Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai tuollaista kylttiä sentään kellään ollut?
Kyllä oli. Yhdessä kuvassa myös söpöläisellä nallehattuisella kolmevuotiaalla. Söpöä!

Radiossa uutisoitiin paikallisosaston mielenosoitus, varsin tarttuva slogan "Rahat tai henki, nyt määrää renki". Rytmikkäällä taputuksella varustettuna todella vaikuttavaa!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vilkaisin äskettäin eilisen Ajankohtaisen kakkosen uusintaa, ja siellä Superin edustaja heitti mielestäni melko hyvän kommentin: jos Tehyn neuvottelema sopimus koskee ainoastaan Tehyn jäseniä, niin miten kyseinen sopimus voi tuottavuustavoitteidensa osalta sitoa myös muuta hoitohenkilökuntaa? Terveydenhuollon henkilöstön määrän pitää siis pienentyä tietyn lisän saamiseksi, mikä kuitenkin edellyttää myös muun kuin Tehyyn kuuluvan henkilöstön tuottavuuden kasvattamista. Kaikki tekevät tuloksen mutta yhdet poimivat hedelmät, vai miten tämä pitäisi ymmärtää? Jos tämä tulkinta pitää paikkansa, niin voi herättää jonkin verran närää.
 
:D

Kuinka monta kertaa on sanottava että ihmiset ovat yksilöitä? Onko se niin vaikeaa tajuta, että terveysalalla on monenlaisia ja monella tapaa ajattelevia ihmisiä?

Mikäli joukkoirtisanoutuminen olisi toteutunut, minä olisin tehnyt töitä muidenkin puolesta. En siis kerta kaikkiaan voi ottaa mitään vastuuta koko työtaistelusta jossa en ollut mukana. Enkä olisi voinut kantaa vastuuta keskosten kuolemista yms. Missään en myöskään ole Laitinen-Pesolaa kehunut, koska en pidä hänen ajatuksistaan. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Ette vain kerta kaikkiaan voi heittää lasta pesuveden mukana. Ette voi tuntea ihmisen ajatusmaailmaa sen perusteella mihin ammattiryhmään hän kuuluu. Jos tapaisit minut livenä ja juttelisit kanssan oluella, niin tuskin pitäisit minua ilkeänä paskiaisena vain sen vuoksi että olen terveysalalla (vaan siksi, että olen oikeasti sellainen:D)

Miten tämä liittyy mihinkään? Kerrataanpa keskustelun kulku:

1. Joku laittaa palkkavertailua

2. joku (ilmeisesti tehyläinen) sanoo että palkkavertailua ei voida hyväksyä, kun se on iltapäivälehdestä, ja kehottaa menemään lukemaan tilastokeskuksen tietoja

3. Minä kommentoin sivusta, että iltapäivälehden tilastot on lainattu tilastokeskukselta

4.1. joku syyttää tekemääni palkkavertailua virheelliseksi (vaikka siis en ole itse tälläistä vertailua tässä yhteydessä edes tehnyt), puhuu "9. mediaanista" ja minua syytetään mediaanipalkan käytöstä vertailuissani (edelleen siinä jota en tehnyt)

4.2. Sinä kerrot, että palkkavertailu on virheellinen, koska siinä on otettu huomioon lisiä, mitä ei ole tulossa

5. Minä totean käytännössä, että palkat on laskettu sen mukaan mitä tehy uskoo saavuttaneensa, ja mitä tehyn sivuilla edelleen lukee

6. Sinä valistat ihmisten olevan yksilöitä. Yksilöllisestikö tämä saatu palkka pitäisi tulkita, varsinkin kun on käynyt ilmi että perus tehyläiseltä ei onnistu edes prosenttilaskut?

Mistä tämä paatos syyttömyydestäsi lasten kuolemiin? Minun mielestäni pääsyyllinen tässä on Tehy ja varsinkin Jaana, hoitajat ovat pääosin syyntakeeton aivopesty sopulimassa jolle on saatu jonkinlainen joukkohysteria päälle.
 
lähtö liiton johdosta...tai vähintään olisi seuraava eduskuntapaikka saavuttamattomissa. Itse siis povailen, että ehdolle lähtee seuraavissa vaaleissa, tai sitten on jotain muuta parempaa virkaa kiikarissa.

Palkan puolesta ei ainakaan kannata harkita eduskuntaa. Ay-johtajien vuosiansiot ovat lähtökohtaisesti 6-numeroisia, kun taas normikansanedustajilla 5-numeroisia.
 
Hohhoijakkaa…Tämä on varmaan viimeinen kerta kun vastaan näihin provoiluihin…

Miten tämä liittyy mihinkään?

Se liittyy tähän lauseeseesi jossa teitittelet minua koko TeHyn nimissä ja irvailet jostain laitis-pesolan johtajuudesta, joka ei mitenkään liity minuun:

Ahaa? Laitinen-Pesolan mielestä ne on sovittu, mutta mitäpä se mistään tietääkään. Hauska kuitenkin nähdä ettette enää aivan sinisilmäisesti usko suuren johtajanne julistuksiin.

4.1. joku syyttää tekemääni palkkavertailua virheelliseksi (vaikka siis en ole itse tälläistä vertailua tässä yhteydessä edes tehnyt), puhuu "9. mediaanista" ja minua syytetään mediaanipalkan käytöstä vertailuissani (edelleen siinä jota en tehnyt)

5. Minä totean käytännössä, että palkat on laskettu sen mukaan mitä tehy uskoo saavuttaneensa, ja mitä tehyn sivuilla edelleen lukee

Minä en ole kommentoinut mitään muuta kuin sitä että minkälaisella pohjalla nuo luvut ovat. En ole sanonut niitä sinun luvuiksesi. Tiedämme yhdessä sen että nuo summat on laskettu Tehyn oletusten perusteella. Mutta tästä sinä sait aiheen yllä mainittuun kommenttiin. En tiedä miksi. Siinä tein virheen, että mainitsin sinun puhuneen mediaaneista, vaikka niistä puhuikin joku muu. Virheeni "unohdin" korjata aiemmin. Mikään muu sanomani ei koskenutkaan sinua, vaan noita lukuja.

4.2. Sinä kerrot, että palkkavertailu on virheellinen, koska siinä on otettu huomioon lisiä, mitä ei ole tulossa

En kertonut. Et vain tajunnut mitä sanoin. Sanoin että palkkavertailut perustuvat oletuksiin tulevista tasokorotuksista, joita ei ole tehty, jolloin niitä ei tiedetä. Lisistä en puhunut mitään.

6. Sinä valistat ihmisten olevan yksilöitä. Yksilöllisestikö tämä saatu palkka pitäisi tulkita, varsinkin kun on käynyt ilmi että perus tehyläiseltä ei onnistu edes prosenttilaskut?

Etkö nyt jo tajua etten kommentoinut koko palkka-asiaa? Tarkensin vain että miten linkittämäsi luvut on käytännössä muodostettu. Tajuatko? En kommentoinut sinua, vaan noita lukuja. Toinen puheenvuoroni taas ei liittynyt mitenkään sinuun, eikä siinä sinua mainittukaan. Jos et siis vieläkään tajua mikä ero on minulla ja Laitinen-Pesolalla, niin en voi siinä enää auttaa. Voit siis rauhassa jatkaa provoiluasi jos se sinua helpottaa.
 
Kai se nyt on käynyt jo harvinaisen selväksi, että tällä palstalla on joitakin fanaattisia oikeistolaisia, jotka on kaikkea ns. duunariporukkaa ja niiden parannusvaatimuksia vastaan, oli kyse mistä tahansa. Mitä vittumaisempaa elämä niillä ns. duunareilla on, sen parempi oikeistofanaatikkojen mielestä. Sanovat vielä, että palkan suuruus on ammatinvalintakysymys. Nämä samat itkee täällä myös sitä, miten korkeastikoulutetut ovat palkkakuopassa. Se ei sitten olekaan ammatinvalintakysymys? Vittu, tekisivät nämä ns. korkeasti koulutetut jotain sen palkkakuoppansa eteen, jos niin vituttaa! Yhdistäisivät vaikka voimansa ammattiliitossa tai jotain. Tai sitten tekisivät sellaista työtä, joka tuottaa ja siitä voidaan maksaa parempaa palkkaa. Täysin kaksinaamaista paskanjauhamista nämä politiikkakeskustelut tällä palstalla on ollut jo pidemmän aikaa, eikä se tästä tule mihinkään muuttumaan. Fanaatikko on fanaatikko, vaikka voissa paistaisi, eikä ikinä tule kantaansa muuttamaan. Tai ehkä sitten, kun ikää tulee vähän lisää... näin niinku optimistisesti ajateltuna.
 
Kai se nyt on käynyt jo harvinaisen selväksi, että tällä palstalla on joitakin fanaattisia oikeistolaisia, jotka on kaikkea ns. duunariporukkaa ja niiden parannusvaatimuksia vastaan, oli kyse mistä tahansa. Mitä vittumaisempaa elämä niillä ns. duunareilla on, sen parempi oikeistofanaatikkojen mielestä. Sanovat vielä, että palkan suuruus on ammatinvalintakysymys. Nämä samat itkee täällä myös sitä, miten korkeastikoulutetut ovat palkkakuopassa. Se ei sitten olekaan ammatinvalintakysymys? Vittu, tekisivät nämä ns. korkeasti koulutetut jotain sen palkkakuoppansa eteen, jos niin vituttaa! Yhdistäisivät vaikka voimansa ammattiliitossa tai jotain. Tai sitten tekisivät sellaista työtä, joka tuottaa ja siitä voidaan maksaa parempaa palkkaa. Täysin kaksinaamaista paskanjauhamista nämä politiikkakeskustelut tällä palstalla on ollut jo pidemmän aikaa, eikä se tästä tule mihinkään muuttumaan. Fanaatikko on fanaatikko, vaikka voissa paistaisi, eikä ikinä tule kantaansa muuttamaan. Tai ehkä sitten, kun ikää tulee vähän lisää... näin niinku optimistisesti ajateltuna.

Itse en oikeistolaisena näe, että duunarin pitäisi kärsiä. Olen sitä mieltä, että mahdollisimman paljon pitäisi yksityistää, jolloin annettaisiin markkinoiden määritellä hinnat ja palkat. Tämä ei mitenkään tarkoita sitä, että duunarin pitäisi kärsiä. Uskon jopa, että yksityistämisen tuoma tehokkuus voisi parantaa monenkin alan palkkausta (myös matalasti koulutettujen).
 
Itse en oikeistolaisena näe, että duunarin pitäisi kärsiä. Olen sitä mieltä, että mahdollisimman paljon pitäisi yksityistää, jolloin annettaisiin markkinoiden määritellä hinnat ja palkat. Tämä ei mitenkään tarkoita sitä, että duunarin pitäisi kärsiä. Uskon jopa, että yksityistämisen tuoma tehokkuus voisi parantaa monenkin alan palkkausta (myös matalasti koulutettujen).

Joo, en sanonutkaan, että kaikki oikeistolaiset on fanaattisia. Tälle palstalle niitä fanaatikkoja vain on sattunut osumaan yllättävän moni.
 
:lol2: Noh noh poijjaat. Näyttää taas porkkanat menneen vähän liian syvälle. Kylä se siitä. Kokoomuksen hoitama 28% kuitenkin tulossa hoitsuille, iloitaan nyt hetki siitä. Heh heh.


Puhtaasti Sniffiksen viihdytykseksi lisää yhtä ainoaa totuutta. :D Masa veti kyllä hyvän puheen.

http://www.vn.fi/ajankohtaista/puheet/puhe/fi.jsp?oid=211718
On syytä historiaa varten kertoa se, että kumpikaan osapuolista ei missään vaiheessa neuvotteluja pyytänyt valtiolta rahallista panosta sopimukseen. Myöskään Tehy ei sitä kertaakaan tehnyt.
...
Oppositio aikaansai käyttäytymisellään sen, että nähtyjen keskustelujen jälkeen mikä hyvänsä nykyisistä oppositiopuolueista olisi tulevaisuudessa mahdollisessa hallitusvastuussa hallituksen todellinen ”heikko lenkki”.
...
Oppositio käytti mahdollisuuksiaan koko ajan kärjistääkseen tilannetta. Luvatun välikysymyksenkin he lykkäsivät viikoilla ja lykkäsivät näin eduskunnan äänestystä 150 miljoonan euron kohtalosta. Tehyn kentällä pysyi toivo, että josko valtiolta kuitenkin olisi tulossa enemmän kuin mitä muille järjestöille oli luvattu. Tähän oppositiolla oli täysi oikeus, mutta minulla on myös oikeus muistaa se. Poliittista järjestelmää tuntemattomille luotiin käsitys, että kehykset voidaan kyllä rikkoa, kun huudetaan parlamentissa ja sen ulkopuolella tarpeeksi kovaa, ja että kyllä valtiolta saa, kun panee kovan kovaa vasten aivan riippumatta siitä, mitä muille järjestöille on luvattu kun ne normaalisti neuvottelemalla saivat sopunsa aikaan. Poliittisen järjestelmämme kannalta oli hyvä, että hallitus piti kantansa johdonmukaisena koko kiistan ajan.
...
Kiistan aikana tuntui monta kertaa siltä, että on unohdettu se, että valtiolla on monta roolia. Yksi niistä on järjestyksen ja turvallisuuden ylläpito. Tähän tehtävään kuuluvat nykyaikanakin vanhat termit laki, määräys, sakko, rangaistus, edesvastuu. Tällaisissa asioissa valtio on ”pakkovaltio”. Ei se ole muuttunut mihinkään. Jos säädetään laki, sitä noudatetaan tai siitä seuraa seuraamus. Ja toinen asia on myös selvä – valtiota ei kiristetä.
...
Meillä on yhä enemmän ja enemmän avainryhmiä, jotka saavat kyllä yhteiskuntamme, taloutemme ja yksittäiset yritykset polvilleen – jos tahtovat. Jos sopimusyhteiskuntaa arvostetaan, pitää tällä voimankäytöllä olla järjelliset rajat, joita ei ylitetä.
 
Kokoomuksen hoitama 28% kuitenkin tulossa hoitsuille, iloitaan nyt hetki siitä. Heh heh.

Jaana Laitinen-Pesolan (kok) hoitama?

Masa veti kyllä hyvän puheen.

Miten niin? Mitä muuta se olisi voinut sanoa hallituksen "päävastuullisena"? Eihän tuosta puheesta puutu kuin videoklippi, jossa poikamaisen ujosti punasteleva Jyrki Katainen piilottelee Matin selän takana ja seipäänniellyt Heinäluoma huutelee välikommentteja tuulikaapista.

Nerokasta.

Edit: vaikka tämä sotiikin kaikkia inhimillisyyden lakeja vastaan, niin pakko kuitenkin tunnustaa, että Keskusta pärjäsi tässä myrskyssä lähes puhtain paperein.
 
Näinhän se menee ;) Mielipiteiden esittäminen on OK ja tosiaan kuuluu näille keskustelupalstoille. Mutta pyhittääkö tarkoitus keinot? Mielestäni ei. Voihan mieltä kuohuttavia asioita käsitellä niin, ettei toista kutsuta esim. suorastaan terroristiksi? Terrorismin ja työtaistelun rinnastaminen on jo vähän liian paksua...

P.S. Enkä nyt tarkoita että sinä Timba olet täällä töykkinyt, vaan noin yleisesti.

Olen sanonut minäkin, että suorastaan "terrorismilta" nuo työtaistelu-uhkauksen pahimmillaan näytti. Ja olen edelleen sitä mieltä, Tehy olisi voinut kohdentaa joukkoirtisanomiset edelleenkin johonkin muualle kuin kriittisimpiin kohtiin. Ok, ei varmaan ois ollut yhtä isoa pelotetta, mutta toiminta olisi ollut enemmän järkiperäistä ja varmasti oltaisi kuitenkin saavutettu ihan yhtä paljon...jos ei jopa enemmän.

Ja nyt Tehy ainakin avasi pelin siihen, että laki saattaa muuttua niin, että AY-liikkeen työtaisteluoikeutta rajoitetaan. Ei mielestäni ollenkaan hyvä juttu...pitkässä juoksussa.

Tänään muuten Maikkarin seiskan uutisissa käytettiin samaa vertausta mitä minä heitin aikasemmin. Eli ei paperimies tai metallimies lakkoillessaan koneita särje. Tällainen toiminta olisi ollut verrattavissa Tehyn toimintaan. No toisaalta, paha sanoa toiminnasta mitään, kun ei onneksi sinne asti lopulta menty.

Mutta turha näistä on kenenkään herneitä nokkaan vetää, siitä vaan pistämään vasta-argumenttia ja keskustelemaan. Sitä varten tänne kirjotellaan. :kippis1:
 
Palkan puolesta ei ainakaan kannata harkita eduskuntaa. Ay-johtajien vuosiansiot ovat lähtökohtaisesti 6-numeroisia, kun taas normikansanedustajilla 5-numeroisia.

Totta puhut, enpä ajatellut tätä tältä kantilta.

Eikä tuo Ay-pomon pesti taida kuitenkaan pitkässä juoksussa kovin huono olla. Aika harvoin sitä kuitenkin joutuu tän kaltaisissa tilanteissa esillä olemaan. Enemmänkin jonkinlaista "pr-duunia" se taitaa tuollaan työrauhatilanteessa olevan...eli suurimman osan ajasta?
 
Ja nyt Tehy ainakin avasi pelin siihen, että laki saattaa muuttua niin, että AY-liikkeen työtaisteluoikeutta rajoitetaan. Ei mielestäni ollenkaan hyvä juttu...pitkässä juoksussa.
Ei minustakaan hyvä juttu ja sitten siinä tuli viä tämäkin pointti: ammattiliittojäsenyys määrittelee nyt sitten palkan?
Tästä asiasta viä tullaan kyllä peistä kääntämään.:(
Tänään muuten Maikkarin seiskan uutisissa käytettiin samaa vertausta mitä minä heitin aikasemmin. Eli ei paperimies tai metallimies lakkoillessaan koneita särje. Tällainen toiminta olisi ollut verrattavissa Tehyn toimintaan. No toisaalta, paha sanoa toiminnasta mitään, kun ei onneksi sinne asti lopulta menty.
Juu, pisti vähä hymyilyttää toi vertaus. Olisko se asiantuntija lukenut pakkista:D
 
Tehyn toimien vertaaminen terrorismiin kyllä kieltämättä kuulostaa hurjalta, pienimielisten ihmisten katkeruudensekaiselta kommentoinnilta. Onko se nyt niin kurjaa, että hoitsut saavat hieman keskimääräistä suuremman korotuksen? Kuten todettua, kenenkään henkeä ei vaarannettu. Kokoomuslainen Tehyn pj. pelasi korttinsa oikein.

Ei tämä Suomi hoitsujen palkankorotuksiin kaadu, taitaa korotusten jälkeenkin olla terveydenhuollon osuus BKT:sta pienempi kuin esim. Ruotsissa tai muualla pohjoismaissa. Onhan meillä toki pitkät perinteet kateudesta toisiamme kohtaan. Terveydenhuollon toimimisen turvaaminen on kuitenkin yksi niistä sivistyneen länsimaisen valtion peruskulmakivistä. Ehkä nyt saadaan osittain estettyä ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan valuminen ulkomaille.
 
Tehyn toimien vertaaminen terrorismiin kyllä kieltämättä kuulostaa hurjalta, pienimielisten ihmisten katkeruudensekaiselta kommentoinnilta. Onko se nyt niin kurjaa, että hoitsut saavat hieman keskimääräistä suuremman korotuksen? Kuten todettua, kenenkään henkeä ei vaarannettu. Kokoomuslainen Tehyn pj. pelasi korttinsa oikein.
Olisiko joidenkin potilaiden henget vaarantuneet työtaistelun toteutuessa?

ihan järjetöntä (vieläkin) vääntää tästä asiasta.

"rahat tai henki" tais olla virallinen slogani, vai? Mitä terrorismi on?

nykyinen korotus on järkevä, mutta aikaisemmat vaatimukset noilla iskulauseilla meni mun mielestä "terrorismin" puolelle...
 
Olisiko joidenkin potilaiden henget vaarantuneet työtaistelun toteutuessa?

ihan järjetöntä (vieläkin) vääntää tästä asiasta.

"rahat tai henki" tais olla virallinen slogani, vai? Mitä terrorismi on?

nykyinen korotus on järkevä, mutta aikaisemmat vaatimukset noilla iskulauseilla meni mun mielestä "terrorismin" puolelle...

Olikohan se virallinen slogani vai jonkun yksittäisen idiootin neronleimaus? Ethän sinäkään voi tuollaista uskoa viralliseksi sloganiksi, vai voitko?

Todellakin järjetöntä vääntää tästä asiasta. Kukaan täysipäinen ihminen ei voi noita Tehyn toimia tosissaan verrata terrorismiin.
 
Etkö nyt jo tajua etten kommentoinut koko palkka-asiaa? Tarkensin vain että miten linkittämäsi luvut on käytännössä muodostettu. Tajuatko? En kommentoinut sinua, vaan noita lukuja. Toinen puheenvuoroni taas ei liittynyt mitenkään sinuun, eikä siinä sinua mainittukaan. Jos et siis vieläkään tajua mikä ero on minulla ja Laitinen-Pesolalla, niin en voi siinä enää auttaa. Voit siis rauhassa jatkaa provoiluasi jos se sinua helpottaa.

Olisit kertonut aiemmin, että et tiedä itsekään mistä puhut, niin tältäkin kinaamiselta oltaisiin vältytty.
 
Back
Ylös Bottom