Saunominen, vaikutusta palautumiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suiza50
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Herraisä miten suomalaiset miehet jaksaa halkoo hiusta saunomisesta! :rolleyes:

Mulle riittää se, että se tuntuu hyvältä ja rentouttaa, ja vähät välitän siitä, paljonko se _ehkä_ mahdollisesti heikentää tai vahvistaa palautumista tai mistään lämpöopeista -> sytyttelee puukiukaaseen tulia Bensonia sytykkeenä käyttäen :evil:

Jos nyt pitää arvuutella, niin metalmanin ajatus saunan stressiä lievittävästä vaikutuksesta kuulostaa ehkä järkevimmältä, varsinkin kun mun saunomiset ei nykyään niin hirveen kauaa kestä, enkä kauheen kovia löylyjä viiti heitellä -> joten jton mainitsemaa kielteistä vaikutusta tuskin kerkee tulla.

No jos ei teekkari, niin sitten lutka. Olisihan se nyt pitänyt arvata. Mutta takaisin asiaan, tahi sitten asiattomuuteen: Kyllähän se saunan lämpötila suhteellisen tasaisena pysyypi, kun kiuas lämmittää aika äkäisest saunan takaisin siihen lämpötilaan, missä se hetki sitten olikin. Eihän nyt puhuta kuin asteista, tai jopa vain niiden murto-osista. Tuskin kukaan yhden napollisen aiheuttamaa laskua edes huomaa(varsinkaan kun iholla tuntuu kuumemmalta). Tai no jotkuthan huomaa analogisen ja optisen kaapelin eron hifistelyssäkin.. Ja mitä tulee taasen siihen, että löylyä heittämällä mittari alkaa näyttämään hieman suurempaa lukemaa, niin onhan se nyt sanomattakin selvä - tai sitten ei ole. :D Lämpöhän nousee ylöspäin ja mittarit katossa. Koklaahan laittaa mittari siihen kiukaan viereen, niin pitäisi sielläkin jotain tapahtua.

No juu.. ohan tämä nyt niin pilkun hyväilyä, että mulle riittää aika pitkälle se, että saunassa on päälle 80 astetta lämmintä ja mieluummin olunenkin kourassa. Ei jassa digitaalimittarin kanssa mennä häsäämään saunaan - ei treenin jälkeen, eikä sitä ennenkään.

Originally posted by Iivili

Mulle riittää se, että se tuntuu hyvältä ja rentouttaa, ja vähät välitän siitä, paljonko se _ehkä_ mahdollisesti heikentää tai vahvistaa palautumista tai mistään lämpöopeista

Jotenkin noin minäkin olen homman ajatellut. Itse käyn melkein aina salitreenin jälkeen saunassa, koska se tuntuu hyvälle, rauhoittaa ja rentouttaa. Hyvin minä olen siitä huolimatta treeneistä palautunut! Minun mielestäni saunan vältteleminen treenin jälkeen on turhaa hifistelyä.

No kohta keskustelu menee siihen suuntaan,että kumman löylyt on paremmat, sähkö- vai puukiukaan. Itse en muuten ole huomannut mitään eroa! Luulisi kivien vaikuttavan eniten? *tein sen muuten itse, tuon suunnan johdattamisen,jos se tästä lähtee liikkeelle... khehe*

hemmmo ja hyppyrotta: lukekaapa tekstinne uudestaan ja miettikää miksi paddington kaipaa vanhoja hyviä aikoja kun vain kovat jätkät kirjoitti saitille :lol1:

Ps.hyviä faktoja, olisipa kaikki saitilla puhuttavat ilmiöt yhtä mahdollisia selittää vaikka sitten joutuisikin kaivamaan Young&Freedmanin University Physicsin esille!

