomen parhaista viimeisten 30 vuoden ajalta.

Näitä pätkiä tulee säännöllisesti ihmeteltyä, on kyllä ollut älytön jyrä.

Onkohan kyseessä jokin tämän näköinen liike? Ei paljoa muuta löydy mistään.
Videon kuvauksessa lukee myös "Was shown a video of an athlete doing them this way for Javelin"

View: https://youtu.be/NHDO6-SEk3Q

Sanoo että patella jänteille really hard, vai ymmärsinkö väärin? Iteltä menis hartiat ja kyynärpäät rikki, ennen ku huomais että patellajänteet meni, jos tota kokeilis. :LOL:

Tää on se tempausheitto?

Muistakaa lämmitellä patella jänteet ja kiertäjäkalvosimet ennen tätä liikettä. (y)

Niin järkky liike ku onkin, niin jotenkin ymmärrettävää, että tollasessa liikkeessä hyvä tulos vois tuoda jotain siirtovaikutusta keihään lähtöön?

Tossa liikeen alussa, taaksetaivutuksessa venyy toi patellajänne aika tavalla kuten filmistä voi päätellä ja siihen päälle nopea vastakkainen liike...samalla mekanismilla ne akillesjänteetkin yleensä repeää...Jos liikkeen tekee polvilla löysästi, tankohan lentää pöpelikköön taakse...joku tollanen idea siihen patellaan liittyy...

Nyt on sitten Seppokin antanut periksi nykyajan kotkotuksille ja sepanderi on repässy fabosivun pystyyn: https://www.facebook.com/valmennusapu.fi/

Sivuilta löytyy muun muassa kuva, jossa Seppo antaa hivenen vinkkiä, kuinka paljon nestettä menee yleensä yhen reenin aikana ja millaset eväät täytyy olla mukana että jaksaa...Kisakaudella menee kuulemma vielä enemmän...Uskopuhetta mutta vakuutuin.

27332420_1433129323481676_5390516720979779135_n.jpg

Viimeksi muokattu:
Kun puhutaan Rädyn nykykunnosta, niin aika harva kirjoittajista ymmärtää, miten paljon miehen fyysinen suorituskyky laskee ikävuosien 45- jälkeen.

Tuommoinen 300 veto ja 200 penkki vaatisivat yli viiskymppiseltä a)todella hyvässä kunnossa olevaa suht vammatonta kroppaa b) jatkuvaa treenausta ja piikkausta ennätyskokeilua varten. Homma olisi ihan eri, jos puhuttaisiin 40-vuotiaasta. Alamäki tietyn iän ylitettyä on aika raju.

Terv. kokemuksesta puhuva yli viiskymppinen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom