Saunominen, vaikutusta palautumiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suiza50
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
40
Päätin nyt rohkaista itseni, ja kirjoittaa ensimmäisen postin palstalle, sivusta on tullut seurattua jo jonkin aikaa.

Ajattelin kysäistä tuollaista asiaa, että onko joku kokeillut tuota saunomista harjoituksen jälkeen, ja millä tuloksilla. Itse huomasin kovan kyykkyharjoituksen jälkeen (n. pariin viikkoon en ollut renannut kyykkyä, joten jalat olivat reenin jälkeen aivan finito), että kun käväisi siinä kotiin päästyä saunassa, jalat olivat kuin uudelleen syntyneet. Tosin seuraava päivä (ja tietty muutama seuraavakin) tuli käveltyä kuin laaki housuissa, joten reenin jälkeinen "kipu" oli kyllä havaittavissa.

Uskoisin, että saunominen edistää jossain määrin palautumista, mitä mieltä itse olette?

:rolleyes:

Ainakin saunan lämpötilassa on hyvä venytellä. Tosin yleisessä saunassa ei kannata hirveästi "revitellä" :lol2:

Jos johonkin suuntaan pitäisi kallistua niin mä sanoisin, että se haittaa. Perusteena se, että mielestäni jalkatreenin jälkeen ei oo hyvä mennä istuun paikalleen mihinkään (esmes saunaan). Tosi kevyt käppäily suihkuun ja siitä autolle/himaan vois nopeuttaa palautumista muutaman minuutin..

Toisaalta lämpö vois tietenkin pitää aineet liikkeessä jaloissa paremmin ja näin palautuminen nopeutuisi..mmh eli oikeastaan en ota kantaa koko asiaan.

-K

Heti treeniin jälkeen tuskin kannattaa mitään helvetillisiä löylyjä ottaa ellei halua kuivua rusinaksi. Kevyissä löylyissä voi tietty vähän venytellä ja rentouttaa paikkoja ja lähteehän siellä lämmössä verikin kiertään mukavasti. Välipäivänä on ah niin ihana mennä saunaan venytteleen,varsinkin jos ei muuten jaksa lämmittä paikkoja. Kylmiltään venyttelyhän on ainakin mun mielestä ihan hirveetä.
Ai niin ton metanolin tilalle suosittelisin vissyvettä:lol1:

Mä oon kyllä melkosen usein treenin jälkeen käynyt saunassa. Ei tietenkään sellasia älyttömiä löylyjä, vaan lempeät ja pitkähköt löylyt..Rentouttaa paikkoja, mutta ei siitä suurta eroa huomaa vaikkei käykkään saunassa.

Kyllä sauna nimenomaan rentouttaa lihaksia, mutta en kyllä usko että se palautumiseen niin kauheasti vaikuttaa. Muutenhan saunat täyttyisi isoista körmyistä, ja jenkeilläkin olisi saunat salilla... Usa:ssa Golds Gymillä olisi kovat löylykilpailut Colemannin, Wheelerin ja Levronen kesken, siellä ne istuisi naamat punaisina (miten punaisena ne nyt mustalla miehellä voi olla) ja löylyä heitettäsiin lisää että palautiminen nopeutuu.. muilla treenaajilla ei olisikaan asiaa sinne. :D :D :D

treeni aiheuttaa lihaksiin tulehdusta. miksi sitä tulehdusta pahentaisi saunalla. se, että tulehdus kasvaa ei siis lisää lihaskasvua, mainitaan se tässä. joku kuitenkin kysyy :-)

eli saunominen kevyesti treenin jälkeen ok, mutta varsinainen palauttava saunominen kannattaa tehdä vasta esim. seuraavana päivänä, kun pahimmat on takana ja palautuminen on alkanut. samoin seuraavana päivänä kannattaa tehdä edellisen päivän lihaksille kevyt palauttava jumppa. :) lihakset lämpenee ja ovat valmiimpia venyttelyyn.

joku varmasti myös kysyy, onko suihku sama kuin sauna. ei ole. veden lämpö ei tunkeudu niin syvälle lihaksiin kuin saunan. jännää, mutta näin se on. ihan pintajuttuihin esim. vaihtokylvyt on ok.

Minä en ainakaan suosittele. Kun käy saunassa edellisenä iltana, niin on aivan yössä seuraavan päivän treenissä. Ja se nesteen määrä, mikä siellä pikkuhuoneessa häviää, pitää tankata sitten takaisin ja se ei yleensä ihan pienellä määrällä onnistu.:(

Originally posted by baarikello
Ja se nesteen määrä, mikä siellä pikkuhuoneessa häviää, pitää tankata sitten takaisin ja se ei yleensä ihan pienellä määrällä onnistu.:(

No itselläni on aina juomista saunassa mukana (siis muutakin kuin keskikaljaa). Iso pullollinen vettä siellä menee kevyissä löylyissä.

Ja se nesteen määrä, mikä siellä pikkuhuoneessa häviää, pitää tankata sitten takaisin ja se ei yleensä ihan pienellä määrällä onnistu.:(

Koppa keppanaa on yleensä riittänyt

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by jto

joku varmasti myös kysyy, onko suihku sama kuin sauna. ei ole. veden lämpö ei tunkeudu niin syvälle lihaksiin kuin saunan. jännää, mutta näin se on. ihan pintajuttuihin esim. vaihtokylvyt on ok.

Pakko kyllä sanoa eriävä mielipide tohon. Kyllä se on fysikaalisesti niin, että mitä enemmän ilmassa on vettä niin sitä paremmin se lämpö johtuu ihon läpi lihaksiin. Eli kyllä se suihku syvemmältä lämmittää kuin kuin sauna..ja kylpy kaikista eniten koska siinä veden suhde ilmaan on jo aika korkea ;-).

Esmes kun heität saunassa löylyä niin itseasiassa lämpötila huoneessa laskee, mutta kosteuden lisääntyminen ja sitä kautta ilman parempi lämmönjohtokyky saa sinut tuntemaan sen kuumuuden.

Vielä yks esimerkki: Mee ensin sata-asteiseen saunaan ja sitten sata-asteiseen kylpyyn niin olet aika varmasti selvillä kumpi lämmittää enemmän.

-K

nuh, itse käyn aika usein saunassa ja varsinkin treenipäivinä..
ei ehkä heti treenin jälkeen tee mieli, vaan kävelen salilta himaan ja syön(jonka aikana olen laittanut saunan lämpiämään).
sit kun safkat on vedetty niin meen saunaan venyttelemään ja lopuks piiskaan löylyy oikein kierteellä...

en tiedä auttaako mutta kutaa se tekee anyway!

Originally posted by kiewi
Vielä yks esimerkki: Mee ensin sata-asteiseen saunaan ja sitten sata-asteiseen kylpyyn niin olet aika varmasti selvillä kumpi lämmittää enemmän.

-K

Tai sama toisinpäin: kävele ensin -10-asteisella laiturilla ja pulahda sitten kelteisilläsi +1-asteiseen veteen ja mieti kummassa viihdyt pidemmän aikaa.

:)

Tässä asiassa on nyt kaksi puolta. Molemmat tuli kyllä jo esille, mutta oma mielipide niistä vielä:

Eli lämpö kyllä pahentaa yleensä tulehdusta, ja sen perusteella saunominen kovan treenin päätteeksi voisi hidastaa palautumista ja edesauttaa pahemman tulehduksen syntyä. Väittäisin kuitenkin ettei tämän merkitys ole kovin suuri. Huomattavasti pahempana lihaksille pitäisin sitä, että treenin jälkeen kun lihas on pumpissa aineenvaihdunta ei lähdekkään pelaamaan kunnolla ja maitohapot ja kuona-aineet jää lihaksiin (Eli aineet jotka helposti aiheuttavat tulehdusta). Saunominen monesti kiihdyttää lihasten aineenvaihduntaa ja rentouttaa niitä, jolloin kuona-aineet pääsevät poistumaan ja tulehdusriski pienenee. Väittäisin tällä olevan paljon enemmän merkitystä kuin tuolla lämmön tulehdusta lisäävällä vaikutuksella.

Kokonaisuutena minä pitäisin parempana, että käy keveissä löylyissä treenin jälkeen ja samalla vaikka hieroo kevyesti niitä lihaksia joita on treenannu ja vähän venyttelee samalla, niin saa veret kiertään kunnolla eikä lihaksiin jää mitään tukkeumia.

Tykkään ehdottomasti käydä reenin jälkeen saunassa.
Sitä en tiedä että palauttaako se fyysisesti vai ei, mutta olen sitä mieltä että henkinen palautus ja ns. "raukea" olo joka saunomisesta tulee ei voi mitenkään olla pahaksi! :) Uskon vakaasti että mielialalla ja palautumisella on yhteys, niin hyvässä kun pahassakin (esim. stressi .)

Originally posted by kiewi

Esmes kun heität saunassa löylyä niin itseasiassa lämpötila huoneessa laskee, mutta kosteuden lisääntyminen ja sitä kautta ilman parempi lämmönjohtokyky saa sinut tuntemaan sen kuumuuden.
-K

<offtopic>

Tää on kyllä offtopicia ja skipatkaa yli jos yleissivistys ei kiinnosta :)

No kuitenkin, tuo ei pidä paikkaansa että saunan ilman lämpötila laskisi, kun heitetään löylyä. Se on totta että hoyrystyvä vesi kuluttaa _paljon_ energiaa, mutta se ei ota sitä energiaa pois ilmasta, vaan kiukaasta. Jolloin kiukaan lämpötila laskee, mutta ilmanlämpötila pysyy likimain samana. Korkeintaan aivan kiukaan viereinen ilma voi hieman kylmetä. Lämmöntunne iholla ei johdu ilman lämmönjohtokyvyn muutoksesta, vaan siitä että veden olosuhteen muutos kuluttaa/luovuttaa hyvin paljon energiaa. Esimerkkinä: jos lämmitetään kilogramma vettä, niin että sen lämpötila nousee yhden asteen tarvitaan energiaa 4190 J. Sen sijaan jos hoyrystetään vettä (siis 100-asteiseen veteen johdetaan niin paljon energiaa, että se muuttuu 100-asteiseksi höyryksi) yksi kilo, niin energiaa tarvitaan 2260000 J. Siis kun saunassa heitetään vettä kiukaalle, niin veteen johtuu ensin tietty määrä energiaa, että se lämpenee 100-asteiseksi ja sen jälkeen huomattavasti enemmän energiaa että se voi höyrystyä. Lopputuloksena on kuitenki se, että kun löylyä heitetään ilmaan muodostuu paljon vesihöyryä joka puolestaan alkaa helposti tiivistymään. Sitä tiivistyy myös iholle. Tiivistyessään tuo vesi luovuttaa saman verran energiaa kuin on saanut muuttuessaan nesteestä höyryksi. Eli tiivistyvä vesi tuo iholle huomattavan määrän energiaa ja iholla se tuntuu lämpönä.

Käytännössä saman ilmiön voi kokeilla vaikka ajamalla autolla ja työntämällä kovassa vauhdissa ikkunasta lämpömittarin ulos jonka lämpöä mittaava osa on peitetty kankaalla/paperilla, joka on kasteltu. Näin saadaan vesi haihtumaan hyvin voimakkaasti kankaalta, jolloin haihtuminen vie lämpömittarin päältä lämpöä ja mittarin lukema voi laskea huomattavasti sen alle mitä ulkona on lämmintä.

Mitä tällälläisellä tiedolla tekee sitten käytännössä. Noh... Esim jos jättää suihkun lattian kuivaamatta suihkun jälkeen, niin käy siten että vesi haihtuu lattialta sisäilmaan ja kuluttaa huomattavasti samalla lämpöä. Sen jälkeen mitä luultavimmin ilmanvaihto hoitaa tämän kosteuden ulos ja kosteus tiivistyy ja luovuttaa energian(lue:lämmön) ulkoilmaan. Kesällä asialla ei liene juurikaan merkitystä, mutta talvella voi muutaman sentin säästää lämmityskuluissa :)

</offtopic>

offtopic

Hemmmo meidän ikuinen teekkari! :D Nyt täytyy kyllä kysyä, että revitkö Bensonin esiin, vai ihanko ulkomuistista revit nuo luvut? Täytyy tässä vaiheessa kyllä tunnustaa, että kaikki lämpöoppiin liittyvät asiat olen koittanut mahdollisimman huolella unohtaa, joten oikeastaan en edes tiedä mistä puhun. Mutta kokeillaanpa kuitenkin: Saunan lämpötila ei tosiaankaan muutu yhtään, JOS sauna olis täysin eristetty ja se tyyppi asuisi siellä(ts. saunoisi kuolemaansa saakka ja kukaan ei sitä jamppaa sieltä ikinä tulisi noutamaan pois). Vain tässä tapauksessa saunan lämpötila ei muuttuisi yhtään. Ihan tällainen perinteinen saunahan vuotaa aina jonkin verran suuntaan taikka toiseen. Eli osa kiukaan kovalla työllä höyrystämästä vedestä leijailee huitsin nevadaan luovuttamaan sen lämpönsä pois ja tämän seurauksena saunan lämpötila tippuu. Tämänhän voipi kokeilla nakkaamalla 10l vettä kuumalle kiukaalle ja jäädä sitten siihen tiiraamaan mittaria. Jos taas sauna olisi täysin eristetty, niin silloin saunan kokonaislämpömäärä(onko tollaista termiä?) pysyisi tietenkin samana, mutta lämmön paikka vaihtuisi hetkellisesti(kiukaan vierusta kylmenee ja katto kuumenee). Ja mitä tästä opimme? -Emme yhtään mitään.

PS. Niin taisit muuten itekkin tuossa viimeisessä kappaleessasi todeta tuon saman homman, mutta et vain jostain syystä yhdistänyt sitä saunaan. Tai sitten minä höpötän nyt jotain ihan käsittämätöntä.
:p

Re: offtopic

Originally posted by hyppyrotta
Hemmmo meidän ikuinen teekkari! :D Nyt täytyy kyllä kysyä, että revitkö Bensonin esiin, vai ihanko ulkomuistista revit nuo luvut? Täytyy tässä vaiheessa kyllä tunnustaa, että kaikki lämpöoppiin liittyvät asiat olen koittanut mahdollisimman huolella unohtaa, joten oikeastaan en edes tiedä mistä puhun. Mutta kokeillaanpa kuitenkin: Saunan lämpötila ei tosiaankaan muutu yhtään, JOS sauna olis täysin eristetty ja se tyyppi asuisi siellä(ts. saunoisi kuolemaansa saakka ja kukaan ei sitä jamppaa sieltä ikinä tulisi noutamaan pois). Vain tässä tapauksessa saunan lämpötila ei muuttuisi yhtään. Ihan tällainen perinteinen saunahan vuotaa aina jonkin verran suuntaan taikka toiseen. Eli osa kiukaan kovalla työllä höyrystämästä vedestä leijailee huitsin nevadaan luovuttamaan sen lämpönsä pois ja tämän seurauksena saunan lämpötila tippuu. Tämänhän voipi kokeilla nakkaamalla 10l vettä kuumalle kiukaalle ja jäädä sitten siihen tiiraamaan mittaria. Jos taas sauna olisi täysin eristetty, niin silloin saunan kokonaislämpömäärä(onko tollaista termiä?) pysyisi tietenkin samana, mutta lämmön paikka vaihtuisi hetkellisesti(kiukaan vierusta kylmenee ja katto kuumenee). Ja mitä tästä opimme? -Emme yhtään mitään.
:p

No ensinnäkin en ole teekkari, vaan LuTKa :) Ja en kaivanut bensonia. Helpommin löytyy ihan maolista. Eihän kukaan nyt lukuja ulkoa muista.

Tossa tuli kyllä yks hyvä pointti asiaan ja se on se, että heittämällä vettä kiukaalle hoyrystyy vettä jolloin saunassa paine kasvaa ja se puhaltaa lämpöä ja vesihöyryä ulos. Väitän kuitenkin, että se saunan ilmasta poistuva lämpö ja energia käytännössä korvautuu kiukaasta tulevalla energialla ja kiuas siis kylmenee. Se on varmasti totta, että kiukaaseen ja saunan ilmaan sitoutuneen energian summa pienenee, mutta ilman lämpötila pysyy ~samana. Kuten siis itsekkin sanoit, että osa kiukaan vaivalla höyrystämästä vedestä karkaa. Nimenomaan siis kiukaan, ei sisäilman. Tietekin kiukaan lämmittävä vaikutus hetkellisesti putoaa, mutta se tuskin ehtii vaikuttaa saunan ilman lämpötilaan ja vieläpä kun saunan seiniin tiivistyy samalla vettä ja seinät kuumenee. Tilanne voi kyllä muuttua jos heitetään helvetin paljon vettä kiukaalle. Esim yleisessä saunassa saattaa noin käydä ja vieläpä jos ovea auotaan, niin että vesihöyryä pääsee karkaamaan. Toinen tilanne jossa veden heittäminen voisi kylmentää, olisi tilanne jossa sauna on _todella_ kuuma.

Saunan tapauksessa ei kannata kovin alkaa vertailemaan suljettuihin systeemeihin. Saunassa mun mielestä on olennaista, että on kiuas joka on kuuma ja ilma joka on hieman viileämpää. Suljetussa systeemissä nuo lämpötilaerot tasottuisivat melko äkkiä (lämpöopin toinen pääsääntö). Jos taas lämpötila eroja pidettäisiin keinotekoisesti yllä, niin silloin kyseessä ei olisi suljettu systeemi.

niin joo.. olen minä itse tätä muutaman kerran kokeillut käytännössäkin.. ainakin mittari on alkanut näyttämään suurempaa lukemaa, kun on löylyä heittänyt.. Itse olen tuon tulkinnut siten, että löylyn heittäminen vain siirtää energiaa kiukaasta sisäilmaan tehokkaammin kuin mitä karkaava vesihöyry kuljettaa ulos.

Jos tekee mieli mennä saunaan treenin jälkeen, menkää! Jos pelkäätte nestehukkaa, juokaa tuopillinen vettä ennen ja jälkeen. Juottehan treenin aikanakin!

En tiedä parempaa tapaa rentoutua rankan treenin tai työpäivän jälkeen kuin sauna!

Suositut

Back
Ylös Bottom