Originally posted by naiskovis
treenaus + sauna = lämpöhalvaus

Pitääpä joskus kokeilla ja vetää kunnon kyykkytreenit saunassa. Tai raaka rinnalleveto saunassa maksimipainoilla, siinä kun muutenkin meinaa taju lähteä, niin saunassa sen luulisi olevan jo varsin extremeä.

meitsi

Niin no, ohan tämä vähän tällaista, mutta haittaneeko se ketään. Vieläkään en kyllä hiffaa, notta mikä se sellainen kova jätkä on. Jippiillä olen "nähny" kasapäin niitä "kovia jätkiä", joille treeni on jotain.. Treenaako ne edes? TÄMÄN palstan pahikset/kovikset (voi hyvän tähden..) muuttivat kyllä silloin aikoinaan pari vuotta sitten käsitykseni roinaavista miehulaisista. Ihan uskomattoman asiallisia tyyppejä ovat jok'ikinen.

Paddington taisi viitata näihin uusiin tyyppeihin, joita tänne alkoi tupsahdella aika tiuhaan tahtiin (ajankohtaisen kakkosen jälkeen?), jotka pistävät heti välittömästi, ellei jopa sitäkin nopeammin, rekisteröidyttyään pystyyn oma threadin aiheesta "treeniohjelma mulle", "kuinka saan KIINTEÄN rinnan kolmessa päivässä", sekä tietenkin roinan puolelle "mulla olis n kpl sutikoita, paljoX pitää ottaa????!!!!!111". Tämä minuakin ärsyttää, kun ei kertakaikkiaan viitsitä edes vilkaista aiempia juttuja, tai ymmärretä käyttää söörziä. Kyllä mä sen ymmärrän, että 1. kuuri varmastikkin jännittää ja haluaa vielä varmistaa, että tulihan kaikki kohdalleen, mutta pakkoko on jonkun aloittelian listata oma treeniohjelma, jossa jopa penkki on oma lihasryhmä ja vielä kysästä, että onko jotain korjattavaa. Tämän kaikenhan tuo aloittelia olisi voinut nopsaa mulkaista söörziä käyttämällä, mutta ei.

Jos Mtmm, tai joku muu ahkera moderaattori, lukaisit tähän asti, niin olisiko millään muotoa mahdollista saada vaikka jopa tuonne alkusivulle kehoituksen "käytä searchia - se kannattaa"? Jos nyt edes tuosta olisi jotain hyötyä.

Ps. Henkilökohtaisesti minua ainakin potuttaa, kun heräsin liian myöhään ja jäi Pokemonit katsomatta. :p

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ite käyn joka treenin jälkee saunassa eikä kyllä kiinnosta miten se vaikutaa palautumiseen, on se vaa sen verran mukavaa touhua!

Itse tykkään saunomisesta sen verran paljon ettei pieni palautimsen huononeminen haittaa. Välillä tuntuu ettei punttaajaa saa muuta tehdä kun syödä ja juoda(oikein) sekä nukkua :rolleyes:

Kyllähän tää asia kiinnosta tietää mutta ei se mun saunomista tuu muuttaa. Pystään sitten vaikka pienenä, mutta elämän suurimmista nautinnoista en luovu ;)

Tänäänkin "kovan" reenin jälkeen sauna maittoi ja vieläkin kuumottaa

Aikaisemmin treenasin salilla, jossa oli sauna...kävin treenin jälkeen muutaman kerran ottamassa löylyä ja mulle siitä tuli vaan paha olo.

En tiedä mistä johtuu, eikä hirveästi kiinnostakkaan.Mulle riittää kun älyän olla tekemättä sitä enää:rolleyes:

Hyvä nosto jos joku "muutamasta" uudesta jotain tietäis. Mut joo ainakin poistaa ylimääräsiä suoloja ja sit kautta parantaa oloa.

Brock Lesnarilta joskus näin pätkän missä kertoi menevänsä jäiseen kylpyyn (en tiedä miten nopeasti) treenin jälkeen. En sitten kuumuudesta tiedä.

Kute jto tuolla edellä jo mainitsi voi sauna pahentaa alkavaa tai tulevaa tulehdusta. HYvä keino sen sijaan on nopeuttaa palautumista jos on mahdollista käydä kylmässä altaassa. Siellä alkuun 1min ja kun on useampi 1min jakso takana koittaa olla vähintään 3min kerrallaan. Kun 3min jaksot sujuvat ottaa treenien jälkeen niitä 3- 5 x3min. Kylmä vesi vilkastuttaa huomattavasti verenkiertoa ja kuona-aineiden poistumista, on samalla hyvää mielen hallintaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom